Beleggen in technologie? Kijk eens buiten Big Tech

Door Redactie op 16 september 2021 08:30 | Views: 9.805

Beleggen in technologie? Kijk eens buiten Big Tech

De wereld gaat door een digitale transformatie heen. Een enorme transformatie, die heeft geleid tot hoge waarderingen van techbedrijven. En dat gaat verder dan de Apple's en Google's van deze wereld. 

Volgens Anne-Marie Peterson, portefeuillebeheerder bij Capital Group, is bijna elk bedrijf nu een techbedrijf geworden. 

Interessante bedrijven uit verschillende sectoren

In een rapport bespreekt Capital Group een aantal bedrijven uit andere sectoren dan de tech, die zich via automatisering, online verkoop, machine learning en andere technologische toepassingen transformeren in techbedrijven.

Beleggers kunnen dus blootstelling aan technologie zoeken buiten de techsector. Sectoren uit de oude economie, zoals bijvoorbeeld retail, voeding of luxe goederen, passen nieuwe technologieën toe. De uitgaven voor deze digitale transformatie zullen bijna verdubbelen tussen 2020 en 2024 tot 2400 miljard dollar, blijkt uit een onderzoek van Statista. Dat biedt volgens Peterson kansen, die nog niet volledig door de markt zijn begrepen.

Daarom graaft Capital Group een beetje dieper, in allerlei sectoren, om bedrijven onder de radar te vinden met het potentieel om te profiteren van een digitale transformatie. Een paar voorbeelden.

Caterpillar verpopt zich

Caterpillar produceert zwaar materieel, zoals bulldozers, kranen en mijnbouwmachines. De ambitie is om een leider te zijn in duurzaamheid. Caterpillar introduceerde bijvoorbeeld een dieselmotor die waterstof mengt en die gebruikers van mijnbouwapparatuur kan helpen om de doelstellingen voor CO2-uitstoot sneller te bereiken, zegt aandelenanalist Gigi Pardasani.

Daarnaast heeft het een e-motor geïntroduceerd voor toepassingen voor stroomopwekking, een hybride landboorsysteem en software om mijnbouw-, bouw-, energie- en transportbedrijven te helpen hun wagenpark te volgen om het energieverbruik te meten en verbeterpunten te identificeren. 

Een ander voorbeeld is Deere & Co. Groot geworden in landbouwvoertuigen, ontwikkelt Deere robotica, automatisering en machine learning om boeren efficiënter te kunnen laten werken. Op die manier kan het bijvoorbeeld het gebruik van pesticiden optimaliseren. Deere streeft naar een 'connected equipment'-benadering om boeren een grotere stimulans te geven om hun machines te upgraden.

Lees meer: Autobedrijven zijn de nieuwe high tech

Fysieke winkels en online shoppen - omnichannel heeft de toekomst

Amazon werd gezien als de doodsteek voor de winkelstraat. Maar dat blijkt toch sterk overdreven. Tegenwoordig wordt voor retailers een omnichannel-aanpak gezien als de sleutel tot overleven.

Die benadering bestaat dus uit zowel fysieke winkels als een website of app, en een 'clicks-to-bricks'-model waarbij klanten online aankopen doen en deze in de winkel afhalen. De meest succesvolle retailers bieden een uniforme klantervaring op alle digitale en fysieke platformen, zegt portefeuillebeheerder Greg Wendt.

Williams-Sonoma, producent van keukengerei en eigenaar van Pottery Barn en West Elm, focust al vele jaren op online activiteiten. Het is dan ook geen verrassing dat het bedrijf tijdens de pandemie een sterke online verkoop heeft gekend. Maar in maart maakte het bedrijf bekend dat dankzij opening van fysieke winkels, de winkelverkoop sterk was gestegen terwijl de online verkoop stabiel was gebleven.

Target focuste na een datalek in 2013 op e-commerce. Het had leergeld betaald uit de technische problemen. Het bouwde aan een bezorg- en afhaalservice. De laatste jaren kwam de nadruk met name te liggen op bestellen en afhalen in de winkel. De online verkopen van Target zijn flink winstgevend en bloeiden op tijdens de pandemie. 

Zelfs luxe goederen koop je tegenwoordig online

Fabrikanten van luxegoederen waren traag met e-commerce. De winkelervaring en persoonlijke aandacht voor de welgestelde klanten waren belangrijk.

LVMH was bezorgd dat een bredere onlinemarkt het exclusieve imago van haar merken zou aantasten. Voor LVMH was het een extra uitdaging om een omnichannel-ervaring te ontwikkelen voor heel uiteenlopende merken variërend van mode tot wijn, elk met hun eigen gewoonten en cultuur.

In 2015 nam het bedrijf zijn eerste chief digital officer aan, die met het LVMH-retaillab elk merk ondersteunt bij de digitale transformatie. Het luxebedrijf heeft een digitale tool in gebruik genomen om goederen te volgen om de authenticiteit te waarborgen en de dreiging van diefstal te minimaliseren. E-commerce was voor veel retailers ontwrichtend, maar het bleek positief voor LVMH, zegt Lara Pellini.

Contactloos pizza eten? Domino’s digitaliseert

Restaurants hadden zwaar te lijden onder de pandemie. Food service zonder menselijk contact is moeilijk aan te bieden. Maar voor de pizzabezorgketen Domino’s was het geen probleem.

Domino's was al ver voor de pandemie begonnen met een contactloze bezorgdienst. Het was een voorbereiding op de veranderingen die Covid-19 met zich meebracht. Met vallen en opstaan heeft het bedrijf zijn bezorgdienst geïnnoveerd en verbeterd. Domino’s breidde bijvoorbeeld zijn technologische staf uit en ontwikkelde een eigen online bestelsysteem voor alle digitale platforms.

Carrier draagt bij aan schonere warmte en koeling

Bij CO2-uitstoot denken de meeste mensen aan auto’s. Maar de grootste bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen leveren gebouwen. De bouw en exploitatie van gebouwen is goed voor meer dan een derde van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Voor een deel komt dat doordat verwarmings- en koelsystemen inefficiënt zijn. Veranderende prioriteiten van regelgevers en gebruikers kunnen ervoor zorgen dat verwarmings- en koelsystemen sneller worden vervangen. Dat zou goed nieuws zijn voor bedrijven die hierin actief zijn, zegt Peterson.

Een voorbeeld is Carrier Global. Het staat misschien niet bovenaan de lijst van toonaangevende innovatoren, maar het bedrijf ontwikkelt een systeem om het totale energieverbruik van een gebouw te optimaliseren, om piekmomenten en efficiëntere opties te identificeren. Carrier heeft nu ook een programma ontwikkeld voor gezonde gebouwen, waarbij het risico op bacteriën en ziekteverwekkers in de binnenlucht verbeterd wordt. 

Lees ook: 3 techaandelen waarin Warren Buffett belegt

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

2 Posts
beleggertje2020
0
Inderdaad ! Big tech zoals ASMI/BESI/ASML zijn zeer zwaar overgewaardeerd momenteel. Ergens anders in de tech liggen m.i betere mogelijkheden !
donkey_TY
0
U zegt van in technologie te beleggen buiten big tech maar wat u voorstelt is landbouwwerktuigen, handtassen, keukengerei en pizza's?
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.