Kwiirk schreef op 26 november 2017 09:08:
Analyse van AME Research 26 november 2017
De monniken van TIE
Met een omzetdaling van 7% tot €18,8 miljoen in fiscaal 2017 en een nettoverlies van €2,5 miljoen maakt TIE, dat opereert in het hart van de digitale revolutie, niet de indruk een flitsend groeiconcern te zijn. Integendeel, het is keihard en gedetailleerd werken op de vierkante millimeter van groeikansen voor deze beursgenoteerde onderneming die de bevoorradingsketen tussen bedrijven automatiseert. Digitaliseren is hot, maar TIE transformeert.
Kortom digitaliseren is stroperig en moeizaam.
Maar waarom dan toch die verliezen?
TIE heeft de oplossingen in 2016 bijeengebracht in één platform voor partners dat marketing, bestellen en handel in de Cloud automatiseert. Dat platform heet FLOW. Oplossingen voor de integratie van de logistieke ketens kunnen voor 80% door de klant zelf worden geïmplementeerd, wat de implementatie cycli aanzienlijk verbetert. Flow klanten zijn niet de eerste de beste. Denk aan Samsung, Swisscom, Siemens, Michelin, Genesys, T-Mobile, Chanel, de steden Amsterdam en Rotterdam, Parker Hannifin. Partners zijn onder meer Epicor, Google, Progress, SanomaOracle, Exact, Unit4, Syspro. Flow laat business partners samenwerken alsof zijn één onderneming zijn. De software bestaat uit meer dan 50 modules voor alle belangrijke ERP, sales automatisering, CRM, PRM, CMS en marketingoplossingen. Meer dan 40.000 handelspartners werken ermee. Bureaus zoals Gartner en Forrester zijn er content mee. Je zou denken dat TIE even hard moet groeien als Salesforce of andere Cloud platforms.
Als TIE dan zo in het hart van de digitale revolutie zit, met zulke prachtige klanten, partners en supporters, waarom knalt dan in deze groeimarkt toch de omzet omlaag en lijdt de onderneming weer een fors verlies?
In 2017 ligt de FLOW omzet even hoog als in 2016 op circa €16,4 miljoen. Dus is er in de core business geen explosieve groei. Dat komt omdat de groei in verhuur van software weggestreept kan worden tegen de daling van advies en implementatie. De Cloud of SaaS omzet maakt €7,8 miljoen uit (47,5%) en die omzet steeg 11%, ook niet veel. Die zou in vergelijking met prominente concurrenten dubbel zo hard moeten toenemen. Omdat FLOW vooral in selfservice aangelegd kan worden hebben klanten minder advies en implementatie nodig waardoor die omzet met 4,1% afnam. Maar die omzet is nog wel ruim €8 miljoen.
Voor 2018 verwacht CEO Jan Sundelin nog een voortgaande druk op de winstmarges ook omdat hij meer wil uitgeven aan marketing en sales teneinde dieper te kunnen doordringen in de primaire B&B markten: back end integratie en front end functionaliteit. Intussen steeg in Nederland de Cloud omzet met 24%, die in Frankrijk met 26%, terwijl die in Duitsland met 20% daalde, mede door desinvesteringen. In de Verenigde Staten was er geharrewar met reseller Epicor, een faillissement van Avaya en een andere klant die afscheid nam van een TIE product waardoor daar de Cloud omzet nauwelijks toenam.
Over een aantal jaren kun je verwachten dat alle omzet Cloud omzet zal zijn. Nu al is dat percentage bij TIE heel hoog vergeleken met concurrenten. Hoewel het verdiend wordt met modules met heel smalle marges is de winstgevendheid van het totaal verhuurde complete Flow platform hoog.
Sundelin was sinds de crisis van 2008 voorzichtig, stuurde op financiële stabiliteit, nam geen grote risico’s. Nu slaat het verlies toch een gat in de solvabiliteit. Hij veroorloofde zich niet enorme investeringen in marketing en sales zoals dat bij Salesforce bijvoorbeeld wel gebeurde. Ook daarom groeit TIE stap voor stap. Digitalisering van de economie is dan ook monnikenwerk. De mannen en vrouwen bij TIE zijn die monniken, maar ze verdienen gemiddeld wel tweemaal modaal.
Fijne zondag en goede zaken volgende week,
Adriaan Meij