PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL augustus 2017

4.542 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 ... 224 225 226 227 228 » | Laatste
Spes
1
quote:

Accuboor schreef op 15 augustus 2017 16:07:

Zolang je het zelf maar snapt wat je allemaal opschrijft vind ik het prima. Wereldwijd worden er bedrijven gesplitst om onderwaardering uit een aandeel te halen (o.a. AKZO, Abbott-Abvie, etc, etc). Maar in NL weet iemand het beter...
Splitsing van TNT in TNT Express en PostNL is volgens mij duidelijk mislukt.
Geefgas
0
quote:

Jan Peter Balkenellende schreef op 15 augustus 2017 16:24:

Volgens mijn technische analyses kunnen alle koersen technische gezien naar 0

Hoeveel verdient een TA analist?
:-)
[verwijderd]
0
quote:

Spes schreef op 15 augustus 2017 16:45:

[...]
Splitsing van TNT in TNT Express en PostNL is volgens mij duidelijk mislukt.
FedEx betaalde volgens bijgevoegd document uiteindelijk 33% meer dan de waardering van 21x ebitda voor TNT express pillarsofwallstreet.com/wp-content/up...

Ik teken voor 21x ebitda van 'PakketNL' ;-) (zou ca. 3mrd zijn) dus mislukt...

(En we weten allemaal dat UPS er zelfs nog meer voor wilde betalen...)

[verwijderd]
0
Ik herinner mij dat de overname van Dockwise door Boskalis ook gepaard ging met voorafgaande aanhoudende en onbegrijpelijke koersdruk gedurende zo'n 2 weken en opeens was daar een bod en verdubbelde zowat de koers van het aandeel. Dat laatste zal bij PostNL niet gebeuren, maar een bedrag van ergens tussen de 4,50 en 5 euro lijkt toch wel de minimale overnameprijs te zijn. De overnemende partij heeft dan nog alle ruimte voor verdere waardegroei en dus rendement.
Spes
0
Na de splitsing daalde PostNL van 8 naar de 3 terwijl Express van de 9 naar de 5 daalde. Gezamenlijke koers was ruim 1/2 van de koers voor splitsing (dacht 20) met kanttekening dat deze al aan het dalen was. Verwachte waardecreatie door afzonderlijke waardering van dividendkoning PostNL bleef achter door de pensioenproblemen. Voor aandeelhouders van het eerste uur bijzonder zuur.
Plus PostNL heeft een groot gedeelte van haar pakket verkocht rond de €6 na het afketsen van UPS bod.
[verwijderd]
0
kopers laten het weer afweten of wachten op nog lagere koersen, wanneer stopt deze daling en krijgen we een short squeze met een stijging van meer dan 15% in enkele dagen, want is stat nu ruim 14% in de min en dat is te veel om uit te stappen, middelen kan ook weer niet want dat laat mijn huidige cash positie ook weer niet toe.
[verwijderd]
0
Shortpartijen spelen het spel heel vakkundig. Eerst doen geloven dat herstel komt maar in wezen zijn zij zelf aan het inkopen om daarna harde trappen te delen. Ik denk dat het morgen ook een drama dag wordt voor Postnl.
Alleen goed nieuws zal de shortpartijen een lesje leren.
[verwijderd]
0
quote:

eri09 schreef op 15 augustus 2017 17:00:

kopers laten het weer afweten of wachten op nog lagere koersen, wanneer stopt deze daling en krijgen we een short squeze met een stijging van meer dan 15% in enkele dagen, want is stat nu ruim 14% in de min en dat is te veel om uit te stappen, middelen kan ook weer niet want dat laat mijn huidige cash positie ook weer niet toe.
Dappere Dodo gaat uit van een daling naar 2,85. Dus dat wordt nog even zweten.
[verwijderd]
0
quote:

Spes schreef op 15 augustus 2017 16:59:

Na de splitsing daalde PostNL van 8 naar de 3 terwijl Express van de 9 naar de 5 daalde. Gezamenlijke koers was ruim 1/2 van de koers voor splitsing (dacht 20) met kanttekening dat deze al aan het dalen was. Verwachte waardecreatie door afzonderlijke waardering van dividendkoning PostNL bleef achter door de pensioenproblemen. Voor aandeelhouders van het eerste uur bijzonder zuur.
En dit alles met een ongewijzigd aantal aandelen? Anders zegt dat allemaal niet zoveel.

Hoe dan ook zou een verkoop van de pakketten tegen een dergelijke waardering ons nu gelijk 6-7 euro per aandeel opleveren. Denk echter dat TNT express met name betaald is voor het internationale netwerk. Voor een goede vergelijking voor PakketNL kijken we beter naar UKMail wat voor 15,3x EBIT /12x EBITDA werd overgenomen door Deutsche Post. Met deze waardering voor de pakketdivisie van PostNL zouden we al 4 euro per aandeel doen... Vergelijk dat eens met de huidige beurskoers zou ik zeggen.
andrejes
0
quote:

Jager63 schreef op 15 augustus 2017 17:04:

[...]
Dappere Dodo gaat uit van een daling naar 2,85. Dus dat wordt nog even zweten.
Gelukkig heeft geen enkele analist het juist :)
[verwijderd]
0
quote:

Geefgas schreef op 15 augustus 2017 16:41:

[...]

Haha, ja, en naast dat er continu bedrijven worden gesplitst, zijn er ook tal van discussies om bedrijven te gaan opsplitsen omdat dan de waarde wordt geopenbaard. Zie Asmi. Dus dat een bestuur niet voor is, betekent nog niet dat het het beste voor de aandeelhouder is.

Dus helemaal eens Accuboor, een splitsing is bedrijfseconomisch een heel goed mogelijk scenario. Op zich kun je je ook afvragen wat eigenlijk de lange termijn synergie is tussen pakket vervoer en post. Ok, de distributie centra zijn zo gebouwd, maar dat onderbouwd nog niet de LT synergie. Zowel aan de sales kant (je onderhandelt met retailers bijvoorbeeld los over post en delivery), als de operatie (postproces en postbodes is voor groot gedeelte ander proces dan pakketvervoer), als de marketingkant (post is heel ander product dan pakket vervoer) en zelfs de naam PostNL heeft nauwelijks synergie (vandaar ook de hele brede slogan "wij zijn postNL en we hebben iets voor je" ... "iets" konden ze niet specifieker maken want anders past het niet).

Ik heb het ten tijde van de overname ook geopperd als scenario maar werd toen ook al zeer makkelijk ter zijde geschoven.

Maar bedrijfseconomisch om onderwaarde uit aandeel te halen is het absoluut een scenario, en dan kan eventueel de post terug naar de overheid? Makkelijk is het allemaal niet en in politieke klimaat nu ook lastig, maar mogelijkheid is er. Maar eerlijk gezegd zie ik dan eerder een afsplitsing in combinatie met een verkoop aan een buitenlandse partij. Dan gaat PostNL door als postbode in NL en de deliverytak wordt opgenomen door buitenlandse partij, en dus ook nieuwe naam.

Kans is klein, ook nog lastig te realiseren, maar wel mogelijk.
Kans is kleiner dan klein... want realiseren jullie je wel dat daarmee PostNL eigenlijk haar ziel zou verkopen; immers, PostNL zit in een proces van transformatie van post naar pakket en dat proces zou ruw worden verstoord door een splitsing.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan de problemen die zouden ontstaan bij de honderden afhaalpunten, de naam PostNL zou daar gaan verdwijnen omdat die punten vooral functioneel zijn voor de pakketten. De marges zijn al vrij laag bij die servicepunten, jullie plan zou desastreus kunnen uitpakken voor veel eigenaars van die service punten waar immers geïnvesteerd zou moeten gaan worden om mee te kunnen gaan in de transitie van PostNL naar PakketNL.

Er zit overduidelijk een breed scala van problematische aspecten aan het voorstel van een splitsing... waar jullie geheel aan voorbij gaan.

Kortom, het lijkt een typisch idee dat vooral steun vindt bij teleurgestelde beleggers die het hoofdstuk Bpost niet volledig hebben weten te verteren. Overigens, ik herken wet dat zo'n plan in eerste instantie zonder meer goed nieuws zou zijn voor de zittende aandeelhouders... ik denk dat het voorstel een doos van Pandora aan problemen met zich meebrengt waar uiteindelijk vooral de grote aandeelhouders mee zullen worden geconfronteerd, omdat deze veel minder gemakkelijk afscheid van het aandeel kunnen nemen wanneer in het proces van splitsing toch ook weer dingen tegen zitten.

Daarom zeg ik: laat PostNL zich nu vooral blijven concentreren op de transformatie van post naar pakket... zodat de 'balast' van de post in de loop van de tijd uit het aandeel PostNL zal gaan lopen, wat uiteindelijk vast zal gaan resulteren in een waardering die meer in balans met soortgelijke bedrijven in de omringende landen (ongeveer 2x zo groot als nu het geval is).
[verwijderd]
1
quote:

andrejes schreef op 15 augustus 2017 17:16:

[...]
Gelukkig heeft geen enkele analist het juist :)
Een enkele keer krijgen ze gelijk. Als je hen wijst op de andere keren, dan zeggen ze dat ze hebben gezegd dat het zo zou kunnen gaan, niet dat het zo zou gaan!
aandeelofoptie
0
Eens met Martijn van M.

GEEN SPLITSING

Het tij zit nu even tegen maar de waarde komt hoe dan ook altijd weer boven drijven ; bij dit aandeel hoort een koers van euro 4,20 - 4,40

Probeer zoveel mogelijk te middelen

effegenoeg
0
quote:

Jager63 schreef op 15 augustus 2017 17:04:

[...]
Dappere Dodo gaat uit van een daling naar 2,85. Dus dat wordt nog even zweten.
Met nog tien werkdagen te gaan op deze snelheid van dalen.
DWB Happy
0


Meer dan 60 miljoen aandelen verhandeld in 7 dagen tijd, wat een daling opleverde van 16%.

Wie waren de verkopers?, en wie hebben deze stukken dan opgevangen?

Wat wordt het eindspel?, een overnamebod van 5,40 euro?

Ik verwacht een zeer forse eindveiling vandaag!
andrejes
0
quote:

slei schreef op 15 augustus 2017 17:34:

wel eens tijd voor een bodem, lijkt me: € 3,40
Laten we hopen dat dit de bodem is
amateurs
0
keffertje
0
quote:

DWB Happy schreef op 15 augustus 2017 17:27:

Meer dan 60 miljoen aandelen verhandeld in 7 dagen tijd, wat een daling opleverde van 16%.

Het is inderdaad een bizar aantal, 15% van het uitstaande aandelenkapitaal! Dat voedt de gedachte dat mensen van zichzelf kopen (of van elkaar, maar dan georkestreerd). Jammer dat zoiets niet te bewijzen is, want zou een hoop duidelijk maken.
4.542 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 ... 224 225 226 227 228 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 jun 2024 10:50
Koers 1,318
Verschil -0,001 (-0,08%)
Hoog 1,330
Laag 1,315
Volume 377.677
Volume gemiddeld 1.989.830
Volume gisteren 1.139.340

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront