AND heeft grote plannen

241 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
AND beter op de kaart in VS
Bernard Vogelsang - TMG

AND International Publishers, sinds 1996 genoteerd aan de Amsterdamse beurs, verkeert in een bijzondere positie. AND behoort samen met Google, TomTom en Here tot het handjevol bedrijven dat de digitale kaarten van vrijwel alle straten in Europa en Noord-Amerika kan leveren.

Maar terwijl Google, TomTom en Here de afgelopen 15 jaar tot machtige ondernemingen zijn uitgegroeid, is AND klein gebleven met ruim 30 werknemers in Nederland en 100 medewerkers in India. Als het aan bestuursvoorzitter Hugo van der Linde (51) ligt, komt daar echter verandering in. „Ons doel is om AND groter te maken”, legt hij uit.

Kansen in Amerika

Een belangrijke stap daarin is dat AND binnenkort een kantoor in de Verenigde Staten gaat openen. „We doen al business in Amerika, maar daar liggen nog veel meer kansen voor ons.” Van der Linde wil het Amerikaanse kantoor bij voorkeur vóór eind dit jaar open hebben. „Maar het belangrijkste is dat wij er de beste persoon vinden die onze vestiging kan gaan leiden.”

Van der Linde heeft ook hoge verwachtingen van de komst van Barry Glick. Deze Amerikaan zit sinds vorige maand bij AND in de raad van commissarissen, samen met ex-Philips-topman Rob Westerhof en Indofin-directeur Maarten Douma. Glick heeft ruim dertig jaar ervaring in de navigatiesector en zat eerder in de top van MapQuest, Webraska en Navteq (inmiddels Here). „Hij is een fenomeen in onze branche”, aldus de AND-baas.

Hij denkt dat AND de komende jaren eveneens gaat profiteren van de toenemende populariteit van zelfrijdende auto’s. Die voertuigen kunnen namelijk de weg niet op zonder digitale navigatie.

Overnamegesprekken

Als de plannen van Van der Linde uitkomen, dan kan dat opnieuw tot belangstelling van potentiële kopers voor AND leiden. Het bedrijf sprak in de afgelopen tien jaar al zeven keer over een overname met geïnteresseerde partijen. De laatste overnamebesprekingen liepen in februari stuk.

„Gezien ons succes en de schaarsheid aan databases met digitale kaarten is het niet gek dat partijen interesse tonen in AND”, zegt Van der Linde. „Maar bij ons bestaat geen noodzaak om ons bedrijf te verkopen. Bovendien moet een koper niet alleen onze aandeelhouders tevreden stellen, maar ook echt iets toevoegen aan onze business zodat wij sneller kunnen groeien.”

Cees de Bruin

AND is voor circa 35% eigendom van de Rotterdamse investeerder Cees de Bruin. Ook het Belgische investeringsfonds Quaeroq (13%) en de investeerders Peter van Leeuwen (3%) en Gijs van Lookeren Campagne (5%) hebben belangen in het bedrijf gemeld.

www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26956...
lapins
0
quote:

bruinisse schreef op 5 november 2016 08:12:


Las et net .komt goed zorg dat je ze heb..
Ik zit er al voor 100% in ( tenminste van m,n aandelen ) ik hoop dat m,n vertrouwen beloond gaat worden!
DeZwarteRidder
0
In ieder geval wordt Hugo niet uitgescholden door de kleine aandeelhouders hoeven ze in Rotterdam ook niet bang te zijn voor demonstraties voor het hoofdkantoor......

AND staat dus precies 20 jaar aan de beurs en dat "auto-bijna-onder-water-verhaal' van meneer Beperkt klopt totaal niet.
Kennelijk is zijn geheugen niet erg goed meer, want AND leverde in het begin alleen adressenbestanden en geen kaarten.
DeZwarteRidder
0
Gijs van Lookeren Campagne (5%) gaat trouwens binnenkort zelf naar de beurs met Greenwheels.
DeZwarteRidder
0

Gijs van Lookeren Campagne: 'Ik zie overal handel in'
29-11-2012

Iedereen kent ze wel, die kleine rode autootjes met het groene logo van Greenwheels. Gijs van Lookeren Campagne (45) is een van de twee directeuren, die in hun studententijd op het idee kwamen van de deelauto. Nu lonkt het buitenland. 'Ondernemen is een spel.'

Op het kantoor van Greenwheels in de Rotterdamse binnenstad houden ze het simpel. De beide directeuren Gijs van Lookeren Campagne en Jan Borghuis delen een kamer die met een glaswand is afgescheiden van de rest van het kantoor. Beneden vermeldt een simpel naambordje onder de brievenbus dat hier het brein achter al die rood met groene leenautootjes huist. Binnen verwijst alleen de felgroene vloerbedekking naar het groen op de auto's. 'We zitten op een A-locatie met een D-look and feel', zegt Van Lookeren Campagne, net als de anderen op kantoor casual gekleed. Greenwheels telt zo'n veertig medewerkers, de rest ? callcenter, klantenservice ? is uitbesteed. Maar zo klein als het bedrijf oogt, het is onlangs wel in zee gegaan met de internationale handels- en serviceorganisatie van Pon, om gezamenlijk de zakelijke en de Europese markt te veroveren. 'Het tij is gekeerd. Toen wij begonnen, waren de grote automerken niet geïnteresseerd in ons concept. Nu wel.' Het bewijs: onlangs is BMW in Nederland begonnen met zakelijke deelauto's.

Van Lookeren Campagne is net zo down to earth en zonder poeha als het Greenwheels-kantoor. Met auto's heeft hij niet eens zoveel. 'Ik rij er zo weinig mogelijk in, kom niet met een Porsche maar op de fiets naar kantoor. Toen we met Pon in contact kwamen, heb ik even overwogen om via hen een nieuwe grote auto te nemen. Maar ik vind het te zot voor woorden om zoveel geld neer te leggen voor een vervoermiddel.'

Verwacht van hem ook geen hemelbestormende verhandelingen over duurzaamheid. Wat je toch zou kunnen verwachten met een bedrijf als Greenwheels. Hij ziet het zo: 'Wij sluiten met ons concept aan op een maatschappelijke ontwikkeling. Daar maken we winst mee. Dat is volgens mij wat groen ondernemen inhoudt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in mijn ogen greenwashing, je schuld afkopen met CO2-compensatie. Als je groen wilt zijn, laat dan gewoon die auto vaker staan.' De klanten van Greenwheels zitten volgens hem ook niet te wachten op allerlei mooie praatjes over duurzaamheid. Die willen gewoon de beschikking hebben over een auto als ze die nodig hebben.

Tactiek
Het verhaal van Greenwheels leest hier en daar als een jongensboek. Van Lookeren Campagne en Borghuis studeerden allebei in Rotterdam en waren jaarclubgenoten op het studentencorps. Het begon met een artikel in Intermediair over autodelen. 'Dat ging toen nog met sleutelkastjes. Bij een transportbedrijf zag ik dat ze met boordcomputers werkten. Zo is het idee begonnen om dat systeem ook bij deelauto's toe te passen.'

Met drie geleasde Peugots gingen ze van start. In het begin deden ze alles met z'n tweeën. En omdat ze 24/7-service beloofden, betekende dat ook buiten kantoortijd telefoondienst. 'Dan zaten we vrijdagavond in de kroeg met vrienden, en dan ging die telefoon weer.'

De klant moest het idee krijgen dat er een hele organisatie achter Greenwheels zat. Die tactiek pasten ze ook toe toen de NS in 1997 als eerste grote partij langskwam om een deal te sluiten. Omdat het toenmalige kantoor, net als het huidige, niet bepaald geschikt was voor een ontvangst op stand, werd het kantoor van de buren voor een dag geleend, en deden ze alsof het callcenter daarnaast ook bij Greenwheels hoorde. De deal met de NS kwam rond. Tegenwoordig zullen ze zo'n geintje niet meer uithalen. Al is het maar omdat ze een langetermijnrelatie met zakenpartners nastreven.

Twee directeuren: wie is er nu eigenlijk de baas?
'Dat zijn we samen. Jan is meer strategisch, ik meer creatief. Hij is de bedachtzame denker, ik de extraverte doener die als een olifant door een porseleinkast kan gaan als iets niet goed gaat. Soms duurde het jaren voordat we in een stad gereserveerde parkeerplaatsen toegewezen kregen. Of neem elektrische auto's, waarvan we er zo'n 25 hebben (op een totaal van zestienhonderd auto's; red.). Dat zouden er meer mogen zijn, ware het niet dat elke oplaadpaal geldt als één aansluiting, waardoor je hoge vaste lasten hebt. Als dat soort dingen lang duren, heb ik het af en toe echt gehad, terwijl Jan daar meer geduld voor heeft. We strijden op een gezonde manier met elkaar, met als gezamenlijke inzet om het bedrijf een stap verder te helpen.'

Met ict heeft hij een haat-liefdeverhouding. In de beginjaren van het bedrijf werd gretig ingehaakt op de laatste technische snufjes, maar tegenwoordig wordt niet meer overal achteraan gehold. Op kantoor is interne email en cc-en zelfs verboden. 'Medewerkers zijn zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk. It's your baby, is hier het uitgangspunt. Zelf heb ik niet eens email op mijn mobiel, want ik bepaal zelf wel wanneer ik mijn mail bekijk.'
DeZwarteRidder
0
2)
Het is ook een manier om niet nog steeds 24/7 met het bedrijf bezig te zijn. Nu brengt hij 's ochtends zijn kinderen (dochter van 13, zoon van 11) naar school, die handig in de buurt van het bedrijf staat, en eet hij meestal 's avonds thuis met het gezin. Ondertussen gaat het denken over het bedrijf wel door, ook 's avonds en in het weekend. 'Mijn vrouw zegt daarover: laat hem maar lekker zijn gang gaan, tegenhouden heeft geen zin, want zo is Gijs.'

Wat is uw drijfveer?
Als ik zie dat iets beter of anders kan, dan wil ik daarmee aan de slag. Dat kan van alles zijn. Op de middelbare school was ik bijvoorbeeld klassenvertegenwoordiger en zag ik mogelijkheden om het lesrooster te verbeteren. Ik vind het jammer om daar dan geen gebruik van te maken. En dan ga ik er ook echt voor. Het is een droom die ik voor me zie. Zo heb ik ook op mijn 18de ? ik was eigenlijk te jong volgens de organisatie ? mijn eerste van drie Elfstedentochten gereden.?

Bescheiden
Hij had kinderarts willen worden, net als zijn vader en opa. Maar toen hij in de vierde van de middelbare school bleef zitten op natuur- en scheikunde, besloot hij die ambitie op te geven. Geen probleem, want ondernemen had ook zijn belangstelling. Hij hielp gratis mee in de juwelierszaak van een oma van een vriendje, en interesseerde zich al vroeg voor de aandelenmarkt. Thuis werd niet moeilijk gedaan over zijn carrièreswitch. 'Mijn vader was eigenlijk ook een ondernemer, want hij had een eigen praktijk. Ze gaven me het vertrouwen om er alleen op uit te gaan en zelfstandig te worden. Mijn ouders hebben me gefaciliteerd om me verder te ontwikkelen.'

Zijn dubbele achternaam doet een adellijke achtergrond vermoeden, maar die suggestie wuift hij weg. 'Ik kom gewoon uit een nette familie, waarin bescheidenheid en beleefdheid wordt meegegeven.'

Zijn ouders lieten hem met een gerust hart van Zwolle, waar hij is opgegroeid, naar het 'wilde westen' van Rotterdam gaan. Want daar moest je zijn als je economie wilde studeren. Bedrijfskunde was aanvankelijk de bedoeling, maar daarvoor werd hij uitgeloot. Maakte niet veel uit, want in het studentenleven ontwikkelde hij zich verder als handelaar. ?Toen de hockeyclub overging op kunstgras, kon je bij mij kunstgrasschoenen kopen. Ik was manager van de jazzband van het corps. Die wist ik overal te boeken, van bruiloften tot jachthavens in Zuid-Frankrijk, waar Nederlanders met hun boot lagen.'

Hij gaat er vrij ver in. Als hij na een wintersportvakantie nog een tegoed op zijn skipas heeft staan, is hij in staat om dat tegoed te verzilveren. Niet om het geld, maar om de goede deal die hij ziet, 'om het spel'. Volgens zijn vrouw weet hij van een straatsteen nog handel te maken. 'Op de dag van mijn afstuderen heb ik in samenwerking met de universiteit een congres georganiseerd over het onderwerp van mijn scriptie, de management buy-in. Verdiende ik 10.000 gulden mee.?

Toch begon hij niet meteen een eigen bedrijf na zijn studie. Hij koos voor de accountancy, en stapte daarmee alsnog in de voetsporen van zijn voorvaderen; zijn andere opa was accountant. 'De accountancy was een goede voorbereiding op het ondernemerschap. Ik deed ervaring op met verschillende soorten bedrijven en met het gehele bedrijfsproces. Een belangrijke les was: cash is king. Zorg altijd dat je voldoende geld achter de hand hebt voor als er problemen ontstaan.?

Wordt het na zeventien jaar Greenwheels niet tijd voor iets anders?
Nee, want we hebben nog veel ambities. Met Pon als aandeelhouder ontstaan allerlei nieuwe mogelijkheden. De zakelijke markt bijvoorbeeld. Onze auto's zouden tijdens kantooruren door bedrijven gebruikt kunnen worden, en daarbuiten door anderen. Met het nieuwe werken heb je immers niet meer een leaseauto voor elke medewerker nodig.?

Ja, hij heeft wel eens naar privéklinieken gekeken als ondernemersoptie, of naar internet. Privé belegt hij in het Nederlandse AND, dat digitale kaarten levert. Maar zijn focus blijft voorlopig gericht op Greenwheels. En ondertussen houdt hij zijn ogen open voor handeltjes. Want als hij op Koninginnedag op een partij boeken stuit, zal hij niet aarzelen om die aan te schaffen en met een leuke winst weer door te verkopen.


www.vno-ncw.nl/forum/gijs-van-lookere...
lapins
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 5 november 2016 08:26:


Gijs van Lookeren Campagne (5%) gaat trouwens binnenkort zelf naar de beurs met Greenwheels.
Hoe weet je dat ?
Het bericht is van 2012
DeZwarteRidder
0
quote:

lapins schreef op 5 november 2016 10:51:


[...]Hoe weet je dat ?
Het bericht is van 2012

Je hebt je huiswerk niet gemaakt....
lapins
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 5 november 2016 10:53:


[...]
Je hebt je huiswerk niet gemaakt....
ik denk dat er weinig meer klopt van het verhaal van greenwheels , dus een L.L verhaal .
Dat verhaal over AND is tenminste aktueel ( en waar !)
DeZwarteRidder
0
quote:

lapins schreef op 5 november 2016 12:39:


[...]ik denk dat er weinig meer klopt van het verhaal van greenwheels , dus een L.L verhaal .
Dat verhaal over AND is tenminste aktueel ( en waar !)

Docdata wordt Greenwheels.
lapins
0
Docdata wordt tioc bedoel je , greenwheels heeft niks meer met Gijs van lookeren Campagne te maken ( voorzover ik de informatie kan vinden )
Spes
0
Een keer googlen en ik vind:
quote:

schreef:

TIOC richt zich naar eigen zeggen op het aanbieden van ,,locatiespecifieke diensten om automobilisten bij te staan''. TIOC-bestuurder Gijs van Lookeren Campagne wilde vrijdag desgevraagd nog niet meer vertellen over de te verwachte activiteiten van het bedrijf. Hij benadrukte wel dat Greenwheels volledig losstaat van TIOC.

www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/docdat...
DeZwarteRidder
0
quote:

lapins schreef op 5 november 2016 12:59:


Docdata wordt tioc bedoel je , greenwheels heeft niks meer met Gijs van lookeren Campagne te maken ( voorzover ik de informatie kan vinden )


Je hebt helemaal gelijk: Greenwheels is verkocht aan Volkswagen, dat had ik even gemist.

TIOC wil blijkbaar investeren in iets anders en/of een ander bedrijf overnemen.

Ik heb het sterke vermoeden dat TIOC met AND gesproken heeft over een overname.
DeZwarteRidder
0
Greenwheels has become a great success, and seems to be growing more popular each day. Why did you decide now was the right time to leave that behind and get started with something else?

Greenwheels grew enormously. We started car sharing with just three cars and now car sharing has developed into a worldwide network of car sharing operations, which is mostly dominated by OEMs. A few years ago we found ourselves in a situation where competitors were signing contracts with big companies, like BMW, who were interested in rolling out car sharing worldwide. We wanted to secure the future of Greenwheels so we teamed up with Volkswagen, and since january 2015 Greenwheels is completely owned by Volkswagen. It was basically to secure the future of Greenwheels that we sold part of the company since we knew we could have more success working with a big company; however a big company is not really the right environment for us to work in since it limits what you can do.

What are you doing now and how did you come up with the idea?

We are working on “the internet of cars”, but right now we are still in the starting phase and need to decide on what to do; we do not have a new product ready yet. What inspired us was our experience at Greenwheels, since it was also connected to the internet. You could open your car using the internet, the trips were also received through the internet, a lot of what we did used internet. That is something that is in common with our new venture, and of course we will now also continue working with cars.

Why did you feel you could not continue developing this idea while staying at Greenwheels?

We could not do this while we were at Greenwheels basically because it is a large organisation with different objectives. The people in the organisation have to manage their responsibilities and use the available resources to achieve Greenwheels carsharing goals. And of course there are always the shareholders who will safeguard the direction of the company as well. You are much more limited in what you can and can’t do.

ece.nl/highlighted-gijs-jan-greenwhee...
hegveld4
0
Als de omzet door de nieuwe vestiging flink aantrekt, dan kan het snel gaan met de winst. De kosten bij AND liggen laag.
Voor het toe laten nemen van de omzet in Amerika, maken ze gebruik van een ervaren rot in het vak, die werkzaam is geweest bij Navteq, Here et cetera.
hegveld4
0
Dit bericht in de telegraaf kan er voor zorgen, dat de koers morgen flink kan stijgen.
hegveld4
0
De koers is tot nu toe met ruim 4% gestegen. Dit is meer dan ik verwacht had. Ik had een stijging verwacht van rond 3%. De forse stijging is mede een gevolg van de alge omzetten
MeZelfVoorzien
0
zo lang deze stijging maar niet eenmalig is vandaag om vervolgens weer.....
laten we hopen dat de stijging een wat structureler karakter krijgt over een langere periode
Rotel74
0
Weinig nieuws onder de zon, maar.................
beetje communicatie(Telegraaf en Twitter) en de koers gaat hoger.
Tip aan AND: `Gewoon vaker doen!`
241 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 sep 2020 14:01
Koers 1,320
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 1,330
Laag 1,320
Volume 58
Volume gemiddeld 3.225
Volume gisteren 2.317