TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
shaai
0
quote:

NewKidInTown schreef op 22 september 2017 11:55:

Interessante invalshoek. Kom je toch een beetje uit bij TT als een van de vele toeleveranciers die mogen leveren tegen uiterst scherpe prijzen en waarbij het meeste geld gaat naar de fabrikant en de distributeur.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een koper zich laat leiden door het soort navigatie-services die worden aangeboden, Audi geen TT, shoot, doe dan maar een Volvo, zie ik nog niet gebeuren.
ik lees hier regelmatig veel, maar sla ook grote stukken over als er weer teveel onzin tussen staat, maar imo is bijna alles wat ik hier lees heel erg onderbouwd, behalve de fee, en daarvan lees ik steeds imo alsof er een fee wordt genomen die de consument betaalt, en dat dan opeens gedaan wordt alsof T2 dat als inkomen ontvangt. Met soms aannames dat die fee in de toekomst stijgt, want het product steeds complexer, maar zo werkt dat imo niet in tech. Daar wordt alles steeds goedkoper. En zeker als de volumes toenemen, dan betaalt een OEM niet evenveel per auto voor 10-100 x zoveel auto's als dat wat ie nu voor topmodellen betaalt (en aan de top ook nog door kan rekenen). En ik las ergens hier in de panelen dat zakelijke afnemers misschien meer betalen, maar die nemen af in hele 'fleets', dus betalen imo ook eerder minder per auto. Ervan uitgaande dat de meeste rekensommen hier heel degelijk zijn on average, heb ik altijd gaten gezien in de fee, en daarom, naast als opmerking, ook mijn vraag, is die aanname over de fee wel gebaseerd op cijfers van T2 (of HERE)?
[verwijderd]
0
TomTom geeft geen prijzen. Wel kun je bij Telematics de gemiddelde bedragen vinden van de jaarabonnementen.

Het oude businessmodel is eenmalige licentiefee van 40-60 euro per auto.

Bij de connected car verschuift dat naar jaarabonnementen. Dit op basis van het SAAS-businessmodel.
Zie de prijslijsten van o.a. Renault, Volkswagen voor de real-time jaarabonnementen.

In de prijslijsten van Renault kom je voor het jaarabonnement op de real-time Services bedragen van tussen de 45 en 70 euro (afhankelijk contractduur).
Ook voor een jaarabonnement op de real-time Maps worden vergelijkbare bedragen gevraagd.
Dat zijn nog geen HD-maps. Die zijn naar verwachting een stuk duurder.

Analisten rekenen nog vaak met het oude businessmodel. Ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als ze het SAAS-businessmodel gaan toepassen in hun verwachtingen.
De marktanalisten verwachten voor alleen al de HD-maps een omzet van 7 miljard in 2022. Dat wordt >15 miljard in 2025 bij een CAGR van 30%.
shaai
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 september 2017 14:08:

TomTom geeft geen prijzen. Wel kun je bij Telematics de gemiddelde bedragen vinden van de jaarabonnementen.

Het oude businessmodel is eenmalige licentiefee van 40-60 euro per auto.

Bij de connected car verschuift dat naar jaarabonnementen. Dit op basis van het SAAS-businessmodel.
Zie de prijslijsten van o.a. Renault, Volkswagen voor de real-time jaarabonnementen.

In de prijslijsten van Renault kom je voor het jaarabonnement op de real-time Services bedragen van tussen de 45 en 70 euro (afhankelijk contractduur).
Ook voor een jaarabonnement op de real-time Maps worden vergelijkbare bedragen gevraagd.
Dat zijn nog geen HD-maps. Die zijn naar verwachting een stuk duurder.

Analisten rekenen nog vaak met het oude businessmodel. Ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als ze het SAAS-businessmodel gaan toepassen in hun verwachtingen.
De marktanalisten verwachten voor alleen al de HD-maps een omzet van 7 miljard in 2022. Dat wordt >15 miljard in 2025 bij een CAGR van 30%.
weten we ook of alleen de klant naar SAAS gaat, of ook de T2 inkomsten? Ik kan me ook voorstellen dat de OEM bijv naar SAAS gaat, maar dat T2 alsnog nog steeds een vaste eenmalig bedrag krijgt vd OEM. En anders moeten we weten hoeveel T2 krijgt van datgee wat de klant betaalt. Imo zal de geldwaarde voor T2 niet plots veel veranderen. En er blijft imo het punt dat als takerates en volumes stijgen, dat dan het bedrag dat T2 zal krijgen per auto zal dalen imo. We kunnen ons wel rijk rekenen, maar zolang de koe3rs ons niet rijk maakt...
NewKidInTown
0
quote:

groeibriljant schreef op 22 september 2017 13:28:

....De prijslijsten vermelden ......
Prijslijsten, prijslijsten ? De prijzen worden gemaakt bij (keiharde) onderhandelingen tussen de automotive-industry en hun vele toeleveranciers.
Dus niks prijslijsten......
Dat is wat in de prijslijsten van de vele opties vermeld staat van de auto-fabrikanten maar geen enkele gelijkenis heeft met wat de toeleveranciers betaald krijgen.

Dus ik denk dat een grondige herberekening nodig is om toekomstige inkomsten van TT te benaderen.
P.H.J.
1
shaai
0
quote:

PHJ schreef op 22 september 2017 15:13:

imo moeten jullie nog eens de bijdragen van martinmartin (en BDB) lezen..
welke stukken bedoel je?
Ik vroeg ook of we er meer van weten, want imo zijn de genoemde fee bedragen toch veelal aannames? Waarvan ik wel eens lees dat ze omhoog gaan, terwijl met veel meer volume en take rates het mij logischer lijkt dat ze als commodity in de loop van tijd zullen dalen.
Correct me if I am wrong.
NewKidInTown
0
quote:

shaai schreef op 22 september 2017 16:41:

[...]

welke stukken bedoel je?
Ik vroeg ook of we er meer van weten, want imo zijn de genoemde fee bedragen toch veelal aannames? Waarvan ik wel eens lees dat ze omhoog gaan, terwijl met veel meer volume en take rates het mij logischer lijkt dat ze als commodity in de loop van tijd zullen dalen.
Correct me if I am wrong.
Ik ga je niet corrigeren.
boem!
0
quote:

NewKidInTown schreef op 22 september 2017 16:57:

[...]

Ik ga je niet corrigeren.
Mag ik hieruit concluderen dat jij ook vindt dat de opbrensten per auto voor HD maps richting de 1 euro per jaar zullen gaan.
NewKidInTown
0
quote:

martinmartin schreef op 22 september 2017 17:09:

[...]

Mag ik hieruit concluderen dat jij ook vindt dat de opbrensten per auto voor HD maps richting de 1 euro per jaar zullen gaan.
Nou, dat lijkt me wel extreem laag, dan kunnen ze de tent beter gelijk sluiten.
Wel denk ik dat de opbrengsten een stuk lager kunnen uitkomen dan nu in allerlei berekeningen worden aangenomen.
Vraag me niet om exacte berekeningen, ben geen techneut en heb van de hele bussines geen enkele sjoege ;-)
Wel volg ik het aandeel met veel belangstelling en frons ook af en toe m'n wenkbrauwen, niettemin veel waardering voor de mensen die er zoveel tijd in steken. Maar het lijkt me onmogelijk om met dezelfde energie en tijd meerdere aandelen en sectoren te volgen, spreiding kan dus niet op deze manier. Dat lijkt me wel eens erg gevaarlijk, zeker als je het verkeerde aandeel hebt gekozen. Met NVIDEA was je winner geweest en had je me dat niet horen zeggen, dan was je koning geweest :-)
VanillaSky
0
quote:

shaai schreef op 22 september 2017 13:33:

[...]

ik lees hier regelmatig veel, maar sla ook grote stukken over als er weer teveel onzin tussen staat, maar imo is bijna alles wat ik hier lees heel erg onderbouwd, behalve de fee, en daarvan lees ik steeds imo alsof er een fee wordt genomen die de consument betaalt, en dat dan opeens gedaan wordt alsof T2 dat als inkomen ontvangt. Met soms aannames dat die fee in de toekomst stijgt, want het product steeds complexer, maar zo werkt dat imo niet in tech. Daar wordt alles steeds goedkoper. En zeker als de volumes toenemen, dan betaalt een OEM niet evenveel per auto voor 10-100 x zoveel auto's als dat wat ie nu voor topmodellen betaalt (en aan de top ook nog door kan rekenen). En ik las ergens hier in de panelen dat zakelijke afnemers misschien meer betalen, maar die nemen af in hele 'fleets', dus betalen imo ook eerder minder per auto. Ervan uitgaande dat de meeste rekensommen hier heel degelijk zijn on average, heb ik altijd gaten gezien in de fee, en daarom, naast als opmerking, ook mijn vraag, is die aanname over de fee wel gebaseerd op cijfers van T2 (of HERE)?
Ik vind dat ook gevaarlijk aangezien TT zelf geen bedragen noemt en heel duidelijk spreekt over een verwachting van 15% omzetstijging per jaar de komende jaren (op die 3 bu's samen). M.i. is het niet realistisch jezelf dan veel rijker te rekenen, net alsof ze bij TT die rekensom niet ook gemaakt hebben toen ze de prognose gaven. En zij weten alle variabelen.

En een ieder hier weet ook dat zeg pakweg de laatste 8-9 jaar TT in financiele zin nog nooit positief heeft verrast. En dan zouden ze nu de plank compleet mis slaan met hun prognose.

Ik kom bij het volgen van die prognose en uiteraard wat aannames omtrent PND / consumer / Opex gewoon op ca. 1050 mio omzet in 2021, met een best aardig netto resultaat. Ook dan zal de koers bij goede vooruitzichten best naar een 15 euro gaan.

[verwijderd]
0
NewKidInTown
0
Even vanaf het hype-cycle draadje gekopieerd omdat het een invloed kan hebben op de huidige berekeningen:

quote:

Tom3 schreef op 23 september 2017 09:23:

De visie van Tony Seba op de komende ontwikkelingen op gebied van EV`s en SDC`s en aanpalende sectoren mag niet ontbreken in dit draadje:

www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

De kern van de boodschap is dat technische ontwikkelingen onstuitbaar verlaging van de kostprijs van batterijen, stroomopwekking alsmede rekencapaciteit tot gevolg heeft. Dit leidt er uiteindelijk toe dat verbrandingsmotoren rond 2021 (of eerder) niet economisch meer worden en daarna de SDC economische voordelen gaan geven. Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten. Het gaat hierbij om een exponentiële ontwikkeling die op basis van economische motieven onafwendbaar is. De uitdaging voor Tom2 wordt uiteindelijk wie er met de voordelen van dit business model vandoor gaat. Uber/Lyfft?
Interessant verhaal ook al begrijp ik er niet alles van.

Wel "Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten." en dat het niet rendabel meer is om een eigen auto te kopen en te hebben.

Dat roept bij mij dan de vraag op of alle berekeningen die gedaan zijn tot nu toe en uitgaan van de huidige verkoopaantallen en groei, grondig overnieuw zouden moeten ?

Werk aan de winkel voor de rekenaars en experts hier ?

EDIT: en hoe ziet de toekomst van RDS en andere oliegiganten er uit, kunnen zijn hun verdienmodel overeind houden ?
NewKidInTown
0
Een verdere aanvulling op bovenstaande:

"TACHTIG % minder voertuigen"

Wat betekent dat voor o.a. parkeergelegenheden ?
boem!
2
Ik geloof nog steeds in een getrapte disruption, waarbij de overheden van de regio's waarbij de noodzaak het hoogst is om echt iets te doen aan congestie met daaraan verbonden de luchtverontreiniging het voortouw zullen nemen in het proces van de traditionele auto naar de SD(E)C.

Dat het aantal nieuw verkochte aantallen af zal nemen met 80% tot ca 20 mio is voor iedereen een zegen.
Op dat supreme moment zit ik als "believer" van Tom2 te wachten.
Het kan mij niet snel genoeg gaan.
Alle auto's connected en alle deskundigen gaan ervan uit dat daarvoor HD-maps essentieel zijn waarbij een kostenefficient proces tav mutaties een tweede voorwaarde is.
Juist op die twee basisvoorwaarden scoort Tom2 uitermate goed en lijkt het een voorsprong te hebben op haar concurrent HERE.
Binnen 5 jaar een nieuwe connected carcloud van 100 mio voertuigen.
Plak daar een marktaandeel op en hang daar een tarief aan dan kom je vanzelf uit waar jij Tom2 ziet staan in dat krachtenveld.

Veel belangrijker is de boodschap dat het operating system dat als eerste de tool kan aanleveren de winnaar wordt. En dat je daarna niets hebt aan historische ontwikkelingen van oude meuk omzet en wpa.

HD-maps maken slechts een zeer klein onderdeel uit van de ontwikkeling naar de SD(E)C en carsharing maar Tom2 lijkt een voortreffelijke uitgangspositie te hebben om daar bovenmatig van te profiteren.




Beperktedijkbewaking
2
quote:

NewKidInTown schreef op 23 september 2017 15:39:

Even vanaf het hype-cycle draadje gekopieerd omdat het een invloed kan hebben op de huidige berekeningen:
www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0
[...]

Interessant verhaal ook al begrijp ik er niet alles van.
Wel "Transport wordt een service tegen een fractie van de huidige kosten." en dat het niet rendabel meer is om een eigen auto te kopen en te hebben.

Dat roept bij mij dan de vraag op of alle berekeningen die gedaan zijn tot nu toe en uitgaan van de huidige verkoopaantallen en groei, grondig overnieuw zouden moeten ?
Werk aan de winkel voor de rekenaars en experts hier ?
...
Merkwaardige argumentatie van je, beetje 'zuigend' zoals veel van je posts. De link, die ik overigens al twee maanden geleden zag, is juist een steun voor het gereken in dit draadje.

Die Seba is geen bankanalist, hij doet niet aan financiële berekeningen enkele jaren vooruit, noemt geen koers- of omzetdoelen, voor geen enkele sector. Hij is een futuroloog, een technologische guru, een toekomstwatcher. Niks op tegen, maar dat soort lui geven geen concrete projecties voor de komende 2, 4, 6, ... jaar. Zij geven richtingen en trends voor de langere termijn (>10 jaar) aan.
Dat hij op de lange termijn denkt blijkt uit al zijn voorbeelden en plaatjes. Hij beschrijft de opkomst van de smartphone in 10 jaar, de ondergang van Kodak in 12 jaar, de verbetering van batterijen tot 2030... Hij heeft het over de wet van Moore uit 1965, voor 'S-curves' gaat hij zelfs terug tot 1900.

Allemaal zeer interessant, qua richting heeft hij wel gelijk denk ik, al blijken dit soort guru's er bij deelonderwerpen soms goed naast te zitten. Maar nergens doet hij concrete, kwantitatieve en over enkele jaren toetsbare uitspraken voor de kortere termijn.
En dat doen we hier in de rekendraad wel. Bewust koos ik bij mijn beginnetje tien dagen geleden voor de periode tot 2021, juist om vage futurologie te vermijden. Ook @martinmartin beperkt zich tot 5 jaar en bouwt zijn berekeningen jaar voor jaar op.

Ga er maar gerust van uit dat de schattingen voor autoverkopen en autobezit tot 2021 redelijk nauwkeurig zijn (marge <5%), zo snel veranderen de 'mensen' en hun heilige koeien niet. De door Seba voorspelde vermindering in aantallen speelt volgens zijn eigen plaatjes pas in de jaren 2022-2030. Dat zit 'm overigens in ontwikkelingen als 'transport as a service' en 'more mileage per EV/SDC', waarvoor TT grappig genoeg nu juist de navigatietechnologie in huis heeft of aan het ontwikkelen is.

Minder nauwkeurig zijn, in opklimmende volgorde van onzekerheid: take rates, marktaandeel en fees. Als je daar onderbouwd tegengas bij geeft, hebben we tenminste een discussie.

Waarom is de link een steun voor 'ons' gereken? Die Seba heeft het veel over disruptie, zie bijv. de tekst die tussen minuut 4.30 en 4.45 in beeld is. Welnu, de disrupties waar we onze berekeningen op baseren zijn:
- auto's gaan in versneld tempo connected worden
- met embedded en steeds preciezere realtime navigatiesystemen
- maps gaan stapsgewijs (geografisch en/of functioneel) naar HD kwaliteit
- op SAAS basis, dus met terugkerende inkomsten (abonnementsvorm).

Kennelijk moeilijk te aanvaarden, getuige de ongelovige reacties hier en bankanalisten die nog van eenmalige fees uitgaan.
"Why do smart people at smart organizations fail to anticipate such disruptions?"

NewKidInTown
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 september 2017 16:15:

[...]
(1)- Merkwaardige argumentatie van je, beetje 'zuigend' zoals veel van je posts. De link, die ik overigens al twee maanden geleden zag, is juist een steun voor het gereken in dit draadje.

(2) - Die Seba is geen bankanalist, hij doet niet aan financiële berekeningen enkele jaren vooruit, noemt geen koers- of omzetdoelen, voor geen enkele sector. Hij is een futuroloog, een technologische guru, een toekomstwatcher. Niks op tegen, maar dat soort lui geven geen concrete projecties voor de komende 2, 4, 6, ... jaar. Zij geven richtingen en trends voor de langere termijn (>10 jaar) aan.
Dat hij op de lange termijn denkt blijkt uit al zijn voorbeelden en plaatjes. Hij beschrijft de opkomst van de smartphone in 10 jaar, de ondergang van Kodak in 12 jaar, de verbetering van batterijen tot 2030... Hij heeft het over de wet van Moore uit 1965, voor 'S-curves' gaat hij zelfs terug tot 1900.

Allemaal zeer interessant, qua richting heeft hij wel gelijk denk ik, al blijken dit soort guru's er bij deelonderwerpen soms goed naast te zitten.

(3) - Maar nergens doet hij concrete, kwantitatieve en over enkele jaren toetsbare uitspraken voor de kortere termijn.
En dat doen we hier in de rekendraad wel. Bewust koos ik bij mijn beginnetje tien dagen geleden voor de periode tot 2021, juist om vage futurologie te vermijden. Ook @martinmartin beperkt zich tot 5 jaar en bouwt zijn berekeningen jaar voor jaar op.

(4) - Ga er maar gerust van uit dat de schattingen voor autoverkopen en autobezit tot 2021 redelijk nauwkeurig zijn (marge <5%), zo snel veranderen de 'mensen' en hun heilige koeien niet. De door Seba voorspelde vermindering in aantallen speelt volgens zijn eigen plaatjes pas in de jaren 2022-2030. Dat zit 'm overigens in ontwikkelingen als 'transport as a service' en 'more mileage per EV/SDC', waarvoor TT grappig genoeg nu juist de navigatietechnologie in huis heeft of aan het ontwikkelen is.

(5) - Minder nauwkeurig zijn, in opklimmende volgorde van onzekerheid: take rates, marktaandeel en fees. Als je daar onderbouwd tegengas bij geeft, hebben we tenminste een discussie.

Waarom is de link een steun voor 'ons' gereken? Die Seba heeft het veel over disruptie, zie bijv. de tekst die tussen minuut 4.30 en 4.45 in beeld is. Welnu, de disrupties waar we onze berekeningen op baseren zijn:
- auto's gaan in versneld tempo connected worden
- met embedded en steeds preciezere realtime navigatiesystemen
- maps gaan stapsgewijs (geografisch en/of functioneel) naar HD kwaliteit
- op SAAS basis, dus met terugkerende inkomsten (abonnementsvorm).

Kennelijk moeilijk te aanvaarden, getuige de ongelovige reacties hier en bankanalisten die nog van eenmalige fees uitgaan.
"Why do smart people at smart organizations fail to anticipate such disruptions?"
(1) - Punt laat ik voor jou, hoe je het wilt interpreteren, je hebt het eigenlijk over de toon van het debat. Mijn insteek is, mijns inziens relevante meningen of toekomst-schetsen van iemand, noem hem maar futuroloog, te berde te brengen. En mijn vraag was of dit nog wijzigingen in de vrij nauwkeurige berekeningen zouden kunnen brengen, met name het aantal auto's.

(2) - Seba is geen bankanalist, financieel analist of beleggingsadviseur, klopt. Beveelt geen individuele aandelen aan, noemt geen koersdoelen, allemaal waar. Wel geeft hij een vrij nauwkeurige schets van waar het in de sector naar toe gaat. "qua richting heeft hij wel gelijk denk ik", zeg je, das al heel wat, waar jij en wij allen ons voordeel mee zouden kunnen doen.

(3) - "nergens doet hij concrete, kwantitatieve en over enkele jaren toetsbare uitspraken voor de kortere termijn."
Noem ik er toch een paar: op dit moment staat de gemiddelde auto 96% van de tijd stil en wordt effectief 4% van de tijd gebruikt. EV, wat een veel langere levensduur heeft, en shared-gebruik, zal naar 40% van de tijd effectief gebruik gaan. Alleen daarom al zal autobezit, dus uit economische overwegingen, drastisch gaan verminderen. Hij zegt zelfs dat wanneer de auto zelf gratis zou zijn, het gebruik een stuk duurder zal uitpakken dan shared gebruik. Als je dan nog een auto hebt, zou je hem beter gratis kunnen weggeven, dan er in blijven rijden. Maar voor iedereen zou het financieel uiterst nadelig zijn die auto in ontvangst te nemen en erin gaan rijden.
En hij zegt concreet dat het aantal verkochte auto's met 80% zal dalen, niet zo heel raar als auto's 10x zo efficient qua tijd zullen worden gebruikt.

(4) - Misschien wijzigt er tot 2021 nog niet zoveel, hoewel Tesla 2019 al concreet als doel heeft en er zelfs berichten zijn van andere aanbieders nog eerder. Niettemin denk ik dat 2021 of 2022 al heel dichtbij zijn, als je praat over drastische veranderingen in de auto-motive-industry.

(5) - "Minder nauwkeurig zijn, in opklimmende volgorde van onzekerheid: take rates, marktaandeel en fees."

Ik heb geprobeerd vooral bij het AANTAL auto's in de berekeningen een dikke vraagteken te zetten.
Overigens kun je ook nog eens je gedachten laten gaan over de fees, ervan uitgaande dat het aantal auto-bezitters zo drastisch terug gaat lopen en het merendeel van het wagenpark in eigendom komt van grote maatschappijen t.b.v. shared gebruik. Waarbij ik ervan uit ga dat die laatsten een lagere prijs zullen kunnen bedingen dan de individuele auto-bezitter, voor zover qua aantal nog relevant.

Allemaal weer bedoeld als input voor een zinvolle discussie.
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 22 september 2017 11:55:

Interessante invalshoek. Kom je toch een beetje uit bij TT als een van de vele toeleveranciers die mogen leveren tegen uiterst scherpe prijzen..
Hoeveel toeleveranciers zijn er die kunnen leveren wat TomTom kam leveren?
Je kunt TT niet vergelijken met bv een banden toeleverancier waar er alleen in Nederland al 93 verschillende merken van zijn die je kunt uitmelken..
Beperktedijkbewaking
0
quote:

NewKidInTown schreef op 24 september 2017 17:06:

[...]
...
(3) - "nergens doet hij concrete, kwantitatieve en over enkele jaren toetsbare uitspraken voor de kortere termijn."
Noem ik er toch een paar: op dit moment staat de gemiddelde auto 96% van de tijd stil en wordt effectief 4% van de tijd gebruikt. EV, wat een veel langere levensduur heeft, en shared-gebruik, zal naar 40% van de tijd effectief gebruik gaan. Alleen daarom al zal autobezit, dus uit economische overwegingen, drastisch gaan verminderen. Hij zegt zelfs dat wanneer de auto zelf gratis zou zijn, het gebruik een stuk duurder zal uitpakken dan shared gebruik. Als je dan nog een auto hebt, zou je hem beter gratis kunnen weggeven, dan er in blijven rijden. Maar voor iedereen zou het financieel uiterst nadelig zijn die auto in ontvangst te nemen en erin gaan rijden.
En hij zegt concreet dat het aantal verkochte auto's met 80% zal dalen, niet zo heel raar als auto's 10x zo efficient qua tijd zullen worden gebruikt.
...
Wat hij over de situatie "op dit moment" zegt, is een waarheid als een koe maar geen predictie en niet relevant voor de discussie.
Al het andere, dus die 40% effectief gebruik en het op langere termijn dalende aantal verkochte auto's, plaatst Seba zelf in zijn plaatjes pas ergens in de periode 2022-2030.
Wat ik al zei: Seba doet geen concrete, kwantitatieve en over enkele jaren toetsbare uitspraken voor de kortere termijn.
[verwijderd]
1
quote:

NewKidInTown schreef op 23 september 2017 16:31:

Een verdere aanvulling op bovenstaande:

"TACHTIG % minder voertuigen"

Wat betekent dat voor o.a. parkeergelegenheden ?
Als ik even snel uit mijn hoofd reken:

* 20% van de huidige auto's is 240 miljoen (1,2miljard auto's)
* 100% take-rate
* 30% marktaandeel
* =72miljoen auto's

Doe voor het gemak 20 euro per jaar per auto = 1,4 miljard omzet
Doe voor het gemak 1 miljard winst = 4 euro per aandeel
Koerswinst van 20, maakt 80 koers per aandeel

Ach, het is maar net vanuit welke invalshoek je naar de cijfers kijkt.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 14 mei 2024 13:12
Koers 5,595
Verschil +0,015 (+0,27%)
Hoog 5,620
Laag 5,560
Volume 44.996
Volume gemiddeld 274.570
Volume gisteren 283.415

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront