AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG 2023

17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aandachtige lezer
0
quote:

christo1 schreef op 26 augustus 2023 09:49:

Binnenkort ook een prijzenoorlog voor elektrische auto’s in Europa ?
Kan de prijzenoorlog in het segment van elektrische auto’s, die al is begonnen in China en de Verenigde Staten, overslaan naar Europa? Best mogelijk, want de verkoopcijfers dalen.Een prijzenoorlog is waar de consument op hoopt… maar waar constructeurs bang voor zijn omdat er dan aan de winstmarges wordt geraakt. Gocar maakt de rekening.
David Leclercq

Gepubliceerd op 25 aug. 2023

Leestijd: 5 min

De overgang naar elektrische auto’s lijkt op papier een sprookje maar de praktijk is complexer dan verwacht. Eén van de grootste problemen waarmee elektrische auto’s kampen is hun prijs. Tenminste, dat is zo in Europa, want we weten inmiddels dat op andere markten, zoals China en de Verenigde Staten, een prijzenoorlog woedt. Daar kunnen sommige automobilisten een Tesla Model 3 kopen voor 20.000 dollar en in uitzonderlijke gevallen kan het zelfs nog goedkoper.

Lees ook :
Zal de Shenxing-batterij van CATL een revolutie betekenen voor elektrische auto’s?
Toch leveren enkele grote Europese landen inspanningen om dit mogelijk te maken. Zo belooft Frankrijk bij monde van Emmanuel Macron een elektrische auto aan 100 euro per maand. Het concept heeft wat op zich laten wachten en is vandaag realiteit, met dank aan… Chinese autoconstructeurs. MG heeft net een “4” aangeboden voor 99 euro per maand. Is het een goede gok? Niet helemaal, want de voorwaarden (die altijd in kleine lettertjes worden gedrukt) doen ons perplex staan over de uiteindelijke prijs op het einde van de rit. Er zijn namelijk grote beperkingen wat betreft het aantal gereden kilometers en er zijn nog voorwaarden verbonden om in aanmerking komen voor bepaalde kortingen.

Advertentie – lees hieronder verder

RENAULT MEGANE E-TECH

Wordt een prijzenoorlog onvermijdelijk?
Precies deze elementen zijn mogelijk ook de voorbode van een prijzenoorlog in Europa, wat een goede zaak zou zijn voor de consument. Maar dat vooruitzicht is veel minder rooskleurig voor autoconstructeurs, die vrezen dat ze hun prijzen en dus hun marges zullen moeten verlagen, ook al zijn die (laat ons wel wezen) voldoende comfortabel zijn om de grote noodzakelijke investeringen te doen om over te schakelen op het bedrijfsmodel van de elektrische auto.

Hierdoor wordt het voor Europese merken steeds lastiger om hun elektrische auto’s te slijten, terwijl de Chinezen met dubbele cijfers groeien. Tal van Westerse constructeurs gingen ervan uit dat ze winst zouden kunnen maken met elektrische auto’s die op Europese bodem worden gebouwd, maar een prijzenoorlog staat die ambitie in de weg.

België is in deze een geval apart, omwille van het bedrijfswagenmodel dat de markt kunstmatig stuurt, dat ondervindt ook Tesla. Zelfs de verkoop van de Model Y – wereldwijd en ook in Europa de bestverkochte auto – doet het minder goed, vertelde een woordvoerder van D’Ieteren aan onze collega’s van L’Echo.

Markt uit evenwicht
Vandaag is de concurrentiestrijd zeer onevenwichtig. De productiekosten in China zijn totaal niet vergelijkbaar met die in Europa. Maar ook andere factoren zijn nefast voor de Europeanen, denk maar aan de toevoer van grondstoffen om de productiekost stabiel te houden. Ook op dat vlak hebben de Chinezen een (duidelijke) voorsprong.

8f12863b4c4059e0231f1eceafd7e0c383162018

Europeanen zijn overtuigd dat hun economisch model kan overleven omwille van de hogere restwaarde van hun voertuig in vergelijking met Chinese producten. Het klopt want wat dat betreft staan vooral de Duitse merken erg sterk. Tenminste, zolang de consument bereid is om daar ook voor te betalen. Maar ook hier zouden de marktsituatie kunnen veranderen. Volgens een Carwow-onderzoek zegt 42% van de Duitse consumenten nu al dat ze overwegen om een Chinese auto te kopen. Ter vergelijking: 5 jaar geleden was dat nog 30%.

Kantelmoment?
Europese merken blijven daarom naar oplossingen zoeken. Ze zijn vastberaden om kleinere, goedkopere elektrische auto’s op de markt te brengen, zoals de ë-C3 van Citroën of de elektrische Panda van Fiat die minder dan € 25.000 gaan kosten.

Het valt af te wachten of elektrische auto’s van Chinese origine weldegelijk zullen doorbreken op de Europese markt. Constructeurs uit China krijgen immers ook te maken met andere beperkingen, zoals importbelastingen, logistiek, enzovoort. Het is wel duidelijk dat als de langverwachte doorbraak werkelijkheid wordt, er ook in Europa een prijzenoorlog zal losbarsten. De markt wint altijd.
Als dit de werkelijkheid wordt, en er minder auto's in Europa geproduceerd wordt, is er misschien ook minder vraag naar Europees lithium. Dat zou de beleidsmakers in zekere zin goed uitkomen, want zo hoeft er ook minder geïnvesteerd worden in grondstoffen van Europese bodem.
Als de Europese auto-industrie geminimaliseerd wordt gaat er nog iets veranderen. Het is dan niet meer zo nodig om deze industrie de hand boven het hoofd te houden en kan er meer ingezet worden op goedlopend en betaalbaar Openbaar Vervoer. Elektrisch uiteraard.
mercurius-adept
3
Met alle respect, maar is dat van christo1 en aandachtigelezer niet veel te veel kortectermijn geneuzel?

--> voordat Europa van 1% op ambitie 10% wereldproductieczit zit, ben je echt jaren en jaren verder hoor...

zelfs een verdubbeling naar slechts 2% over bv 10 jaar is al totaal fantastisch voor deze titel imo

Maw Die prijsdruk op producenten is al een feit..binnen 1 jaar van nu een BEV voor minder 20k is reeel maar geen enkel probleem voor amg en hun business case
nine_inch_nerd
2
Weer een technische update van een twitteraar.

AMG: weldra wordt een weekbodem gezet, gevolgd door een mooie bounce. Maar gezien de maandgrafiek (met name telling), kan er nog een verkorte (halve) of relatief korte (15 candles) bearishe weekcyclus volgen. Als 31+ wordt doorbroken, dan zou <25 het doel zijn!
Bijlage:
christo1
1
Toch wederom uit de VS voor de korte termijn niet goed voor de vraag naar lithium batterijen.

More electric vehicles are being pumped out of car factories than ever before — but some dealers don't want them.

Electric-car inventory has been piling up on dealership lots this year as companies up their EV production, leading some dealers to say enough is enough. Some are telling automakers they don't want any more until they can sell what's sitting, several dealers told Insider.

We have turned away EV inventory," said Scott Kunes, the chief operating officer of Kunes Auto and RV Group, which sells Detroit brands as well as Nissan and Mitsubishi in the Midwest. "We need to ensure that we have a good turn on it."

Automakers are "asking us to make a large investment," Kunes added, "and we're just wanting to see some return on that investment."

Plug-in-vehicle availability is increasing rapidly, a sign the EV-adoption growth curve is about to hit a serious slowdown. A switch from enthusiastic and wealthy early adopters to more apprehensive and budget-minded car shoppers is throwing the electric-car transition for a loop, forcing car companies to change their outlooks and pull back on ambitious EV production goals.

It's not just that these vehicles are expensive — which they are. We're talking about a much more nuanced lifestyle change," said Sam Fiorani, the vice president of global vehicle forecasting at AutoForecast Solutions. He pointed to differences in the EV ownership experience, including charging and range anxiety, as stoppers for many buyers.

It's hard for the average customer to make that leap while spending an extra $10,000," Fiorani said.

EVs have gone from shortages to near oversupply
Car shoppers can find plenty of electric options on dealership lots — while there was about 54 days' supply of vehicle inventory overall at dealerships earlier this summer, EV inventory was nearly double

That's an about-face from the past several years, when it has often been difficult to even find an EV to test-drive, let alone take home and buy.

Automakers weren't yet producing EVs at scale, meaning supply was limited, and customers sat on long waiting lists just to get their hands on one.

All of those challenges created a lot of hype and an apparent supply-and-demand crunch. While the overall share of EVs in the US market is low — about 6% — it has grown rapidly in the past few years as hype for these vehicles heightened and brands such as Tesla made electric cars a status symbol.

All of those challenges created a lot of hype and an apparent supply-and-demand crunch. While the overall share of EVs in the US market is low — about 6% — it has grown rapidly in the past few years as hype for these vehicles heightened and brands such as Tesla made electric cars a status symbol.

As a result, one East Coast Ford dealer previously told Insider they were only declining allocation of electric cars from the automaker. Another in the Midwest said Lightning orders were piling up uncompleted, leaving those customers with time to pick a different EV. One Hyundai dealer on the West Coast said they were also passing on EV-specific allocation, while another Hyundai dealer told Insider he anticipated having to turn away EVs soon.

Adam Lee, the chairman of the board at Lee Auto Malls in Maine, said he was still taking all the EVs he could get, but his electric Toyotas were the slowest to sell.

"The only Toyotas I have that aren't presold are the electric ones, the bZ4X, and that's a little bit of a challenge," Lee said.

In this round of growing pains for the electric-car market, dealers are set up for the most trouble. Car companies are likely to continue churning out the EVs they promised to investors, leaving dealers to figure out how to sell them to a new set of customers.

But the savviest executives will heed this first warning from dealers about where the demand pendulum is swinging, Karl Brauer, an automotive analyst for iSeeCars, previously told Insider.

Dealers know in real time with real-time feedback what the market is doing," he said. "They have always acted as the first warning lights on the dash for the automotive industry."

Mvg.
Freemoneyforever
2
quote:

nine_inch_nerd schreef op 26 augustus 2023 21:29:

Weer een technische update van een twitteraar.

AMG: weldra wordt een weekbodem gezet, gevolgd door een mooie bounce. Maar gezien de maandgrafiek (met name telling), kan er nog een verkorte (halve) of relatief korte (15 candles) bearishe weekcyclus volgen. Als 31+ wordt doorbroken, dan zou <25 het doel zijn!
Ik ben wel benieuwd, of je werkelijk geld kunt verdienen met Technische Analyse. Is daar wetenschappelijk bewijs voor?

(ooit hoorde ik zelfs, dat astrologie ingezet wordt voor beleggingen)
Het mannetje van de radio
3
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2488168-chin...

Gaat niet per sé over lithium, maar toch goed dat AMG in Europa bouwt aan de raffinaderij en de grondstoffen oa uit Zuid-Amerika haalt.
mercurius-adept
0
China’s rare earths dominance makes U.S. supply chains vulnerable, trade representative says

“What I want to draw your attention to is not just the vulnerabilities around China’s investments [overseas], but the fact that China’s dominant position in the world market now in [rare earths] means that it is able to turn on the faucet and turn off the faucet,” she said.

Over the decades, China has built up its ability to process the metals — giving it enormous pricing power in a critical global market.
“And until we are able to access and create additional supply chains we remain entirely vulnerable to that leverage,”

“Where we are in terms of our supply chains today is not where we want to be,” Tai told CNBC on Saturday. “We know that we’re vulnerable. Where we want to be is in a place where our supply chains are more diversified, where we have more confidence in them, where we just have more options.”

China's rare earths dominance makes U.S. supply chains vulnerable, USTR says.
And Tai pointed out that China has a monopoly in the global market

www.cnbc.com/2023/08/27/ustr-china-ra...
mercurius-adept
3
quote:

Freemoneyforever schreef op 27 augustus 2023 07:15:

[...]
Ik ben wel benieuwd, of je werkelijk geld kunt verdienen met Technische Analyse. Is daar wetenschappelijk bewijs voor?

(ooit hoorde ik zelfs, dat astrologie ingezet wordt voor beleggingen)
Als hulpmiddel handig, als "geloof" zeker niet
(=mening)

--> je zou verbaasd staan hoe weinig er "bewezen" is mbt beleggen: #no free lunch
boer
1
Mailbox
0
quote:

Freemoneyforever schreef op 27 augustus 2023 07:15:

[...]
Ik ben wel benieuwd, of je werkelijk geld kunt verdienen met Technische Analyse. Is daar wetenschappelijk bewijs voor?

(ooit hoorde ik zelfs, dat astrologie ingezet wordt voor beleggingen)
Jazeker, degenen die er in elk geval aan verdienen zijn de “technisch analisten”.
Of een belegger ermee verdient hangt ervan af of hij/zij geluk heeft.
Maar de kans dat je zonder TA verdient is minstens zo groot als dat je volgens TA advies handelt.
Lekker Truitje
0
Werden Sie dabei sein Frau Smith , das "Deutsch-Chilenisches Forum für Bergbau und mineralische Rohstoffe"?
mercurius-adept
0
quote:

Mrs. Smith schreef op 27 augustus 2023 17:05:

www.mckinsey.com/industries/metals-an...
Ff kort samengevat zonder alle McKinsey blah blah:

Australia heeft nu eigenlijk maar 1 klant voor zijn Lithium (China), en daarom willen ze nu ook zelf raffinage gaan opzetten....
(zodat het land zijn klantenbestand kan gaan diversificeren)

Eens?
de storm
2
Zorg dat je deze week instapt..ik schat in dat we deze week de 33 euro uitnemen. Volgende week de 35 euro slechten. Medio eind september 38 euro. Mooie instapkans. En met 40 euro staat er nog steeds een vette min op de borden voor degene welke paar weken geleden op 50 euro kochten. Maar ik voorzie enig herstel nu het aandeel lijkt uit te bodemen. Een mooie kans voor de lange termijn. Herstel heeft lang op zich laten wachten, en dus voorzie ik een positieve beursweek nu de vakantie voor velen voorbij is. Succes amg believers.
boer
0
quote:

de storm schreef op 27 augustus 2023 21:36:

Zorg dat je deze week instapt..ik schat in dat we deze week de 33 euro uitnemen. Volgende week de 35 euro slechten. Medio eind september 38 euro. Mooie instapkans. En met 40 euro staat er nog steeds een vette min op de borden voor degene welke paar weken geleden op 50 euro kochten. Maar ik voorzie enig herstel nu het aandeel lijkt uit te bodemen. Een mooie kans voor de lange termijn. Herstel heeft lang op zich laten wachten, en dus voorzie ik een positieve beursweek nu de vakantie voor velen voorbij is. Succes amg believers.
Op 40 staat er voor mij geen dikke min maar een plus ik heb gekocht op €41,65 €37,26 €35,07 en het laagste op 34,36 dus wat dat betreft laat maar naar de 40 gaan
Mrs. Smith
1
quote:

mercurius-adept schreef op 27 augustus 2023 19:14:

[...]

Ff kort samengevat zonder alle McKinsey blah blah:

Australia heeft nu eigenlijk maar 1 klant voor zijn Lithium (China), en daarom willen ze nu ook zelf raffinage gaan opzetten....
(zodat het land zijn klantenbestand kan gaan diversificeren)

Eens?
Eens ......
Mrs. Smith
0
quote:

Lekker Truitje schreef op 27 augustus 2023 18:59:

Werden Sie dabei sein Frau Smith , das "Deutsch-Chilenisches Forum für Bergbau und mineralische Rohstoffe"?
Leider nicht Ferien
[verwijderd]
1
quote:

de storm schreef op 27 augustus 2023 21:36:

Zorg dat je deze week instapt..ik schat in dat we deze week de 33 euro uitnemen. Volgende week de 35 euro slechten. Medio eind september 38 euro. Mooie instapkans. En met 40 euro staat er nog steeds een vette min op de borden voor degene welke paar weken geleden op 50 euro kochten. Maar ik voorzie enig herstel nu het aandeel lijkt uit te bodemen. Een mooie kans voor de lange termijn. Herstel heeft lang op zich laten wachten, en dus voorzie ik een positieve beursweek nu de vakantie voor velen voorbij is. Succes amg believers.
Beste Storm, ik denk dat de koers nog niet uitgestormd is.
En iets in mij zegt dat het beter is om jouw 'inschatting' niet te volgen. Iets te veel whisfull thinking.
geldmaker
0
www.asianmetal.com/VanadiumPrice/Vana...
Ferro Vanadium Pitsburg in het groen. Goed voor Ohio 1 en 2...Amerika kan nog wel een partijtje aan voor wegen en bruggen onderhoud...
17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 17:39
Koers 23,080
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 23,320
Laag 22,680
Volume 207.792
Volume gemiddeld 233.920
Volume gisteren 207.792

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront