TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 6 november 2018 16:17:

Enige positieve is de uiterst lage omzet 718k, per saldo bijna 0,0 binnen geharkt, niemand geeft af op deze koers.
Nee, alleen sukkels
mjmj
1
quote:

pwijsneus schreef op 6 november 2018 18:46:

[...]

Persoonlijk geloof ik van niet. Bovendien straalt alles uit dat Apple het zelf gaat doen, net zoals ze ook zelf chips/processoren gaan maken.

Apple doet graag alles zelf. Geeft ze is ongelijk, ze hebben het geld, en de brains.

Alleen de tijd misschien niet, maar weet niet hoe doorslaggevend die factor in deze is.

Ik denk zomaar dat er paar miljoen regels code nodig zijn om "het even zelf te doen". En dan nog 10.000-en interfaces. Zelfs een paar honderd slimme programmeurs doet dat niet na in een achternamiddag. Het is jaren werk, met bijstellingen, foutopsporing, verbetering enzovoort. TT heeft denk ik een heuse kerncompetentie die niet makkelijk te kopiëren is.
Willem77
5
Verkoop TomTom opeens dichtbij na opvallende uitspraken topman

Rijdt u op een BMW-motor? Dan kunt u, met ingang van vandaag, navigeren met kaarten van TomTom. U hoeft alleen maar de nieuwste versie van de BMW-Motorrad-app te downloaden. 'De combinatie van TomTom's kaarten, software en services biedt BMW Motorrad-rijders een fantastische motornavigatie-ervaring', zegt TomTom-manager Antoine Saucier.

Harold Goddijn, ceo en grootaandeelhouder van TomTom.
Harold Goddijn, ceo en grootaandeelhouder van TomTom.foto: Bart van Overbeeke / Hollandse Hoogte
Goed nieuws kan TomTom gebruiken. Topman Harold Goddijn liet het bedrijf vorige week in verwarring achter, door vrijdag plotseling te zinspelen op een algehele verkoop van zijn in 1991 opgerichte onderneming. Het was een opvallend koerswending. In het verleden stond Goddijn, die ook grootaandeelhouder is, altijd een zelfstandig voortbestaan van TomTom voor.

Bericht uit San Francisco
Duidelijk was afgelopen maanden al dat de navigatiespecialist in een benaderde positie was beland. Vooral doordat Renault, Nissan en Mitsubishi in september voor Google kozen als leverancier. Dat Volvo niet veel later een contract opzegde ten faveure van de Amerikaanse techgigant, maakte het er niet beter op.

Goddijn dacht een uitweg te hebben gevonden door het goed renderende Telematics (vlootbeheer) in de etalage te zetten. Des te verrassender waren zijn uitspraken afgelopen vrijdag. 'Kunnen we het beste onafhankelijk zijn? Kunnen we het beste samenwerken? Het zal tijd kosten om dit uit te zoeken', zei de ceo vanuit San Francisco tegenover het persbureau Reuters.

Deur wagenwijd open
Het ging niet om een verspreking, zo is de stellige overtuiging van analist Martijn den Drijver van NIBC. Hij volgt het bedrijf al jaren op de voet. 'Goddijn weet als geen ander wat de kracht van media is. Hij zet de deur voor mogelijke kopers wagenwijd open.'

De topman voelt niet alleen de hete adem in de nek van Google en Here, de andere grote rivaal die eigendom is van de Duitse auto-industrie. Het zijn volgens Den Drijver ook nieuwkomers, zoals Deepmap en Mapbox, die zich aandienen als kansrijke nieuwe concurrenten. De laatste krijgt ook nog eens ondersteuning van de Japanse investeringsmaatschappij annex techbedrijf Softbank.

Op korte termijn vormen de nieuwkomers misschien nog geen bedreiging, maar wel op de langere termijn. Den Drijver: 'Het kan zijn dat TomTom-oprichters het beter vinden om nu afstand te doen van hun belang.' Goddijn en zijn mede-oprichters bezitten nog altijd meer dan de helft van het navigatiebedrijf, goed voor een beurswaarde van €1,75 mrd.

Bakkerij kopen of gewoon brood
Tot voor kort huldigde Goddijn het standpunt dat de markt behoefte zou hebben aan een krachtige onafhankelijke kaartenaanbieder, naast Google en Here. In dat geval kan TomTom zijn kennis verkopen aan zo veel mogelijk klanten. Voor de afnemers zou een aankoop van TomTom niet opportuun zijn. Het is een gedachte die bijvoorbeeld analist Jos Versteeg van InsingerGilissen wel aanspreekt: 'Als je van brood houdt, kun je dat gewoon bij de bakker kopen. Daar hoef je niet direct een bakkerij voor op te kopen.'

‘Als je brood wil, hoef je niet direct een bakkerij op te kopen.’• Jos Vertseeg, analist InsingerGilissen
Maar volgens strategisch adviseur Maurits Kreijveld moet TomTom dan wel een volwaardig alternatief platform kunnen bieden. 'Zo'n platform moet volop ruimte bieden voor partners om zelf toepassingen op te maken', meent hij. 'De vraag is of TomTom daartoe in staat is.'

VHS- en Betamax-achtige tijden
Met de komst van het autonome autorijden - de zelfsturende auto - zijn volgens Den Drijver 'VHS- en Betamax-achtige tijden' aangebroken, verwijzend naar de periode dat elektronicaconcerns hun kostbare zoektocht ondernamen naar de standaard voor video. 'Iedere keer moet je als bedrijf iets extra's doen om er onderdeel van te worden.'

Een Alleingang van TomTom vraagt daarom een enorme inzet van mensen en middelen. De verkoop van cashcow Telematics klinkt misschien logisch om dit probleem aan te pakken. Maar een deel van de opbrengst - in de markt circuleren overnamebedragen van €700 mln tot €1,4 mrd - zal niet voldoende zijn om de concurrentieslag volwaardig aan te gaan, vreest Den Drijver.

Barclays kan aan de slag
Barclays was al ingehuurd om de verkoop van Telematics te begeleiden, maar de Britse zakenbank kan zich nu opmaken voor een uitbreiding van zijn opdracht. Interesse genoeg. Kandidaatkopers zijn technologiebedrijven als Google en Facebook en platformbedrijven als Uber en Lyft. Zij kunnen door een overname van het Amsterdamse navigatiebedrijf nog een behoorlijke sprong voorwaarts maken bij het autonome autorijden.

Ook autoconcerns, die nog geen eigen navigatiespecialist hebben, zouden al dan niet gezamenlijk een bod kunnen overwegen, zeg maar een herhaling van het Here-scenario. 'Maar de interesse kan evengoed komen uit de hoek van Intel en Samsung', weet Den Drijver. 'Zij schuiven met overnames van respectievelijk Mobileye en Harman ook al een eind op in deze richting.'

FD 6-11-2018 19:00
No-nonsense
1
quote:

pwijsneus schreef op 6 november 2018 18:46:

[...]

Persoonlijk geloof ik van niet. Bovendien straalt alles uit dat Apple het zelf gaat doen, net zoals ze ook zelf chips/processoren gaan maken.

Apple doet graag alles zelf. Geeft ze is ongelijk, ze hebben het geld, en de brains.

Alleen de tijd misschien niet, maar weet niet hoe doorslaggevend die factor in deze is.

Zeer doorslaggevend. Tijd is hier allesbepalend. Haak je te laat aan, dan pis je volledig naast de pot. En gezien het feit dat de kogel door de kerk is met de Renault/Google deal heeft Apple die tijd helemaal niet meer.
Enige onzekere factor is hoe belangrijk het voor ze is om groot op Apple Carplay in te zetten, maar als ze aan willen haken moeten ze wat.
******************
De drie samenwerkende automakers kiezen Google voor de levering van het besturingssysteem voor hun nieuwe informatie- en entertainmentsysteem. Dit is een grote overwinning voor de techreus uit Silicon Valley, die al meer dan tien jaar probeert om zijn succes met smartphones te herhalen in de autoindustrie.
*******************
Kan Apple zich veroorloven om niet mee te doen? Ik denk het niet.
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 6 november 2018 18:03:

[...]

Vandaag is rood wat rood hoort te zijn.....

www.youtube.com/watch?v=VEIU_mdHVIg

nog toepasselijker:

www.youtube.com/watch?v=iIaVUl3lkbM
Hallo Kid,

Ik heb al mooi gescoord .Maar dacht:dat trucje kan ik nog wel een keer doen.Er staat ten slotte een pot goud aan het einde van de weg.Dus nog even geduld en dat hebben de meeste T2 beleggers niet meer.En ook dat is niet verwonderlijk.

Succes!
ItsMe
0
Tja, zo kan het ook: Koerssprong Symantec na overnamegerucht. De koers sprong tot wel 17 procent omhoog.
pwijsneus
0
quote:

No-nonsense schreef op 6 november 2018 19:10:

[...]

Zeer doorslaggevend. Tijd is hier allesbepalend. Haak je te laat aan, dan pis je volledig naast de pot. En gezien het feit dat de kogel door de kerk is met de Renault/Google deal heeft Apple die tijd helemaal niet meer.
Enige onzekere factor is hoe belangrijk het voor ze is om groot op Apple Carplay in te zetten, maar als ze aan willen haken moeten ze wat.
******************
De drie samenwerkende automakers kiezen Google voor de levering van het besturingssysteem voor hun nieuwe informatie- en entertainmentsysteem. Dit is een grote overwinning voor de techreus uit Silicon Valley, die al meer dan tien jaar probeert om zijn succes met smartphones te herhalen in de autoindustrie.
*******************
Kan Apple zich veroorloven om niet mee te doen? Ik denk het niet.
Hebben ze daar per sé TomTom voor nodig is de vraag? Ik denk van niet. Uiteraard zou dit prachtig zijn, maar het lijkt te mooi om waar te zijn.

@Willem77, wederom goed stuk in het FD. AB
xof
0
Er wordt al jaren gespeculeerd over een interesse van Apple in TT. Voor mij is 1ding zeker, Amerikanen hebben een hekel om te betalen voor eigen Goodwill.

Zij zouden eerst dreigen met contractopzegging, of Aleingang aankondigen (is al gedaan) om de koers lager te zetten. Dan een prijs voor het geheel van TT tegen een lager gezette koers.

Wat moet Apple met TTT? Daar kunnen ze niks mee. Zij haken af en gaan idd uit van eigen kracht en maken hun eigen kaarten.....

Als er een koper is voor TTT, heeft Apple misschien interesse in heel TT en dan gaat TTT door naar de eerste bieder.
andrejes
1
Kandidaatkopers zijn technologiebedrijven als Google en Facebook en platformbedrijven als Uber en Lyft
Laat maar komen
Energy
1
Toch grappig dat de naam van google steeds als bedreiging wordt genoemd en dat het platform van de toekomst (baidu/apollo) nooit wordt genoemd.
[verwijderd]
2
waarschijnlijk juichen velen het bovenstaande bericht toe, in het kader van speculatie. Inderdaad past tomtom ook heel goed in Harman, dat al is gekocht door Samsung. Ook goed voor hun balans tussen hardware, software en content. Dat gezegd hebbende is het artikel op een paar punten weer tenenkrommend. Ene Maurits Kreijveld - futuroloog - zegt dat tomtom wel een platform moet worden (wat het al lang is) en Jos Versteeg met zijn brood/bakkerij analogie die helemaal niet opgaat. Geinteresseerden in tomtom willen maps niet alleen voor eigen gebruik (dan zou de analogie nog kunnen kloppen) maar om te vermarkten als onderdeel van een autonomous driving pakket, integraal onderdeel als ‘extra long range sensor’. Wat MapBox betreft: zij hebben 140 miljoen euro funding van Softbank gekregen in 2017. In dat jaar alleen investeerde tomtom 300 miljoen in haar maps - waar al miljarden en een heel fundament in zit. Ik wil overigens MapBox niet te kort doen en die Gundersen en Prioleau lijken me prima gasten; als opvolgers voor Goddijn en deTaeye wellicht. TomTom zou na de verkoop van Telematics met Softbank in gesprek kunnen gaan over een samenvoeging van mapbox en TT. De software skills van mapbox plus de mapping skills van tomtom.
[verwijderd]
2
quote:

~Justin~ schreef op 6 november 2018 17:13:

[...]
(...) Fleetmatics kreeg 2 miljard euro (2,4 miljard dollar). 9x hun omzet en tomtom heeft betere marges. Maar dat zijn “Amerikaanse waarderingen” en “dat soort bedragen krijgt tomtom niet” zei Taco Titulaer een of twee jaar geleden op event voor iex-ers. (...)
Sterke opstelling zeg.

Dezelfde persoon zei na de Google/Renault daling: "Dit is niet de eerste keer. In 2009 zei Google dat ze Android naar de mobiele telefoon brachten. Dat had toen ook effect op ons aandeel."

Deze man is in communicatief opzicht een ongeleid projectiel.
[verwijderd]
0
quote:

Was here schreef op 6 november 2018 19:38:

Toch grappig dat de naam van google steeds als bedreiging wordt genoemd en dat het platform van de toekomst (baidu/apollo) nooit wordt genoemd.

En wat te denken van Microsoft Azure, en met `Zenrin in Japan???
[verwijderd]
0
quote:

asti schreef op 6 november 2018 19:45:

[...]
Sterke opstelling zeg.

Dezelfde persoon zei na de Google/Renault daling: "Dit is niet de eerste keer. In 2009 zei Google dat ze Android naar de mobiele telefoon brachten. Dat had toen ook effect op ons aandeel."

Deze man is in communicatief opzicht een ongeleid projectiel.
Ach hij is daar niet voor uitgekozen. Ik denk dat de kneedbaar de voornaamste eigenschap is.
[verwijderd]
0
Ook het FD stelt de vraag niet wat HG afgelopen vrijdag in Californië deed...

Trimble en Apple zitten alletwee in de bay-area...

Samen 2,5mrd voorgesteld? Roep Garmin er dan nog even bij en ga voor de 15euro met zn drieën..
battumboy
0
Wel een andere voettekst bij het persbericht van vandaag.

About TomTom

TomTom is the leading independent location technology specialist, shaping mobility with highly accurate maps, navigation software, real-time traffic information and services.

To achieve our vision of a safer world, free of congestion and emissions, we create innovative technologies that keep the world moving. By combining our extensive experience with leading business and technology partners, we power connected vehicles, smart mobility and, ultimately, autonomous driving.

Headquartered in Amsterdam with offices in 37 countries, TomTom’s technologies are trusted by hundreds of millions of people worldwide.
[verwijderd]
0
Josti blijft maar bazelen over een brood en de bakker.

Volkskrant 21 juli 2015:

Met de herrijzen steken ook de overnamespeculaties de kop weer op. Apple wordt bij tijd en wijlen genoemd als geïnteresseerde. Verder zou een Japanse autofabrikant kunnen toeslaan, in navolging van de Duitsers bij Nokia. Het kan allemaal, maar het zou ook bij fantasie van beleggers kunnen blijven, zegt Versteeg. 'Een miljardair die dagelijks brood koopt, gaat de bakker toch ook niet overnemen. Zo zie ik het ook met de kaarten van TomTom.'

[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 6 november 2018 19:58:

Ook het FD stelt de vraag niet wat HG afgelopen vrijdag in Californië deed...
Wie zegt dat hij daar was? Met andere woorden: pics or it didn't happen :)
8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront