Een stukje uit de tijd (van voor de resultaten, gisteren):
… In een verkoopadvies was beurshuis JPMorgan vorige week nog erg kritisch voor de 'slimme betaalbaarheidsstrategie' van Brito. Die strategie is de reden waarom u ook in ons land pakken afgeprijsde bakken Jupiler of Tripel Karmeliet in uw lokale supermarkt aantreft. JPMorgan-analiste Celine Pannuti gelooft er niet echt in. Ze vreest dat de strategie om op prijs te concurreren vooral op de marges weegt, zonder echt grote impact op de volumes.
Ook HSBC is kritisch en hakte deze week in het koersdoel van AB InBev, dat in één trek van 92 naar 60 euro zakte. Analist Carlos Laboy ziet twee grote problemen opdoemen voor Brito & co:
De Verenigde Staten. 'AB InBev zag snel de opportuniteit in hard seltzers (gluten- en suikervrije drankjes met fruitsmaak, red.) maar liet zich de kaas van het brood eten door kleinere rivalen. Het bedrijf lijkt bereid met de lancering van Bud Light Seltzer biervolume voor seltzervolume te ruilen. Maar wij denken niet dat de groep het juiste platform heeft om dat nieuwe, vooral vrouwelijke publiek aan te spreken. En een mogelijke flop van Bud Light Seltzer zou de hoeksteen van de Amerikaanse bierverkoop raken, een Amerikaanse bierverkoop die met zijn dollarinkomsten nog altijd cruciaal is voor de schuldenafbouw.'
Brazilië: AmBev (de Braziliaanse dochter, red.) lijkt de weg kwijt, stelt Laboy. 'Het marktaandeel blijft afbrokkelen, terwijl Heineken in opmars is met zijn portefeuille'. In 2018 zie het management dat ze zich niet meer aan een experiment zouden wagen waar een onervaren CEO én CFO op hetzelfde ogenblik zouden starten. Welnu: dat is nu weer het geval. Is de reservebank van AB InBev echt zo dun geworden?' (Tijd.be)
Doet me een beetje denken aan analisten en ucb, op een bepaald moment unisono 'de toekomst minder winstgevend'. Nog een paar zo'n rapportjes, als ze allemaal over mekaar heen naar de uitgang duwen, ja dan, dan wordt het interessant. Geef corona nog wat tijd, geef de analisten nog wat tijd om pessimisme uit te dragen, en dan.... ucb ging van 55 naar 90, inbev trouwens vorig jaar ook, ...