Warren Buffett verkoopt belang in Goldman Sachs en gokt op goud

Door AFN op 14 augustus 2020 22:42 | Views: 27.568

Warren Buffett verkoopt belang in Goldman Sachs en gokt op goud

OMAHA (AFN/BLOOMBERG) - Berkshire Hathaway, het investeringsvehikel van de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett, heeft al zijn aandelen in financieel fonds Goldman Sachs verkocht. Ook belangen in banken als Wells Fargo en JPMorgan zijn flink teruggebracht, zo bleek uit documenten over het tweede kwartaal die vrijdag nabeurs zijn gepubliceerd.

Buffett schudt wel vaker zijn aandelenportefeuille op. Zo deed de beleggers eerder dit jaar al zijn aandelen in vier grote luchtvaartmaatschappijen van de hand. Het belang in JPMorgan werd nu met 62 procent teruggebracht. Zijn aandeel in Wells Fargo werd met ruim een kwart verlaagd. De afgelopen tijd was al bekend dat Buffett zijn belang in Goldman Sachs stapsgewijs aan het verkleinen was.

Tegenover de verkoop van de bankaandelen, stond de aankoop van aandelen van goudproducent Barrick Gold. Aan het einde van het tweede kwartaal had Buffett een belang in het bedrijf van 564 miljoen dollar. De investering in goud is enigszins opvallend, omdat Buffett een aantal jaren terug nog riep dat er betere investeringen voorhanden zijn.

Berkshire verkocht verder ook al zijn aandelen in olieproducent Occidental Petroleum.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

70 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Ger 02490
0
quote:

Aandelen & zo schreef op 15 augustus 2020 21:29:

Er zijn bedrijven die in tijden van Corona beter scoren zoals bijv. PostNL, maar ook Just Eat Takeaway, Ahold Delhaize, Philips, enz. Er liggen dus kansen in tijden van crisis bij sommige bedrijven. Eenzijdig afgaan op allerlei geruchten, geluiden, trends, is zeer onverstandig. Maak een samenvatting van alles wat u leest, ziet, hoort, en volg uw eigen verstand en gevoel.
Klopt, maar niemand, maar dan ook niemand weet welke bedrijven het goed gaan doen. Achteraf weet ik ook wel een rijtje op te dreunen, maar noem asjeblieft namen die het de komende tijd goed gaan doen. Ben benieuwd naar de na namen.
objectief
0
quote:

Charlemagne schreef op 15 augustus 2020 09:30:

Buffet c.s., denken wellicht dat er forse inflatie aankomt.... niet onlogisch als de geldpersen overal 24 uur per dag draaien.....
Nee, juist geen inflatie anders komen landen, ondernemers en burgers in de problemen.
En het goud is juist gestegen door de lage inflatie.
objectief
0
quote:

Ger1948 schreef op 15 augustus 2020 21:42:

[...]
Klopt, maar niemand, maar dan ook niemand weet welke bedrijven het goed gaan doen. Achteraf weet ik ook wel een rijtje op te dreunen, maar noem asjeblieft namen die het de komende tijd goed gaan doen. Ben benieuwd naar de na namen.
Dat ziet zelfs een blinde: sectoren die het goed doen en blijven doen: on line en de cloud
Namen kun je zelf selecteren.
Dead cat bounce
0
quote:

IceBear1 schreef op 15 augustus 2020 10:00:

www.telegraaf.nl/nieuws/416045395/eco...

Er zijn landen die gewoon meer dan 20 jaar economische groei kwijt zijn, terwijl de schulden erg hard toenemen om nu alleen de krimp af te remmen. Geld voor economisch herstel is er nog niet eens. Net als bij de 2008 crisis gaat het komende herstel nog veel tijd in beslag nemen.
12,5 % over de eurozone valt gewoon mee al die onzin
van die
Saibee
0
quote:

objectief schreef op 15 augustus 2020 22:21:

[...]

Nee, juist geen inflatie anders komen landen, ondernemers en burgers in de problemen.
En het goud is juist gestegen door de lage inflatie.
Ik denk dat goud gestegen is doordat de rente min inflatie behoorlijk negatief is.
Vooral het gegeven dat de rente in een aantal gevallen negatief is telt door.
[verwijderd]
1
quote:

objectief schreef op 15 augustus 2020 22:21:

[...]

Nee, juist geen inflatie anders komen landen, ondernemers en burgers in de problemen.
En het goud is juist gestegen door de lage inflatie.
Jij maakt je badge meer dan waar.
[verwijderd]
0
quote:

Saibee schreef op 15 augustus 2020 23:18:

[...]
Ik denk dat goud gestegen is doordat de rente min inflatie behoorlijk negatief is.
Vooral het gegeven dat de rente in een aantal gevallen negatief is telt door.
Wanneer ga je die nobelprijs ophalen?
veldheertom
3
Alle banken wereldwijd reserveren ieder kwartaal miljarden om slechte leningen op te vangen. Er komt een financiële crisis aan die z’n weerga niet kent, we zijn terug in 2007 de schade zal echter vele malen hoger zijn. Fasten your seatbelts
boomer92
0
quote:

veldheertom schreef op 16 augustus 2020 00:18:

Alle banken wereldwijd reserveren ieder kwartaal miljarden om slechte leningen op te vangen. Er komt een financiële crisis aan die z’n weerga niet kent, we zijn terug in 2007 de schade zal echter vele malen hoger zijn. Fasten your seatbelts
tja als iedereen in een steentje gaat beleggen wat glinstert , zoals vroeger ook volken met een knikker werden gekocht !! wb. is dement of zeer slim . lokt alle sukkels erin en is dan weg !! en koopt banken terug die de sukkels hebben verk. op idioot lage prijzen ! hij heeft het geld om bam op 10,00 te zetten ! enz > wouw gaat goed met bam als wb die massaal koopt ! sukkels kopen ook bam voor 10,00 en dan de dump !

Take a sisi
0
Ik geloof niet dat W.B. zijn kaarten open op tafel legt , de kracht van zijn aankoop zit hem in de media aandacht die het wereldwijd krijgt , hij brengt als tijds-icoon de markt in beweging en speelt in op de effecten daar van .
Enkele goudmijnen opkopen is kruimelwerk voor hem , hij doet het om het effect wat hiermee teweeg gebracht wordt .
Hij stuurt de massa in een bepaalde richting maar vergroot zijn fortuin via de by-pass .
Bt-way ik tel hier al 50 posts en +/- 11000 views ;-)
Bennyboy
2
quote:

Sander1234 schreef op 15 augustus 2020 19:36:

Bitcoin guys...Nu nog een koopje. Zelfde als goud; het gaat alweer hard en zal veel harder gaan. Kijk ook eens naar crypto bedrijven die inmiddels echt met veel multinationals zaken doen. V-chain bv. En zo zijn er meer. Vanuit Ned bv LTO.
Bitcoins zijn nullen en eenen, niet meer of minder, en eigenlijk nog minder dan een dollar; want je kan het niet gebruiken als wc papier;)
Saibee
0
quote:

Clowns n Animals schreef op 15 augustus 2020 23:56:

[...]

Wanneer ga je die nobelprijs ophalen?
Zal dit jaar door corona wat lastiger worden.....
Maan Arkenbosch
2
Er worden nu zoveel mogelijk schulden gemaakt om straks na de hyperinflatie met drukpersgeld met XXXXXXXXX aantal nullen geld af te lossen. De politiek geeft het voorbeeld. Dus zo snel mogelijk in waardevaste spullen je geld omzetten. Zijn jullie het tientje van Lieftink, vlak na de oorlog vergeten? Dat was dik 20 jaar na de Reichsmark met papiergeld met 12 nullen, waarvoor je nog geen brood kon kopen.DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH NIET VOOR DE 1E KEER!!!!
'belegger''
0
De positie in Barrick Gold bedraagt 0.3% en die in Apple 44% van de portefeuille van Birkshire Hathaway per 30-6: fintel.io/i13f/berkshire-hathaway/202...
Mr.Windows
0
Mooi dat een aan of verkoop van dhr. Buffett zoveel reacties oproept.
Ik ben een fan van hem en achteraf begrijp je pas waarom hij in bedrijf x of y zit.
Hij zit niet in goud (want dat levert enkel koerswinst op en voor Buffett maakt de dollarkoers niet uit in tegenstelling tot de Europese beleggers :)). Hij zit nu een grote speler van goudproducent. Doordat er meer vraag is naar goud komt uiteindelijk een deel bij Buffett terecht.

Buffett heeft ook (grote belangen) in Coca Cola (57 jaar stijgend dividend); Apple (naast dividend ...vooral koerswinst !!; Amazon maar ook American Express/Mastercard naast Energie of een bedrijf wat monopolist is van het uitgeven .com en .net Verisign (https://www.verisign.com/en_US/domain-names/dnib/index.xhtml?section=tlds).
Ik zeg maar zo laat dhr Buffett maar schuiven en via de B-variant is het een betaalbaar fonds wat een mooie beleggingsportefeuille vertegenwoordigt. Ja nu minder goed dan de S&P 500 maar over de (veel) langere tijd beter! En zelfs zonder dividend uitbetaling prima aandeel om in je portefeuille te hebben. (vind ik).

Voor de liefhebbers: www.verisign.com/en_US/domain-names/d... (en opvallend .nl staat in de top10!;
www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artik... (papieren winst alleen al op Apple 40 miljard....)
beursbrink.com/alle-aandelen-buffett-...,%3A%204%2C82%20miljard%20dollar. (overzicht van 2019 met enkele verschuivingen qua belangen en percentage's.
ffff
0
Maan,
HELEMAAL met jou eens. Ik heb een prachtige verzameling van originele, echte 100 miljoen Reichsmark en de duurste: ZWEIHUNDERT MILLIARDEN MARK, gedateerd 15 oktober 1923 Dan nog een vijftigtal biljetten gezamenlijk honderden miljoenen waard.

Maar DAARNAAST in 40 jaar aangelegd: Steengoed analyses hoe het toch in godsnaam zo ver heeft kunnen komen. Waarom Duitsers NU vandaag nog zo'n bijna ingeboren angst hebben tegen Overheden die grote schulden opbouwen. Precies hetgeen nu mondiaal gebeurt. Eindeloos kun je erover discussiëren, maar dan toch beter je banksaldo in grond, huis, goud steken dan in een tegoed op je bankrekening> Misschien is Warren ook tot dat besef gekomen. Grüsze Reichbankhauptkasse in Berlin die mir verspricht dasz doe Kasse dem Einlieferer diese Banknote 200 MILJARD 200.000.000.000 auszahlt......... Sie versprach Marken, aber ich bekomme jetzt nur CO2 Molekulen....

Peter
Saibee
0
quote:

Maan Arkenbosch schreef op 16 augustus 2020 11:28:

Er worden nu zoveel mogelijk schulden gemaakt om straks na de hyperinflatie met drukpersgeld met XXXXXXXXX aantal nullen geld af te lossen. De politiek geeft het voorbeeld. Dus zo snel mogelijk in waardevaste spullen je geld omzetten. Zijn jullie het tientje van Lieftink, vlak na de oorlog vergeten? Dat was dik 20 jaar na de Reichsmark met papiergeld met 12 nullen, waarvoor je nog geen brood kon kopen.DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH NIET VOOR DE 1E KEER!!!!
Dat is een mogelijkheid maar de inflatie echt op gang helpen (assetinflatie daargelaten) lukte de afgelopen 12 jaar niet echt.

Een andere mogelijkheid is als volgt:
- de overheden laten de uitgaven enorm oplopen (check)
- om die uitgaven te financieren geven de overheden staatsobligaties uit (check)
- de staatsobligaties worden door centrale banken opgekocht (check)
- staatsobligaties opgekocht door centrale banken hoeven niet afgelost te worden maar worden worden op een bepaald moment gecoördineerd wereldwijd kwijtgescholden (nog geen check)

Klinkt misschien gek en volgens boekhoudkundige regels kan dit ook helemaal niet maar geld creëren (Quantative Easing) wat centrale banken nu doen was tot 20 jaar terug ook hoogst 'ongebruikelijk'.

Dan heb je geen inflatie nodig om van het schuldenprobleem bij de overheid af te komen.
Schuldenprobleem bij particulieren/bedrijven los je hier niet mee op.

(Hyper)inflatie is de meest voor de hand liggende om van het schuldenprobleem af te komen maar centrale banken zijn de afgelopen jaren behoorlijk inventief en misschien gaan ze wel voor een andere oplossing.
[verwijderd]
2
Om problemen in de wereld te voorkomen moet er genoeg geld in circulatie zijn. Door fractionair banksysteem wordt elke schuld met rente terugbetaald waardoor de geldhoeveelheid verkrapt. Enige oplossingen hierop zijn 1. een faillissement van een tegenpartij (structureel aanwezig), 2. Zeer lage rente (check) en 3. Steeds grotere hoeveelheden geld als schuld uitgeven.

Mijn conclusie is dat rente heel erg lang laag blijft (of zelfs negatief wordt) en dat er steeds meer uitgeleend gaat worden. Corona heeft dit nog eens versneld omdat overheden onrust willen voorkomen door veel geld aan hun burgers te geven.

In dit klimaat wordt goud en zilver een goed alternatief om je koopkracht te bewaren (immers niet negatief als je met rente plus inflatie Vergelijkt). USD3000 goud en USD50 zilver komt eraan.
Saibee
0
Zondermeer mee eens, Makita.
Dat is de huidige situatie en dat kan nog wel een hele tijd zo doorgaan; kijk maar naar de staatsschuld in Japan.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

Uiteindelijk loopt het een keer spaak maar dat is niet vandaag of morgen.
'belegger''
2
Wat een drukte om een positie van USD 0.6 miljard in een goudmijn, terwijl de beste man voor ruim USD 200 miljard in andere aandelen zit en ruim USD 100 miljard cash aanhoudt.

Met Form 13-F kun je zelf een beeld vormen van de context.
70 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

Gold World... 2.381,91 +2,54 +0,11% 08:04
Goldman Sa... 403,110 -0,800 -0,20% 18 apr

Koersen meer

AEX 865,36 0,00 0,00% 18 apr
AMX 926,60 0,00 0,00% 18 apr
ASCX 1.189,83 0,00 0,00% 18 apr
BEL 20 3.826,58 0,00 0,00% 18 apr
Germany40^ 17.571,50 -265,90 -1,49% 08:04
US30^ 38.013,46 0,00 0,00% 18 apr
US500^ 5.049,25 0,00 0,00% 18 apr
Nasd100^ 17.548,80 0,00 0,00% 18 apr
Japan225^ 38.001,71 0,00 0,00% 18 apr
WTI 83,69 +1,61 +1,96% 08:04
Brent 88,70 +1,71 +1,97% 08:04
EUR/USD 1,0630 -0,0014 -0,13% 08:04
BTC/USD 62.022,68 -1.565,10 -2,46% 08:04
Gold spot 2.381,43 +2,06 +0,09% 08:04
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr
Aegon 5,586 0,000 0,00% 18 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr
Aegon 5,586 0,000 0,00% 18 apr