(ABM FN) Euronav heeft ook in het tweede kwartaal weer verlies geleden en het verwachte herstel laat voorlopig op zich wachten. Dit bleek uit de kwartaalcijfers van de olierederij donderdag voorbeurs.
Euronav haalde in het tweede kwartaal een omzet van 104,2 miljoen dollar tegenover 434,7 miljoen een jaar eerder.
Het nettoresultaat kwam uit op een verlies van 89,7 miljoen dollar. Vorig jaar werd nog een winst van 259,6 miljoen geboekt.
Ondanks deze slechte cijfers zal Euronav zoals beloofd weer het minimumdividend van 3 dollarcent over het tweede kwartaal uitkeren. Eind augustus noteert het aandeel ex-dividend.
De slechte resultaten zijn te wijten aan lage tankertarieven. De rederij wijst erop dat het verwachte herstel door de hoge vraag naar olie en hogere productie door de OPEC-landen voorlopig nog op zich laat wachten.
Een concrete outlook kon Euronav dan ook nog niet geven en zicht op wanneer het herstel echt zal inzetten, blijft ook beperkt.
“Belangrijke marktsignalen zoals het wereldwijde voorraadniveau van ruwe olie, stijgende activaprijzen en verbeterde recyclagetarieven suggereren dat er solide fundamenten aanwezig zijn voor een cyclisch herstel. Indien de vrachttarieven aan kracht winnen, moeten de vraag naar ruwe olie en de dynamiek in het aanbod terugkeren naar hun normale patroon, en het is nog onzeker wanneer dat zal gebeuren. Ons vertrouwen in de ontwikkeling van de tankermarkt op middellange termijn blijft positief”, verklaarde CEO Hugo De Stoop.
Verder heeft Euronav verder geïnvesteerd in haar vloot om bij herstel concurrerend te kunnen opereren.
ABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
het gebrek an scrubbers leidt nu aan minimale tarieven op spot... De nieuwe schepen en time charters zijn echter wel erg sterk (53 000 per dag gemiddeld voor vlcc). Overigens wordt het verlies op de spot-markt ruimschoots gecompenseerd door niet-geboekte meerwaarde op de vloot: Zo zijn de 600 miljoen
nieuwbouwcontracten nu 10 % duurder, en de marktwaarde is ook nog 2% duurder geworden in het afgelopen kwartaal....dat schat ik samen op 140 miljoen, meerwaarde terwijl er 90 miljoen werd afgeschreven...
Ook aan de cash-positie te zien: euronav heeft wel waarde gecreeerd en het verlies is boekhoudkundig...
Door eigen aandelen in te kopen kan euronav nog eens 5 $ per aandeel meer waard worden...rekening houdend met de verborgen meerwaarden op de vloot....