BERLIJN (AFN) - TomTom gaat zich met zijn navigatieapparatuur ook richten op de markt voor scooters. Het bedrijf presenteerde donderdag op techbeurs IFA in Berlijn TomTom VIO, dat speciaal voor scooters is ontworpen.
Het touchscreen van de VIO is zo ontwikkeld dat bestuurders het ook kunnen bedienen wanneer ze handschoenen dragen. Scooterrijders krijgen de informatie zowel via het scherm, dat tegen weer en wind is beschermd, als via een bluetooth-audiosysteem in de helm. Daarnaast is de gadget ook een verlengstuk van de smartphone en wordt het voor scooterrijders mogelijk om handsfree te bellen.
Ook zal de scooterapplicatie worden uitgerust met een waarschuwingssysteem. Bij een te hoge snelheid zal het scherm rood kleuren om de bestuurder te waarschuwen. Daarmee worden bestuurders volgens TomTom beter bewust van hun snelheid. De VIO is per direct bij een aantal verkooppunten en via de website van TomTom te koop. De cover waarmee het apparaat aan de scooter wordt vastgemaakt is verkrijgbaar in zeven kleuren.
Gadget
Peter Frans Pauwels, mede-oprichter van TomTom, liet desgevraagd in het midden of een soortgelijke gadget ook voor fietsen beschikbaar wordt. ,,We zijn een Nederlands bedrijf, dus je moet je afkomst niet verloochenen. Maar ik kan daar nu verder niets over zeggen." TomTom maakt wel al langere tijd navigatie-apparatuur voor motoren.
Naast de gadget voor tweewielers presenteerde TomTom een update van de alom bekende TomTom GO, met spraakbesturing en de mogelijkheid om de route te voorspellen. Ook kwam de onderneming met meerdere snufjes voor buitensporters.
Zo lanceerde het bedrijf zijn GPS Outdoor Watch, dat uitermate geschikt is voor hikers, trimmers, skifanaten en ander sneeuwliefhebbers. De watch geeft onder meer informatie over pistes en andere routes. Ook bevat de gadget een hartmeter.
Qua sportwatches gaf het bedrijf ook meerdere updates prijs, met andermaal aandacht voor route en navigatie. Ook lanceerde de onderneming voor de eerste keer een zogeheten fitnesstracker, die onder meer het vetpercentage kan meten.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Dit moet toch eenvoudig aan te passen zijn naar een fiets-navi.
Tsja, de Vio; zeg het maar luitjes. Volgens mij rijdt de doorsnee scooterrijder vrijwel dagelijks dezelfde route naar werk of school: geen navigatie nodig. Handsfree bellen kan gewoon met je koptelefoon en een waarschuwingssysteem als je te hard rijdt? Een scooter/snorfiets (mits niet opgevoerd) is al keurig begrensd. Komt niet heel vaak voor toch dat de snelheid wordt overschreden. Of zie ik dingen over het hoofd?
Hoe handig voor bedrijven als thuisbezorgd.nl etc
Wat een weggegooid geld
1. Hoever rijd je met een scooter?
2. Scooter raakt uit de mode door elektrische fiets
3. Ook pizzabezorgers kennen de hele wijk uit hun hoofd.
4. Kost geld voor minimaal gebruik
Ze kunnen toch maar beter op de rest van 't verkeer letten, lijkt me.
Leuk kado artikel van oma aan haar kleinkinderen.
zo n grote bombarie om niks, als dit tt s toekomst is zie ik het somber in...