Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

ComputerSaysNo schreef op 23 juni 2020 09:33:

[...]
Euronav heeft 45 VLCC en 25 Suezmax.
Zie het probleem niet.
Beide ruim boven breakeven.
Ben benieuwd naar div Q2.
Koers gaat zich wel herstellen, euronav is zwaar ondergewaardeerd.

P&l breakeven suezmaxen is ongeveer 22k, opex breakeven zal tegen 13-15k zitten.
Tce earnings is enkel reisgerelateerd, schip moet nog afgeschreven worden, interest moeten betaald worden, crew moet betaald worden...

Kijk eens op website euronav/investors /special reports /basics of tanker market voor opdeling van de kostenstructuur.
Ploeske
0
Zoals gewoonlijk groen tot ze in Amerika wakker worden en dan weer terug naar af !!
ComputerSaysNo
0
quote:

Ploeske schreef op 23 juni 2020 09:45:

Zoals gewoonlijk groen tot ze in Amerika wakker worden en dan weer terug naar af !!
Zit je waarschijnlijk short.
Tijd om eruit te stappen mijns inziens ;-)
Heb nog wat aandelen in de aanbieding voor 10+...
Ploeske
0
Neen toch niet. Zit er stevig in met een gemiddelde van 9,95 euro. Dat zal nog effe wachten worden ...
ComputerSaysNo
0
quote:

Midstreamer schreef op 23 juni 2020 09:41:

[...]

P&l breakeven suezmaxen is ongeveer 22k, opex breakeven zal tegen 13-15k zitten.
Tce earnings is enkel reisgerelateerd, schip moet nog afgeschreven worden, interest moeten betaald worden, crew moet betaald worden...

Kijk eens op website euronav/investors /special reports /basics of tanker market voor opdeling van de kostenstructuur.
TCE earnings zijn alle kosten eraf zoals, de reis, personeel, onderhoud, verzekering etc.
Vaste kosten en variabele kosten.
ComputerSaysNo
0
quote:

Ploeske schreef op 23 juni 2020 09:59:

Neen toch niet. Zit er stevig in met een gemiddelde van 9,95 euro. Dat zal nog effe wachten worden ...
Qua cijfers is het aandeel 10+ euro nog een koopje.
Wat er nu gebeurd is puur sentiment en aandelen in andere bedrijfstakken die beter presteren.

Gewoon op je handen blijven zitten mijns inziens.
Ik zit zeer ruim onder de 9.95, maar de 10+ euro gaan wel zeker nog wel terugzien denk ik. Is geen advies, is wat ik zelf doe en hoe ik de situatie nu zie.
dide
0
Net zoals VLCC tanker owners redelijk 'resilient' zijn om de tarieven op pijl te houden, zouden EURN beleggers dat ook wat meer mogen zijn. Waarom verkopen aan 7.62 als je half uur geleden zag dat 7.73 ook kan -- mits wat geduld ? 'De markt', ze blijft me verbazen.
ComputerSaysNo
0
quote:

ThierryL schreef op 23 juni 2020 10:17:

Wat is dat nu weer om 10u. Ging net lekker omhoog
Vermoedelijk winstnemingen van instappers op sub 7.50.
Is toch weer 3%.

Koers zal geleidelijk weer omhoog gaan in de loop van de dagen vermoed ik.
Sheridans
0
Worldquant heeft de positie van 0,51% alweer afgebouwd na 2/3 dagen.
En dit zonder (positief) effect op de koers.

Bron zowel Shortsell.nl als FSMA
NSBB
0
@ ploeske , je hebt gelijk. Vanaf 10u onze tijd (VS = 04:00 AM) begint de misere. Wij bouwen hier op euronext vanaf 9u mooi de koers op en zodra de pre-market in de vs opengaat wordt de koers direct afgeblokt. Mooier voorbeeld dan vandaag kan je niet hebben. markets.businessinsider.com/stocks/eu...
zo gaat het elke dag weer , en wij volgen dan direct de veel lagere koers vanaf 10u die op NYSE staat in de pre-market. Wat nut hebben zij erbij ? zijn dat shorters ? in ieder geval moet het voor hen belangrijk zijn om al om 4u in de morgen er voor op te staan ,maar waarschijnlijk zullen dat computer gestuurde programma's zijn . Voor mijn part mogen ze direct de notering van op NYSE stopzetten, mocht dat ten goede komen aan de opwaardering van EURN. ps : zit wel long hierin ;)
ComputerSaysNo
0
quote:

Sheridans schreef op 23 juni 2020 10:25:

Worldquant heeft de positie van 0,51% alweer afgebouwd na 2/3 dagen.
En dit zonder (positief) effect op de koers.

Bron zowel Shortsell.nl als FSMA
Het positieve effect is dat de steun van 7.50 behouden is.

Ik weet niet wat de niveaus zijn van andere andere shorters, maar ze zitten erin voor omgeveer 5 miljoen aandelen.
Volgende div Q2 van $ 1,22 komt eraan.
Dus dat kan een leuke shortsqueeze worden van 1,5 tot 3 dagen.
dide
0
Om 10u, 25000stuks vermoedelijk als verkoop marktorder. Ik ben geen fan om 'alles' op shorters of andere 'koersmanipulatoren' te steken, maar je vraagt je toch af wie zoiets doet ? Dat is toch niet verstandig, zeker als het aandeel in positief dag sentiment zit.Dat volume verkoop je makkelijk op een uur tijd ook aan veel beter prijs. Misschien een gefrustreerde 'kleine' belegger.. 'Foert, ze moeten weg..' :-)
[verwijderd]
1
quote:

ComputerSaysNo schreef op 23 juni 2020 10:14:

[...]

TCE earnings zijn alle kosten eraf zoals, de reis, personeel, onderhoud, verzekering etc.
Vaste kosten en variabele kosten.

Das niet waar, tce is enkel een omzetting van een spotreis naar een Time Charter Equivalent.
Als je een schip time chartered betaal je nog steeds de bemanning, de intresten op leningen, onderhoud en moet je natuurlijk het schip afschrijven. Een schip van 100 miljoen op 20 jaar naar 0 afschrijven is bv al 13.7k per dag,niet verwaarloosbaar zou ik zeggen.
Om van tce naar earnings of winst te gaan moet je al deze kosten er nog aftrekken.

Zo kom je dus dat een VlCC pas winstgevend is (aka p&l breakeven) vanaf 28k tce en opex breakeven (dus min de afschrijvingskost) vanaf 18k.
Bij euronav zal de p&l breakeven hoger liggen dan bij andere readers omdat euronav naar 0 afschrijft en de rest naar scrap waarde.

ComputerSaysNo
0
quote:

Midstreamer schreef op 23 juni 2020 10:34:

[...]

Das niet waar, tce is enkel een omzetting van een spotreis naar een Time Charter Equivalent.
Als je een schip time chartered betaal je nog steeds de bemanning, de intresten op leningen, onderhoud en moet je natuurlijk het schip afschrijven. Een schip van 100 miljoen op 20 jaar naar 0 afschrijven is bv al 13.7k per dag,niet verwaarloosbaar zou ik zeggen.
Om van tce naar earnings of winst te gaan moet je al deze kosten er nog aftrekken.

Zo kom je dus dat een VlCC pas winstgevend is (aka p&l breakeven) vanaf 28k tce en opex breakeven (dus min de afschrijvingskost) vanaf 18k.
Bij euronav zal de p&l breakeven hoger liggen dan bij andere readers omdat euronav naar 0 afschrijft en de rest naar scrap waarde.

Dan delen wij niet dezelfde mening.
Check even de definitie van tce is gehanteerd wordt
boothram
0
de suezmaxvloot van euronav heeft in fiete 4 nieuwe schepen die op langere rijd verhuurd zijn, en de spotprijs is alleen van toepassing op het oudere gedeelte, waarin ook zeker nog een aantal winstgevende time charters zullen op geboekt zijn..
het gaat om het oudere gedeelte van de vloot, die zijn in waarde volgens mij nschattingen slechts 10 % van de vloot in waarde ( (clean schtrootwaarde voor 180 000 en te verwachten cashflow van 4 miljoen voor de 10 schepen die nog 1 a 2 jaar cashflow opleveren) dit zijn de waarden die ik ingekalculeerd had om de vloot op 2,7 miljard te evelueren, dus voor de spot-suezmax is de spot waarde iets van 60 miljoen, 2,2% van de vlootwaarde. de ct vloot suezmax is veel meer waard: 4 zeer recente schepen... en intussen zijn er wellicht ook nog een 3 tal andere op ct terechtgekomen, in q2
zeggen dat die suezmax verlieslatend zijn is gewoon een leugen om de koers onderuit te halen.
veel moeten ze niet opbrengen, maar toch een niet te onderschatten positieve cash-flow
en ik denk dat de 6 schepen van 2005 en 2006 ook wel binnen de 2 jaar verkocht worden, en er nog zo'n oudje tc-out, die leidt ook niet onder de spot-spotprijzen. let wel, op de tweedehandsmarkt zijn die nog het driedubbel waard van wat ik ze waardeer op basis van 'clean shipbreaking' scrapwaarden; en na 15 jaar geen nettoopbrengsten mee...
Risky bets
0
De reply dat schip eigenaren de lage rates (vooral voor Suezmax / Aframax op het moment) accepteren doordat deze TCE rates zijn, klopt wel. Maar inderdaad is de definitie een beetje te breed.

In TCE nummers zitten met name de bunker olie stook kosten en haven kosten.
[verwijderd]
0
Ik verwijs naar de eerste paragraaf van het speciaal rapport van 2015 "speed up for what?".
Daar wordt uitgelegd dat tce = freight lump sum - reisgerelateerde kosten / aantal dagen.
Reisgerelateerde kosten zijn bv. Brandstof, havengeld, kanaalkosten, sleepdiensten...
Wat hier nog niet inzit zijn de vaste (niet reisgerelateerde) kosten bv. Afschrijvingen, kapitaalkost zijn de interest, onderhoud, bemanning, verzekering...

Je doet dus alsof een spotreis een time charter is. Als je al deze kosten er nog eens bijtelt kom je aan +- 28k per dag.

Positieve tce zijn dus beter dan stilliggen maar nog altijd niet winstgevend.

Ik kom uit de scheepvaart, ik ben redelijk bekent met deze begrippen.
Jan Frans B
0
quote:

Luk J schreef op 22 juni 2020 15:12:

[...]

aanvulling met info uit het jaarverslag 2019 (zie Euronav website):
Blz5: In de eerste helft van 2019 heeft Euronav ook al eigen aandelen ingekocht aan een prijs tussen de 6,5 en 7,5 €. (vorige share buy back mandaat)
Ze bezitten eind 2019 4.946.216 of 2,25% van de uitstaande aandelen.

Als ze nog eens 10% (+-22 milj aandelen) willen kopen met het nieuwe mandaat aan pakweg 7,5€ dan hebben ze daar €165 miljoen voor nodig.
Ze hebben 166 USD in kas uit overdrachten van vorige jaren volgens blz 60 van het jaarverslag.
Veel zouden ze dus niet meer hoeven af te romen van het dividend om de aandeleninkoop te financieren.

Als ze deze reserves willen gebruiken, kunnen ze dus wel grotendeels de 80% van Q2, Q3, Q4,... winst als dividend uitbetalen.
Ik hoop van harte dat je gelijk gaat krijgen, misschien ben ik wat te pessimistisch anderzijds zoals je zelf schreef "Als ze deze reserves willen gebruiken" en dat is de 165 million dollar question. Hugo houdt zijn geld graag bij, zo niet dan had hij meer dan 27% van de winst van 2019 als dividend uitgekeerd. En zijn initiële vraag/droom was om 20% terug in te kopen, gelukkig was daar geen meerderheid voor te vinden bij de eerste aandeelhouders vergadering en moest hij tevreden zijn met 10%.
Ondertussen is de koers om te janken, maar ik lees hier dat andere tanker rederijen het al even slecht doen op de beurs. Wat nog maar eens bewijst dat de beurs meer draait op sentiment dan op cijfers, theorien en economische modellen. Heb zelf economie gestudeerd om later te leren dat het allemaal mooi staat op papier maar relatief weinig gewicht in de schaal werpt op de beurs.
boothram
0
Time charter equivalent (TCE) is a shipping industry measure used to calculate the average daily revenue performance of a vessel. Time charter equivalent is calculated by taking voyage revenues, subtracting voyage expense, including canal, bunker and port costs, and then dividing the total by the round-trip voyage duration in days. It gives shipping companies a tool to measure period-to-period changes.

voor allle duidelijkheid, dus de uitgaven voor de trip zijn al afgetrokken en worden dus afzonderlijk aangerekend: dat betekend niet noodzakeleijk dat al een bedrag overeengekomen maar dat komt er bovenop. deze info komt uit investopedia, als het niet klopt of niet altijd klopt, dan mag je me altijd een alternatieve bron melden
Wikipedia zegt tce= 'net of 'expenses' en als bedoeling de netto winst in te schatten: de expenses kunnen van haven tot haven nogal wat verschillen … als het de bedoeling is om de tarieven te vergelijken, kan men ervan uitgaan dat de uitgaven voor iedereen dezelfde zijn, tenzij er goedkopere brandstof kan beschikbaar gesteld.. dat geeft dan aanleiding tot een hoger tce
als ik fout ben volgens een gezaghebbende bron zeg het maar, maar de tce is net van 'voyage expenses' en ik interpreteer including al slaand op voyage expenses die deze kosten inhouden dus
kan dat van contract tot contract enigszins verschillen, denk het niet maar ja, soms zeggen verkopers ook dat je geen btw moet betalen....er kunnen misschien commerciele verschillen zijn
maar in principe is tce de kapitaalvergoeding, en geziend de kosten vastliggen en per kwartaal weinig verschillen is de totale tce - die vaste kosten ook representatief voor de winstcapacitiet zonder de uitzonderlijke resultaten
als de tce van 72 naar 100 zou stijgen( volgenspoten h1: 109, maar euronav ligt iets lager in q1 door periode van zeer hoge vlso meerkost>>lager tce niet meer geldend in q2) en de vaste kosten neerkomen op 23 (x1000dollar/dag) dan stijgt de winst van 49 naar 77 (+ 57%)
een dividend van 2 dollar voor het eerste halfjaar zou ook betekenen dat ze per aandeel een halve dollar reserveren... aan de huidige koers kopen ze daarmee al 6 a 7 % van de eigen aandelen, en met de geinde en uitgespaarde dividend de rest tot 10%...
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:35
Koers 15,600
Verschil -0,070 (-0,45%)
Hoog 15,810
Laag 15,600
Volume 40.265
Volume gemiddeld 219.815
Volume gisteren 43.851

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront