TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
wilast
0
Artikel uit FD van vanochtend deel 1:

Een sensor op elke straathoek
Eindhoven installeert steeds meer sensoren. Die seinen zelfs de politie in als een straatruzie escaleert. Maar er zijn ook nadelen. Op de fiets met wethouder Staf Depla. ‘Heeft dat ding nou zomaar een foto van me naar Facebook gestuurd?'

Eindhoven loopt voorop als ‘slimme stad’. Wie van de rand van het centrum naar uitgaansstraat Stratumseind fietst, passeert zonder het te weten zo twintig sensoren. Ze regelen het verkeer, waarschuwen bewoners bij auto-inbraken en seinen de politie in als een ruzie op straat escaleert.
Wethouder Staf Depla (op de rug gezien) bij een ‘City beacon’. Een medewerker krijgt een alert op zijn smartphone: ‘Geweerschoten in Strijp-S.’
Wethouder Staf Depla (op de rug gezien) bij een ‘City beacon’. Een medewerker krijgt een alert op zijn smartphone: ‘Geweerschoten in Strijp-S.’Foto's: Sandra Olsthoorn en Rob de Lange
Handig, lijkt het. Maar hoe meer sensoren de gemeente inzet, hoe meer praktische, juridische en ethische vraagstukken opdoemen. Het FD fietste met PvdA-wethouder Staf Depla langs 'dichtbesensorde' stukken van de stad en besprak de voors en tegens.
Kruispunt Cederlaan - Beukenlaan: stoplicht praat met auto's
Sensoren, het klinkt heel nieuw, maar dat valt wel mee. De knop die het stoplicht activeert en de lus in het asfalt zijn ook sensoren. En het drukke kruispunt Cederlaan-Beukenlaan, aan de rand van het centrum van Eindhoven, zit er vol mee. Camera's die kentekens lezen registeren de verkeersdrukte. De vele bussen die het punt passeren - onder meer richting het vliegveld van Eindhoven - regelen hun eigen 'groene golf' met behulp van een radiosysteem.
Cameratoezicht en geluidscamera’s met microfoonsregistreren ook alle omgevingsgeluiden.
Cameratoezicht en geluidscamera’s met microfoonsregistreren ook alle omgevingsgeluiden.
Op deze zonnige woensdagmiddag rijdt iedereen lekker door, maar op de momenten dat de stad volloopt met auto's kan het verkeer een stuk slimmer geregeld worden, meent wethouder Depla. Hij wil graag dat de stoplichten direct met de auto's gaan communiceren. 'We willen auto's al kunnen detecteren vóórdat ze op dit punt zijn. Als het stoplicht hier weet dat op het kruispunt hiervoor vijf auto's bij het stoplicht staan, moet dit stoplicht dat weten. Dan kan het precies lang genoeg op groen om die auto's door te laten en staat niemand onnodig lang stil.'
TomTom heeft de technologie om dit te regelen, en wil dit ook best. Toch zijn gesprekken tussen de gemeente en het Amsterdamse navigatiebedrijf stukgelopen. En wel omdat TomTom zich het eigendom van de verzamelde gegevens van de verkeersgebruikers wil toe-eigenen. Oftewel: zou Eindhoven de verzamelde verkeersdata in de toekomst willen gebruiken voor een andere dienst, dan zou de gemeente deze van TomTom moeten kopen.
‘Als wij als gemeente onze eigen data willen hergebruiken, zouden wij bedrijven daarvoor moeten gaan betalen? Dat vind ik niet oké.’
Hier speelt een principiële vraag: van wie is de informatie die met dit soort technologie wordt gegenereerd? Is die van degenen die de data 'maken', de automobilisten en de gemeente dus, of van de bedrijven die de technologie hebben om deze te 'mijnen'? Voor Depla is dit geen vraag. 'Als de NAM het Nederlandse aardgas uit de grond haalt moet het daarvoor betalen. Maar als wij als gemeente onze eigen data willen hergebruiken, moeten wij daarvoor gaan betalen? Dat vind ik niet oké.'
wilast
0
Deel 2

Hier speelt een principiële vraag: van wie is de informatie die met dit soort technologie wordt gegenereerd? Is die van degenen die de data 'maken', de automobilisten en de gemeente dus, of van de bedrijven die de technologie hebben om deze te 'mijnen'? Voor Depla is dit geen vraag. 'Als de NAM het Nederlandse aardgas uit de grond haalt moet het daarvoor betalen. Maar als wij als gemeente onze eigen data willen hergebruiken, moeten wij daarvoor gaan betalen? Dat vind ik niet oké.'
Inmiddels praat de gemeente met een andere organisatie om de verkeersdoorstroming te verbeteren met behulp van sensoren en data-analyse. Maar afgesproken is dat de data van de gemeente blijven. Depla: 'We zullen de database openstellen voor anderen om er mee aan de slag te gaan, in de hoop dat dat voor de gemeente en onze bewoners bruikbare ideeën en diensten oplevert.'
Straatbeeld in Strijp-S. De sector wordt intensief gemonitord.
Straatbeeld in Strijp-S. De sector wordt intensief gemonitord.
Strijp-S: nestjes voor drones
Een woud van camera’s kijkt vanaf het dak van de fabriek van Bosch, dat allerlei sensoren produceert, neer op de terrasjes op het plein Strijp-S. Maar die camera's worden slechts door Bosch getest en verzamelen geen gegevens. Depla heeft dan ook een andere reden om de verslaggevers mee te tronen naar dit gebied, lokaal bekend als 'De Verboden Stad' vanwege de ommuring en de slagbomen die vroeger de toegang naar de Philipsfabrieken blokkeerden.

Het voormalige bedrijfsterrein herbert nu een afdeling van de Singularity University, hippe start-ups, horeca, woningen én palen behangen met verschillende sensoren. Bij de herinrichting van het gebied is glasvezel aangelegd, de basis voor supersnel internet, en daarop zijn de palen neergezet. De gebiedsontwikkelaar noemt ze 'de iPhones van de openbare ruimte'.
In de palen zitten slimme lampen, die zich aanpassen aan de hoeveelheid zonlicht, of die een leuk kleurtje kunnen geven bij een speciale gebeurtenis - zeg rood bij een kampioenschap van PSV. Er zitten luchtkwaliteitsmeters op en er zijn plannen om 'nestjes' voor drones te maken: plekken waar deze vliegende sensoren kunnen parkeren.
Bezoekers kunnen over een tijdje de camera's in de palen tegen betaling van een paar cent een selfie laten maken. Als je wilt kan de camera straks ook aan het door jou gereserveerde restaurant laten weten dat je auto is gesignaleerd en je dus binnen een paar minuten zult aanschuiven.
‘Wetten en regels voor dit soort sensoren zijn er niet. Die houden dit soort ontwikkelingen niet meer bij.’• Staf Depla, wethouder Eindhoven
En er zijn geluidscamera's. Het zijn witte, platte kastjes, uitgerust met 64 microfoontjes die het omgevingsgeluid registreren en analyseren. Een idee waarmee wordt geëxperimenteerd: bij het geluid van sirenes gaan de lampen feller schijnen. Of de camera stuurt een bericht naar bussenproducent VDL: de bus die om 13:52 uur passeerde maakte een afwijkend geluid, dus controleer de banden even.
Binnenkort start een proef om omwonenden met een appje op de hoogte te stellen als de geluidscamera's zorgwekkende incidenten waarnemen, zoals geloste schoten, ingetikte autoruitjes of aanhoudend geschreeuw. Een medewerker van Sorama, het bedrijf dat de software voor de geluidscamera ontwikkelde, wil het wel even demonstreren. Hij heeft een roze ballon bij zich, die Depla met een ferme trap laat knappen. Een seconde later krijgt de Sorama-medewerker een appje op zijn telefoon: 'Er is een geweerschot gehoord'.
Regelgeving voor dit soort camera's is er niet. Welke data mag je ermee verzamelen en hoe lang bewaar je die? De gemeente heeft het voor Strijp-S in een privaatrechtelijk contract laten vastleggen met Park Strijp Beheer, de organisatie die het gebied ontwikkelt. In dit geval ging dat vrij makkelijk, want de gemeente is voor de helft eigenaar van het ontwikkelingsbedrijf. Maar het liefst zou je dit in een algemene plaatselijke verordening (apv) vastleggen, zegt Depla, net zoals dat het geval is bij gewone camera's. 'Maar dat kan niet. De wetten en regels houden dit soort ontwikkelingen niet meer bij.'
wilast
0
Deel 3

De wethouder en zijn projectleiderleggen uit: de wetten en regels houden de ontwikkelingen niet meer bij.
De wethouder en zijn projectleiderleggen uit: de wetten en regels houden de ontwikkelingen niet meer bij.
Stratumseind: kaarten die alles kunnen
'City beacons' heten de hoge witte zuilen die verspreid over het centrum van Eindhoven staan. De belangrijkste functie is nu nog bewegwijzering. Op een groot beeldscherm vinden bezoekers een digitale kaart van de stad, die ze desgevraagd de weg wijst naar winkels, restaurants of bezienswaardigheden.
Maar de beacons kunnen veel meer. Bovenin hangen camera's, het ding kan via wifi-tracking de looproutes van voorbijgangers nagaan, hij is uitgerust met webcams, microfoons en speakers. Je kunt er contactloos mee betalen en de zuil meet temperatuur, luchtvochtigheid en de luchtvervuiling.
Vooralsnog wordt maar een klein deel van de mogelijkheden van de beacons benut. De camera's staan uit, net als de microfoons. Er staan nog amper apps op, dus er valt nog niks contactloos af te rekenen. De wifi-tracking staat niet aan. Alleen de stadsplattegrond doet het nu, en een app waarmee de gebruiker een selfie kan maken.
Depla doet het even voor bij de beacon die midden op Stratumseind, de uitgaansstraat van Eindhoven, staat. Hij kiest een filtertje met een gek hoedje, drukt af. En dan blijkt dat de foto, zonder dat daarvoor toestemming wordt gevraagd, direct op een Facebookpagina belandt. 'Dat kan dus echt niet', zegt Depla. 'Daar moeten we wat aan doen! (inmiddels moet de gebruiker toestemming geven voor het plaatsen van de foto, red).'
‘Wij zijn toevallig een stad van nerds, ook in het bestuur. Dus denken we na over de consequenties. In een andere stad denken ze wellicht: “We hebben een mooi systeem, hup, door naar het volgende project“.’• Staf Depla, wethouder Eindhoven
In de toekomst moeten de beacon's wel veel actiever worden ingezet. Tinus Kanters van de gemeente Eindhoven heeft ideeën zat. Hij werkt aan een project om met technologische en sociale innovaties het uitgaanscentrum veiliger te maken. Zijn kantoortje, op de eerste verdieping boven café 'De Oude Rechtbank', staat vol beeldschermen. Hij houdt bij wat op social media wordt gezegd over de straat en krijgt via camera's informatie over geluid en bewegingen van mensen op straat.
De microfoons kunnen registeren als een dronkemansruzie echt uit de hand loopt en automatisch de politie waarschuwen. De camera's kunnen zo worden geprogrammeerd dat ze zelf de beelden analyseren en een seintje geven als ze bijvoorbeeld signaleren dat een groepje mensen aan het vechten slaat. Dan hoef je niet meer iemand voor niks uren naar een beeldscherm te laten staren.

Het liefst zou Kanters de paal ook een geur willen laten verspreiden. 'We weten dat geur invloed heeft op de gemoedstoestand'. Maar toen hij dit idee eerder opperde in de media stuitte hij op veel weerstand. 'Mensen vinden het een ongeoorloofde vorm van beïnvloeding.' Met de lampen in de beacons experimenteert hij al volop. Als de kroegen dicht gaan wordt het licht langzaam feller, als teken dat het tijd wordt huiswaarts te gaan. Ook een vorm van beïnvloeding natuurlijk. Kanters: 'Gek genoeg kregen we daar veel minder reacties over.'
De vele verschillende soorten data die met behulp van de beacons en andere sensoren in de stad kunnen worden vergaard, maken de situatie bijzonder, zegt Depla. Iedere sensor op zich zegt nog niet zoveel over een passerende auto, een restaurantganger of een voetganger op weg naar de kroeg. 'Elk stukje informatie op zich kan anoniem zijn. Maar als je al die losse stukjes bij elkaar legt, komt je toch dicht in de buurt van persoonsgegevens.'
En die gegevens zijn natuurlijk interessant voor ondernemingen. 'Het zijn grote bedrijven waar je dan als gemeente mee te maken krijgt', zegt Depla. 'Ze helpen ons met de hard- en software en willen de data daarvoor terug. Wij zijn toevallig een gemeente vol nerds - ook in het stadsbestuur - en denken over dit soort consequenties na. In een andere stad denken ze wellicht: “We hebben een mooi systeem, hup, door naar het volgende project”.'
wilast
0
Geeft toch te denken....

"TomTom heeft de technologie om dit te regelen, en wil dit ook best. Toch zijn gesprekken tussen de gemeente en het Amsterdamse navigatiebedrijf stukgelopen. En wel omdat TomTom zich het eigendom van de verzamelde gegevens van de verkeersgebruikers wil toe-eigenen. Oftewel: zou Eindhoven de verzamelde verkeersdata in de toekomst willen gebruiken voor een andere dienst, dan zou de gemeente deze van TomTom moeten kopen.
‘Als wij als gemeente onze eigen data willen hergebruiken, zouden wij bedrijven daarvoor moeten gaan betalen? Dat vind ik niet oké.’
Hier speelt een principiële vraag: van wie is de informatie die met dit soort technologie wordt gegenereerd? Is die van degenen die de data 'maken', de automobilisten en de gemeente dus, of van de bedrijven die de technologie hebben om deze te 'mijnen'? Voor Depla is dit geen vraag. 'Als de NAM het Nederlandse aardgas uit de grond haalt moet het daarvoor betalen. Maar als wij als gemeente onze eigen data willen hergebruiken, moeten wij daarvoor gaan betalen? Dat vind ik niet oké.'"
DerksVisie
2
www.rp-online.de/nrw/staedte/leverkus...

NRW schließt Bündnis mit "TomTom"

In het Duits en ik kan er maar 1 bron van vinden. Korte samenvatting: TomTom sluit overeenkomst met het Duitse staatsbedrijf dat het verkeer voor Noordrijn-Westfalen in de gaten houdt. TomTom gaat hiervoor de data leveren.

www.verkehr.nrw/ is de verkeersportaal wat een beetje lijkt op TomTom City.
[verwijderd]
1
quote:

DerksVisie schreef op 15 juli 2017 11:27:

www.rp-online.de/nrw/staedte/leverkus...

NRW schließt Bündnis mit "TomTom"

In het Duits en ik kan er maar 1 bron van vinden. Korte samenvatting: TomTom sluit overeenkomst met het Duitse staatsbedrijf dat het verkeer voor Noordrijn-Westfalen in de gaten houdt. TomTom gaat hiervoor de data leveren.

www.verkehr.nrw/ is de verkeersportaal wat een beetje lijkt op TomTom City.
Maar wat levert het op??!!
[verwijderd]
0
mark60
3
na de schoolfoto rechtszaak nu ook tomtom aangeklaagd

LOL

fijn weekend en succes voor dinsdag
Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

VOORTS schreef op 15 juli 2017 13:33:

Van Zeijl zegt dat tt €6 waard is,HG is het lachertje van de tech.wereld.
Wie neeemt van zeijl nog serieus??
viermeiden
0
quote:

DerksVisie schreef op 15 juli 2017 11:27:

www.rp-online.de/nrw/staedte/leverkus...

NRW schließt Bündnis mit "TomTom"

In het Duits en ik kan er maar 1 bron van vinden. Korte samenvatting: TomTom sluit overeenkomst met het Duitse staatsbedrijf dat het verkeer voor Noordrijn-Westfalen in de gaten houdt. TomTom gaat hiervoor de data leveren.

www.verkehr.nrw/ is de verkeersportaal wat een beetje lijkt op TomTom City.
Zat me net te bedenken dat NRW (18 miljoen inwoners) geen contract zou afsluiten met TT als er geen lange termijn zekerheid is m.b.t. de kwaliteit van de aangeleverde data en een goede bron (Apple)!

Citaat uit artikel: "Dank der neuen Kooperation können die Fahrer einfacher als jetzt erkennen wo Staus auf Autobahnen sind, weil "TomTom" zum Messen der Verkehrsströme die Daten von Millionen Smartphones in fahrenden - oder auch stehenden - Wagen nutzt. "

viermeiden
Agatan
2
[verwijderd]
2
quote:

DerksVisie schreef op 15 juli 2017 11:27:

www.rp-online.de/nrw/staedte/leverkus...

NRW schließt Bündnis mit "TomTom"

In het Duits en ik kan er maar 1 bron van vinden. Korte samenvatting: TomTom sluit overeenkomst met het Duitse staatsbedrijf dat het verkeer voor Noordrijn-Westfalen in de gaten houdt. TomTom gaat hiervoor de data leveren.

www.verkehr.nrw/ is de verkeersportaal wat een beetje lijkt op TomTom City.
Maandag pb hiervan??? Zal het even op Twitter zetten....Hoop dat meerderen dit doen. ....
apollo
0
quote:

TromDom schreef op 15 juli 2017 16:06:

[...]

Maandag pb hiervan??? Zal het even op Twitter zetten....Hoop dat meerderen dit doen. ....
Waarschijnlijk heeft het geen financiele concequenties, zodat we weer uitgeluld zijn (:-(
[verwijderd]
0
quote:

VOORTS schreef op 15 juli 2017 13:33:

Van Zeijl zegt dat tt €6 waard is,HG is het lachertje van de tech.wereld.
Corne is voor de meesten eerder een contra-indicator. Achterlijke grafiekjes waar geen enkel aandeel goed uit komt.
Meryntje
0
quote:

TromDom schreef op 15 juli 2017 16:06:

[...]

Maandag pb hiervan??? Zal het even op Twitter zetten....Hoop dat meerderen dit doen. ....
Ik kan je niet vinden op twitter.

Groet uit Port Baie
[verwijderd]
1
quote:

Meryntje schreef op 15 juli 2017 17:18:

[...]

Ik kan je niet vinden op twitter.

Groet uit Port Baie
Ik heb het ook op Twitter geplaatst.
Meryntje
0
quote:

Turquoisine schreef op 15 juli 2017 18:19:

Ook op Twitter geplaatst
Ik heb TomTom op twitter maar even gevraagd of wij een pb moeten plaatsen of dat zij het de wereld gaan vertellen ;-)

Groe uit Port Baie.
[verwijderd]
0
George Hotz had het eerder dan Tesla gezien, Mobileye... totale crap.

"Tesla gebruikt daarvoor de techniek van Mobileye. Dat is het meest overgewaardeerde bedrijf dat ik ken”, aldus Hotz, die het systeem van Mobileye neerzet als totale crap. “Ik kreeg van Musk uiteindelijk de uitdaging om beter vision system te bouwen dan Mobileye.”"

comma.ai

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront