TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2018

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
boem!
0
quote:

Kaarthouder schreef op 18 oktober 2018 13:02:

[...]

Bereid te zijn een hoge premie te betalen om een overliggend doel te bereiken
Wij zijn het eens.
duprogres
0
quote:

NewKidInTown schreef op 18 oktober 2018 13:25:

[...]
"expeditiedatum" waar gaan we naar toe, is dan een terechte vraag :-)
Nee wijsneus , maar al het gelul en rijk gereken + de gissingen de duivel (6.666
) is terug waar dit forum al weken mee gevuld word dat is pas info .
[verwijderd]
9
quote:

Brouwer285 schreef op 18 oktober 2018 12:55:

De outlook na de 4e kwartaal cijfers zit me niet lekker. Vind het vreemd om TTT in de etalage te zetten op het moment dat je zelf een omzetdaling verwacht naar 800M voor 2018, wat zo'n beetje 630M was geweest na verkoop van TTT. Een opbrengst van minder dan 1 Miljard voor TTT zou tamelijk onlogisch zijn voor zo'n move.
We gaan het zien, maar ik verwacht voorlopig geen ondersteuning van de aandeelkoers van de aandeelhouders die aan de touwtjes trekken, mogelijkheid is nog dat er wat nieuws komt voor koers ondersteuning met behulp van dividend wanneer de handtekeningen voor verkoop gezet zijn, maar persoonlijk heb ik mijn twijfels.
De toenemende afhankelijkheid van TT van de HERE eigenaars zit mij daarnaast ook niet lekker.
Je verwart een aantal timelines. Op het moment dat tomtom nieuwe biedingen op telematics kreeg was het voorjaar 2018. (Er zijn echter al jaren biedingen). In de zomer heeft tomtom een review gedaan. En daarna besloten tot verkoop over te gaan. Toen waren de goede resultaten van Q1 en Q2 al bekend.

Ik zie echter bij tomtom al lang een roadmap sinds 2016 toen HERE werd verkocht en John de Mol tevreden op die achterbank zit. Deze is gericht op maximalisatie van de waarde. Nu niet direct collectief gaan piepen dat de koers laag staat, ik bedoel niet de koers, maar de waarde.

Een paar waarde verhogende (en verkoopklaar makende) zaken:

* Telematics
Telematics is volgens Goddijn in de laatste call nu in “tip top shape” gebracht. Alle technologie is vernieuwd voor groeiversnelling. En deze divisie is gegroeid tot 200 miljoen euro omzet met tegen de miljoen abonnees. Dat is waardevergrotend ten opzichte van 2016 ten tijde van de Fleetmatics overname. De kleinere telematics bedrijven die tomtom kocht, zoals Finder in Polen zijn volledig geintegreerd. Telematics heeft zijn eigen management, HR, locaties, budgetten, etc dus kan makkelijk los geknipt worden. Ik denk dat dit altijd de strategie geweest is. Het heeft een periode lang tomtom voorzien van inkomsten voor algemene R&D aan de mapping zijde. Nu is het klaar voor de verkoop voor een maximale prijs. Ik eet mijn schoenen op als Verizon niet bij de bieders zit. Synergie is een no-brainer.

* Licensing / auto
Hier is ook de waarde vergroot. Dit doe je door zo diep mogelijk in partnerships en ecosystemen te komen en partijen afhankelijk te maken van jouw technologie. Direct na de overname van HERE zijn de ‘verliezers’ in de biedingsstijd aan tomtom portefeuille toegevoegd. Die verliezers waren Microsoft, Baidu en UBER. Maar dat niet alleen. Baidu gebruikt de tomtom technologie om HD maps in China te maken, daar is dus een technologische afhankelijkheid (een nogal grote) ontstaan van Baidu bij tomtom. Bovendien is tomtom opgenomen in het door Baidu opgerichte Apollo platform, waar HERE niet in zit. Dit is een leidend consortium. Daarnaast zit tomtom ingebakken in Microsoft Azure en toolkit van nVidia. Daarnaast zijn voor langere tijd partners vastgelegd, zoals PSA tot 2025. Vergis je niet, als Volvo een 50 miljoen contract was, dan is die met PSA een factor 5 a 10 groter, zie hier volumes Fy17 www.groupe-psa.com/content/uploads/20... PSA verkocht in 2017 wereldwijd 3,6 mln auto’s

TomTom bewandelt hier twee wegen: gericht op zelfstandigheid óf overname. Enerzijds het veiligstellen van positie door diepe samenwerking met grote partijen, efficient inzetten van R&D budget door allerlei onderzoeksprogramma’s samen met sensoren makers en Tier1 leveranciers (ook verteld in laatste conference call met Zenuity+Autoliv als slechts één voorbeeld) en proberen via die weg leidende positie in mapping voor autonoom rijden. En tegelijkertijd maakt dit tomtom een zeer gewilde overnameprooi waar ook om gevochten gaat worden (zeker door Baidu om hierboven genoemde reden).

Google wil tomtom hebben volgens een anonieme investment banker. Ik ben geen insider maar kan wel de logica in één oogpslag zien en ligt voor de hand. Het is vanwege hun data honger - Goddijn gaf in de call aan dat ze 1 op de 6 auto’s ziet rijden en petabytes aan data binnenkrijgt - Google smult daarvan, het is haar levensbloed. Via TomTom komt Google bij autofabrikanten binnen die nu de deur dichthouden. Denk ook niet dat tomtom technologisch geen aanvulling is op Google. Allereerst vergt Google maps continue dataconnectie. Uit de laatste conference call kwam al dat google maps in de auto tot hoge data kosten leidt. Terwijl tomtom maps pre-installed zijn en alleen updates over the air krijgen. Met tomtom krijgt Google die mogelijkheid ook en kan de tomtom maps rebranden tot google maps. Daarnaast krijgt google dan toegang tot honderden moljoenen apple data (treasure trove). Daarnaast heeft tomtom HD maps van heel Europa, VS en Japan die door veel autofabrikanten getest worden. Dit heeft Google ook niet. Zowel de dekking niet als de testende OEM’s niet.

En vergeet ook niet dat we niet alleen over maps praten maar ook traffic. De deal met BMW - als HERE eigenaar - laat zien dat tomtom technologisch leider is. Ze is ook marktleider in de wereld in automotive, met traffic in 77 landen (ook in conference call verteld, Goddijn geeft veel info als je goed luistert). Vergelijk dat met WAZE. Google betaalde 1 miljard voor Waze, alleen voor traffic informatie, en WAZE kan zich op geen enkele wijze meten met TomTom traffic. Dit geeft aan wat voor waarde Google zal toekennen voor de maps én traffic assets én partnerships van tomtom. Recente acties van Google zie ik als poging om tomtom onder druk te zetten zich te verkopen. TomTom zal eerst de Telematics deal willen doen en meer dan een miljard vangen. Dan staat het sterker in onderhandelingen.

Mocht tomtom zelstandig verder willen dan kan het zich inkopen in HERE (een deel overnemen van BMW, Daimler en Audi). Die willen er toch vanaf. Voor hen was de overname alleen een defensieve move om te voorkomen dat Google HERE zou kopen of een andere tech firm. Er zijn geen slechte relaties tussen die drie eigenaren en tomtom, ze geven tomtom ook deals. Zie BMW en Daimler en misschien wel Volkswagen als onderdeel van Azure.

* Consumer
Sports is afgestoten en de overige delen tonen zich met 14% krimp nog ‘resilient’ (weert zich kranig). Onderliggend is de krimp wellicht lager, omdat Q3 2017 nog een restantje sport omzet had. Met een deal met Daimler trucks voor voertuig diagnostiek en navigatie boxjes gaat Consumer een extra push in omzet krijgen. TomTom wil geld voor deze divisie vangen. Legt zich niet neer bij een virtuele waarde van 0. Na de staking sports activiteiten schreef tomtom alle tele atlas goodwill die in Consumer zit af. Dit is gek want sporthorloges gebruiken geen maps. Ik denk dat Consumer verkocht of afgestoten gaat worden; Corinne is al geen MD meer en zal er wel vanuit een people perspectief naar kijken maar doet geem aansturing van Consumer meer. Degene die mij vertelde dat tomtom in China kopers zocht heeft mij meerdere correcte inzichten gegeven.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 18 oktober 2018 13:58:

[...]

Je verwart een aantal timelines. Op het moment dat tomtom nieuwe biedingen op telematics kreeg was het voorjaar 2018. (Er zijn echter al jaren biedingen). In de zomer heeft tomtom een review gedaan. En daarna besloten tot verkoop over te gaan. Toen waren de goede resultaten van Q1 en Q2 al bekend.

Ik zie echter bij tomtom al lang een roadmap sinds 2016 toen HERE werd verkocht en John de Mol tevreden op die achterbank zit. Deze is gericht op maximalisatie van de waarde. Nu niet direct collectief gaan piepen dat de koers laag staat, ik bedoel niet de koers, maar de waarde.

Een paar waarde verhogende (en verkoopklaar makende) zaken:

* Telematics
Telematics is volgens Goddijn in de laatste call nu in “tip top shape” gebracht. Alle technologie is vernieuwd voor groeiversnelling. En deze divisie is gegroeid tot 200 miljoen euro omzet met tegen de miljoen abonnees. Dat is waardevergrotend ten opzichte van 2016 ten tijde van de Fleetmatics overname. De kleinere telematics bedrijven die tomtom kocht, zoals Finder in Polen zijn volledig geintegreerd. Telematics heeft zijn eigen management, HR, locaties, budgetten, etc dus kan makkelijk los geknipt worden. Ik denk dat dit altijd de strategie geweest is. Het heeft een periode lang tomtom voorzien van inkomsten voor algemene R&D aan de mapping zijde. Nu is het klaar voor de verkoop voor een maximale prijs. Ik eet mijn schoenen op als Verizon niet bij de bieders zit. Synergie is een no-brainer.

* Licensing / auto
Hier is ook de waarde vergroot. Dit doe je door zo diep mogelijk in partnerships en ecosystemen te komen en partijen afhankelijk te maken van jouw technologie. Direct na de overname van HERE zijn de ‘verliezers’ in de biedingsstijd aan tomtom portefeuille toegevoegd. Die verliezers waren Microsoft, Baidu en UBER. Maar dat niet alleen. Baidu gebruikt de tomtom technologie om HD maps in China te maken, daar is dus een technologische afhankelijkheid (een nogal grote) ontstaan van Baidu bij tomtom. Bovendien is tomtom opgenomen in het door Baidu opgerichte Apollo platform, waar HERE niet in zit. Dit is een leidend consortium. Daarnaast zit tomtom ingebakken in Microsoft Azure en toolkit van nVidia. Daarnaast zijn voor langere tijd partners vastgelegd, zoals PSA tot 2025. Vergis je niet, als Volvo een 50 miljoen contract was, dan is die met PSA een factor 5 a 10 groter, zie hier volumes Fy17 www.groupe-psa.com/content/uploads/20... PSA verkocht in 2017 wereldwijd 3,6 mln auto’s

TomTom bewandelt hier twee wegen: gericht op zelfstandigheid óf overname. Enerzijds het veiligstellen van positie door diepe samenwerking met grote partijen, efficient inzetten van R&D budget door allerlei onderzoeksprogramma’s samen met sensoren makers en Tier1 leveranciers (ook verteld in laatste conference call met Zenuity+Autoliv als slechts één voorbeeld) en proberen via die weg leidende positie in mapping voor autonoom rijden. En tegelijkertijd maakt dit tomtom een zeer gewilde overnameprooi waar ook om gevochten gaat worden (zeker door Baidu om hierboven genoemde reden).

Google wil tomtom hebben volgens een anonieme investment banker. Ik ben geen insider maar kan wel de logica in één ookopslag zien en ligt voor de hand. Het is vanwege hun data honger - Goddijn gaf in de call aan dat ze 1 op de 6 auto’s ziet rijden en petabytes aan data binnenkrijgt - Google smult daarvan, het is haar levensbloed. Via TomTom komt Google bij autofabrikanten binnen die nu de deur dichthouden. Denk ook niet dat tomtom technologisch geen aanvulling is op Google. Allereerst vergt Google maps continue dataconnectie. Uit de laatste conference call kwam al dat google maps in de auto tot hoge data kosten leidt. Terwijl tomtom maps pre-installed zijn en alleen updates over the air krijgen. Met tomtom krijgt Google die mogelijkheid ook en kan de tomtom maps rebranden tot google maps. Daarnaast krijgt google dan toegang tot honderden moljoenen apple data (treasure trove). Daarnaast heeft tomtom HD maps van heel Europa, VS en Japan die door veel autofabrikanten getest worden. Dit heeft Google ook niet. Zowel de dekking niet als de testende OEM’s niet.

En vergeet ook niet dat we niet alleen over maps praten maar ook traffic. De deal met BMW - als HERE eigenaar - laat zien dat tomtom technologisch leider is. Ze is ook marktleider in de wereld in automotive, met traffic in 77 landen (ook in conference call verteld, Goddijn geeft veel info als je goed luistert). Vergelijk dat met WAZE. Google betaalde 1 miljard voor Waze, alleen voor traffic informatie, en WAZE kan zich op geen enkele wijze meten met TomTom traffic. Recente acties van Google zie ik als poging om tomtom onder druk te zetten zich te verkopen. TomTom zal eerst de Telematics deal willen doen en meer dan een miljard vangen. Dan staat het sterker in onderhandelingen.

Mocht tomtom zelstandig verder willen dan kan het zich inkopen in HERE (een deel overnemen van BMW, Daimler en Audi). Die willen er toch vanaf. Voor hen was de overname alleen een defensieve move om te voorkomen dat Google HERE zou kopen of een andere tech firm. Er zijn geen slechte relaties tussen die drie eigenaren en tomtom, ze geven tomtom ook deals. Zie BMW en Daimler en misschien wel Volkswagen als onderdeel van Azure.

* Consumer
Sports is afgestoten en de overige delen tonen zich met 14% krimp nog ‘resilient’ (weert zich kranig). Onderliggend is de krimp wellicht lager, omdat Q3 2017 nog een restantje sport omzet had. Met een deal met Daimler trucks voor voertuig diagnostiek en navigatie boxjes gaat Consumer een extra push in omzet krijgen. TomTom wil geld voor deze divisie vangen. Legt zich niet neer bij een virtuele waarde van 0. Na de staking sports activiteiten schreef tomtom alle tele atlas goodwill die in Consumer zit af. Dit is gek want sporthorloges gebruiken geen maps. Ik denk dat Consumer verkocht of afgestoten gaat worden; Corinne is al geen MD meer en zal er wel vanuit een people perspectief naar kijken maar doet geem aansturing van Consumer meer. Degene die mij vertelde dat tomtom in China kopers zocht heeft mij meerdere correcte inzichten gegeven.

Je maakt me onderhand wel erg nieuwsgierig over hoe jij aan deze kennis komt. Dit kan niet anders of je werkt bij TT of... bij HERE :-)
Waar haal je anders al deze informatie steeds maar weer vandaan, soms binnen enkele minuten staan er hele lappen tekst. Overigens, dit zeg ik vooral vanuit waardering.
Brouwer285
1
@Justin: Na verkoop van Telematics is TT tamelijk afhankelijk van de HERE eigenaren, daarnaast heeft Daimler sinds kort dus ook tamelijk veel invloed op consumer, zit me gewoon niet lekker.
Door die afhankelijkheid is volgens mij zelfs een exit door de founders zelf niet meer handig.
Telematics was/is naast de PND's de enige divisie die niet mede afhankelijk is van de HERE eigenaren.
Als de HERE eigenaren dreigen de contracten met TT beëindigen na verkoop van TTT, zie ik niet hoe TT nog winst kan blijven maken, denk dat hier een tamelijk groot addertje onder het gras zit.
Zou kunnen dat ze al een bod op TT hebben liggen maar dat TT de prijs van Telematics te laag vind, of dat TT Telematics verkoopt om daarmee een aquisitie te doen die de afhankelijkheid van de HERE eigenaren verkleint, ik wacht wel af.
NewKidInTown
1
To whom it concerns:
wat mij betreft zouden jullie best die hele lange quotes achterwege mogen laten. Je verwacht toch niet dat we die lange verhalen voor de tweede keer lezen, 1 keer is al genoeg gevraagd. Even een klein gedeelte van de quote laten staan, werkt ook prima. Hoeven we niet zo lang te scrollen voor de volgende, wel waardevolle, bijdrage.
leonardus65
2
Deal PSA is nog groter
Groei van 38 procent in eerste zes maanden.
(ABM FN) Autobouwer PSA heeft er een record halfjaar opzitten wat betreft aantal verkochte wagens. Dit bleek uit een persbericht van de fabrikant op donderdag.
PSA heeft in het eerste halfjaar ruim 2,18 miljoen wagens verkocht. Dit is een record en 38,1 procent meer dan in de eerste helft van 2017.
Vooral auto’s van het typse SUV deden het goed. Bij de bestelwagens heeft de fabrikant het marktleiderschap in Europa verstevigd tot 25,3 procent.
In Zuidoost Azië en China werd de draad weer opgepikt met een groei van 6,9 procent. In Japan was er een groei van zelfs 25 procent. Daar stond echter een kleine groei van 1,7 procent in Latijns-Amerika tegenover. PSA wees op de tegenwind op de Argentijnse markt.
PSA is niet alleen de fabrikant van Peugeot, maar ook van bijvoorbeeld Citroën en Opel.
[verwijderd]
2
quote:

JIBA schreef op 18 oktober 2018 14:13:

[...]

Je maakt me onderhand wel erg nieuwsgierig over hoe jij aan deze kennis komt. Dit kan niet anders of je werkt bij TT of... bij HERE :-)
Waar haal je anders al deze informatie steeds maar weer vandaan, soms binnen enkele minuten staan er hele lappen tekst. Overigens, dit zeg ik vooral vanuit waardering.

Misschien moet je de conference calls ook eens luisteren en teruglezen en een jaarverslag. Dan ben je al op 60%. Ik heb wel een klein aantal mail contacten met industrie kenners (waarvan er geen bij tt of here werkt) en ik kan snellezen. That’s all.

NewKidInTown
0
Nou, die > 6,80 nog een keer kunnen we wel vergeten vandaag, denk dat we nu naar beneden gaan. Zou mij ook wel goed uitkomen.
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 18 oktober 2018 14:26:

[...]

Misschien moet je de conference calls ook eens luisteren en teruglezen en een jaarverslag. Dan ben je al op 60%. Ik heb wel een klein aantal mail contacten met industrie kenners (waarvan er geen bij tt of here werkt) en ik kan snellezen. That’s all.

"Misschien moet je de conference calls ook eens luisteren en teruglezen en een jaarverslag."
Ik heb er zelf allerminst de tijd voor om al die informatie te beluisteren en te lezen, ben daarom ook vooral blij dat ik die hier voor een groot deel terug zie. En ik denk dat dit voor velen (waarvan er ook nog eens een groot deel niet eens posten hier) hier op het forum zal gelden.

Dus wees vooral niet aangevallen ;-)
Het was allerminst negatief bedoelt, eerder een compliment gezien de kennis die je reeds hebt opgedaan en vooral ook het delen ervan.
ketchup
3

@ Justin , een goed bedrijf maakt het nog geen goed aandeel

ik hoor en lees al jaren hoe ontzettend veel potentieel TT wel niet heeft en niemand, zelfs de professionele analisten weten dit niet zo goed te brengen als jij op dit forum en dat is geweldig voor bedrijfsanalyse en super informatief, doch kan misleidend zijn voor aandeelhouders

en dat is geen kritiek, want een ieder maakt 100% zijn eigen beslissing in een aandeel te beleggen, maar dit is wel een beleggersforum en geen technisch handelsblad.

TT staat 13 jaar aan de beurs en zelfs voor emissie adjusted, staat het aan de helft van haar ipo-waarde en het heeft nog nooit één cent uitgekeerd aan haar aandeelhouders, dat is de realiteit van dit bedrijf

ik weet nog hoe ontzettend kritisch mensen waren over MBLY, maar MBLY gaf haar aandeelhouders een geweldige return toen het verkocht werd aan Intel

TT moet nog maar eens zien dit te bereiken voor haar aandeelhouders, 13 jaar zijn ze bezig even niet vergeten en gehalveerd, met alle excuses en respect - even niet vergeten.

[verwijderd]
4
quote:

Brouwer285 schreef op 18 oktober 2018 14:20:

@Justin: Na verkoop van Telematics is TT tamelijk afhankelijk van de HERE eigenaren, daarnaast heeft Daimler sinds kort dus ook tamelijk veel invloed op consumer, zit me gewoon niet lekker.
Door die afhankelijkheid is volgens mij zelfs een exit door de founders zelf niet meer handig.
Telematics was/is naast de PND's de enige divisie die niet mede afhankelijk is van de HERE eigenaren.
Als de HERE eigenaren dreigen de contracten met TT beëindigen na verkoop van TTT, zie ik niet hoe TT nog winst kan blijven maken, denk dat hier een tamelijk groot addertje onder het gras zit.
Zou kunnen dat ze al een bod op TT hebben liggen maar dat TT de prijs van Telematics te laag vind, of dat TT Telematics verkoopt om daarmee een aquisitie te doen die de afhankelijkheid van de HERE eigenaren verkleint, ik wacht wel af.
Sorry maar dit is echt onzin. Ten eerste zijn de eigenaren van HERE helemaal niet TomTom ongunstig gezind. Ze wilden Google buiten de deur houden en kochten daarom HERE. Zij hebben er geen enkel belang bij om een sympathiek Nederlands bedrijf waarmee ze ook al langer samenwerkten pijn te doen. Sterker nog ze gunnen TomTom deals.

Ook na Telematics verkoop maakt tomtom winst. Dit jaar 100 miljoen cash winst en daarvan komt 50 bij telematics vandaan. Gezien de groei die bij automotive nog in pijplijn zit - ook als je volvo weg rekent - denk ik dat je zonder telematics op 70 miljoen uitkomt. Daarnaast kan je met de nieuwe eigenaar van telematics een licentiedeal sluiten voor maps en traffic. Dit zijn nu intercompany payments (telematics betaalt binnen tomtom voor de maps) dus het is logisch dat er een ‘deal’ meekomt. Die kan deze 70 mio naar de 100 tillen (900.000 users x 40 euro en dan wat korting).

Met een 100 mio cash aanwas per jaar moet er wel heel veel geks gebeuren willen de HERE eigenaren dit onder nul weten te duwen. Los van dat het niet kan, hebben ze dat belang niet. TT Is een partner. En heeft zich mijns inziens heel netjes afzijdig gehouden en de lijntjes naar de Duitse autofabrikanten open gehouden na de verkoop van HERE. TomTom had met recht gepikeerd kunnen reageren maar heeft dat niet gedaan. Wel hebben ze UBER, Microsoft en Baidu ingelijfd. Dit maakt TomTom - dat ook nog met Apple zakendoet en een nog niet nader te noemen grote club - ook interessanter dan HERE. De HERE partnerships zijn toch eigenlijk vooral automotive gerelateerd (waar ze markt verliezen aan tomtom) en behalve dat hebben ze Bing en geloof ik ook nog wat kleins met Facebook, maar meer niet.
Omnius
1
quote:

NewKidInTown schreef op 18 oktober 2018 14:27:

Nou, die > 6,80 nog een keer kunnen we wel vergeten vandaag, denk dat we nu naar beneden gaan. Zou mij ook wel goed uitkomen.
ziet er juist vrij sterk uit, zie steeds wat hogere bodems, zal er ook aan liggen hoe de V.S. gaat openen vandaag.
andrejes
0
quote:

NewKidInTown schreef op 18 oktober 2018 14:27:

Nou, die > 6,80 nog een keer kunnen we wel vergeten vandaag, denk dat we nu naar beneden gaan. Zou mij ook wel goed uitkomen.
Morgen weer boven de 7 eur.
recital
2
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car'
Microsoft en Volkswagen hebben aangekondigd dat ze samen de Volkswagen Automotive Cloud zullen ontwerpen. De Volkswagen Automotive Cloud vormt volgens hen een 'digitaal ecosysteem', waarbij auto's uit de VW Groep altijd verbonden zijn met de cloud en deel uitmaken van het IoT, het Internet of Things.

www.automobielmanagement.nl/nieuws/au...
Brouwer285
0
@Justin: Destijds lagen er hogere biedingen bij Nokia voor HERE, Uiteindelijk is HERE naar het BAD consortium gegaan voor een lagere prijs omdat de Duitsers dreigden hun contracten met HERE te beëindigen indien HERE naar een andere koper zou gaan.
Wat ik schrijf is dus geen onzin.
[verwijderd]
2
quote:

Brouwer285 schreef op 18 oktober 2018 14:43:

@Justin: Destijds lagen er hogere biedingen bij Nokia voor HERE, Uiteindelijk is HERE naar het BAD consortium gegaan voor een lagere prijs omdat de Duitsers dreigden hun contracten met HERE te beëindigen indien HERE naar een andere koper zou gaan.
Wat ik schrijf is dus geen onzin.
Dat is een heel andere casus. Dat was een strijd tussen automotive enerzijds en tech anderzijds. De Duitsers willen niet dat tech bedrijven de lakens gaan uitdelen in de markt.

Ofwel tomtom verkoopt zich in stukjes helemaal - zie mijn lange post die daar veel argumenten voor geeft - of gaan door met alleen Automotive en Enterprise.

Dat wordt dan een soort Tele Atlas ++++ (4x) Tele Atlas was een maps bedrijf. Dat wordt dan een maps + hd maps + localisatie (roaddna) + navigatie software + traffic bedrijf.

Met die anderhalf miljard kan tomtom zich inkopen in HERE (de duitse drie willen toch hun belang afbouwen) en kan dan zo sturen dat TomTom en HERE wat uit elkaars vaarwater gaan en tegelijkertijd partneren als het gaat om het bepalen van industry standards. Ook kan TomTom proberen mapbox in te lijven. Of beiden.

Dit zijn coole scenarios en either way voor ons als aandeelhouders heel interessant. Een bidding war om tomtom als geheel is heel interessant. Een tomtom met een pile of cash is dat ook.

[verwijderd]
0
Ik eet mijn schoenen op als Verizon niet bij de bieders zit.

En die willen het maar al te graag, om ook in Europa echt de grootste te worden, en daar zijn ze bereid diep in de buidel te tasten. Ik ben erg benieuwd wat de prijs wordt, maar boven de 1 miljard moet zeker kunnen, maar zou er niet van staan te kijken als dit veel hoger ligt. Zeg het maar. Ik zeg 1,9 miljard. Wie bied er meer?????
Brouwer285
0
@Justin: OK, in ieder geval telt tijdens overnames 'goedgezindheid' naar aandeelhouders van een BAD consortium volgens mij geen enkele rol, vind dit eerlijk gezegd een tamelijk naïeve denkwijze.
tatje
1
Klasse Justin.

Van jou nemen ze meer aan.

* Consumer
Sports is afgestoten en de overige delen tonen zich met 14% krimp nog ‘resilient’ (weert zich kranig). Onderliggend is de krimp wellicht lager, omdat Q3 2017 nog een restantje sport omzet had. Met een deal met Daimler trucks voor voertuig diagnostiek en navigatie boxjes gaat Consumer een extra push in omzet krijgen. TomTom wil geld voor deze divisie vangen. Legt zich niet neer bij een virtuele waarde van 0. Na de staking sports activiteiten schreef tomtom alle tele atlas goodwill die in Consumer zit af. Dit is gek want sporthorloges gebruiken geen maps. Ik denk dat Consumer verkocht of afgestoten gaat worden; Corinne is al geen MD meer en zal er wel vanuit een people perspectief naar kijken maar doet geem aansturing van Consumer meer. Degene die mij vertelde dat tomtom in China kopers zocht heeft mij meerdere correcte inzichten gegeven.

Aanvulling, mocht sports in Q3 7 miljoen zijn, dan is de daling exc sports 7%.
Daimler boxjes erbij en je gaat in 2019 al geen daling van consumer meer krijgen maar een stijging.
Mooi consumer dat in 2018 70 miljoen ebitda maakt, is mogelijk een blijver.
Dan is het zoeken in China door TT voor kopers van consumer ook verklaarbaar evenals het impairment terwijl het geen sports betrof.

Niemand gaat consumer kopen als dit leegloopt.

Maar een consumer dat mogelijk vanaf 2019 groeit en in 2018 een ebitda van 70 miljoen heeft is andere koek.

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront