TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
win some...
5
quote:

*JustMe* schreef op 10 november 2021 10:53:

[...]

Je maakt een valse tegenstelling tussen waardecreatie en aandeelhouderswaarde creatie.

Stel dat tomtom die 14% kostenverhoging niet had doorgevoerd. Dan had ze aandeelhouders geen dienst bewezen. Dan heb je op papier groeiende winst en mooiere cijfers en een betere koers. Voor nu. En vervolgens blijkt later dat het bedrijf niet meekan in competitie omdat ze bepaalde afslagen gemist heeft. Dan heb je geen aandeelhouderswaarde gecreeerd maar tijdelijke koersgroei. Daar is de aandeelhouder van morgen of overmorgen niet mee gediend.

[...]
Waardecreatie moet terug te zien zijn in de aandelenkoers. Een bedrijf kan best tijdelijk extra investeren ten koste van de winst, maar dan moet dit verhaal wel goed en geloofwaardig worden uitgelegd. Dan gaat de aandelenkoers ook omhoog op basis van de verwachtingen voor toekomstige winst.

Het kan best zijn dat het een tijdje duurt voordat de investeringen rendement opleveren. En dat er daarom wat twijfel is in de markt aan de ROI waardoor de waarde niet helemaal in de aandelenkoers tot uiting komt. Maar 'niet helemaal' is iets anders dan 'helemaal niet'. En gezien de vele miljarden aan investeringen en de huidige beurswaarde is eerder sprake van 'helemaal niet'.

Als aandeelhouder mag je ook verwachten dat investeringen op een redelijke termijn tot winst leiden. De 2,8 miljard voor Teleatlas is uit 2008. Dat is al 13 jaar geleden. De ROI voor deze investering is als negatief te beschouwen, want de redelijke termijn is hier al ver overschreden. Het gaat hier om een technologiebedrijf, niet om een teakhoutplantage.

Dezelfde CEO die in 2008 op de investeringen in Teleatlas geen ROI heeft geleverd, heeft in 2019 extra R&D-investeringen gedaan. Op basis van de resultaten van zijn eerdere investering in Teleatlas (en bijv. ook Sports) heeft hij te weinig krediet om een geloofwaardig verhaal te vertellen mbt de ROI van deze extra investeringen. En hij is er sowieso ook niet goed in. Een goed functionerende RvC zou dit moeten erkennen en tot vervanging moeten overgaan.
Wereldbelegger
0
drie maanden chart steunlijntje op 7,10
zes maanden chart steunlijn op 7,00
garantie tot de onderlijn van deze post
boem!
0
quote:

bikkelharde winst schreef op 10 november 2021 10:51:

[...]
Toekomstige data bestaan niet. Denk daar maar eens heel rustig over na.
Inderdaad ,toekomstige data bepalen wel de waarde die aan TT moet worden toegekend.

Historische data geven alleen een verklaring van de koers op dit moment.

win some...
2
Even een vergelijking met het bedrijf AMG. Ook hier een grootaandeelhouder die grotendeels de gang van zaken bepaalde. Van 2009 t/m 2015 schommelde de beurskoers meestal zo tussen de 6 en 9 euro. Tot in 2015 RWC Asset management een groot belang nam en op basis daarvan een zetel in de RvC afdwong. Twee jaar later stond de koers boven de 40 euro.
sniklaas
2
quote:

boem! schreef op 10 november 2021 11:46:

[...]Historische data geven alleen een verklaring van de koers op dit moment.
wordt vandaag door de supporters van TOMTOM wel flink gegrossierd in onjuiste aannames.

De koers van een aandeel van dit moment wordt bepaald door de verwachtingen die het betreffende bedrijf uitspreekt en de kans die de markt eraan toekent dat deze verwachtingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd...
Wereldbelegger
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 9 november 2021 22:10:

teslamotorsclub.com/tmc/threads/fd-be...

Een Tesla rijder geeft correctie van straten door aan TT en 3 dgn later is het aangepast ….. nu verwacht hij dat het in n Tesla ook zichtbaar wordt, ik ben benieuwd.
‘Zelfrijdende’ Tesla richt ravage aan in ondergrondse parkeergarage naast het Binnenhof

Een automobilist heeft dinsdagavond een flinke ravage veroorzaakt in een ondergrondse parkeergarage naast het Binnenhof in Den Haag. Met een Tesla reed de bestuurder, een oudere man, dwars door het hek dat nog dicht zat.

Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend. Volgens de bestuurder zou de Tesla spontaan geaccelereerd hebben zonder dat de man op het pedaal zou hebben getrapt, meldt calamiteitensite Regio15.

bron:
www.ad.nl/den-haag/zelfrijdende-tesla...

((-;
Wereldbelegger
0
Luminar aandelen openden dinsdag 30% hoger: wat gebeurde er?

Luminar Technologies Inc (NASDAQ: LAZR) is vanmorgen meer dan 30% gestegen op de aandelenmarkt na de aankondiging van haar samenwerking met Nvidia Corp (NASDAQ: NVDA).

Nvidia gaat LiDAR sensoren van Luminar gebruiken
Luminar zei dat de chipmaker zijn LiDAR sensoren zal gebruiken in Nvidia Drive Hyperion – een zelfrijdend technologieplatform dat alles omvat, van sensoren tot software die nodig is om autonome voertuigen te ontwikkelen. Volgens Luminar CEO Austin Russell:

De rode draad tussen onze twee bedrijven is dat onze technologieën de feitelijke oplossing worden voor grote autofabrikanten om veiligheid en autonomie van de volgende generatie mogelijk te maken. Door gebruik te maken van onze respectieve sterke punten, hebben autofabrikanten toegang tot het meest geavanceerde platform voor de ontwikkeling van autonome voertuigen.

bron:
invezz.com/nl/nieuws/2021/11/09/lumin...
Wereldbelegger
0
Chiptekort haalt touchscreen weg uit Amerikaanse BMW’s

In de VS zouden heel wat klanten van BMW het even moeten stellen zonder scherm met touch-functionaliteit. Die maatregel neemt de fabrikant naar verluidt om te compenseren voor een tekort aan halfgeleiders, een probleem dat momenteel een groot deel van de auto-industrie lam legt.

Door terug te keren naar het ouderwetse niet-aanraakscherm zou BMW heel wat microchips willen besparen en zo zijn autoproductie op peil willen houden. De fabriek gaat voor de duidelijkheid wel nog een scherm monteren, alleen zal de Amerikaanse klant dit niet meer rechtstreeks op het display kunnen bedienen. Het infotainmentsysteem kan natuurlijk wel nog via de sneltoetsen of de draaiknop in de middenconsole bediend worden, en die laatste bevat tegenwoordig trouwens ook een oppervlakje dat met touch-functionaliteit werkt.

bron:
www.autofans.be/nieuws/geruchten/4890...
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 10 november 2021 12:02:

[...]wordt vandaag door de supporters van TOMTOM wel flink gegrossierd in onjuiste aannames.

De koers van een aandeel van dit moment wordt bepaald door de verwachtingen die het betreffende bedrijf uitspreekt en de kans die de markt eraan toekent dat deze verwachtingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd...
Helemaal eens, de huidige koers wordt bepaald door de te verwachten verdiencapaciteit in een zelfstandig scenario (thans 30 cent).
sniklaas
9
quote:

boem! schreef op 10 november 2021 12:39:

[...]

Helemaal eens, de huidige koers wordt bepaald door de te verwachten verdiencapaciteit in een zelfstandig scenario (thans 30 cent).
Zou je ook de wpa van 2020 kunnen vermelden, -€1,97 is van net zoveel waarde als bovenstaande €0,30...

feit is dat de huidige waardering van €7,17 betekend dat de markt het toekomstig verdienmodel van huidig TOMTOM 24% lager inschat dan tijdens de pre-corona periode van 31 dec 2019 en 15% lager dan de pre-microchip periode van 31-dec-2020...

Gezien het gegeven dat het aandeel @TOM2 behoort tot de illiquide aandelen en vanuit dat aspect een emotioneel koersgedrag vertoont met forse uitslagen naar beneden en boven is de voorspelbaarheid veel onbetrouwbaarder...

De uitdaging toenemende inflatie, forse prijsverhogingen en tekorten aan grondstoffen gaan TOMTOM in 2022 en 2023 parten spelen waarbij de Corona en Microchip uitdagingen nog niet in zijn geheel zijn verdwenen.
Vandaar mijn €398 inschatting voor automotive & enterprise voor 2021 en de €450 voor 2022 die naar ik verwacht de koers van het aandeel rond 3 feb 2022 kunnen brengen naar <€6,40 en beter tot een terugkeer naar de €5,## regionen en al helemaal wanneer tussentijds een beurscorrectie optreedt..

TOMTOM heeft het gereedschap beschikbaar om het vertrouwen van de markt in de toekomst te herstellen door de beschikbare en toekomstig beschikbare kasmiddelen in te zetten voor inkoop van eigen aandelen voor scrap waarmee het bedrijf het vertrouwen in haar eigen verwachtingen uitspreekt en nieuwe en bestaande aandeelhouders aan zich verbind met stijgende koers van het aandeel als resultaat.

Wanneer het bedrijf de voorkeur geeft om de beschikbare kasmiddelen werkloos te laten liggen is de drang en noodzaak om aandeelhouderswaarde te creëren niet aanwezig bij dit bestuur en RvC...
beursbeurs
0
quote:

*JustMe* schreef op 10 november 2021 08:30:

TomTom ADAS Map is used by over 3 million vehicles on the road today to power L1-L2 automated driving functions, tripling in 2 years. TomTom has been awarded 3 HD Map projects with top-5 global OEMs and is in advanced discussions with four more OEMs.

Ik denk dat Tatje best wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat omzet uit ADAS en HD maps niet in de backlog zit. Dus de backlog alleen uit omzet SD maps en traffic bestaat
Tsipisch
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 10 november 2021 13:37:

Ik ben het niet met je eens.
Goed onderbouwd wel.
Ik vind het een eerder genoemde een stuk gegronder en onderbouwd, ongeacht of ik het er mee eens ben of niet.
tatje
0
quote:

beursbeurs schreef op 10 november 2021 13:52:

[...]

Ik denk dat Tatje best wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat omzet uit ADAS en HD maps niet in de backlog zit. Dus de backlog alleen uit omzet SD maps en traffic bestaat
Bij Q4 2020 zei Taco in de call het volgende :

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

Ze geven een backlog van 1,8 miljard eind 2020 en toch zegt ie dat de MEESTE herkende omzet in 2021 uit de backlog komt,
De meeste, dus niet alles.
Miz komt er dus ook herkende omzet in 2021, die niet uit de backlog komt.

Na 2021, dus vanaf 2022 komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals ( niet uit de backlog ) en uit de backlog.

Ik lees het dus zo : in de toekomst komt de herkende omzet uit de backlog en nieuwe deals die niet uit de backlog komen.

Jammer dat de analisten er geen vragen over stelden.

Misschien automotive omzet die 3 jaar gegarandeerd is door de oems en daarna moet de bezitter bestuurder van de auto betalen.

[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 10 november 2021 11:19:

Waarom kiest geen enkele partij voor TT?

Waar baseer je op dat "geen enkele partij voor TT kiest"?

TomTom has been awarded 3 HD Map projects with top-5 global OEMs and is in advanced discussions with four more OEMs. (April 2021)

docdro.id/37fLssV
Wereldbelegger
0
Slechts bedoeld ter informatie
Grote automerken willen niet beloven dat auto's uitstootvrij zijn in 2040

Onder meer BMW, Toyota, Volkswagen en Nissan weigeren woensdag op de klimaattop in Glasgow een verklaring te ondertekenen dat ze in 2040 alleen maar auto's verkopen die geen CO2 uitstoten. Volkswagen-CEO Herbert Diess zei dat hij ervan uitgaat dat fossiele brandstoffen in sommige markten nog lang nodig zullen zijn.

Toyota en Volkswagen, de twee grootste autobedrijven op basis van verkoop, ondertekenden de verklaring niet, net als BMW, Nissan en nog een aantal andere automerken. Ook zouden China, de Verenigde Staten en Europa's grootste autoland Duitsland niet achter de plannen staan.

voor de reden, zie de link:
www.nu.nl/economie/6167061/grote-auto...
Wereldbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 10 november 2021 13:06:

[...]Zou je ook de wpa van 2020 kunnen vermelden, -€1,97 is van net zoveel waarde als bovenstaande €0,30...

feit is dat de huidige waardering van €7,17 betekend dat de markt het toekomstig verdienmodel van huidig TOMTOM 24% lager inschat dan tijdens de pre-corona periode van 31 dec 2019 en 15% lager dan de pre-microchip periode van 31-dec-2020...

Gezien het gegeven dat het aandeel @TOM2 behoort tot de illiquide aandelen en vanuit dat aspect een emotioneel koersgedrag vertoont met forse uitslagen naar beneden en boven is de voorspelbaarheid veel onbetrouwbaarder...

De uitdaging toenemende inflatie, forse prijsverhogingen en tekorten aan grondstoffen gaan TOMTOM in 2022 en 2023 parten spelen waarbij de Corona en Microchip uitdagingen nog niet in zijn geheel zijn verdwenen.
Vandaar mijn €398 inschatting voor automotive & enterprise voor 2021 en de €450 voor 2022 die naar ik verwacht de koers van het aandeel rond 3 feb 2022 kunnen brengen naar <€6,40 en beter tot een terugkeer naar de €5,## regionen en al helemaal wanneer tussentijds een beurscorrectie optreedt..

TOMTOM heeft het gereedschap beschikbaar om het vertrouwen van de markt in de toekomst te herstellen door de beschikbare en toekomstig beschikbare kasmiddelen in te zetten voor inkoop van eigen aandelen voor scrap waarmee het bedrijf het vertrouwen in haar eigen verwachtingen uitspreekt en nieuwe en bestaande aandeelhouders aan zich verbind met stijgende koers van het aandeel als resultaat.

Wanneer het bedrijf de voorkeur geeft om de beschikbare kasmiddelen werkloos te laten liggen is de drang en noodzaak om aandeelhouderswaarde te creëren niet aanwezig bij dit bestuur en RvC...
Grote vraag is hoe ‘de markt’ de komende maanden reageert op de hierboven geschetste uitdagingen voor Tomtom.
De markt bestaat enerzijds uit een relatief kleine Free Float met een kleine dagelijkse omzet.
(Hoewel TT wel het meest verhandelde aandeel in de AScX is.)

Anderzijds bestaat ‘de markt’ uit verstokte believers in bluesky scenario’s als TT zelfstandig blijft. Dividendoptimisten en overnameveronderstellers met een biedingsverwachting tussen de € 17,50 en € 50,-. Daar tuimelen nog wat (dirty) exit aanhangers om heen, die met € 15,- al tevreden zijn.
Alsmede wat handelaartjes die er een sport van maken om rendement te maken op een aandeel, wat al 5 jaar tussen de 5,59 en 11,81 laveert, middels afgeleide producten en enig aandelenaankoop en –verkoop rond de cijferdagen. Waarbij gezegd mag worden dat de actuele koers van 7,25 slechts 1,66 van de low 5,59 (23%) verwijderd is en 4,56 van de high van 11,81 op 6 sept 2019 (63%) staat.
[verwijderd]
0
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 10 november 2021 18:36:

Ik dacht dat Sinterklaas vooral handelde in zoetwaren ipv zuurtjes
Sinterklaas heeft een groot boek waarin wordt bijgehouden wie allemaal goed zijn best heeft gedaan en goede cijfers heeft gehaald. 'Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de ROE'. En (de) ROE is na al die jaren hard nodig bij TT.
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mei 2024 17:35
Koers 5,580
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,640
Laag 5,560
Volume 194.814
Volume gemiddeld 286.368
Volume gisteren 375.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront