Weer fors minder auto's op kenteken gezet

Door ABM Financial News op 1 oktober 2021 13:09 | Views: 4.164

Weer fors minder auto's op kenteken gezet
Beeld: Daimler

(ABM FN-Dow Jones) In september zijn er, net als in augustus, weer fors minder nieuwe auto's in Nederland geregistreerd. Dit bleek vrijdag uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

In totaal ging het afgelopen maand om 24.663 nieuwe auto's. Dat is 16,9 procent minder dan in september 2020.

Tot en met september zijn er dit jaar tot nog toe 235.977 nieuwe auto's geregistreerd. Dat is 4,9 procent minder dan de 248.206 in dezelfde periode in 2020.

"Het tekort aan computerchips in combinatie met logistieke uitdagingen, beide als gevolg van wereldwijde coronamaatregelen, zorgen voor flinke vertraging in de productie van nieuwe personenauto’s, soms met sluiting van fabrieken tot gevolg. Veel auto’s die nu worden besteld, kunnen niet tijdig worden afgeleverd en de verwachting is dat deze problemen nog minstens enkele maanden aanhouden", aldus de instellingen.

In september verkocht Kia weer het best, gevolgd door Volkswagen en Toyota.

Bron: ABM Financial News

ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

5 Posts
Birdy
0
Zou het ook niet gewoon met het "kat-uit-de-boom kijkgedrag" van de consument te maken hebben?

Bedoel: wie koopt er nu nog een benzine auto (want EV's zijn nog veel te duur voor het grote publiek) terwijl je op je klompen aanvoelt dat die auto wel heel erg hard gaat afschrijven. Tel daarbij op de benzineprijs, die vandaag voor het eerst door de 2 euro grens gaat, dan snap ik de markt wel. Ik koop voorlopig ook even geen nieuwe auto, terwijl ik dat in de "oude wereld" wel gedaan zou hebben.
Studentenrekening
0
quote:

Birdy schreef op 1 oktober 2021 14:21:

Zou het ook niet gewoon met het "kat-uit-de-boom kijkgedrag" van de consument te maken hebben?

Bedoel: wie koopt er nu nog een benzine auto (want EV's zijn nog veel te duur voor het grote publiek) terwijl je op je klompen aanvoelt dat die auto wel heel erg hard gaat afschrijven. Tel daarbij op de benzineprijs, die vandaag voor het eerst door de 2 euro grens gaat, dan snap ik de markt wel. Ik koop voorlopig ook even geen nieuwe auto, terwijl ik dat in de "oude wereld" wel gedaan zou hebben.
De markt wordt niet zo heel veel beinvloed door particuliere kopers denk ik. Het zijn met name leaseconstructies die zorgen voor nieuwe kentekens. Leasers geven helemaal niets om die afschrijvingen. Na 2/3 jaar gaan ze voor een nieuwe auto.
Birdy
0
Dat is deels waar, er wordt aanzienlijk minder geleased omdat het niet past binnen de groene doelstellingen van bedrijven en doordat men door Corona en thuiswerken domweg minder zakelijke kilometers is gaan maken.

Dat de afschrijving de leasers niet interesseert lijkt me te kort door de bocht, die wordt nml gewoon door gecalculeerd in het leasetarief. Dus die betalen ze indirect toch.
[verwijderd]
0
Denk aan die Opel fabrieken in Duitsland die tot eind dit jaar dicht blijven, de medewerkers zijn op verlof gestuurd.
Ik denk dat de mindere afzetmarkt ook meespeelt, het wordt dus in mooi papier verpakt, het een komt wel mooi gelijk met het ander.

De cyclus van elke 3-4 jaar een andere lease auto van de zaak is doorbroken, de merkdealers(onderhoud/reparatie) kunnen dat gewoon bevestigen.

In Amstelveen zijn merkdealers die het wagenpark onderhielden van grotere bedrijven(oa HP) gewoon veel werk kwijtgeraakt.

Enkele grotere namen stapten van de ene op de ander dag zomaar over van de merkdealer naar "James"(>35% goedkoper) voor onderhoud en reparatie.

De gemiddelde leeftijd van de auto op de snelweg gaat omhoog.
Birdy
0
quote:

drooglegging schreef op 1 oktober 2021 14:59:

De gemiddelde leeftijd van de auto op de snelweg gaat omhoog.
En das nou precies wat onze overheid niet wil. Oud = vervuilend.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 873,40 -0,62 -0,07% 14:34
AMX 922,98 -2,78 -0,30% 14:35
ASCX 1.201,93 -5,14 -0,43% 14:20
BEL 20 3.869,03 -14,80 -0,38% 14:35
Germany40^ 17.957,60 -131,10 -0,72% 14:35
US30^ 38.240,56 -112,75 -0,29% 13:41
US500^ 5.040,69 -31,70 -0,62% 13:53
Nasd100^ 17.335,98 -188,15 -1,07% 13:41
Japan225^ 37.670,14 -328,62 -0,86% 13:41
WTI 83,15 +0,25 +0,30% 14:35
Brent 87,25 -0,83 -0,94% 14:35
EUR/USD 1,0704 +0,0006 +0,06% 14:35
BTC/USD 63.979,87 -2.392,12 -3,60% 09:49
Gold spot 2.325,69 +9,58 +0,41% 14:35
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
UNILEVER PLC 47,780 +2,820 +6,27% 14:19
ASR Nederland 46,730 +0,330 +0,71% 14:19
SHELL PLC 34,255 +0,240 +0,71% 14:20
Dalers Laatst +/- % tijd
ADYEN NV 1.291,400 -127,000 -8,95% 14:20
BESI 136,750 -2,250 -1,62% 14:18
Wolters Kluwer 139,600 -1,950 -1,38% 14:20