Trading update Q1 2015: aanzienlijke groei bedrijfsresultaat
Netto-omzet stijgt met 10,2% naar € 102,2 miljoen (like-for-like: +10,3%).
Brutomarge daalt met 0,4% naar 56,5%.
EBIT stijgt met 45,7% naar € 9,3 miljoen.
Gemiddeld aantal winkels daalt met 3,8%.
Beter Bed Holding heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. Alle landen hebben hogere omzetten en resultaten gerealiseerd.
Mede ondersteund door promoties stijgt de omzet in Duitsland in het eerste kwartaal met 11,1%. In vergelijkbare winkels stijgt de omzet in Duitsland met 10,9%.
In Nederland stijgt de omzet in het eerste kwartaal met 3,4% onder andere door een aantrekkende vraag als gevolg van de hogere verkoop van woningen en de herlancering van Beter Bed. In vergelijkbare winkels neemt de omzet toe met 7,6%.
Ook Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en België laten in het eerste kwartaal een omzetgroei zien. De like-for-like groei in het eerste kwartaal bedraagt respectievelijk 23,8%, 0,7%, 18,5% en 39,9%.
In de maanden januari tot en met maart zijn 19 winkels geopend en 19 winkels gesloten. Hierdoor blijft het totaal aantal winkels eind maart ongewijzigd op 1.127. Het gemiddeld aantal winkels ligt 3,8% lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk door de afbouw van de formules Slaapgenoten en Matrassen Concord in Nederland en België.
Brutomarge
Als gevolg van hogere verkoopkortingen en commerciële acties (o.a. met gratis levering) is de brutomarge in het eerste kwartaal licht gedaald naar 56,5% (Q1 2014: 56,9%).
Kosten
De operationele kosten stijgen in het eerste kwartaal met 4,5% naar € 48,5 miljoen door met name hogere personeelskosten, marketinguitgaven en afschrijvingskosten.
Bedrijfsresultaat (EBIT)
Mede als gevolg van de gestegen omzet stijgt het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal met 45,7% van € 6,4 miljoen naar € 9,3 miljoen.
Gang van zaken
In de komende periode zullen alle formules in alle landen op het gebied van promotie (reclame-campagnes) en positionering verder worden aangescherpt. Hierbij blijft de focus liggen op verhoging van de like-for-like groei en, waar mogelijk, expansie. Voor het tweede kwartaal van 2015 verwacht de onderneming een positieve ontwikkeling.