Profiteer van de nieuwe lichting AI-winnaars

Door Redactie op 3 mei 2024 08:25 | Views: 6.293

Profiteer van de nieuwe lichting AI-winnaars
Beeld: iStock

Er komt een nieuwe lichting AI-winnaars aan, en dat zijn niet alleen techbedrijven. Ook bedrijven als JPMorgan en Walmart gebruiken kunstmatige intelligentie om hun efficiëntie en productie te verbeteren. Dat zou hun aandelen op de lange termijn moeten helpen, schrijft Nicholas Jasinski op Barron’s.

Kunstmatige intelligentie is momenteel hot onder beleggers. Bedrijven die er gebruik van maken, kunnen in een nieuwe cyclus geweldige aandelenrendementen behalen. En volgens Jasinski moeten we breder kijken dan techbedrijven. AI zal als nieuwe technologie na verloop van tijd door een veel bredere groep bedrijven worden overgenomen.

Tijdens de recente cijferrapportages van Amerikaanse grote en middelgrote bedrijven is het gebruik van de term AI tot nu toe met zo'n 75% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En dan gaat het over bedrijven uit allerlei sectoren, waaronder media, detailhandel, banken, lucht- en ruimtevaart en olie en gas. 

Van ontwikkelaar naar gebruiker

Bij elke innovatieve technologie trad op den duur een verschuiving op van ontwikkelaars naar gebruikers ofwel 'adopters'. Dat zijn degenen die de nieuwe technieken implementeren in hun bedrijfsprocessen. Tot die ontwikkelaars behoren bedrijven die de AI-softwaremodellen bouwen, zoals OpenAI, Microsoft, Alphabet, Google, en vele anderen. Maar daar horen ook de ontwerpers en fabrikanten bij van geavanceerde hardware die wordt gebruikt in de datacenters die de AI aandrijven, denk aan Nvidia, Advanced Micro Devices, Super Micro Computer, en Taiwan Semiconductor Manufacturing.

Tot slot vallen ook de cloud computing-giganten daaronder, die de infrastructuur beheren, zoals Amazon.com, Microsoft en Oracle. Deze aandelen hebben dan ook geprofiteerd van de AI-hype. Microsoft, Alphabet en Amazon zijn sinds begin vorig jaar met 70% of meer gestegen. Nvidia met 465%. 

Morgan Stanley heeft een lijst opgesteld van AI-ontwikkelaars en die leverde in 2023 gemiddeld 111% rendement op, tegenover een rendement van slechts 6% voor een groep 'adopter'-aandelen. Het lot van ontwikkelaars is inherent verbonden met dat van adopters, want dat zijn hun uiteindelijke klanten.

Gebruikers die kunnen aantonen dat ze vooruitgang boeken met AI-initiatieven zullen in toenemende mate beloond worden met hogere winstmultiples, denkt Edward Stanley van Morgan Stanley. Deze multiples zullen worden gerechtvaardigd door bredere winstmarges en snellere winstgroei.

Waar zijn gebruikers te vinden?

Bedrijven profiteren in verschillend tempo van AI, meent Patrick Kelly (Alger). De eerste golf van AI-toepassingen is al zichtbaar in sociale media, entertainment en gaming. Andere sectoren doen er mogelijk langer over om de impact van AI te realiseren, maar het zal de productiviteit verbeteren. 

Meta Platforms heeft de afgelopen maanden verschillende AI-tools voor consumenten en adverteerders geïntroduceerd. Maar het echte voordeel voor Meta komt van de ad-targetingmodellen, die enorme hoeveelheden data analyseren om betaalde content te presenteren aan geïnteresseerde gebruikers. Ook andere spelers in digitale reclame, zoals Trade Desk en AppLovin, profiteren volgens Kelly van de AI-toepassing. 

AI neemt steeds meer taken van de klantenservice over.  Betaaldienst Klarna zag zijn chatbot voor klantenservice, aangedreven door de modellen van OpenAI, in januari 2,3 miljoen gesprekken voeren, waardoor het werk van 700 fulltime medewerkers nauwkeuriger werd gedaan en de gemiddelde tijd tot een oplossing werd teruggebracht van 11 naar 2 minuten. Het gebruik van de AI-assistent kan Klarna 40 miljoen dollar per jaar besparen. 

AI bij Financials, healthcare en retail

Financiële dienstverleners automatiseren meer back-office compliance-functies en complexe acceptatieprocessen. JPMorgan Chase heeft een technologie-investeringsbudget van $15 miljard per jaar, 2.000 AI- en machine-learningexperts, onder verantwoordelijkheid van een chief data & analytics officer die rapporteert aan CEO Jamie Dimon.

Het efficiëntieverhogend potentieel in de gezondheidszorg is ook groot. Verzekeraar UnitedHealth Group zet AI in op allerlei vlak, van het stroomlijnen van administratieve functies tot het bieden van medische inzichten op basis van de enorme database met recepten en medische dossiers. Retailer Walmart heeft een generatieve AI-zoekfunctie in zijn app en maakt ook gebruik van AI om de voorraad te optimaliseren op basis van de enorme hoeveelheid data over consumenten.

Bedrijven die AI toepassen in hun bedrijfsprocessen kunnen op termijn net zo gaan schitteren als de ontwikkelaars. Misschien is het wijs de focus te verleggen van de ontwikkelaars naar de bedrijven die baat hebben bij de toepassing van AI.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!