Van Mossel wordt met overname grootste autodealergroep in Benelux

Door AFN op 9 oktober 2020 12:32 | Views: 6.100

WAALWIJK (AFN) - Autodealer Van Mossel Automotive Groep uit Waalwijk neemt de dealergroepen Fidenco in België en Autopolis in Luxemburg over. Daarmee wordt Van Mossel naar eigen zeggen in één klap de grootste autodealergroep in de Benelux.

Het is de grootste overname voor Van Mossel in zijn ruim zeventigjarige bestaan. Fidenco en Autopolis worden overgenomen van de Belgische investeringsmaatschappij Alcopa. Van Mossel nam twee jaar geleden al de dealerschappen GMAN en Bruyninx over van Alcopa. De transactie is voorgelegd aan de Belgische mededingingsautoriteit en moet voor eind november worden afgerond.

Gezamenlijk vertegenwoordigen Fidenco en Autopolis een verkoopvolume van zo’n 23.000 auto’s per jaar, van een reeks verschillende merken. In totaal telt Van Mossel nu circa 250 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland, met ruim 4000 werknemers.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

7 Posts
[verwijderd]
0
Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!
andre68
0
quote:

drooglegging schreef op 9 oktober 2020 16:23:

Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!
Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

Ook een soort "woekeren" dus. Vooral mogelijk als niet direkt pijn doet, onzichtbaar wordt weggemoffeld in het grote geheel.
Red_
0
quote:

drooglegging schreef op 9 oktober 2020 16:23:

Het grootste schandaal in automotive-land is het onderhoud van (personen) bedrijf lease autos.

Je kent het wel! budget, luxe sedan auto uitzoeken bij de merkdealer, tekenen en gaan met die banaan, bedrijven laten het meestal aan de werknemer over welk merk hij wil rijden.

Maar dan! het reguliere onderhoud bij de merkdealer, hebben ze daar een aparte prijslijst voor of zo?

Voor 2 nieuwe remblokjes, ruitenvloeistof bijgevuld, remmen gesmeerd, auto netjes door de wasstraat gehaald: 968,71 euro ziet men dan op de rekening staan.

De medewerker neemt het ter kennisgeving aan daar hij diezelfde rekening niet hoeft te betalen, die gaat namelijk naar de baas/werkgever, merkdealers vliegen volledig uit de bocht.

Hoorde afgelopen week van een heel groot NL bedrijf dat alle medewerkers met lease auto per direct NIET meer naar de merkdealer mogen ongeacht het merk dat ze rijden, geldt voor zowel jonge autos(<1 jaar) als oudere autos(>3 jaar)

Ze mogen per vandaag naar een landelijk gespreide, niet merk gerelateerd keten die het ongetwijfeld met een andere prijskaart zal afhandelen.

De wagenparkbeheerder zal op jaarbasis tonnen besparen, in deze tijd een hot item.

Ik voorzie zwaardere tijden voor merkdealers, de gouden jaren zijn ff over!
Ik heb ooit eens een blauwe maandag bijbaantje gehad bij een Peugeot dealer.
Zodra het woord lease op de werkbon stond, kon de pret niet op. Deurrubbers tot in den treure invetten, bij 1 pitje links kapot ook gelijk de andere rechts vervangen (anders doen ze dat bij tankstation en dat is misgelopen omzet) en zo kan je nog even doorgaan. Ging standaard richting 1000,- inderdaad. Na week was ik er klaar mee en opgestapt, op die manier wil ik mijn geld niet verdienen...
[verwijderd]
0
Alle dealers voelen de druk van producten om hun netwerk en volumes te vergroten.

John Deere is met hetzelfde verhaal bezig; de ene na de andere dealer vloeit onder druk van de producent in elkaar over.

Europa is over tien jaar een veredeld communistisch systeem met telkens 1 tot 3 producten die alle merken voeren.
[verwijderd]
0
Er is bijna geen synergie voordeel te behalen, een APK-tje kost een half uur monteurskosten.
Laat me raden! ING en Abn zitten er nu beide met 50 miljoen euro in omdat ze er voorheen al met >10 miljoen euro in zaten, zat van Mossel al in de "Wrakkencentrale van de bank?"

En dan over 3 jaar de vraag: "50 miljoen euro in een garage-reparatie bedrijf?'"

De verkoop van een nieuwe auto doet bijna geen marge, de after sales en het onderhoud moet de winst maken, de omzet bij een dealer zegt mij helemaal niets, de splitsing onderhoud-reparatie/ verkoop zegt natuurlijk veel meer.

James Autoservice(ik had er nog nooit van gehoord) heeft al meerdere grotere contracten binnen gehaald, "een soort van Uber van de reparatie/onderhoud bedrijven"

Ik heb geen geloof in de Mossel Groep, het is meer een CEO-dingetje als ik de foto zo zie in de krant vanochtend.

Maar in een ding geloof ik wel: hoe groter de instelling, hoe kleiner de kans op een default.
Kees1
0
quote:

drooglegging schreef op 10 oktober 2020 12:43:

Er is bijna geen synergie voordeel te behalen, een APK-tje kost een half uur monteurskosten.
Laat me raden! ING en Abn zitten er nu beide met 50 miljoen euro in omdat ze er voorheen al met >10 miljoen euro in zaten, zat van Mossel al in de "Wrakkencentrale van de bank?"

En dan over 3 jaar de vraag: "50 miljoen euro in een garage-reparatie bedrijf?'"

De verkoop van een nieuwe auto doet bijna geen marge, de after sales en het onderhoud moet de winst maken, de omzet bij een dealer zegt mij helemaal niets, de splitsing onderhoud-reparatie/ verkoop zegt natuurlijk veel meer.

James Autoservice(ik had er nog nooit van gehoord) heeft al meerdere grotere contracten binnen gehaald, "een soort van Uber van de reparatie/onderhoud bedrijven"

Ik heb geen geloof in de Mossel Groep, het is meer een CEO-dingetje als ik de foto zo zie in de krant vanochtend.

Maar in een ding geloof ik wel: hoe groter de instelling, hoe kleiner de kans op een default.

Zaken doen in Belgie is net even anders dan in Nederland. Van Mossel moet zich hier niet in vergissen.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Gerelateerde Instrumenten

PB HOLDING 2,920 0,000 0,00% 17 apr

Koersen meer

AEX 865,36 +0,01 +0,00% 18 apr
AMX 926,60 +7,92 +0,86% 18 apr
ASCX 1.189,83 -18,08 -1,50% 18 apr
BEL 20 3.826,58 +32,01 +0,84% 18 apr
Germany40^ 17.751,90 -85,50 -0,48% 18 apr
US30^ 38.013,46 0,00 0,00% 18 apr
US500^ 5.049,25 0,00 0,00% 18 apr
Nasd100^ 17.548,80 0,00 0,00% 18 apr
Japan225^ 38.001,71 0,00 0,00% 18 apr
WTI 82,08 0,00 0,00% 18 apr
Brent 86,99 0,00 0,00% 18 apr
EUR/USD 1,0637 -0,0034 -0,32% 02:41
BTC/USD 63.127,57 +1.874,64 +3,06% 02:41
Gold spot 2.376,43 -2,94 -0,12% 02:41
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
RANDSTAD NV 48,350 +1,250 +2,65% 18 apr
ING 15,168 +0,242 +1,62% 18 apr
ArcelorMittal 23,800 +0,290 +1,23% 18 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 544,800 -35,400 -6,10% 18 apr
BESI 138,550 -3,800 -2,67% 18 apr
ASML 840,300 -12,100 -1,42% 18 apr