Royal Delft gaat groeien in China
DONDERDAG 13 FEBRUARI 2014, 10:53 uur | 119 keer gelezen
AMSTERDAM (AFN) - Royal Delft wil de komende jaren flink uitbreiden in China. Topman Henk Schouten zei donderdag dat de groep, die zich in 2012 op de Chinese markt waagde, het aantal verkooplocaties in de komende twee jaar wil verdrievoudigen.
Royal Delft is in het Aziatische land nu actief met het pannenmerk BK en verkoopt deze via 50 zogenoemde 'shops in shops'. Dat aantal wil Schouten tot en met 2015 uitbreiden naar 150. De eerste paar jaar is het volgens Schouten vooral een kwestie van investeren. Maar de groei gaat sneller dan die in een Europees land zou gaan en de topman hoopt dan ook sneller vruchten van de investeringen te plukken. “Het zijn relatief nieuwe markten, waar mensen nog steeds graag spullen van buitenlandse merken kopen”, stelde hij.
De onderneming bestaat sinds 2008 behalve uit het oorspronkelijke onderdeel De Porceleyne Fles, de maker van Delfts Blauw, ook uit Leerdam Crystal, BK Cookware en bestekmaker Kempen & Begeer. Donderdag werd op de beurs van Amsterdam gevierd dat Royal Delft 60 jaar een beursnotering heeft. Schouten sluit niet uit dat de onderneming in China op termijn ook de andere activiteiten introduceert, maar vooralsnog wordt de focus op BK gelegd.
Verbetering
In Europa, met name in Nederland, ziet de bestuurder de markt iets verbeteren. Het eerste halfjaar van 2013 werd afgesloten met een verlies en de omzet daalde met 13,4 procent. “Ten opzichte van het eerste halfjaar is het zeker niet slechter gegaan”, liet Schouten weten. Afnemers, die de afgelopen tijd “hun centen hebben moeten tellen”, denken inmiddels weer aan de toekomst, aldus de bestuurder. De toeristische markt waarop Royal Delft met Delfts Blauw actief is, is overigens altijd goed blijven draaien en zal in de toekomst ook groeien, zei Schouten.
De kostenbesparingen die Royal Delft heeft doorgevoerd hebben ertoe geleid dat “het verlies van het eerste halfjaar in ieder geval niet verder is opgelopen”. Het effect op de werkgelegenheid bij het bedrijf was volgens de bestuurder “heel gering”. Eind 2014 staat een samenvoeging van de kantoren van het bedrijf op de agenda, wat naar verwachting een flinke kostenbesparing zal opleveren. Royal Delft publiceert eind maart de cijfers over 2013.
Schouten zei verder dat Royal Delft na 60 jaar nog steeds profiteert van zijn beursnotering. Het levert de onderneming vooral meer bekendheid op bij investeerders. Bij het bedrijf staan op dit moment overigens geen overnames of desinvesteringen op de agenda, liet de topman desgevraagd weten.