=INTERVIEW:Stern verwacht in '09 grote stap op overnamegebied

Door Anna Marij van der Meulen

Van DOW JONES NIEUWSDIENST



AMSTERDAM (Dow Jones)--Stern Groep nv verwacht in 2009 een grote stap te kunnen zetten op weg naar het behalen van zijn omzetdoelstelling. Het concern wil voor eind 2010 de omzet verdubbelen ten opzichte van 2007. Dit zegt de bestuursvoorzitter van het autobedrijf, Henk van der Kwast, in een gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

Stern behaalde in 2007 een omzet van EUR1 miljard, maar wil deze in 2010 door middel van overnames verdubbelen tot EUR2 miljard. Het autobedrijf had in 2008 volgens cijfers van DealerSupportNet met 26.600 nieuw verkochte auto's een marktaandeel van circa 5% en is daarmee het grootste autobedrijf van Nederland.

Het autobedrijf wil profiteren van de consolidatieslag die momenteel op de Nederlandse automarkt gaande is. Veel autobedrijven kampen, onder invloed van de sterke concurrentie, met margedruk en houden het hoofd niet boven water, ze worden verkocht of gaan op de fles. Op dit moment telt Nederland 2.000 dealerships die in handen zijn van 1.000 verschillende eigenaren.

Van der Kwast ziet voor zijn bedrijf een rol weggelegd als consolidator in de sector.

"Het zijn met name bedrijven in het middensegment die met problemen kampen en voor ons interessant zijn", zegt Van der Kwast. De bestuursvoorzitter voegt daaraan toe dat hij vooral geinteresseerd is in partijen met een omzet van meer dan EUR50 miljoen, die een tot twee merken hebben die Stern ook al heeft en in een autodichte regio zitten.

Omdat Stern ernaar streeft om per merk een minimum marktaandeel van 10% te hebben gaat de aandacht op dit moment met name uit naar het verstevigen van de positie van Opel, Audi, Volvo en Volkswagen.

"We zijn nu met name geinteresseerd in Opel en Volvo omdat de importeur van Volkswagen en Audi momenteel een groot deel van de marges opeist", zegt de bestuursvoorzitter. "Ook zijn er bij eerstgenoemde merken aantrekkelijker overnamekandidaten voor handen."

Van der Kwast wijst in dit verband op sectorgenoot Kroymans Corporation die zijn Opel dealership in de verkoop heeft staan. "De Opelactiviteiten van Kroymans, met een omzet van EUR300 tot EUR400 miljoen, zijn zeker interessant voor ons", zegt van der Kwast. Hij voegt hieraan toe dat beide partijen elkaar momenteel aan het "aftasten" zijn.

Ook een fusie van een van de spelers in de top 10 in Nederland, gemeten naar marktaandeel, is volgens van der Kwast "zeer denkbaar". Stern zou daarbij met name geinteresseerd zijn in een partij die hoofdzakelijk dezelfde merken voert. Voorbeelden zijn spelers als Van Mossel Groep, waar het merkenzwaartepunt op Volkswagen en Audi ligt, of Markeur Holding met merken als Opel, Citroen en Chevrolet. Een fusie met Pouw noemt de bestuursvoorzitter niet logisch. "Pouw heeft een groot belang in Peugeot terwijl wij juist in Renault zitten."

Alhoewel een grote stap middels een fusie met een andere top 10 speler aantrekkelijk is spreekt Van der Kwast geen uitgesproken voorkeur uit voor groei middels de overname van vier of vijf middelgrote spelers of een fusie met een grotere speler.

Van der Kwast zegt de mogelijke overnames voldoende te kunnen financieren uit eigen middelen. "In de huidige markt hoeven we niet te veel te betalen voor de overnames, dus kunnen we dit goed zelf doen." De topman stelt bovendien dat een aandelenemissie bij de huidige koers is uitgesloten. Het aandeel Stern verloor de afgelopen 8 maanden 32% van zijn beurswaarde.

Stern zit momenteel in het overnameproces van Renault Amsterdam, maar voorziet dit jaar geen verdere overnames. "We pauzeren even en maken ons op voor een serieuze stap in 2009", aldus Van der Kwast.

De topman van Stern geeft verder aan dat de marges van het autobedrijf dit jaar ondanks de economische vertraging niet onder druk staan. "Ongeveer een kwart van de omzet wordt door de autoverkoop gegenereerd terwijl de overige driekwart procent uit reparaties komt", aldus de topman. "De Nederlander blijft toch autorijden en wanneer een aankoop van een nieuwe auto even wordt uitgesteld, dan kunnen we de druk hiervan deels ondervangen door de reparaties waar de marges hoger zijn."

Tot slot wijst de topman op eindejaarskoopjes. "Aan het einde van het jaar kan Stern nog grote aantallen auto's inkopen waarbij de schaalgrootte voordeel biedt om korting te bedingen. Daarnaast heeft Stern genoeg financiele middelen om deze pijplijn te financieren, dit ontbreekt bij kleinere partijen vaak", zegt Van der Kwast.



Website: www.stern.nl



Door Anna Marij van der Meulen; +31-20-5715 201; annamarij.vandermeulen@dowjones.com



(END) Dow Jones Newswires

September 24, 2008 02:47 ET (06:47 GMT)

Copyright (c) 2008 Dow Jones & Company, Inc.