KOPENHAGEN (AFN) - Bierbrouwer Carlsberg heeft de omzet in het derde kwartaal licht weten op te voeren. Met name in Oost-Europa deed de Deense concurrent van Heineken goede zaken. Reden om ook de winstverwachting voor heel 2016 op te schroeven.
Carlsberg rapporteerde woensdag een omzet van 17,5 miljard kroon (2,4 miljard euro). Dat betekent op vergelijkbare basis een groei van 1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht net zoveel bier als in dezelfde periode vorig jaar. In het tussentijdse handelsbericht werden geen winstcijfers vermeld.
Hoewel de markt in West-Europa in het derde kwartaal groei liet zien, zag Carlsberg daar zowel de vergelijkbare omzet als het verkochte volume met 4 procent dalen. Dat komt mede doordat verkopers voorraden afbouwden die zij hadden aangelegd in de aanloop naar het Europees kampioenschap voetbal van afgelopen zomer.
Nadelige wisselkoerseffecten
Daar stond tegenover dat in Oost-Europa 10 procent meer bier aan de man werd gebracht, wat dankzij hogere prijzen in lokale valuta's 16 procent meer omzet opleverde. Die stijging werd evenwel teniet gedaan door nadelige wisselkoerseffecten. Ook in Azië drukten valuta-effecten de opbrengsten.
,,Wij zijn tevreden met onze derdekwartaalresultaten'', aldus de Nederlandse topman Cees 't Hart. De cijfers overtreffen zelfs de verwachtingen van het bedrijf zelf. Waar het eerder voor heel 2016 uitging van winstgroei van enkele procenten, is de prognose nu verhoogd naar rond de 5 procent.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!