Nieuwe belangrijke ontwikkelingen in het bedrijfsleven en veelbelovende technologieën krijgen vaak terecht veel aandacht in de media. Want zeker nieuwe technologieën kunnen soms in rap tempo onze wereld veranderen. Denk maar eens aan de snelle opkomst van de smartphone, die veel teweeg heeft gebracht. Tegelijk werd Nokia, dat de opkomst van de smartphone te laat onderkende, vrijwel van de kaart geveegd.
Soms gaat de opkomst van een bepaalde technologie zo snel, dat spelers in de markt die die opkomst niet tijdig zien aankomen met de gebakken peren zitten. Daarom denk ik dat je als belegger snelgroeiende trends als robotica, internet of things, online shopping, 3D-printing en duurzame energie op de radar moet hebben. Niet alleen vanwege de vaak forse groeivoorspellingen voor deze trends en ontwikkelingen, want dat kan uiteraard interessant zijn voor beleggers zeker nu de economische groei in veel landen niet hoog is. Maar ook vanwege die andere kant van de medaille: gaan bepaalde ontwikkelingen wellicht ten koste van bepaalde gevestigde bedrijfsmodellen en te logge (beurs)genoteerde bedrijven.
Kodakmoment voor fossiele energie
Neem bijvoorbeeld fossiele energie. Het zal geen enkele belegger ontgaan zijn dat de olieprijs fors gedaald is de laatste tijd. De olieaandelen gingen in die daling mee. Er wordt dan veel gesproken over het verhoogde aanbod van olie op de wereldmarkt, de groeivertraging in China, enzovoorts. Iets minder lees je over de toenemende concurrentie van duurzame energie, door een voortdurende daling van de prijs daarvan.
Recent was de Britse analist Mark Campanale uit de city van Londen in Amsterdam om beleggingsexperts van grote pensioenfondsen en verzekeringsbedrijven bij te praten over beleggen in fossiele energie. Volgens hem – en hij is geen klimaatactivist – is het simpelweg onverstandig om nu nog je geld te investeren in fossiele energie. Hij zei dat de oliesector zijn Kodakmoment nadert. Kodak dacht toen de digitale camera’s opkwamen dat het zo’n vaart niet zou lopen met deze nieuwe technologie... Iedereen weet hoe dit is afgelopen!
Kansen en bedreigingen
Ook bij andere trends zie je de kansen en bedreigingen: online shops floreren, terwijl fysieke winkels en ketens die zich onvoldoende weten te onderscheiden ten onder (dreigen te) gaan. Bij prijsvechters in de luchtvaart zie je dat zij, mede door hun efficiënte organisaties, profiteren van de groei van de gehele passagiersluchtvaart, terwijl traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM het heel moeilijk hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat het in kaart brengen van de gevolgen van snelgroeiende trends voor beleggers niet alleen fascinerend is, maar dat het ook heel verstandig is die trends goed te volgen. Je wil als belegger immers liever geen Kodakmoment in je beleggingsportefeuille.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!