AMSTERDAM (ANP) - Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, heeft coronajaar 2020 afgesloten met een nettoverlies. De Brits-Nederlandse onderneming profiteerde er wel van dat mensen massaal maaltijden bestelden vanwege alle strenge coronamaatregelen. Maar tegelijkertijd werd fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de organisatie.
Afgelopen voorjaar fuseerde het Nederlandse Takeaway.com met het Britse Just Eat. In verband met de samensmelting moesten veel kosten worden gemaakt. En er werd geld gestoken in verdere expansie. Zo is het bedrijf ook bezig met de overname van het Amerikaanse Grubhub. Die deal ter waarde van ongeveer 7,3 miljard dollar is nog niet afgerond.
Onder de streep was uiteindelijk sprake van een tekort van 151 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een verlies van 115 miljoen euro in de boeken ging. Gecorrigeerd voor onder meer rente en afschrijvingen ging het wel de goede kant op met de resultaten. Dan steeg de bedrijfswinst juist flink. En de opbrengsten kwamen meer dan de helft hoger uit dan de optelsom van de omzet van Takeaway en Just Eat in 2019.
'Uitzonderlijk jaar'
Topman Jitse Groen omschrijft 2020 als een "uitzonderlijk" jaar voor het bedrijf. De coronapandemie bracht volgens hem "ongekende uitdagingen" met zich mee voor restaurants en consumenten, maar ook voor de organisatie en het personeel van Just Eat Takeaway. Om restaurants bij te staan in coronatijd werden bijvoorbeeld commissies tijdelijk opgeschort. Verder namen de kosten voor personeel toe.
De onderneming meldde in januari al dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar veel meer bestellingen binnenkwamen dan een jaar eerder. Omdat restaurants weer moesten sluiten en mensen thuis moesten blijven vanwege nieuwe lockdowns werd vaker eten thuisbezorgd. In heel 2020 werden alles bij elkaar 588 miljoen bestellingen verwerkt, goed voor een toename van 42 procent. In Nederland was sprake van 30 procent groei tot 49 miljoen orders. Groen gaat ervan uit dat de groei van het aantal bestellingen in het nieuwe jaar nog zal versnellen.
Just Eat Takeaway is ook nog voor 33 procent eigenaar van zijn Braziliaanse branchegenoot iFood, dat vorig jaar eveneens flinke groei liet zien. Het belang staat inmiddels al een tijdje in de etalage. Volgens Just Eat Takeaway zijn er al meerdere biedingen gedaan door andere partijen. Het hoogste bod bedroeg 2,3 miljard euro. Maar de onderneming heeft al deze biedingen afgewezen omdat ze te laag zouden zijn gezien de omvang van iFood en de nog te behalen groei in Zuid-Amerika.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zei het al.... doodlopend bedrijf...niks bijzonder...!
Jaar, na jaar, na jaar . . .
Zoals de vileda-zeem toendertijd ? ;-)
topcijfers.
EBITDA EUR 256 mln + 18%
GROSS PROFIT EUR 1.300 mln.+ 33%
Geven uit aan marketing EUR 437 mln. Zodra je marktleiderschap hebt kun je dit langzaam laten afbouwen en stijgt de winst nog harder.
Hoe bedoel je een zeepbel...
Elke bestelling in 2020 heeft omgerekend €8,30 beurswaarde. En tuurlijk snap ik dat de beurswaarde niet over alleen 2020 gaat, maar is best hysterisch als je ziet dat zelfs in deze explosief groeiende markt verlies kan draaien. Je kan ook overdreven investeren, Just Eat Takeaway is de Fastned van de bezorgdiensten aan het worden...
Bij koers >83 EUR breken we uit de neergaande trend welke zich sinds 12 januari heeft ingezet.
Kijk naar Duitsland voor de potentie van dit bedrijf. Hier moet je door de gevechten voor marktaandeel in nog niet besliste markten kijken. Gewoon een van de mooiste bedrijven van NL.
Ik zie er helemaal niks in heel dat aandeel niet. Overprijsd systeem, waren destijds de eerste en konden ondernemers helpen. Nu klagen ondernemers steeds meer over de belachelijke tarieven. Hier in de buurt zijn ondernemers al een eigen variant gestart of direct op de eigen site. Thuisbezorgd wordt af en toe aan gezet, maar zodra het druk wordt wordt die link meteen uitgeschakeld. Ik bestel er zelf ook nooit liever direct bij de ondernemer die het geld toekomt, moeten ze maar niet van de bizarre tarieven hanteren. Typisch graaimodel wat door de tijd is ingehaald.
Hahaha verlies draaien in een van de best lopende bedrijfstakken tijdens corona.
Aanvankelijk was ik ook lange tijd kritisch - ik begrijp dan ook het sentiment. Toch ben ik heel erg positief. Zeker in de Europese markten is er eigenlijk maar ruimte voor één speler. JET is op veel thuismarkten al de absolute marktleider. En investeert behoorlijk om dat in andere markten te worden. Ook is het qua business model veel sterker dan de rest, als platform, en kan het zich veroorloven om met de platformactiviteiten de bezorgactiviteiten te laten groeien daar waar het nodig is om marktaandeel te pakken. Het gaat om de toekomstige winstgeneratie wanneer er maar één dominante speler is, en dat is behoorlijk. De markt groeit flink. Als bijna dertiger bestelde ik eerst bijna nooit wat, nu tussen de 1x per week en 1x per maand. Het is in mijn ogen zoveel fijner dan uit eten gaan, je hebt gewoon je eigen huis, je eigen drankjes (wat een stuk goedkoper is) en je eigen Netflix/ Disney+/ Amazon Prime ... En ik ben niet de enige. De markt groeit flink. Na Corona gaan we kijken wat het doet, maar de verwachting is nog steeds groei. Habbits don't change quickly, maar inmiddels zijn we hieraan gewend. Daarnaast is JET - ondanks de 'hoge' waardering in de ogen van bovenstaande - juist erg vriendelijk gewaardeerd als we kijken naar concurrentie, koopwaardig om het zo maar te zeggen. Het is een van mijn pareltjes van mijn portefeuille, waar ik veel vertrouwen in heb om dit jaar overrendement op te gaan maken t.o.v. mijn portefeuille. Er kan dit jaar zomaar 50% bijkomen. Risico's zijn nog even hogere minimumlonen (afijn, in NL valt dat qua extra kosten t.o.v. alle landen waarin JET actief is wel mee) en dat we zometeen met elkaar eerst willen zien dat er nog steeds groei is nadat restaurants open zijn. Wanneer die risico's bekend zijn, geen risico meer zijn maar ingecalculeerd zijn, kan de koers vleugels krijgen.
In 2016 zou het geheel wistgevend zijn zei de CEO ooit. Sindsdien alleen maar meer aandelen uitgegeven en meer cash geburnd en - dat ook ja - gegroeid. Ooit komt het goed maar de organisatie wordt wel steeds complexer en risicovoller.
Mensen die klagen dat het bedrijf verlies aan het draaien is snappen volgens mij niet hoe dit bedrijf werkt. Ze moeten marktaandeel veroveren om een rol te spelen, dat gaat goed maar kost in het begin ook veel geld. Dat is prima.
De markt heeft altijd gelijk, dus de openingskoers zal aangeven hoe er naar deze cijfers gekeken wordt. Titel van dit artikel is beetje apart want 2020 cijfers (b.v. omzet) zijn stuk beter dan de marktverwachting dus opening is vermoedelijk hoger.
Als de horeca open gaat wordt er niet meer thuisbezorgt.
Goed idee, maar het americaverhaal draait ze nog de nek om.
Snel groeien moet, maar dan eerst de bestaande bizz op orde hebben.
De restaurents betalen aan takeaway, als ze daarmee stoppen is de droom over.
Lijkt me dat je even iets dieper in de cijfers moet duiken. Prima EBITDA/GOP