DeZwarteRidder schreef op 31 januari 2023 14:44:
Britse trots Rolls-Royce verkeert in doodsnood
Rolls-Royce staat op de rand van de afgrond. Het Britse vlaggenschip krijgt van investeerders een laatste kans om beterschap te tonen.
Geert Langendorff 31-01-23, 09:30
Een uitgelekte videoboodschap van Tufan Erginbilgic aan het personeel van Rolls-Royce in de fabriek in de Engelse stad Derby heeft voor een schok gezorgd in het Verenigd Koninkrijk. Een van de beroemdste Britse merken staat volgens de net aangestelde CEO op omvallen. ,,Met elke investering die we doen, vernietigen we onze waarde verder’’, gaf Erginbilgic aan. ,,We doen het slechter dan al onze concurrenten.’’
Rolls-Royce, niet te verwarren met de aan BMW verkochte autodivisie, kan zich volgens de Brits-Turkse baas niet verschuilen achter de naweeën van de pandemie. Het bedrijf, dat het meeste verdient aan de fabricage en het onderhoud van vliegtuigmotoren aan Airbus, Boeing en het leger presteert al ‘lange, lange tijd ondermaats’. De aandelenkoers op de FTSE100 in Londen, net weer enigszins opgekrabbeld, kelderde onmiddellijk na het bericht.
De structurele problemen van de Trent 1000-motor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabiliteit. Rolls-Royce maakte een verlies van 5 miljard euro
Erginbilgic, een voormalige topman van oliegigant BP, vergeleek de staat van Rolls-Royce met een ‘brandend platform’. Ruim een decennium geleden luidde Nokia-baas Stephen Elop in dezelfde bewoordingen de noodklok. Drie jaar later verkocht de Finse elektronicagigant de ingestorte mobiele telefoondivisie aan Microsoft. Rolls-Royce verkeert dus in serieus gevaar.
Noodplan
Warren East, de voorganger van Erginbilgic, fungeerde in zijn termijn van acht jaar voor het grootste deel als brandweerman. De structurele problemen van de Trent 1000-motor, gebruikt voor de Boeing 787 Dreamliner, zorgde voor financiële instabiliteit. Rolls-Royce maakte een verlies van 5 miljard euro. De coronacrisis leek het bedrijf de das om te doen, maar mt een reusachtig noodplan werd een faillissement voorkomen.
Een cash-injectie van 8 miljard euro, een herfinanciering van de leningen, een uitverkoop van de bezittingen en het schrappen van 9000 banen hielden Rolls-Royce ternauwernood in leven. De hoop bestond dat zodra de wereldwijde restricties werden losgelaten, de problemen zich vanzelf oplosten. Servicecontracten met de luchtvaartmaatschappijen draaien om gemaakte vlieguren, weinig rendabel als toestellen aan de grond staan.
Opeenvolgende directies van Rolls-Royce stonden niet bekend om hun visie en daadkracht. Opmerkelijk genoeg trokken grootaandeelhouders amper aan de bel. De overheid helpt evenmin mee om het erfgoed overeind te houden. Rolls-Royce moest een van de vaandeldragers van het beoogde succes van de brexit vormen, maar in Westminster kijken de politici toe hoe het 117 jaar oude concern verschrompelt.