Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Nuchtere Kijk Op
0
Bezorgen blijft i.i.g. mogelijk aldus de persconferentie i.z. de avondklok als die er dus definitief later in de week gaat komen. Die beslissing moet eerst het debat in DH afwachten die zoals het er nu uitziet morgen wordt afgerond.

Dus TKWY (JUST EAT TAKEAWAY) wordt alleen maar in de kaart gespeeld. We weten ook dat het niet betekend dat er winst gemaakt wordt. Het gaat met name om de grootste te worden en winst is pas voor later naar men hoopt. In londen bv. zijn (tijdelijk i.v.m. corona) de commissies opgeschort. Al genoeg over geschreven enz.
de tuinman
0
quote:

mark2802 schreef op 20 januari 2021 14:33:

Bezorgen kan inderdaad doorgaan tijdens de avondklok
Rutte twijfelde eraan. Stond niet bij de uitzonderingen. Zou wel slecht zijn voor de horeca.
Chessplayer1992
0
Nee op een specifieke vraag aan Rutte in de persconferentie gaf Rutte aan dat bezorgen niet op de lijst met excepties staat, en dat hij het gaat uizoeken.
BozeBird
2
quote:

Chessplayer1992 schreef op 20 januari 2021 14:35:

Nee op een specifieke vraag aan Rutte in de persconferentie gaf Rutte aan dat bezorgen niet op de lijst met excepties staat, en dat hij het gaat uizoeken.
Bij Avondklok hebben (Thuis)bezorgers een uitzondering. Net bevestigd door Rutte...
mark2802
0
quote:

de tuinman schreef op 20 januari 2021 14:34:

[...]

Rutte twijfelde eraan. Stond niet bij de uitzonderingen. Zou wel slecht zijn voor de horeca.
hij kwam er later nog op terug, dat bezorgen mag door blijven gaan tijdens de avondklok
Edwin10
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 20 januari 2021 14:34:

Bezorgen blijft i.i.g. mogelijk aldus de persconferentie i.z. de avondklok als die er dus definitief later in de week gaat komen. Die beslissing moet eerst het debat in DH afwachten die zoals het er nu uitziet morgen wordt afgerond.

Dus TKWY (JUST EAT TAKEAWAY) wordt alleen maar in de kaart gespeeld. We weten ook dat het niet betekend dat er winst gemaakt wordt. Het gaat met name om de grootste te worden en winst is pas voor later naar men hoopt. In londen bv. zijn (tijdelijk i.v.m. corona) de commissies opgeschort. Al genoeg over geschreven enz.
Volgens mij is het alleen in Engeland gratis. In veel andere landen hebben ze al haast geen concurrentie meer en is het ook niet gratis. Niettemin is het belangrijkste dat nog meer mensen gebruik zullen maken van JET en mensen die er gebruik van maken zullen dat in de toekomst vaak ook blijven doen. Kortom de strengere lockdown die wellicht ook langer zal duren is in het voordeel van JET
Momento Mori
0
quote:

Edwin10 schreef op 20 januari 2021 15:01:

[...]

Volgens mij is het alleen in Engeland gratis. In veel andere landen hebben ze al haast geen concurrentie meer en is het ook niet gratis. Niettemin is het belangrijkste dat nog meer mensen gebruik zullen maken van JET en mensen die er gebruik van maken zullen dat in de toekomst vaak ook blijven doen. Kortom de strengere lockdown die wellicht ook langer zal duren is in het voordeel van JET
Zelfs alleen in Londen. In de rest van Engeland is JET overduidelijk koploper, enkel in Londen ervaart men wat concurrentie van Uber en Deliveroo, vandaar de 0 commissie.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Edwin10 schreef op 20 januari 2021 15:01:

[...]

Volgens mij is het alleen in Engeland gratis. In veel andere landen hebben ze al haast geen concurrentie meer en is het ook niet gratis. Niettemin is het belangrijkste dat nog meer mensen gebruik zullen maken van JET en mensen die er gebruik van maken zullen dat in de toekomst vaak ook blijven doen. Kortom de strengere lockdown die wellicht ook langer zal duren is in het voordeel van JET
Je praat lekker naar je eigen positie naar ik denk ;-)

Jouw quote "In veel andere landen hebben ze al haast geen concurrentie meer"

Ik moet er zelfs om lachen. Sorry en goed bedoeld. Als er een sector is die giga last heeft van concurrentie is het deze sector wel. (ik zit ook long, dus ik praat NIET naar me positie) Echter vraag ik me af, werkt google niet bij je? Iedereen weet nu toch wel WAT er speelt en waarom we van 102,5 in een paar dagen op 89 staan?

TKWY is juist weggezakt door die gigantische concurrentie en dus vooral in Amerika. Er is/wordt genoeg over geschreven en kan jou Edwin toch ook NIET ontgaan zijn. ;-)
Momento Mori
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 20 januari 2021 15:08:

[...]

Je praat lekker naar je eigen positie naar ik denk ;-)

Jouw quote "In veel andere landen hebben ze al haast geen concurrentie meer"

Ik moet er zelfs om lachen. Sorry en goed bedoeld. Als er een sector is die giga last heeft van concurrentie is het deze sector wel. (ik zit ook long, dus ik praat NIET naar me positie) Echter vraag ik me af, werkt google niet bij je? Iedereen weet nu toch wel WAT er speelt en waarom we van 102,5 in een paar dagen op 89 staan?

TKWY is juist weggezakt door die gigantische concurrentie en dus vooral in Amerika. Er is/wordt genoeg over geschreven en kan jou Edwin toch ook NIET ontgaan zijn. ;-)
Sorry, dat moest uiteraard STEDEN zijn. Zie bijlage, had ik van de week ook gepost. De google trends in Engeland.

Edit: lol ik moet me ook niet alles aanrekenen. Dat was zowel niet aan mij gericht evenals niet mijn woorden. Oeps.
Bijlage:
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Momento Mori schreef op 20 januari 2021 15:22:

[...]

Sorry, dat moest uiteraard STEDEN zijn. Zie bijlage, had ik van de week ook gepost. De google trends in Engeland.

Edit: lol ik moet me ook niet alles aanrekenen. Dat was zowel niet aan mij gericht evenals niet mijn woorden. Oeps.
Maar wie ik ook las net? Ik zag ook een andere naam ;-) feit blijft dat in de V.S. er GIGA concurrentie is met Über ;-) Dus we praten wat langs elkaar. Ik zie i.d.d. de U.K. staan? Nu steden, maar ik denk dat de meesten wel weten waar het echt spannend wordt. Nml. de VS.

ff stukje zoeken en vertalen enz. Momentje.

Gr NKO ;-)
Nuchtere Kijk Op
2
deel 1.
"De uitdagingen van Just Eat Takeaway worden langzaam zichtbaar
De kwartaalcijfers van Just Eat liggen beleggers zwaar op de maag. De achterliggende reden was zeker niet de omzet die zo’n 60% groeide. De winstgevendheid stelde teleur en dat heeft alles te maken met stevige concurrentie.

Onlangs maakte Just Eat Takeaway, in een update, cijfers bekend over het afgelopen kwartaal. De reactie van de markt was niet mals, het aandeel zakte met zo’n 4% in de vroege handel. De omzet was het probleem niet, deze steeg spectaculair met een plus van 60% in het vierde kwartaal. Ook het aantal orders lag met 180 miljoen stuks boven de verwachting. Beleggers waren teleurgesteld over iets anders, en dat had alles te maken met concurrentie.

De omzet groeit mooi
Allereerst de kern van het persbericht. Het aantal bestellingen steeg met 57% en dit was relatief gelijkaardig verdeeld over de actieve markten. De groei was ook versneld ten opzichte van eerdere kwartalen, vandaar dat de groei in het vierde kwartaal hoger lag dan over het gehele jaar. Dat alles is positief nieuws.

Het is ook logisch dat Nederland, een relatief ontwikkelde markt waar Just Eat het langst actief is, het traagst groeit. Daarbij calt het op dat het aantal (door Takeaway zelf) bezorgde maaltijden harder groeit dan het totaalaantal orders. Een reden is dat veel restaurants die nieuw zijn in de voedselbezorging (nog) geen eigen bezorgers hebben. Toch blijft het aandeel door Takeaway bezorgde orders steken op nog geen 10% in Nederland terwijl dat in sommige andere landen hoger ligt. Later meer over de reden hierachter.

Het mag u al helder zijn dat de omzet niet het grote probleem was. Alle omzet-gerelateerde cijfers stijgen, en hard ook. Aangezien het zo goed ging met de onderliggende markt in 2020, zou het logisch lijken als de koers navenant steeg, of niet? Amazon, om maar een naam te noemen, boekte sinds medio februari een koerswinst van 45%.

De koers blijft achter
Ondanks de stevige omzetstijging, de ‘thuiswedstrijd’ gedurende de lockdowns en het eigen bestaande netwerk van bezorgers, is de koers van Just Eat met maar 15% gestegen sinds medio februari. Zelfs Booking Holdings, een bedrijf dat niet corona-bestendig is, wist 11% koerswinst binnen te harken over dezelfde periode.

Het verschil zit ‘m waarschijnlijk in dat Amazon en Booking normaliter winstgevend zijn en een zichtbaar pad hebben naar een hogere winstgevendheid. Takeaway melde juist dat de (aangepaste) EBITDA-marge over 2020 op 10% zal uitkomen. Dat is een stevige daling ten opzichte van de 17% over het eerste halfjaar van 2020 en impliceert een aangepaste EBITDA marge van 4% tot 5% in de tweede helft van het jaar. Echte winst werd sowieso niet gemaakt.

Het bedrijf zegt er wel expliciet bij dat ze groei en marktaandeel boven marge verkiezen, maar dat stelde de markt niet gerust. Een lagere marge wijst vaak op een hogere druk van concurrentie en dat is het grote probleem van Just Eat Takeaway.

Concurrentie met Uber Eats en bezorging
Veel Nederlanders weten wel dat Uber Eats de Nederlandse markt probeert te bestormen en veel van u zal wel ergens een mogelijkheid hebben gespot om met fikse korting een maaltijd te bestellen bij die aanbieder. Dat is gelijk het probleem van Just Eat, want concurrentie zet altijd druk op verdienmodellen. Deze concurrentie is niet alleen voor mensen die eten bestellen, maar gaat ook om aangesloten restaurants. Hoe hoger de marge is die Takeaway zich toe-eigent ten opzichte van Uber, hoe minder restaurants het op zijn platform zal krijgen in verhouding tot Uber.

Het meest zorgwekkende is dat, ondanks het duidelijke marktleiderschap van Just Eat, Uber zich ook met succes weet in te vechten op de thuismarkten: Nederland en het VK. Takeaway zelf liet een presentatie Google Trends zien, waarop te zien is hoe Uber flink marktaandeel heeft gewonnen sinds 2016.

Een anekdote en Google Trends zijn maar een deel van het verhaal. De harde cijfers laten ook zien dat Uber harder groeit. In het derde kwartaal van 2020 was de wereldwijde groei van Uber Delivery (op jaarbasis) 125%, en de omzet kwam daarmee uit op ruim $1,1mrd. Dat is meer dan de omzet van Just Eat in het afgelopen kwartaal. Ook is die kwartaalomzet van Uber Eats is bijna gelijk aan wat Grubhub, de Amerikaanse speler die overgenomen gaat worden door Takeaway, in heel 2019 omzette.

Gegeven de omzetgroei, lijkt het erop dat de agressieve marketing van Uber werkt. Daarnaast weet Uber, ondanks de grote marketinguitgaven en kortingen die gepaard gaan met groei in nieuwe markten, ook nog eens de marge op te schroeven. De aangepaste EBITDA-marge ging naar -12,6% in het derde kwartaal, tegen -49% een jaar eerder. Dat is precies wat beleggers graag zien: hogere omzet, stijgende marge en een hoger marktaandeel. Just Eat kon in het afgelopen kwartaal slechts een hogere omzet laten zien.

Zelf meldde Uber overigens dat het in het VK met Delivery 200% groeide in het derde kwartaal. Just Eat groeide met maar 43% in het VK in hetzelfde kwartaal. Eigenlijk was deze informatie van Uber al bekend, maar nu begint het Just Eat pijn te doen in de vorm van een lagere marge omdat het blijkbaar nodig is om terug te vechten en dat is de belangrijke nieuwe informatie van dit kwartaal.

Ook uit creditcarddata uit het VK, die Just Eat publiceerde in de presentatie aan beleggers, wordt duidelijk dat concurrenten flink aan de weg timmeren." deel 2 volgt >
Nuchtere Kijk Op
2
Deel 2.
"Just Eat is bezig met meer promotie en gratis diensten in het VK, met als doel marktaandeel terug te winnen en het verklaart gelijk de teleurstellende marge over het laatste kwartaal. Zelf zegt het bedrijf investeringen te doen in bezorging in het vierde kwartaal, maar is niet het hele verhaal.

In de toelichting met analisten zei het bedrijf dat het investeert in gratis bezorging in het VK, waarbij het doel om te concurrerend te blijven specifiek werd benoemd. Uber Eats is namelijk primair een bezorgdienst waarbij Uber de logistiek van de bezorging volledig op zich neemt. Nu is Just Eat door deze concurrent dus min of meer gedwongen om hierin mee te gaan. Ook de acquisitie in de VS zal uitmonden in een zeer zware strijd met Uber Eats.

Voor Just Eat zijn de orders op het platform (waarbij restaurants zelf bezorgen) helaas het meest winstgevend. Het bedrijf verdient op bestellingen zonder bezorging naar eigen zeggen tussen de nul en €1,50 met uiterst lage marginale kosten.

Daarbij zegt het bedrijf dat het vierde kwartaal een goede indicatie is van wat we van 2021 kunnen verwachten in termen van strategie en prestaties.

Hoge waardering:

Een belangrijk punt is dat Just Eat Takeaway niet bepaqald een goedkoop aandeel is. Het heeft een beurswaarde van €14,3mrd en een (geschatte) omzet over 2020 van 2,4 miljard euro. We denken dat een EV/EBITDA van 8 een normale waardering is bij de stabiele groeifase van dit bedrijf (nu is de groei nog hoger). Dit impliceert een EBITDA van 1,8 miljard euro in het geval van Just Eat Takeaway. Het bedrijf zou allereerst de omzet en daarna ook de marge flink moeten verhogen. Een goed teken is dat het in Nederland een EBITDA-marge heeft van 48% (1e halfjaar 2020), al vertegenwoordigen platform orders die een hogere marge hebben en waarbij Just Eat niet zelf bezorgt, een disproportioneel groot deel van die omzet en marge.

Het is allerminst zeker of in elke markt een EBITDA-marge van 48% structureel haalbaar is. Daarnaast moet het bedrijf ook nog eens 56% groeien om met een marge van 48% een EBITDA van €1,8 miljard te halen.

De zwakte van het bedrijfsmodel:

We denken dat het bedrijfsmodel van Takeaway structureel minder stevig is dan dat van Booking en dat concurrenten relatief makkelijk marktaandeel kunnen winnen. Een probleem is dat maaltijdbezorging ‘local to local’ is; de meeste mensen weten wel welke afhaalmogelijkheden er in de buurt zijn. Daarnaast zijn mensen makkelijk over te halen om met een korting van 10 euro op een bestelling van 20 euro een ander platform te proberen. Deze investering betaalt zich vaak uit omdat er veel herhaalaankopen zijn.

Laten we weer de vergelijking met Booking maken. Hotels zijn een wereldwijde business, mensen hebben een website met een ruime keus aan mogelijkheden hard nodig om een hotel naar smaak te kunnen kiezen in het buitenland. Daarbij gebruikt men een hotelwebsite maar enkele keren per jaar en gaat men vaak naar een ander hotel. Dat geeft de grootste hotelwebsite een betere onderhandelingspositie ten opzichte van aanbieders dan een website voor maaltijdbezorging. Een koers/omzet van 6 lijkt voor Just Eat Takeaway extra duur in verhouding tot Booking dat verreweg de wereldwijde marktleider is in hotelvergelijking en ook op een koers/omzet van 6 staat (op basis van cijfers 2019). Booking groeit minder hard, maar is wel zeer winstgevend.

Het is te verwachten dat maaltijdbezorging uiteindelijk zal groeien, maar het is ook lastig voor te stellen dat dit nog veel meer zal worden na de pandemie. Iedereen weet immers al hoe maaltijden te bestellen, en waar deze te vinden. Daarnaast zal er een tijdelijke terugval zijn als de restaurants weer openen.

En de koers 102,50 voor de cijfers en daarna in enkele dagen dus 12 - 14% gedaald.

Dit kwartaal liet een structureel probleem zien met concurrentie en winstgevendheid van Just Eat Takeaway. Dit kan het verhaal van het bedrijf schaden, waardoor beleggers ook na vandaag minder positief kunnen blijven over Just Eat. Bij andere bedrijven zien we dat dit soort kwartalen kunnen leiden tot afwaarderingen van analisten en dat zou de koers ook de komende dagen onder druk kunnen blijven zetten. Zeker onder institutionele beleggers zullen er weinigen blij zijn dat het bedrijf, in markten waar het al marktleider is, zo hard moet concurreren voor marktaandeel."

Nuchtere Kijk Op
1
Hardop denkend, is het niet verstandig als Bob van Dijk van Prosus eens met Jitske gaat praten hoe ze mogelijk SAMEN die Über kunnen bevechten?
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Buitengaats schreef op 19 januari 2021 22:32:

Nog een interessante presentatie van Naspers (Tech vehikel Prosus); wat gedateerd; maar geeft een mooi beeld hoe Prosus de Food Delivery Markt ziet en welke potentie ze verwachten aankomende jaren.

www.naspers.com/getattachment/e3752a1...,-larry-illg-final.pdf.aspx?lang=en-US

Stel; je denkt even heel ver door en gelooft in conspiracy theorien; beren achter iedere boom; en dat er altijd meer is dan wat je werkelijk ziet... Stel:

1. Prosus heeft de boot gemist bij de overname van Justeat; Jitse Groen heeft daarmee kwaad bloed gezet. Ze wilden met Delivery Hero; Swiggy in India; Ifood in Brazilie; en met de overname van Justeat een wereldspeler en nummer 1 in Food Delivery op de kaart zetten... Echter, Jitse Groen en team hebben die positie verworven in de Europese markt; die qua voeding en samenstelling het meest gedifferentieerd is en daardoor ook de beste backbone voor een profitable food delivery speler is.

2. Cat-Rock; grootaandeelhouder van TKWY heeft in Oktober 2019 en statement gemaakt dat Delivery Hero; die 10 procent van de aandelen van TKWY in bezit heeft en zelf dus van Prosus is; de aandelenkoers van TKWY heeft willen beinvloeden tijdens het biedingsproces op Justeat.

www.businesswire.com/news/home/201910...

Stel;

Prosus heeft een enorme overname kas; is een firma van 180 miljard; en wil heel graag de nummer 1 speler in Food Delivery worden. Zit een Nederlandse CEO bij Prosus aan het roer; Bob van Dijk die JItse Groen zeker kent.

En stel; na die mercher van justeat en takeaway was het behoorlijk gemakkelijk om de aandelen koers door de relatief kleine freefloat van TKWY en de gemiddelde dagomzet "in toom" te houden...
Zo nu en dan wat volume dumpen; en weer oppikken; en het aandeel TKWY handelt in een heel jaar 2020; met een pandemie; en een enorme ordergroei en strategische groeiversnelling; nog steeds range bound tussen de 85 en 100 euro...

En TKWY gaat de aankomende anderhalf jaar heel hard investeren om de UK te veroveren door gemaakte marge te investeren in groei; en vervolgens wordt Grubhub met zn clientele aan de oostkust van de USA de volgende die integreert...

Dan is het toch het perfecte plaatje om die koers van TKWY nog lang tussen de 85 en 105 EUR te houden; om over twee jaar als Prosus zijnde een overname bod te doen op TKWY die 50 procent hoger ligt; omdat je dan een ideale wereldwijde dekking hebt met Delivery Hero; Grubhub; Ifood; Swiggy; Justeat en Takeaway als een grote toko.

Of is dit allemaal niet mogelijk?

Precies, ik heb dit ook onlangs zitten te bedenken/veronderstellen enz. Er speelt echt wat in deze branche, alleen DIT? Als er dan een bod zou komen? is het voor Prosus wel de vraag, is het genoeg en zijn er geen andere kapers? Uiteraard moet je wel erg groot zijn ;-) Kijk i.d.d. alleen al WAT het belang van Prosus op een bepaalde datum waard is in Tencent.

Ik schreef niet voor niets hierboven laten die 2 eens gaan praten ;-) Stel het wordt een spel of gevecht? Zou zonde zijn als er 2 vechten om 1 been, dat de ander er mee vandoor gaat ;-) Dit worden nog spannende en wie weet wel lucratieve maanden? jaren?
[verwijderd]
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 20 januari 2021 15:41:

Hardop denkend, is het niet verstandig als Bob van Dijk van Prosus eens met Jitske gaat praten hoe ze mogelijk SAMEN die Über kunnen bevechten?
www.quotenet.nl/financien/beurs/a3475...
Bache
0
Dank voor het uitgebreide verhaal. Maar er speelt nog iets anders, wat niet werd aangestipt. Eten of gegeten worden. En dat zorgt wel voor een behoorlijke put onder de aandelenkoers, zeker gelet op de exorbitante waarderingen van de concurrenten.
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 17:39
Koers 13,190
Verschil +0,010 (+0,08%)
Hoog 13,415
Laag 13,130
Volume 1.609.753
Volume gemiddeld 2.400.011
Volume gisteren 1.177.093

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront