Deze formule is actief in Nederland en België. Het aantal Beter Bed-winkels groeit met vier winkels van 88 naar 92 als gevolg van openingen in België. De omzet neemt in 2013 met 12,6% af naar € 89,5 miljoen (2012: € 102,4 miljoen). Hiermee draagt de formule 25,0% bij aan de totale concernomzet. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet van Beter Bed over geheel 2013 af met 13,5%. De online omzet heeft zich in 2013 naar verwachting ontwikkeld en bedraagt circa 5% van de totale omzet.
Overige formules
Over 2013 bedraagt de omzet van de overige formules € 29,5 miljoen (2012: € 43,7 miljoen). Dit is inclusief de omzet van de winkelformules BeddenREUS (Nederland), Slaapgenoten (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. Deze overige formules dragen 8,3% bij aan de totale concernomzet.
Dividend
Het dividendbeleid van Beter Bed Holding N.V. is gericht op maximalisatie van het aandeelhouders-rendement met behoud van een gezonde vermogenspositie. Doelstelling van de onderneming is om ten minste 50% van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders als de solvabiliteit van de onderneming niet lager is dan 30% en de ratio netto-rentedragende-schuld/EBITDA niet groter is dan twee.
In november 2013 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van € 0,20 per aandeel. Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, te houden op 19 mei 2014, zal worden voorgesteld om een contant slotdividend uit te keren van € 0,07. Hiermee komt het dividend over 2013 uit op € 0,27 per aandeel (2012: € 0,47 per aandeel) en wordt 72% van de nettowinst aan de aandeelhouders uitgekeerd.
Gang van zaken en vooruitzichten 2014
De onderneming verwacht dat de economische situatie in Nederland pas eind 2014 of begin 2015 een voorzichtig herstel zal laten zien. Een toename van de bestedingen zal daar op volgen. Ook is het nog te vroeg om van een verandering in koopgedrag van de Duitse consument te kunnen spreken. Derhalve zal er voor de korte termijn geen sprake zijn van een substantiële omzettoename. De komende maanden zullen de diverse formules verder worden aangescherpt, waarbij de focus zal liggen op verhoging van het aantal bezoekers, de conversie, de service en de klantentevredenheid. Daarnaast ligt de prioriteit bij margeverbeteringen, kostenbesparingen en sluiting van slecht presterende filialen.