Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
RJ 80
0
Verlies is relatief. Als je ze met verlies verkoopt, dan heb je verlies. Als je zitvlees hebt, krijg je tussentijds nog wat dividend. Heb zelf vertrouwen in volatiliteit van het aandeel, en dus al helemaal dit jaar. Kan best nog wat afkomen, maar vroeg of laat gaat die economie weer op gang komen globaal en daarmee ook weer betere rates voor de tankers. Met tussentijds mogelijk nog eens een effect van 2nd wave covid zoals nu in Amerika's aan de hand is wat mss nog eens een dip in de olieprijs kan veroorzaken, met daarmee weer grotere kans op toenemende contango-spreads. Onzekerheid dus, en beide goed voor de tarieven vroeg of laat. Voor mij staat het buiten kijf dat de koers best ook wel weer eens zal pieken. Maar goed, zeker nu er kwartaarlijks dividenden in vooruitzicht staan en de hoogte ervan dit jaar is het blijven zitten met de aandelen me ook wat waard. Ik verkoop ze pas 15+ en dat zie ik nog niet zomaar gebeuren. Aanhouden dus.
Vavli
0
quote:

Stefvl schreef op 30 juni 2020 14:36:

Waar is die supercyclus op gebaseerd?

Btw ik blijf ook zitten. Heb wel een groot verlies opgelopen, maar zoals je zegt prima bedrijf.
De volgende jaren zullen veel meer tankers uit de vloot verdwijnen dan dat er nieuwe bijkomen. Dat zal zorgen voor een sterkere positie voor de tankers om hogere tarieven te bedingen.
Becb
0
quote:

Stefvl schreef op 30 juni 2020 14:36:

Waar is die supercyclus op gebaseerd?

Btw ik blijf ook zitten. Heb wel een groot verlies opgelopen, maar zoals je zegt prima bedrijf.
Op dit moment is de gemiddelde leeftijd van de wereldwijde vlcc vloot hoog. (hoger dan gemiddeld). Vanaf 15 jaar moet om de 2.5 jaar een duur onderhoud gebeuren en is de kans dat de owner het schip uit de vloot haalt/scrappen groter. Die kans is vooral groter als de rates een tijdje laag blijven. Nu doet men dat nog niet, want de rates zijn/waren hoog, en dan is het onderhoud goed te betalen.

Tergelijkertijd zijn er weinig bestellingen voor nieuwe vlcc's omdat men weet dat er in 2030 nieuwe regulering komt inzake milieuvereisten, maar wat die zullen zijn, dat weet geen kat. Nu een VLCC kopen waar je binnen 10 jaar potentieel een hele nieuwe aandrijving in moet steken (bv gasgestookt), dat is risicovol. Nu een duurder schip kopen met nieuwe aandrijving is niet concurrerend tov de huidige vloot. Dus men koopt niet te veel.

Als de rates nu een tijdje laag blijven, dan verwachten we veel scraps, en weinig newbuilts tot de regulering duidelijk is. E voila: hogere rates - een 'super cyclus'.

Maar wat als de regulering voor 2030 morgen wel duidelijk wordt? wat dan? Iemand enig idee wanneer duidelijkheid over de 2030 regulering te verwachten valt?

Becb
0
Stel dat we onze gedroomde supercyclus hebben wegens scraps/weinig newbuilts/genormaliseerde olieverbruik (Q3/Q4 volgende jaar?), welke EPS is dan realistisch in zo een scenario? Wat was de EPS tijdens de vorige 'supercyclus'?
Long Short
0
Bedoeling van IMO was om in 2023 klaar te zijn met de studies en een strategie voor te leggen.
mijn gedacht
0
al eens gezien hoeveel stuks gepasseerd zijn bij de afwikkeling van de slotprijs daarnet ? 915000 stuks.
Om 17u30 1003000 stuks om 17u35 1918000 stuks. En alles aan dezelfde koers... toch wel eigenaardig.
RonM
0
@mijn gedacht, Inderdaad eigenaardig en tegen dezelfde koers. Tegenpartij(en) moeten er dan toch ook zijn ?
mijn gedacht
0
@RonM Zaten pakketten in tot 40.000 stuks. Wellicht onderdelen van een blokorder. Zou De Stoop zijn eerste aankopen doen ? Kan zijn, maar wie is de later ? Niet de kleine belegger dus..
Vavli
0
VLCC tarief vandaag 21.000 en voor Suezmax nog 9100 ...
Wat verwachten jullie voor het derde kwartaal, nog enige winst omdat al een aantal tankers geboekt zijn aan eerdere, hogere tarieven? Of wordt het een kwartaal van verlies?
[verwijderd]
0
quote:

RJ 80 schreef op 30 juni 2020 15:04:

Ik verkoop ze pas 15+ en dat zie ik nog niet zomaar gebeuren. Aanhouden dus.
Ik zou mijn baard niet laten staan in de tussentijd. De laatste keer dat het boven de 15 stond was in 2008 sindsdien is de koers alleen maar gedaald.
Dit jaar is het niet eens boven de koers van 2015 uitgekomen, terwijl de winsten nu hoger waren.
Stefvl
0
Ik verwacht voor q3 nog een winst door de mooie tarieven begin q3. Bovendien heeft euronav een mooie buffer opgebouwd door de uitzonderlijk hoge tarieven q1 en Q2. Moest q3 toch tegenvallen vangt deze buffer dat zeker op. Wat de toekomst van de tarieven brengt weet niemand. Komt er een tweede golf Corona besmettingen met contango tot gevolg? Mss niet, dan zal de economie stilletjes recupereren. Hoe lang gaat dat duren. Ook geen idee. Toekomst is onzeker. Het kan alle kanten uit.
Risky bets
1
Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 30 juni 2020 20:31:

Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
Dank Risky, enigste reden waarom ik dagelijks dit forum lees :p
SB19
0
quote:

Risky bets schreef op 30 juni 2020 20:31:

Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
Risky,
Ik heb De Stoop onlangs in een gesprek toch horen zeggen prijs je gelukkig dat je Euronav aandelen bezit....nog niet zo lang geleden hoor, is dat dan voor een mooi pensioen of hoe ziet hij en of jij dat dan... of bedoelde hij enkel het dividend.....? Bel hem even (lol) Alvast dank
[verwijderd]
0
Weet er iemand iets van die opec-afspraken.
Zijn dat toegestane hoeveelheden per maand?

Als ik het nu zo bekijk, liggen die schepen te wachten op morgen terug gevuld te worden?
Factuurdatum ?

Of trekken ze zich er helemaal niets van aan?
Vavli
0
Bedankt Risky voor jouw nuchtere en heldere opsomming van de feiten. Dat is informatie waar ik iets aan heb. De dagelijkse reacties hier op de jojobewegingen van de koers vind ik persoonlijk weinig relevant. Ik kan er niks mee maar hopelijk werkt het therapeutisch voor sommigen om te kunnen ventileren.
Ik ben ervan overtuigd dat de koers zal opveren. Er komen nu ongetwijfeld een aantal magere kwartalen maar die zullen de voorwaarden scheppen voor veel betere tarieven. En intussen is er gedurende het voorbije halve jaar een winst gerealiseerd waarvan niemand eind 2019 had durven dromen.
Er kan natuurlijk nog vanalles gebeuren dat de wereldeconomie onderuit haalt: een tweede, een derde Covidgolf, Trump die totaal impulsief waanzinnige beslissingen neemt ( hij heeft steeds minder te verliezen) een nieuwe pandemie,...
maar die onvoorspelbare gebeurtenissen kunnen alle sectoren hard treffen.
Becb
0
quote:

Long Short schreef op 30 juni 2020 17:41:

Bedoeling van IMO was om in 2023 klaar te zijn met de studies en een strategie voor te leggen.
Dus nog minstens 3 jaar onzekerheid op dat vlak... Thanks!
[verwijderd]
0
SA een miljoen vaten per dag minder export in juni.
Als de anderen dat ook doen zal het overschot snel weg zijn.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 16:08
Koers 15,970
Verschil +0,220 (+1,40%)
Hoog 16,050
Laag 15,750
Volume 36.239
Volume gemiddeld 217.407
Volume gisteren 35.667

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront