Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
harryhol
0
quote:

Risky bets schreef op 19 mei 2020 11:22:

2 mooie fixes vandaag voor mid Juni loadings op lange trips. Deze schepen boeken 1/3e van Q3 nu op lekkere rates alvast.
On subs, wel te verstaan. En daar is heden ten dage wel wat discussie over.
harryhol
2
quote:

Twoane schreef op 19 mei 2020 11:41:

[...]

Een heel eenvoudige manier om het te benaderen vanuit fundamenteel standpunt is het volgende :

Waarde aandeel = NAV
Dividenduitkering wordt belast = NAV daalt
Share buyback is onbelast = NAV blijft gelijk

Als de free float daalt door buybacks kun je ook verwachten dat het dividendrendement stijgt op termijn.

Je eigen aandelen terugkopen onder NAV is gelijk aan je eigen assets inkopen tegen korting. Wat interessant is voor een bedrijf.

Ik zou liefst, zolang de koers meer dan 10% onder de NAV hangt en verdeling zien van 50/50 dividend vs share-buyback (dus nu bijvoorbeeld 40% dividend en 40% share buyback).

De hele fixatie op NAV is fout. NAV is een momentopname. Twee slechte jaren en het uitblijven van de supercycle en NAV is 50% lager. Dan waren die buybacks weggegooid geld. En zoals een briefschrijver in tradewinds terecht schrijft: NAV is een schijnbedrag/schijnzekerheid. Denk je werkelijk dat als Hugo de hele vloot in de verkoop zou gooien, hij dit dan realiseert ? De keuze tussen buybacks of dividenden is feitelijk de keuze of management of aandeelhouder beslist wat er met het geld/toekomst gaat gebeuren. Door die keuze aan de aandeelhouders te laten, is een meerwaarde voor het aandeel = hogere koers. Als die aandeelhouder in Euronav gelooft, kan ie van het dividend meer aandelen kopen.
objectief
0
Ik ben ook voorstander van buybacks, waardoor een hogere winst per aandeel (en k/w) tot stand komt en deel de visie van Jan Frans B. voor een groot deel niet. (er zijn ook niet economen die kunnen rekenen; zelf ben ik het wel)
Risky bets
0
Het inkopen van aandelen is niks anders dan het creeeren van een groter belang in de eigen vloot, per share. Als dit tegen een flinke korting op NAV gebeurd, gaat de NAV per share sterk omhoog.

Voor EURN is dit al helemaal een no-brainer omdat het die gare Belgische belasting heeft.
objectief
0
Wat bedoel je met "'no- brainer". Ik heb even gezocht, maar er schijnt geen vertaling voor te zijn.
harryhol
0
Wie zo gek is op aandelen die een korting op NAV noteren, kan de halve beurs kopen, met een flink aantal met grotere korting dan tankers; iemand interesse in winkelcentra of kantoren ? Die aandelen staan allemaal fors onder NAV. Een buyback is hetzelfde als beleggen in je eigen bedrijf; dat werkt alleen als het goed gaat. En als je de aandelen intrekt, komt de Belgische fiscus alsnog aankloppen, dus die vlieger gaat niet op. Het kwartje wil kennelijk hier niet dalen dat voor tankers, om, in plaats van een supercyclisch gokaandeel dat voortdurend de andere kant op gaat dan je verwacht, te worden gewaardeerd tegen een fatsoenlijke PE op basis van lange termijn vooruitzichten, je institutionele beleggers wilt aantrekken. En die willen dividenden. Waarom denk je dat EURN zo trots is dat ze nu elk kwartaal gaan dividenden, en alvast 3 cent per kwartaal vast doen ? Ze willen geen hedgefunds of YOUtube binkies als beleggers, ze willen M&G als belegger. Dus wie hier graag de koers ziet stijgen, kan beter een voorkeur hebben voor dividenden. Die 30% heffing maak je daar dan wel goed mee.
harryhol
0
Buybacks worden door veel professionals juist gezien als negatief. Het geeft aan dat je kennelijk niets anders weet te doen met je geld, en er geen groei in het vooruitzicht is. Als je dan toch met je cash omhoog zit, los dan schulden af of geef het dan maar aan mij in de vorm van dividend, zo is de redenering.
objectief
0
quote:

harryhol schreef op 19 mei 2020 12:34:

Buybacks worden door veel professionals juist gezien als negatief. Het geeft aan dat je kennelijk niets anders weet te doen met je geld, en er geen groei in het vooruitzicht is. Als je dan toch met je cash omhoog zit, los dan schulden af of geef het dan maar aan mij in de vorm van dividend, zo is de redenering.
Schulden aflossen is een heel drastische handeling; je bent gebonden aan contracten en die kun je niet negeren. En om van de overwinst meteen nieuwe tankers te kopen, is ook heel kort door de bocht. Kortom: die argumenten zijn zwak.
Buybacks verhogen de winst en dat resulteert in een hogere k/w; en dat telt voor een belegger.

Dividend van een Belgisch bedrijf: liever niet om 2 redenen: 1) de koers zakt evenredig 2) teruggave van voorheffing is een extra inspanning die tevens jaren duurt.
harryhol
0
[quote alias=objectief id=12422739 date=202005191243]
[...]

Schulden aflossen is een heel drastische handeling; je bent gebonden aan contracten en die kun je niet negeren. En om van de overwinst meteen nieuwe tankers te kopen, is ook heel kort door de bocht. Kortom: die argumenten zijn zwak.
Buybacks verhogen de winst en dat resulteert in een hogere k/w; en dat telt voor een belegger.

Dividend van een Belgisch bedrijf: liever niet om 2 redenen: 1) de koers zakt evenredig 2) teruggave van voorheffing is een extra inspanning die tevens jaren duurt.
[/quote

Je mist volledig mijn punt. Je redeneert alsof Hugo plots een zak geld heeft en die gauw ergens in moet stoppen. En voorts volledig vanuit je eigen standpunt. Maar stap nu even uit je eigen tuintje, en probeer je voor te stellen hoe Euronav aantrekkelijk zou kunnen worden voor beleggers die wél in staat zijn om de koers naar een hoger plan te tillen, dat is eigenlijk wat ik je vraag. Tenzij je die buybacks zo veel waardevermeerderend vindt dat jij Euronav naar de 17 euro koopt, dan zeg ik niks meer.
objectief
0
quote:

harryhol schreef op 19 mei 2020 12:53:

[quote alias=objectief id=12422739 date=202005191243]
[...]

Je mist volledig mijn punt. Je redeneert alsof Hugo plots een zak geld heeft en die gauw ergens in moet stoppen. En voorts volledig vanuit je eigen standpunt. Maar stap nu even uit je eigen tuintje, en probeer je voor te stellen hoe Euronav aantrekkelijk zou kunnen worden voor beleggers die wél in staat zijn om de koers naar een hoger plan te tillen, dat is eigenlijk wat ik je vraag. Tenzij je die buybacks zo veel waardevermeerderend vindt dat jij Euronav naar de 17 euro koopt, dan zeg ik niks meer.
Kort gezegd: ja, ik verwacht een positievere invloed van buybacks dan van dividenden. (de koers van 17 staat daar los van; dat is mede afhankelijk van andere factoren)
krach03
0
quote:

harryhol schreef op 19 mei 2020 11:56:

[...]
www.youtube.com/watch?v=z4yVNtDZzDk (vanaf 5:55)

Zoals vorig CEO Euronav zegt aan analisten:

"FOCUS ON EARNINGS, not on NAV

and make every public company pay dividends."
Risky bets
0
Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een bedrijf in winkelcentrums (probeer die eens te verkopen) en een liquide 2e hands markt als tankers. Een scheepvaart aandeel als EURN is in de kern een super simpel bedrijf, met een berekenbare resale waarde. Groot verschil met een winkelcentrum of een bedrijf as boeing.
harryhol
0
quote:

Risky bets schreef op 19 mei 2020 13:32:

Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een bedrijf in winkelcentrums (probeer die eens te verkopen) en een liquide 2e hands markt als tankers. Een scheepvaart aandeel als EURN is in de kern een super simpel bedrijf, met een berekenbare resale waarde. Groot verschil met een winkelcentrum of een bedrijf as boeing.
Was dat maar waar. Je bent verblind door de goede resale values van de laatste maanden. In een slechte markt is daar niets meer van over. Winkelcentra worden nu gemeden als de pest (of de WuFlu, zo je wilt), maar eens was het hot property. Er is geen enorm verschil, integendeel, het zijn allebei juist heel goed vergelijkbare, simpele businessen, of je nu winkelruimte verhuurt, of olietransportruimt. Sterker, juridisch gezien vallen schepen ook onder de noemer: onroerend goed ! En die vastgoedboeren moeten het ook hebben van hun dividenden om beleggers te trekken.
seance
0
gewoon n ferm dividend betalen is het beste voor de risicodragende belegger. op lange termijn zijn we dood.
Twoane
0
quote:

harryhol schreef op 19 mei 2020 11:56:

[...]
NAV is evenzeer een momentopname als alle andere parameters... Alles is onderhevig aan disruptie, het is gewoon een logische parameter om naar te kijken als de toekomst er neutraal of goed uitziet, en dat lijkt zo op dit moment.
harryhol
0
quote:

Twoane schreef op 19 mei 2020 13:59:

[...]

NAV is evenzeer een momentopname als alle andere parameters... Alles is onderhevig aan disruptie, het is gewoon een logische parameter om naar te kijken als de toekomst er neutraal of goed uitziet, en dat lijkt zo op dit moment.
En dat is dus precies de reden om er niet zo op te focussen.
[verwijderd]
0
quote:

ThierryL schreef op 19 mei 2020 14:04:

Dat het maar gauw 15u30 is, dat ik wat kan bijkopen...
Koop je liever in amerika dan in brussel?
[verwijderd]
0
quote:

wauters schreef op 19 mei 2020 14:29:

[...]
Koop je liever in amerika dan in brussel?
Als NYSE opengaat dan zakt ie weer. Is gebleken uit de vorige dagen. Als hij stijgt is het ook een voordeel natuurlijk.
Twoane
0
quote:

ThierryL schreef op 19 mei 2020 14:33:

[...]

Als NYSE opengaat dan zakt ie weer. Is gebleken uit de vorige dagen. Als hij stijgt is het ook een voordeel natuurlijk.
Ging ik ook van uit, heb me toch niet kunnen houden om deze ochtend bij te kopen onder de 9 euro, gezien het verschil tussen de post-market koers en de opening in Belgie :D
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 16:28
Koers 15,970
Verschil +0,220 (+1,40%)
Hoog 16,050
Laag 15,750
Volume 38.556
Volume gemiddeld 217.407
Volume gisteren 35.667

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront