Luxemerken hebben een probleem. Bij de ultrarijken klotst het geld tegen de plinten, maar de vermogensgroep hieronder doet het zuiniger aan. Zij geven momenteel niet zo veel geld uit aan luxe goederen, schrijft Sabrina Escobar op Barron’s.
De inflatie eist zijn tol bij Amerikaanse en Europese consumenten. Het Franse luxeconcern LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton sprak in oktober voor het eerst over de zogenaamde ambitieuze consumenten die minder uitgeven. Kering, eigenaar van Gucci en Saint Laurent, constateerde recent dat zwakkere bestedingen door de iets minder vermogende mensen, vooral in de VS, de omzetgroei remmen.
Luxebedrijven gaan er prat op dat ze zich richten op de top 1%. Volgens recent onderzoek van McKinsey zijn de iets minder rijke consumenten goed voor zo’n $273,5 miljard aan mode-uitgaven per jaar in de zeven belangrijkste markten voor luxegoederen.
Luxemerken haalden in 2023 de helft van hun omzet in deze zeven landen uit deze groep klanten, zo constateerde McKinsey. Volgens Eric Clark van Accuvest Global Advisors kan alleen een terugkeer van de groep ambitieuze consumenten de omzet en winst van de luxegoederenbedrijven naar een hoger niveau tillen.
Hoe ziet de ambitieuze consument eruit?
McKinsey definieert die groep als 'mensen die minstens één luxeartikel per jaar kopen en jaarlijks tussen de €3.000 en €10.000 aan mode uitgeven'. Mogelijk moeten zij sparen voor hun uitgave, of hebben zij op iets anders bezuinigd, om hun luxe aankoop te kunnen bekostigen. Deze consumenten staan veel meer bloot aan macro-economische spanningen dan de superrijke laag boven hen.
Nu de inflatie hoog is, is deze consument voorzichtiger met wat hij uitgeeft. Merken die geen overtuigende, gedifferentieerde waardepropositie bieden, zullen moeite hebben om de ambitieuze consument over te halen om de portemonnee te trekken, merkt Clark op. Dat geldt vooral nu consumenten meer uitgeven aan diensten dan aan goederen.
Focus op rijke toplaag
Op de lange termijn zullen de ambitieuze consumenten terugkeren naar de winkels, zeggen analisten. Tot die tijd is het misschien beter om te focussen op de kleine, rijkere bovenlaag. Want net als bij elke andere neergang, kun je het beste beleggen in bedrijven die het meest zijn blootgesteld aan zeer vermogende particulieren. Op hen hebben economische recessies geen invloed, beaamt Javier Lastra, fondsbeheerder van de Tema Luxury ETF.
Prada, Brunello Cucinelli en Hermès International hebben bij de recente kwartaalcijfers allemaal omzetstijgingen gerapporteerd, ondanks het moeilijkere klimaat voor luxegoederen in het algemeen. LVMH blijft ook een solide belegging, denken zowel Clark als Lastra, ook al is de omzetgroei daar een beetje tot stilstand gekomen.
In het laatste kwartaal daalde de omzet met 2% op jaarbasis. Het luxegoederenbedrijf profiteert van solide onderliggende fundamenten en consistente omzetgroei en die kunnen leiden tot een hogere winst per aandeel. Bovendien wordt het aandeel met een koers-winstverhouding van 24 keer verhandeld tegen een lichte korting ten opzichte van het vijfjaarsgemiddelde van 26,3.
Natuurlijk is de consumentenbasis van een bedrijf niet alles. Tapestry, dat zich vooral richt op ambitieuze klanten, had een sterk vakantiekwartaal en verhoogde de winstverwachting voor 2024. De aandelen van topmerken als Burberry, Salvatore Ferragamo en Kering staan onder druk. Deze bedrijven zijn bezig met meerjarige plannen die voor een omkeer moeten zorgen. Zulke plannen zijn al moeilijk in goede tijden, laat staan in moeilijke tijden.
Lees ook: "De bullmarkt is nog maar net begonnen"