TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom: Het is stil in mei...

1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
VanillaSky
0
quote:

holenbeer schreef op 21 mei 2018 23:30:

Vanille had het volgens mij over 500 mio extra, dus bovenop de 500 mio die we allemaal wel verwachten. Als reactie op martinmartin dacht ik, die het had over 1,5 miljard totaal.
Heb het niet teruggelezen, maar jullie praten in elk geval deels langs elkaar heen.
Inderdaad, ik heb gewoon ca. 500mio automotive omzet voor 2023 dus dat lijkt mij helemaal niet onmogelijk. Het ging mij om die 500mio meer = 1 mrd totaal automotive (die Martin voorspelt). De 1.4 miljard die BDB noemt lijkt mij helemaal onmogelijk.
Er vanuit gaande dat minimaal 2 jaar daarvoor het orderboek met dat bedrag gevuld moet zijn, moet orderboek dan in 2021 1.4mrd zijn. Aangezien dat niet in een stap van 400 naar 1400 zal gaan lijkt me dat alleen mogelijk indien het orderboek dit jaar MINIMAAL 600mio word.

Kans lijkt mij zeer klein maar indien dat behaald word zal ik zeker het scenario van BDB gaan overwegen.
VanillaSky
0
quote:

Sunshine Band schreef op 21 mei 2018 23:52:

nee, hij schreef gisteren letterlijk (11.05h): "Als ik mijn prognoses erbij pak tot 2023 (is nog heel ver) dan kom ik ergens rond de 900mio omzet."

nou dan ben je niet bezig met een positief scenario, ook niet met een gematigd, maar eigenlijk alleen nog aan het bashen
Dat is onzin, het past niet in jouw scenario en daarom denk jij dat het negatief is. Als ik op 900mio kom met ca. 100mio nettowinst dan is dat HEEL veel beter als wat er nu en de afgelopen jaren gepresteerd word. Dat is dus zeker wel positief. Jij ervaart het als negatief omdat jij misschien 2 miljard omzet verwacht met 500mio winst.

Maargoed keer op keer blijkt hier dat je eigenlijk alleen welkom bent om je visie te geven als je de mening deelt dat de bomen tot aan den hemel rijken zodat iedereen gelijk gestemd is en we elkaar lekker kunnen maken.
[verwijderd]
0
Met die prognoses voor cagr kan je toch onmogelijk over 5 jaar 2 miljaard omzetten?
[verwijderd]
1
quote:

VanillaSky schreef op 22 mei 2018 08:43:

[...]

Dat is onzin, het past niet in jouw scenario en daarom denk jij dat het negatief is. Als ik op 900mio kom met ca. 100mio nettowinst dan is dat HEEL veel beter als wat er nu en de afgelopen jaren gepresteerd word. Dat is dus zeker wel positief. Jij ervaart het als negatief omdat jij misschien 2 miljard omzet verwacht met 500mio winst.

Maargoed keer op keer blijkt hier dat je eigenlijk alleen welkom bent om je visie te geven als je de mening deelt dat de bomen tot aan den hemel rijken zodat iedereen gelijk gestemd is en we elkaar lekker kunnen maken.
Vertel eens, voor hoeveel staan de maps en de software in de boeken; allemaal geïnvesteerd de afgelopen jaren, door de kosten gelijk te nemen lijkt het net of er afgelopen jaren niets verdiend is.
de waarde wordt gecamoufleerd.

Ga lekker door met bashen tot je je shortpositie gedicht hebt.
Ik ben even weg. Prettige dag allen.
ketchup
0
quote:

VanillaSky schreef op 22 mei 2018 08:43:

[...]

Dat is onzin, het past niet in jouw scenario en daarom denk jij dat het negatief is. Als ik op 900mio kom met ca. 100mio nettowinst dan is dat HEEL veel beter als wat er nu en de afgelopen jaren gepresteerd word. Dat is dus zeker wel positief. Jij ervaart het als negatief omdat jij misschien 2 miljard omzet verwacht met 500mio winst.

Maargoed keer op keer blijkt hier dat je eigenlijk alleen welkom bent om je visie te geven als je de mening deelt dat de bomen tot aan den hemel rijken zodat iedereen gelijk gestemd is en we elkaar lekker kunnen maken.

100 mio winst is ongeveer 45ct wpa , adjusted gaat dat wel lukken - maar netto voor te verdelen onder alle aandeelhouders blijft er dan ook nog weinig over, zolang men zich rijkelijk intern tegoed doet.

500 mio winst is voor nu helemaal niet in beeld, daarvoor moet TT 2 euro wpa laten zien - TT heeft voor track-record helemaal niets om te laten zien, buiten een kort succes en dat nu in haar 13e jaar aan de beurs, in een goed jaar kunnen ze een paar dubbeltjes wpa laten zien, geen euro's.

Neen, Tt is en blijft vooralsnog een bedrijf in transito en dat is dan ook gelijk het perfecte excuus voor HG, mooie vooruitzichten en povere cijfers, daar houden ze je lekker mee bij TT.

opsplitsen of verkopen die boel, laat een ander het er maar uithalen, deze gaan het niet voor ons doen, wel voor hunzelf, dat lukt prima.
VanillaSky
0
quote:

*Natte krant* schreef op 22 mei 2018 08:49:

Met die prognoses voor cagr kan je toch onmogelijk over 5 jaar 2 miljaard omzetten?
Tja, velen denken dat de Harold liegt in de prognoses en rekenen wat anders uit. Dan is alles mogelijk.
VanillaSky
0
quote:

Sunshine Band schreef op 22 mei 2018 08:53:

[...]
Vertel eens, voor hoeveel staan de maps en de software in de boeken; allemaal geïnvesteerd de afgelopen jaren, door de kosten gelijk te nemen lijkt het net of er afgelopen jaren niets verdiend is.
de waarde wordt gecamoufleerd.

Ga lekker door met bashen tot je je shortpositie gedicht hebt.
Ik ben even weg. Prettige dag allen.
Dat de assets meer waard zijn ben ik met je eens, maargoed daar kopen we niks voor als de toko niet verkocht word. Er word gewoon weinig mee verdiend dat is het euvel. Al jaren.

En men investeert veel ja, maar dat blijft zo het is niet ineens zo dat er over een paar jaar minder investeringen nodig zijn, dan zijn ze weer bezig met HD maps 2.0 etc etc. Dat gaat immer door.

Gerard_ecb
2
quote:

VanillaSky schreef op 22 mei 2018 08:38:

[...]

Inderdaad, ik heb gewoon ca. 500mio automotive omzet voor 2023 dus dat lijkt mij helemaal niet onmogelijk. Het ging mij om die 500mio meer = 1 mrd totaal automotive (die Martin voorspelt). De 1.4 miljard die BDB noemt lijkt mij helemaal onmogelijk.
Er vanuit gaande dat minimaal 2 jaar daarvoor het orderboek met dat bedrag gevuld moet zijn, moet orderboek dan in 2021 1.4mrd zijn. Aangezien dat niet in een stap van 400 naar 1400 zal gaan lijkt me dat alleen mogelijk indien het orderboek dit jaar MINIMAAL 600mio word.

Kans lijkt mij zeer klein maar indien dat behaald word zal ik zeker het scenario van BDB gaan overwegen.
Ten eerste BDB heeft het niet over 1,4 miljard maar komt hier op uit indien hij de groei in automtiv van de laatste jaren extrapoleerte. Hij schrijft er zelfs bij dat het hem ook onwaarschijnlijk lijkt. Maar onmogelijk zoals jij schrijft? Onderbouw dat eens evenals je omzet voor 2023 van 900 miljoen en plaats je rekenmodel eens in het rekendraadje zodat eenieder daar eens naar kan kijken.

Verder heb je het over een winst van 100 miljoen dat is circa 40 ct p.a.. daar zitten ze ws dit jaar al op en als ik dan kijk om de omzetmix nu is en hoe deze gaat zijn dan kan ik niet anders concluderen dan dat we veel laag renderende omzet gaan inwisselen voor hoog renderende omzet en dat de marge (afgelopen kwartaal al 70%) verder gaat stijgen richting de 85%. Mijn gezond boeren verstand zegt dan dat de winst ook flink zal moeten stijgen.

Dan de omzet voor 2023. Glazen bollen werk omdat we niet weten wat het aandeel van HD maps in die tijd zal zijn. Ik verwacht hier heel erg veel van en zal dan ook niet uitsluiten dat TT tegen die tijd wel een omzetsprong maakt tegen die tijd. Echter denk ik wel dat tegen die tijd de kaarten geschud zijn en dat het voor het zittend management niet meer de uitdaging biedt en dat ze de toko dan tegen een zeer mooie prijs gaan verkopen. Ze hebben dan hun gelijk gehaald en hebben ook de leeftijd om eens iets anders te gaan doen. Bij Corrine zie je dat nu al, die is al veel met randzaken bezig en het zou mij niet verbazen indien komend jaar uit het management stapt.

Verder succes met je beleggingen en als je niet geliefd bent en je voelt het dat je alleen maar mag posten indien je positief bent en de mening deelt, waarom zou je dan posten.

Fine dag allen
[verwijderd]
0
Ga maar lekker even een stukje fietsen of met je sloepje varen Vanilla.
Dat deed JanK1 vroeger ook altijd.
VanillaSky
1
quote:

*Natte krant* schreef op 22 mei 2018 09:32:

Ga maar lekker even een stukje fietsen of met je sloepje varen Vanilla.
Dat deed JanK1 vroeger ook altijd.
haha, heb geen sloep dus het word gewoon werken vandaag :)

Fijne dag
tatje
0
Het staat er echt op twitter.

TomTom?Geverifieerd account?

@TomTom

TomTom is shaping the future, leading the way with autonomous driving, smart mobility and smarter cities.

LEADING !!!

Tja.

Berekeningen kun je maken en die zullen ook wel kloppen, maar het tijdsbestek is het probleem.

Op grond van de huidige resultaten in het FY rapport is Tom Tom goed gewaardeerd.

Maar op grond van al die investeringen in bovengenoemde items, die nog geen geld opbrengen, is Tom Tom zwaar ondergewaardeerd.

Marc Zwartsenburg ( ING ) zei het al, Tom Tom is zwaar ondergewaardeerd :-)

Prettige dag verder :-)
joopie1980
3
Beursblik: Brussel kan TomTom zwengel geven

NIBC handhaaft Neutraal advies.

(ABM FN-Dow Jones) Nieuwe voorstellen van de Europese Unie kunnen gunstig uitpakken voor TomTom. Dit schreef analist Martijn den Drijver van NIBC dinsdag.

'Europe on the Move' is een plan van Brussel om het transportsysteem in de Europese Unie te moderniseren. Dit moet resulteren in meer veiligheid en minder vervuiling. Alle nieuwe voertuigen zouden in 2022 aangesloten moeten zijn op het internet en de meesten zouden ook met elkaar moeten kunnen communiceren, ondersteund door zeer precieze digitale kaarten op basis van het Galileo GPS systeem.

Dit zou de markt voor ADAS en andere producten van TomTom "significant" vergroten, betoogde de analist van NIBC, en dat ook nog eens binnen relatief korte tijd. Deze producten liggen al in de etalage, maar wordt in minder dan 30 procent van de auto's gebruikt. Dit moet naar 100 procent binnen vier jaar, aldus Den Drijver.

Deze plannen van Brussel in combinatie met 450 miljoen euro aan budget dat vrijkomt voor R&D, zal autofabrikanten meer richting autonoom rijden duwen, voorziet NIBC. "Dat is ook positief voor TomTom", aldus de analist, wijzend op de producten die TomTom heeft ontwikkeld voor de auto-industrie om in 3 tot 5 jaar over te stappen op autonoom rijden.

Den Drijver benadrukte dat het nog slechts voorstellen van Brussel zijn, maar ook dat de vorige set voorstellen vrijwel volledig door het Europese parlement werden aangenomen.

NIBC heeft een Neutraal advies op TomTom vanwege de zorgen over de groei en marges bij Telematics en ASPs en de marges in Automotive voor de middellange en lange termijn. Het koersdoel is 9,70. Het aandeel noteerde dinsdag 0,3 procent hoger op 8,61 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

May 22, 2018 03:33 ET (07:33 GMT)
[verwijderd]
0
Dat is mooi nieuws. Kan de koers een zetje geven richting de YH van 2017.
Daarna zien we wel verders.
Energy
0
Wat ik gisteren al schreef :voor een goede en veilige werking van de ADAS systemen heb je hd maps nodig.

quote:

joopie1980 schreef op 22 mei 2018 09:42:

Beursblik: Brussel kan TomTom zwengel geven

NIBC handhaaft Neutraal advies.

(ABM FN-Dow Jones) Nieuwe voorstellen van de Europese Unie kunnen gunstig uitpakken voor TomTom. Dit schreef analist Martijn den Drijver van NIBC dinsdag.

'Europe on the Move' is een plan van Brussel om het transportsysteem in de Europese Unie te moderniseren. Dit moet resulteren in meer veiligheid en minder vervuiling. Alle nieuwe voertuigen zouden in 2022 aangesloten moeten zijn op het internet en de meesten zouden ook met elkaar moeten kunnen communiceren, ondersteund door zeer precieze digitale kaarten op basis van het Galileo GPS systeem.

Dit zou de markt voor ADAS en andere producten van TomTom "significant" vergroten, betoogde de analist van NIBC, en dat ook nog eens binnen relatief korte tijd. Deze producten liggen al in de etalage, maar wordt in minder dan 30 procent van de auto's gebruikt. Dit moet naar 100 procent binnen vier jaar, aldus Den Drijver.

Deze plannen van Brussel in combinatie met 450 miljoen euro aan budget dat vrijkomt voor R&D, zal autofabrikanten meer richting autonoom rijden duwen, voorziet NIBC. "Dat is ook positief voor TomTom", aldus de analist, wijzend op de producten die TomTom heeft ontwikkeld voor de auto-industrie om in 3 tot 5 jaar over te stappen op autonoom rijden.

Den Drijver benadrukte dat het nog slechts voorstellen van Brussel zijn, maar ook dat de vorige set voorstellen vrijwel volledig door het Europese parlement werden aangenomen.

NIBC heeft een Neutraal advies op TomTom vanwege de zorgen over de groei en marges bij Telematics en ASPs en de marges in Automotive voor de middellange en lange termijn. Het koersdoel is 9,70. Het aandeel noteerde dinsdag 0,3 procent hoger op 8,61 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

May 22, 2018 03:33 ET (07:33 GMT)

boem!
3
quote:

VanillaSky schreef op 22 mei 2018 08:43:

[...]

Dat is onzin, het past niet in jouw scenario en daarom denk jij dat het negatief is. Als ik op 900mio kom met ca. 100mio nettowinst dan is dat HEEL veel beter als wat er nu en de afgelopen jaren gepresteerd word. Dat is dus zeker wel positief. Jij ervaart het als negatief omdat jij misschien 2 miljard omzet verwacht met 500mio winst.

Maargoed keer op keer blijkt hier dat je eigenlijk alleen welkom bent om je visie te geven als je de mening deelt dat de bomen tot aan den hemel rijken zodat iedereen gelijk gestemd is en we elkaar lekker kunnen maken.

Ik probeer je te volgen maar raak steeds de weg kwijt, misschien ben jij in staat aan te geven waar ik de fout inga.

Omzet 2017 Consumer 412, Enterprise/Telematics 300 en Automotive 191 mio Totaal omzet 2017 903 mio.

Jij geeft aan voor 2023 een omzet Automotive te voorzien van 500 mio en een totaalomzet van 900 mio.
Ervan uitgaande dat jij Consumer volledig laat verdwijnen in 2023 zal Enterprise/Telematics daardoor groeien naar 400 mio.
Om vervolgens aan de door jou als positief genoemde 100 mio netto winst in 2013 te komen heb je waarschijnlijk een tax-rate genomen van 20% de Opex gesteld op 590 mio en een brutomarge aangehouden van 79,5%.

Bij alle punten wil ik graag een opmerking maken.
Automotive: de in mijn ogen behoudende consensus voor 2018/2020 gaat uit van een groei van 25%, 25% en 18% om daarna in jouw voorbeeld te stokken op 500 mio in 2023 moet je de groei in de jaren 2021 t/m 2023 slechts laten toenemen met resp 15%, 12% en 10%.
De extra omzet van HD-maps neemt miv 2020 een aanvang waardoor er mi minimaal met de 25% groei kan worden doorgerekend. De omzet van automotive komt daardoor uit op 730 mio.
Niemand kan de echte omzet inzake HD-maps nu nog goed inschatten.
Een gegeven is wel dat HD-maps hoogstwaarschijnlijk nodig zijn voor de SDC.
Daarnaast is het een gegeven dat de prijs voor een hd-map aanzienlijk hoger ligt dan de traditionele map terwijl nu ook overheden gas beginnen te geven om eea binnen afzienbare tijd mogelijk te maken cq af te dwingen.

Enterprise/Telematics een door jou gekozen GAGR van 5% steekt uiterst matig af tegen wat de experts verwachten.
Zeker de contracten met BAIDU en Microsoft zullen er voor zorgen dat die 5% minimaal wordt omgezet naar 10% met als uitkomst voor 2023 530 mio ipv jouw 400 mio.

Jij laat Consumer volledig verdwijnen terwijl daar in 2017 nog 90 mio C&S omzet in gerealiseerd werd, terwijl ook de PND nog niet volledig is uitgespeeld in die gevallen waarbij er niet teruggevallen kan worden op betrouwbare in-car navigatie.
Derhalve stel ik de omzet Consumer in 2023 op 75 mio.

Jij gaat uit van een omzet van 900 mio terwijl ik op 1,335 mio uitkom.

Het andere grote verschil wordt veroorzaakt door de tax-rate van 20% waar ik 15% aanhoudt maar vooral door de 79,5% marge die jij hanteert terwijl ik uitga van 82,5%.

Dat resulteert in 1,335*0,825= 1,100 brutomarge.

Onder aftrek van Opex van 590 mio en tax-rate van 15% resteert er dan een nettowinst van 435 mio.

Je hoeft geen reactie te geven op mijn rekenwerk; ik heb slechts interesse in jouw rekenwerk en wil daarom weten of ik jouw uitgangspunten goed heb verwoord.



Dokus.
0
HERE formes one map alliance

This is why we’re proud to announce we’re joining forces with NavInfo of China, IPC/Pioneer of Japan, and SK Telecom of Korea to create the OneMap Alliance.

360.here.com/onemap-alliance-here-hd-...
apollo
0
quote:

Dutch Fury schreef op 22 mei 2018 14:35:

HERE formes one map alliance

This is why we’re proud to announce we’re joining forces with NavInfo of China, IPC/Pioneer of Japan, and SK Telecom of Korea to create the OneMap Alliance.

360.here.com/onemap-alliance-here-hd-...
Scheiße, ThomasThomas tu etwas
[verwijderd]
0
quote:

Dutch Fury schreef op 22 mei 2018 14:35:

HERE formes one map alliance

This is why we’re proud to announce we’re joining forces with NavInfo of China, IPC/Pioneer of Japan, and SK Telecom of Korea to create the OneMap Alliance.

360.here.com/onemap-alliance-here-hd-...
Apollo 2......oh ja, morgen spreekt HG.....misschien eindelijk weer eens voorbeurs een mooi persbericht ?????
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront