rood blauwe elepsis logo Belegger.nl
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

10,475
  • Verschil

    -0,475 -4,34%
  • Volume

    1.513.310 Gem. (3M) 1,4M
  • Bied

    10,475  
  • Laat

    10,590  
+ In watchlist

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 133 134 135 136 137 ... 1216 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Tis wa! 27 februari 2021 11:14
    Beursnieuws
    ABM FN-Dow Jones - woensdag, 13 januari 2021 07:17
    Flinke ordergroei Just Eat Takeaway.com
    Just Eat Takeaway.com heeft in het vierde kwartaal van 2020 een forse ordergroei gerealiseerd, waardoor de omzet ook fors steeg. Dit maakte de maaltijdbezorger woensdag voorbeurs bekend.

    "Het vierde kwartaal van 2020 is het derde achtereenvolgende kwartaal waarin we de groei zagen versnellen", aldus CEO Jitse Groen. "Ons investeringsprogramma is zeer succesvol en leidt tot een significante stijging van het marktaandeel in de meeste landen waarin we actief zijn." Vooral in het Verenigd Koninkrijk trekken de resultaten flink aan, zo merkte de topman op.

    In 2021 wil de CEO blijven investeren, om zijn leidende positie te versterken en de diensten naar restaurants en klanten uit te breiden.

    In het afgelopen kwartaal steeg het aantal orders op jaarbasis met 57 procent tot 179,8 miljoen stuks. ING mikte vooraf op 171,9 miljoen stuks en Degroof Petercam op 161,5 miljoen. In Canada verdubbelde het aantal orders bijna tot 25,6 miljoen. In Nederland trok het aantal orders met 39 procent aan tot 14 miljoen en in het Verenigd Koninkrijk met 58 procent tot 56 miljoen.

    In heel 2020 steeg het aantal bestellingen met 39 procent ten opzichte van 2019.

    De bruto waarde van de bestellingen steeg eveneens, met 68 procent tot 4 miljard euro.

    Als gevolg mikt Just Eat Takeaway.com op een omzet in het vierde kwartaal van 720 tot 740 miljoen euro, een groei op jaarbasis van meer dan 60 procent. In heel 2020 kan de omzet stijgen van 1.578 miljoen naar 2.380 tot 2.400 miljoen euro, een plus van meer dan 50 procent.

    De aangepaste EBITDA zal in 2020 circa 10 procent zijn. Just Eat Takeaway zegt onverminderd voorrang te geven aan marktaandeel boven de aangepaste EBITDA.

    Just Eat Takeaway liet verder nog weten op schema te liggen om de overname van het Amerikaanse Grubhub in de eerste helft van 2021 af te ronden.

  2. KevinG 27 februari 2021 11:45
    Goed nieuws wat al te verwachten was. JET kennende zal de koers een duikvlucht nemen :D maar ik blijf m'n stukjes vasthouden, op naar 120!
  3. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 27 februari 2021 12:53
    quote:

    KevinG schreef op 27 februari 2021 11:45:

    Goed nieuws wat al te verwachten was. JET kennende zal de koers een duikvlucht nemen :D maar ik blijf m'n stukjes vasthouden, op naar 120!
    Goed nieuws maar wel oud nieuws wat Tis wa! plaatst (ABM FN-Dow Jones - woensdag, 13 januari 2021 07:17) ;-)

    Zie wat het daarna is weg gezakt. Van 100 naar 80 ruwweg! Mogelijk blijft de koers kwakkelen tot dat overname GrubHub wel/niet achter ons ligt. Kan er niet veel anders over zeggen. Bovenstaand zou ook positief moeten zijn, zet het linkje hieronder nogmaals neer. Vandaag in de Telegraaf dus. Ik zit er zelf ook recent pas redelijk groot in en dus flink in het rood ! Niet met geleend geld enz. dus gaan de kast in. Maar velen voelen op dit forum dat er mogelijk andere krachten aan het werk zijn. Meer zeg ik er maar niet over.

    www.telegraaf.nl/financieel/107962731...
  4. forum rang 8 aextracker 27 februari 2021 13:27
    quote:

    Tis wa! schreef op 27 februari 2021 11:14:

    Beursnieuws
    ABM FN-Dow Jones - woensdag, 13 januari 2021 07:17
    Flinke ordergroei Just Eat Takeaway.com
    Just Eat Takeaway.com heeft in het vierde kwartaal van 2020 een forse ordergroei gerealiseerd, waardoor de omzet ook fors steeg. Dit maakte de maaltijdbezorger woensdag voorbeurs bekend.

    "Het vierde kwartaal van 2020 is het derde achtereenvolgende kwartaal waarin we de groei zagen versnellen", aldus CEO Jitse Groen. "Ons investeringsprogramma is zeer succesvol en leidt tot een significante stijging van het marktaandeel in de meeste landen waarin we actief zijn." Vooral in het Verenigd Koninkrijk trekken de resultaten flink aan, zo merkte de topman op.

    In 2021 wil de CEO blijven investeren, om zijn leidende positie te versterken en de diensten naar restaurants en klanten uit te breiden.

    In het afgelopen kwartaal steeg het aantal orders op jaarbasis met 57 procent tot 179,8 miljoen stuks. ING mikte vooraf op 171,9 miljoen stuks en Degroof Petercam op 161,5 miljoen. In Canada verdubbelde het aantal orders bijna tot 25,6 miljoen. In Nederland trok het aantal orders met 39 procent aan tot 14 miljoen en in het Verenigd Koninkrijk met 58 procent tot 56 miljoen.

    In heel 2020 steeg het aantal bestellingen met 39 procent ten opzichte van 2019.

    De bruto waarde van de bestellingen steeg eveneens, met 68 procent tot 4 miljard euro.

    Als gevolg mikt Just Eat Takeaway.com op een omzet in het vierde kwartaal van 720 tot 740 miljoen euro, een groei op jaarbasis van meer dan 60 procent. In heel 2020 kan de omzet stijgen van 1.578 miljoen naar 2.380 tot 2.400 miljoen euro, een plus van meer dan 50 procent.

    De aangepaste EBITDA zal in 2020 circa 10 procent zijn. Just Eat Takeaway zegt onverminderd voorrang te geven aan marktaandeel boven de aangepaste EBITDA.

    Just Eat Takeaway liet verder nog weten op schema te liggen om de overname van het Amerikaanse Grubhub in de eerste helft van 2021 af te ronden.

    En nog immer is JET niet in staat winst te schrijven
  5. Tis wa! 27 februari 2021 14:44
    JET is ook aan het investeren in goede arbeidsvoorwaarden voor personeel,: beter loon, doorbetaling bij ziek zijn, pensioen opbouwen.... + investeringen uitbreiden. Marktposities uitbreiden c.q. veroveren. Kost geld,
  6. Slinger 27 februari 2021 21:20
    quote:

    Tis wa! schreef op 27 februari 2021 14:44:

    JET is ook aan het investeren in goede arbeidsvoorwaarden voor personeel,: beter loon, doorbetaling bij ziek zijn, pensioen opbouwen.... + investeringen uitbreiden. Marktposities uitbreiden c.q. veroveren. Kost geld,
    ja, en dat werkt prima zolang banken en aandeelhouders maar bijleggen..
  7. forum rang 8 aextracker 28 februari 2021 11:27
    quote:

    Slinger schreef op 27 februari 2021 21:20:

    [...]
    ja, en dat werkt prima zolang banken en aandeelhouders maar bijleggen..
    Met 10,86% aan short sell posities, staat JET op het erepodium van de short sellers in Nederland.
    Stevig achter Wereldhave op plaats 2, met een oplopend percentage de laatste 30 dagen.
    Wereldhave keert dividend uit en JET niet.

    Oplopende kosten en verdergaande globalisering leidt naast schaalvergroting aan omzet via Grubhub en additionele kosten tevens tot bestuurlijke complexiteit.

    Koers als actueel blijft daarom op gespannen voet staan met de opgeklopte verwachtingen en "risico's die samenhangen met "the speed of growth".

    Een koers correctie tot midden euro 60,- blijft nog steeds mijn verwachting. vanaf dan eens kijken hoe de wereld er bij ligt en de samenwerking\overname van Grubhub vordert.

    Los van de kosten zie ik als grotoste risico;

    - Druk op de servicefees van thuisbezorgers nadat wereldwijd de markten post coronagolven opnieuw fasegewijs open gaan en "buitenshuis eten" aan populariteit wint boven de luxe van eten laten thuisbezorgen.
    De horeca exploitant, zal er alles aan doen om de bezoeker weer "in huis" te verblijden met voeding en gastvrijheid. Die beide kernwaarden in de horeca gaan komende 2-3 jaar opwegen, tegen het gemak van "eten waar dat het makkelijkste is.
  8. Tis wa! 28 februari 2021 13:17
    Just Eat Takeaway.com N.V. (voorheen Takeaway.com) omschrijft zichzelf als een van de toonaangevende online voedselmarktplaatsen in continentaal Europa. Deze marktplaats verbindt consumenten en restaurants in negen Europese landen. Volgens haar eigen informatie heeft het bedrijf marktleidende posities (in termen van aantal restaurants, bestellingen en bruto handelswaarde of GMV) in elk van zijn kernmarkten Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen. De inkomsten zijn voornamelijk afkomstig van commissies op basis van de GMV van het voedsel dat via het platform wordt besteld en, in mindere mate, van vergoedingen voor online betalingsdiensten. Begin 2020 fuseerde het bedrijf met Just Eat Plc.

  9. [verwijderd] 28 februari 2021 13:28
    quote:

    aextracker schreef op 28 februari 2021 11:27:

    [...]

    Los van de kosten zie ik als grotoste risico;

    - Druk op de servicefees van thuisbezorgers nadat wereldwijd de markten post coronagolven opnieuw fasegewijs open gaan en "buitenshuis eten" aan populariteit wint boven de luxe van eten laten thuisbezorgen.
    De horeca exploitant, zal er alles aan doen om de bezoeker weer "in huis" te verblijden met voeding en gastvrijheid. Die beide kernwaarden in de horeca gaan komende 2-3 jaar opwegen, tegen het gemak van "eten waar dat het makkelijkste is.
    Mee eens, interessant is om te weten hoe groot de kantoor en bedrijfslocatie omzet was pre-corona en hoeveel die is ingezakt. Deze markt zal ongetwijfeld kleiner zijn dan bezorging aan huis maar hoeveel.
  10. [verwijderd] 28 februari 2021 14:39
    Verkopen doe ik niet want verwacht op langere termijn toch wel een fikse stijging, maar verwacht wel de komende weken een verdere daling.Jaarcijfers zullen niet goed genoeg zijn,dus daar ook geen stijging te verwachten. Tis echt een gok hoe het gaat uitpakken met grubhub.Dat zal in mijn ogen de bottleneck gaan zijn.
  11. Slinger 28 februari 2021 17:02
    quote:

    aextracker schreef op 28 februari 2021 11:27:

    [...]

    Los van de kosten zie ik als grootste risico;

    - Druk op de servicefees van thuisbezorgers nadat wereldwijd de markten post coronagolven opnieuw fasegewijs open gaan en "buitenshuis eten" aan populariteit wint boven de luxe van eten laten thuisbezorgen.
    De horeca exploitant, zal er alles aan doen om de bezoeker weer "in huis" te verblijden met voeding en gastvrijheid. Die beide kernwaarden in de horeca gaan komende 2-3 jaar opwegen, tegen het gemak van "eten waar dat het makkelijkste is.
    Ik zou daar nog aan toevoegen, dat restaurants thuisbezorgd wel beu zijn. In elk hier in de buurt heeft elk restaurant naast thuisbezorgd ook nog een eigen website (met evt korting) en alternatieven. Aangezien het qua technologie nou niet echt veel vraagt, is marketing met name de drijvende kracht. Nou kun je alles blijven opkopen / bakken geld uitgeven aan marketing, maar dat houdt een keer op natuurlijk. Geen idee hoe het in het buitenland is overigens. En wellicht gaat het ze lukken..
  12. [verwijderd] 28 februari 2021 17:21
    quote:

    Slinger schreef op 28 februari 2021 17:02:

    [...]

    Ik zou daar nog aan toevoegen, dat restaurants thuisbezorgd wel beu zijn. In elk hier in de buurt heeft elk restaurant naast thuisbezorgd ook nog een eigen website (met evt korting) en alternatieven. Aangezien het qua technologie nou niet echt veel vraagt, is marketing met name de drijvende kracht. Nou kun je alles blijven opkopen / bakken geld uitgeven aan marketing, maar dat houdt een keer op natuurlijk. Geen idee hoe het in het buitenland is overigens. En wellicht gaat het ze lukken..
    Vraag altijd naar de eigen website of bel gewoon op, die 15% afdrachten/commissie aan het appbedrijf is meer dan de gezonde marge, het is een rip off deal.
    Een restaurant mag gewoon maandelijks 900-1200 euro ophoesten en afdragen aan de afromer.
    Meer smaak? meer nasi? er is helemaal niets toegevoegd aan het product of de dient/service, het is gewoon schadelijk voor de lokale economie, zeker als het Uber eats betreft, een dan heb ik het nog niet eens over de kind-koeriers.

    ik walg echt van die platforms, er komen wereldwijd zware heffingen aan, Yellen uit de VS heeft ook groen licht gegeven, het is nu een kwestie van tijd.
  13. De Pizzabezorger 28 februari 2021 17:46

    Ik ben zelf franchise-ondernemer en betaal 60-75k aan fee aan Thuisbezorgd per jaar. (Tevens heb ik fors geïnvesteerd in Just Eat Takeaway want ik verwacht een flinke groei)

    Graag zou ik van die fee afkomen maar er zijn nadelen om te stoppen/ te minderen:

    - Daalt je omzet dan daalt je ranking op thuisbezorgd en dit speelt flink mee bij het aantal orders dit
    vang je niet op met een lokale website. Zelf niet bij een grote franchise-onderneming waarbij we ook
    direct mail sturen om de klanten te lokken naar onze website met forse kortingen.

    - Klanten kiezen voor gemak en snelheid en dit biedt thuisbezorgd.nl en lokale website vaak niet (veel
    betaal mogelijkheden, al ingevulde gegevens, simpel menu enz)

    - Je mag geen duurdere prijs hanteren op thuisbezorgd.nl (tijdelijke acties mogen wel) dus je kan niet
    makkelijk klanten blijvend overtuigen om op eigen website te bestellen.

    - Collega's van mij zijn compleet gestopt met thuisbezorgd.nl maar zijn inmiddels weer met hangende
    pootjes terug gekomen dit is echt omzet die je anders misloopt.

    Q1:

    Normaal merken wij altijd tot begin maart een zwakkere omzet. Dit komt door gezonde voornemens/sparen voor carnaval. Dit jaar zien wij dat vanaf half januari de orders fors toenemen. Ik verwacht dan ook dat thuisbezorgd een geweldig kwartaal tegenmoet ziet.

    Toekomst:

    De markt gaat nog zoveel groter worden de komende jaren o.a. de studenten van nu blijven gewoon meerdere malen per week eten bestellen dit zijn ze nu eenmaal gewend. Er zullen nog heel veel bezorgrestaurants bij komen de komende jaren. Wil je als nieuw restaurant beginnen dan kan je bijna niet zonder thuisbezorgd.nl. Dit maakt dat je zelfs dat je als grote franchiseketen niet zonder TB kan.

    30% fee:

    Thuisbezorgd vraag 30% fee aan bedrijven als commissie en het bezorgd van de order. Dit lijkt absurd veel maar als je weet dat een gemiddelde scooterverzekering voor bezorgvoertuigen 1200 euro per jaar is voor WA met een eigenrisico van 1350 euro, uurloon per ritje al snel 3/4 euro is, dan moet je nog vervoersmiddel kopen/leasen, elektra of benzine dan is dan valt het reuze mee als je gemiddelde ticket heb van onder de 20 euro. Tevens heb je niks te doen dan heb je ook geen bezorgers stilstaan is het druk dan stuurt thuisbezorgd meerdere drivers naar jouw vestiging.

  14. [verwijderd] 28 februari 2021 18:04
    Goed verhaal zeg!

    Je zit in een grotere stad begrijp ik en je hebt minimaal 7 Mcdonalds filialen als ik je afdrachten zo zie?

    Feitelijk ben je nu in loondienst bij Thuisbezorgd, bij Uber noemen ze dat met een sjiek woord "Partner"

    Algoritmes en big data leggen jou aan de ketting, de dag dat je geen eigen website meer mag hosten zal binnenkort doorkomen via het nieuwe contract dat binnenkort zijn intrede gaat doen.

    Dat je je prijzen niet mag verhogen is knevelarij, je bent aan de goden overgeleverd, ze leggen je helemaal af, ik vind het goed hoe je omgaat met de nieuwe situatie, je accepteert de plussen en minnen.

    Ik als klant zal altijd binnenkomen zonder Uber of Thuisbezorgd, maar ja! wie ben ik?
  15. Slinger 28 februari 2021 19:03
    quote:

    De Pizzabezorger schreef op 28 februari 2021 17:46:

    Ik ben zelf franchise-ondernemer en betaal 60-75k aan fee aan Thuisbezorgd per jaar. (Tevens heb ik fors geïnvesteerd in Just Eat Takeaway want ik verwacht een flinke groei)
    Ah dat is mooi, iemand met ervaring met Just Eat. Kun jij uitleggen hoe het met de BTW gaat, Just Eat levert technologie terwijl een restaurant voedsel levert.. (en dat is een oprechte vraag)
  16. De Pizzabezorger 28 februari 2021 19:27
    Als franchisenemer ben je feitelijk al in loondienst. Gelukkig wordt dit wel beter met de nieuwe franchise wet maar dit is een keuze die je maakt met bv. Guido's pizza was mijn omzet vele malen lager.

    Via onze eigen website zijn er altijd kortingen te krijgen dus als er een order komt via thuisbezorgd is het altijd de volle mep. Dan betaal je wel commissie maar de foodcost van deze orders is lager.

    Wat ze ook slim hebben gedaan tijdens het begin van de corona crisis het tarief voor afhaalbestellingen te verlagen naar 0%. Dit is leuk lokkertje geweest en dadelijk na de crisis gaan ze hier wel op cashen.

  17. Slinger 28 februari 2021 20:14
    quote:

    drooglegging schreef op 28 februari 2021 18:04:

    Je zit in een grotere stad begrijp ik en je hebt minimaal 7 Mcdonalds filialen als ik je afdrachten zo zie?
    McDonalds en thuisbezorgd? Uber bedoel je waarschijnlijk.
  18. Slinger 28 februari 2021 20:19
    quote:

    drooglegging schreef op 28 februari 2021 18:04:

    Je zit in een grotere stad begrijp ik en je hebt minimaal 7 Mcdonalds filialen als ik je afdrachten zo zie?
    Elk fatsoenlijk restaurant betaald 60k oid aan thuisbezorgd, heb je geen 7 filialen voor nodig. Zij branden dat dan weer lekker op aan marketing, zodat klanten daar blijven en de restaurants wel moeten blijven zitten. Iedereen verlies, yeah!
24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 133 134 135 136 137 ... 1216 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in