TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Biofoed
3
quote:

pwijsneus schreef op 18 oktober 2022 15:38:

[...]

"Toekenning was niet gestoeld op enige prestatie", zo kennen we de founders van TomTom weer!

Ook hebben de founders (4 personen) elke zo'n EUR 85.000.000,00 belastingvrij PP aan zichzelf belastinvrij (!) uitgekeerd in 2019. Dit is op een zeer geraffineerde manier uit het bedrijf geschept, Chapeau! Zou Rijkman Groening denken.

Laten we eerlijk zijn, wie heeft het voor elkaar gekregen om geruisloos zo'n enorm belastingvrij bedrag te kunnen scheppen, dat is gewoon vakwerk. Driewerf Chapeau.

Verder heeft TomTom een vernuftig systeem. Elk jaar zetten ze een te sombere outlook neer voor het komende jaar, de bonusdoelstellingen hebben betrekking op de outlook. Vervolgens worden de bonusdoelstellingen op eenvoudige manier gehaald, en de outlook voor het jaar erop wéér laag ingeschoten.

Resultaat: Maximaal bonus cashen, en tevens het aandeel onder controle.
Inderdaad best treurig dat HG vindt dat hij dit nodig heeft in zijn positie (zijnde DGA bij een beursgenoteerde onderneming die weinig voor haar aandeelhouders doet). Indien hij dit doet om maximaal te profiteren bij een uiteindelijke verkoop voor de hoofdprijs waar alle aandeelhouders maximaal van meeprofiteren, dan kan ik ermee leven, er zijn nou eenmaal "rupsjes nooit genoeg".

Indien hij ook nog voor een dirty-exit gaat, en ermee wegkomt, dan hoop ik dat hierdoor de media zodanig gemobiliseerd wordt (ik ga dan zeker een paar brieven/mails sturen...) dat HG als de nieuwe Nina Brink wordt neergezet, is volgens mij niet de vergelijking waar hij blij van gaat worden...
[verwijderd]
3
quote:

Biofoed schreef op 18 oktober 2022 16:03:

[...]

Inderdaad best treurig dat HG vindt dat hij dit nodig heeft in zijn positie (zijnde DGA bij een beursgenoteerde onderneming die weinig voor haar aandeelhouders doet). Indien hij dit doet om maximaal te profiteren bij een uiteindelijke verkoop voor de hoofdprijs waar alle aandeelhouders maximaal van meeprofiteren, dan kan ik ermee leven, er zijn nou eenmaal "rupsjes nooit genoeg".

Indien hij ook nog voor een dirty-exit gaat, en ermee wegkomt, dan hoop ik dat hierdoor de media zodanig gemobiliseerd wordt (ik ga dan zeker een paar brieven/mails sturen...) dat HG als de nieuwe Nina Brink wordt neergezet, is volgens mij niet de vergelijking waar hij blij van gaat worden...
De vergelijking zal hem niet deren, hij is de schaamte al jaren voorbij.
Wereldbelegger
0
Andrew Hayman van Independent Minds heeft koersdoel fors omlaag bijgesteld maar handhaaft 'buy' advies.

Broker: Independent Minds
Analyst Date Target Price Recommendation
Andrew Hayman 14-Oct-22 € 9.25 Buy
Andrew Hayman 14-Apr-22 € 11.50 Buy

was 11,50
actueel 9,25
verschil -2,25
in% -19,57%
GLMF
0
er is weer een 'legertje' van stal gehaald. Tatje zou zeggen "ze zijn met z'n enen, maar komen stoelen te kort"
[verwijderd]
3
quote:

Riet v. Milt schreef op 18 oktober 2022 16:08:

[...]

De vergelijking zal hem niet deren, hij is de schaamte al jaren voorbij.
Denk dat je dat verkeerd inschat.

Voor de buitenwereld is het nu nog een bijna filantropisch echtpaar dat verkeert in de kringen van het concertgebouw-orkest, allerlei andere woke instellingen en sinds enige tijd natuurlijk ook nauw gelieerd aan de Nederlandse regering. Dat willen ze niet vergooien door plotseling als asociale graaiers te boek te staan.
E. Blofeld
4
In het tweede kwartaal van dit jaar boekte TomTom een omzet van 132,6 miljoen euro, een negatieve EBIT van 55,5 miljoen euro en een verlies onder de streep van 55,0 miljoen euro.

medeTommen, ik moet wat bekennen, ik heb ze weer verkocht met slechts een paar schamele procenten winst op 7.18.

Ik ben toch bang geworden door dit verhaal.. Een bedrijf dat geen toekomst meer heeft. Wat heeft dat nog voor een bestaansrecht aan de beurs? Je weet wat er met zo'n club gaat gebeuren.. Ik zie de shottimber wolven al likkebaardend naar het karkas van het bijna overleden T2 loeren.. En ik zie de oude verstarde dwaze man die de waarheid niet onder ogen wil zien, Goddijn dit schip ook niet meer keren.. Hij probeert dit al sinds de mislukte aanschaf (veel en veel te duur) Tele Atlas. En sindsdien is er niet veel goeds meer gebeurt.. Ik bedoel: verkoop tafelzilver Tele Matics, alsmaar neerlopende PND verkopen, inzakkende omzet kaartverkoop, de app van TomTom verkrijgbaar voor de particulieren slaat ook al geen deuk meer qua omzet in een pakje boter en wordt goedkoper en goedkoper(kan ookk niet anders met gratis betere navi concurenntie van oa Google Maps..)

TomTom is een sterfhuis constructie en de opleving van vandaag is waarschijnlijk een dead cat bounce, dumpen deze rommel, voordat de shorters er écht de tanden in gaan zetten.. Voorspeld is een koers van € 4 a 5 door sommige analisten. er is er zelfs eentje die zegt dat het een pennystock gaat worden, de aankomende maanden..

14/10/2022
Beursblik: sterke resultaten TomTom met teleurstellend outlook
(ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft in het derde kwartaal sterk gepresteerd, maar gaf voor 2023 wel een teleurstellende outlook voor de vrije kasstroom af. Dit stelden analisten van UBS vrijdag.

De kwartaalcijfers lagen boven de analistenconsensus en dat resulteerde in een verhoging van de omzetverwachting voor 2022. Vooral dankzij de prestaties van de tak Location Technology, aldus UBS.

Voor dit jaar rekent TomTom op een negatieve vrije kasstroom van circa 2 procent van de omzet, gevolgd door een vlakke marge van 0 procent volgend jaar. Dat is beduidend anders dan eerder, toen TomTom voor dit jaar rekende op -5 procent en voor volgend jaar op een plus van minimaal 5 procent.

De markt moet nu bepalen wat meer waarde heeft, de outlookverhoging voor 2022, de eerste sinds de coronacrisis, of de grotere voorzichtigheid voor 2023.

Het aandeel daalt 12,1 procent naar 6,52 euro. UBS heeft een koopadvies met een koersdoel van 10,50 euro voor TomTom.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999 De newsfeed is tenminste 15 minuten vertraagd en is een beperkte weergave van de totale webfeed die ABM Financial News levert.

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
Bijlage:
[verwijderd]
4
quote:

Overtake schreef op 18 oktober 2022 16:41:

[...]
Denk dat je dat verkeerd inschat.

Voor de buitenwereld is het nu nog een bijna filantropisch echtpaar dat verkeert in de kringen van het concertgebouw-orkest, allerlei andere woke instellingen en sinds enige tijd natuurlijk ook nauw gelieerd aan de Nederlandse regering. Dat willen ze niet vergooien door plotseling als asociale graaiers te boek te staan.
De VEB noemde Hendrikus Goddijn c.s. al jaren geleden een graaier. Waarschijnlijk wordt dat in de kringen waarin dit heerschap zich begeeft beschouwd als een compliment. Goddijn maakt deel uit van Bilderberg en zit door zijn vriendschap met Karien van Gennip inderdaad nu ook dichter bij de macht in Den Haag.

In de publieke opinie is TomTom echter een zinkend schip waar smalend om gelachen wordt, maar de miljardair heeft niet veel op met de publieke opinie.
Hij heeft meer met de Quote-500, maar de dag dat deze zichzelf overschattende zelfingenomen CEO daar ook uitgelachen wordt komt steeds dichterbij. Het geld van derden vergokken omdat je denkt te kunnenn concurreren met Google, je moet er maar opkomen…..
[verwijderd]
1
Enige doel van continu dit soort totaal irrelevante berichten herhalen is dat het forum onleesbaar en onaangenaam door vervuiling
ketchup
2
TT heeft meermaals gefaald aandeelhouderswaarde te scheppen, maar voor risk/reward is het toch echt een long play
hier aan 7 euro is de downside bij verder falen 35% naar een koers van 4 @ 5 euro ( geloof niet in een Imtech scenario, faillissement)
bij succes en dat is voor de komende 2-3 jaar nu of nooit , daarvoor moeten ze de komende 3 jaar 85% van het forward book hard zien te maken en de kosten ( opex/capex) te plafonneren om positief te draaien , dan kan TT bij 2024/25 1 euro tot 1,50 euro wpa laten zien afhangende of er #130 mio uitstaande aandelen staan of hopelijk minder , dan heb je in potentie koersen van 15-20 euro en bij verdere aanwas van orders/tenders loopt het forward book ook weer vol

dus downside is 35% op een investering aan 7 euro en upside kan 100% geven
het kan onderweg ook van de beurs gehaald worden dan krijg je wellicht een 35-50% premie over de dan geldende koers

kans op verdampen van je geld is dus minder in euro's uitgedrukt versus de mogelijke upside, maar kans van slagen of falen is wellicht nog steeds een fifty/fifty
verhaal

goed, een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt er zijn absoluut veel betere en veiligere investeringen te bedenken dan je poen in TT te steken, maar voor een weging tot 3% van de porto zie ik het wel zitten

succes
pwijsneus
4
@bikkelharde winst; vertrouwen in de founders is sinds de telematics sale bij mij compleet verdampt. Van alle opties die er op tafel lagen destijds hebben ze met volle overtuiging naar een scenario gezocht waarbij de minderheidsaandeelhouder er berooid af zou komen. Doorgaans ben ik niet rancuneus, en gelukkig is de investering in TT een soort hobby geworden, maar dit is het betere graaiwerk. Kan niet anders zeggen dat dit best slim in elkaar is gestoken, in die zien heb ik tegelijkertijd wel een soort respect voor de founders. Ook het gegeven dat de founders een controleren belang hebben, en tegelijkertijd de toko runnen is briljant. Ze noemen het zelf koppig. Maar de assetwaarde is in andere handen dan de founders een veelvoud waard dan de beurswaarde. Als de founders slim zijn – en ik heb ze hoog zitten – spelen ze dit ook goed uit. Ze bezitten TomTom als PE, en de waarde hoeft niet per sé ontsloten te worden via de beurs? Een Sonnenbergje, those who know, they know.

@Biofeed, je moet dit niet zien termen in als treurig. Als je succes wil hebben in het leven denk je aan het benutten kansen, en een al-dan-niet treurige reputatie past niet in die mindset. Denk je dat je op een boot van 50 miljoen je zorgen gaan maken om een treurige reputatie?! Ik niet in ieder geval, we zullen niet hypocriet gaan lopen doen. Had alleen er wel voor gezorgd dat de minderheidsaandeelhouders meer bij die endlösung betrokken zouden worden.

Zorg er iig dat je “the eyes on the prize houd” in elk scenario is er rendement te behalen. Ook van de koppigheid van de founders. Het aandeel pendelt al jaren in een bepaalde range, en de communicatie van TT is voorspelbaar. Alleen het gedrag van de PR-medewerkers op dit forum wat minder. Of niet @GLMF?

@Riet, 100%, wees eerlijk, het zou mij geen ene moer uitmaken. Maar nogmaals zou ik meer in staat zijn om te delen.

@Overtake, helemaal eens, ik zou mijn vrije tijd elders spenderen, maar het is blijkbaar in de mode tegenswoordigs om actief te zijn binnen allerlei “woke instellingen” :D

Maargoed, ik kom gelukkig ook niet uit Amsterrrdam….

@ E. Blofeld; Dikke AB!
@ ketchup/wies; zoals altijd, spijker op z’n kop. In 2015-2016 was het momentum daar, dat heb je ook vaak aangehaald. Inmiddels weten we dat dat eigenlijk het moment had moeten zijn…rondom de fuzz rondom HERE.

Risk-off. Of Beperktedijkbewaking in goed Nederlandsch.....
[verwijderd]
1
Kunnen jullie ajb een eigen draadje beginnen over dat het Concertgebouw een 'woke instelling' is?
[verwijderd]
2
quote:

*JustMe* schreef op 18 oktober 2022 17:28:

Kunnen jullie ajb een eigen draadje beginnen over dat het Concertgebouw een 'woke instelling' is?
Vermoedelijk verwarde de poster het Concertgebouw met het Nationaal Ballet waar mevrouw Goddijn goede sier maakt met wat stuivers van haar privé vermogen dat ze verkreeg omdat ze als partner van Goddijn grootaandeelhouder van TomTom werd.
tatje
1
quote:

GLMF schreef op 18 oktober 2022 16:28:

er is weer een 'legertje' van stal gehaald. Tatje zou zeggen "ze zijn met z'n enen, maar komen stoelen te kort"
Ik ben ook de tel kwijt.

Maar de tien is geraakt.

Tja, het zal je kind maar wezen :-)

Had liever de 10 bij TT.

Maar ja, een artikel van juni 2022 kreeg 5 duimpjes, HET heeft het er maar druk mee.
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 18 oktober 2022 17:23:

vertrouwen in de founders is sinds de telematics sale bij mij compleet verdampt. Van alle opties die er op tafel lagen destijds hebben ze met volle overtuiging naar een scenario gezocht waarbij de minderheidsaandeelhouder er berooid af zou komen.

Welk scenario had beter geweest? Wat had jij gedaan na de verkoop als je CEO was?

1. Superdividend?
Als TT had gekozen om de opbrengst van 900 miljoen over alle aandeelhouders verdelen, dan had hier geklaagd dat de fouders (die de helft van de aandelen hebben) hiermee 450 miljoen in eigen zak steken. Wat een stel oplichters! Bovendien moet je dan als belegger (ja ook jij) 15% belasting betalen over je ontvangsten.

2. Cash op de balans houden voor ooit een andere overname of offensief?
Wat een stel gierigaards!

3. Aandelen inkoop
Geldverspilling! Als de koers erdoor oploopt koop je er minder stukken voor en wordt de free float niet zoveel kleiner als nu gedaan is met een reverse split. En na de inkoop zakt de koers weer terug

4. Iets anders?
Zeg het maar...

Verkoop van een onderdeel is ALTIJD een vestzak broekzak. Tenzij je echt veel meer geboden krijgt dan het waard is. Maar als je precies krijgt wat ht waard is, dan verkoop je een onderdeel, dat een bepaalde waarde heeft en bepaalde hoeveelheid omzet/winst oplevert (dit is dus wat je verliest) en je krijgt er geld voor terug. Dit is gewoon een zero sum game. Dat kan ik je vooraf ook wel vertellen. Het enige jammere is dat er niet bijvoorbeeld 1,2 miljard ofzo betaald is. Er gingen hogere bedragen rond. Maar die rumour mill is ook om de prijs op te drijven. Rond HERE gingen ook hogere bedragen rond dan uiteindelijk BMW, Audi en Daimler betaalden.

Nogal raar om heel boos en alle vertrouwen kwijt te zijn vanwege bovenstaande, terwijl er niet echt betere opties waren. 230 miljoen aandelen was sowieso al erg veel (was opgelopen bij een gedwongen emissie tijdens de kredietcrisis) en als je dan een onderdeel verkoopt is de omvang van het bedrijf kleiner geworden en is dat niet meer in evenwicht met he aantal uitstaande aandelen. Het is dat Covid kwam en oorlog, anders zou je nu een behoorlijke free cashflow per aandeel hebben, niet meer eentje die je door 230 mio moet delen maar door 130.
[verwijderd]
3
quote:

Riet v. Milt schreef op 18 oktober 2022 17:34:

[...]

Vermoedelijk verwarde de poster het Concertgebouw met het Nationaal Ballet waar mevrouw Goddijn goede sier maakt met wat stuivers van haar privé vermogen dat ze verkreeg omdat ze als partner van Goddijn grootaandeelhouder van TomTom werd.
Welke waarde kom je hier nou precies brengen, behalve vervuiling?
pwijsneus
3
quote:

*JustMe* schreef op 18 oktober 2022 17:37:

[...]
Welk scenario had beter geweest? Wat had jij gedaan na de verkoop als je CEO was?

Superdividend?
Als TT had gekozen om de opbrengst van 900 miljoen over alle aandeelhouders verdelen, dan had hier geklaagd dat de fouders (die de helft van de aandelen hebben) hiermee 450 miljoen in eigen zak steken. Wat een stel oplichters! Bovendien moet je dan als belegger (ja ook jij) 15% belasting betalen over je ontvangsten.

Cash op de balans houden voor ooit een andere overname of offensief?
Wat een stel gierigaards!

Aandelen inkoop
Geldverspilling! Als de koers erdoor oploopt koop je er minder stukken voor en wordt de free float niet zoveel kleiner als nu gedaan is met een reverse split. En na de inkoop zakt de koers weer terug

Verkoop van een onderdeel is ALTIJD een vestzak broekzak. Tenzij je echt veel meer geboden krijgt dan het waard is. Maar als je precies krijgt wat ht waard is, dan verkoop je een onderdeel, dat een bepaalde waarde heeft en bepaalde hoeveelheid omzet/winst oplevert (dit is dus wat je verliest) en je krijgt er geld voor terug. Dit is gewoon een zero sum game. Dat kan ik je vooraf ook wel vertellen. Het enige jammere is dat er niet bijvoorbeeld 1,2 miljard ofzo betaald is. Er gingen hogere bedragen rond. Maar die rumour mill is ook om de prijs op te drijven. Rond HERE gingen ook hogere bedragen rond dan uiteindelijk BMW, Audi en Daimler betaalden.
Als CEO zou ik in ieder geval niet kiezen voor aandelen inkoop. Dit zou namelijk de koers doen oplopen, en dat maakt het mij als grootaandeelhouder met controlerend belang onnodig moeilijk om het later met de opbrengst van de telematics sale een delisting uit te voeren. Als de markt meezit, snap je? De unieke situatie waarbij je 2 petten op hebt als private equity en aan de knoppen zit moet je op de juiste manier uitnutten namelijk.

De markt zou komende 18 maand wel eens mee kunnen zitten voor dit scenario, dus toch mooi een zakcentje te hebben om dit scenario achter de hand te hebben.

Zinloos om de minderheidsaandeelhouder iets te gunnen.
[verwijderd]
5
quote:

*JustMe* schreef op 18 oktober 2022 17:38:

[...]

Welke waarde kom je hier nou precies brengen, behalve vervuiling?
Tja, iemand die recht praat wat krom is noemt de waarheid al snel vervuiling. Ik kan er ook niets aan doen dat u niet meer voor elke lettergreep van uw luchtkastelen een duimpje krijgt.

U verkondigt al minstens 7 jaar de meest prachtige vergezichten, maar beleggers kijken tegen een koers aan die ecxlusief cash € 4,20 bedraagt. U draagt water naar de zee met uw ellenlange verheerlijking van een bedrijf dat niets was, niets is en niets zal worden.

Nieuwe beleggers hebben vermoedelijk veel aan mij en andere realisten te danken door het sprookje TomTom in twijfel te trekken.
[verwijderd]
5
quote:

*JustMe* schreef op 18 oktober 2022 17:38:

[...]

Welke waarde kom je hier nou precies brengen, behalve vervuiling?
Kom joh, doe eens niet zo bijdehand!

Riet zegt dat HG de schaamte voorbij is, ik denk dat dat anders is, zij geeft een voorbeeld dat het in zijn wereldje best geaccepteerd is. Als jij je nu richt op wat er allemaal goed gaat bij TT en dat hier komt opschrijven als tegenhanger van al het negatieve, dan volstaat dat wat mij betreft prima. En als je over de inhoud van dit forum wilt klagen, dan zou ik beginnen met degenen die het als hun dagboek beschouwen. Maar daar kun jij dan weer niet zo veel van zeggen.
[verwijderd]
2
quote:

pwijsneus schreef op 18 oktober 2022 17:43:

[...]

Als CEO zou ik in ieder geval niet kiezen voor aandelen inkoop. Dit zou namelijk de koers doen oplopen, en dat maakt het mij als grootaandeelhouder met controlerend belang onnodig moeilijk om het later met de opbrengst van de telematics sale een delisting uit te voeren. Als de markt meezit, snap je? De unieke situatie waarbij je 2 petten op hebt als private equity en aan de knoppen zit moet je op de juiste manier uitnutten namelijk.

De markt zou komende 18 maand wel eens mee kunnen zitten voor dit scenario, dus toch mooi een zakcentje te hebben om dit scenario achter de hand te hebben.

Zinloos om de minderheidsaandeelhouder iets te gunnen.
Lul je er nou eens niet onderuit en zeg wat je WEL zou doen. Jouw tekst hierboven gaat over een conspiracy die je al jaren verkondigt, maar niet heeft plaatsgevonden. Doordat jij daarin gelooft is vervolgens al je waarneming een afgeleide van dat vooroordeel. Als je van tevoren denkt dat je wordt belazerd ga je vervolgens ook alles wat gebeurt in die context plaatsen.

Wat had jij met de 910 miljoen van Telematics gedaan?

===

De reverse split was ikzelf ook niet per se voor of tegen. Het levert gewoon niets op. Ik denk dat je teleurstelling vooral komt door de verwachting die je ervan had.
Dat het wel iets oplevert.

Het enige wat je er aan hebt is dat jevoortaan aandelen hebt in een bedrijf dat het aantal uitstaande aandelen bijna heeft gehalveerd, dus in het geval van winst en winstgroei, neemt deze per aandeel ook sterker toe. Aan een superdividend heb je ook niet veel. Dan wordt er een bedrag uitgekeerd, maar dat geld verlaat ook de onderneming, dus de ondernemingswaarde neemt met even groot bedrag af (en de koers dan ook). Vergelijkbaar met ex-dividend gaan.

TT is wat meer lean & mean geworden na de verkoop en heeft meer focus. Dat is het voornaamste voordeel. Volgens TT was er binnen TT gesteggel over waar de meeste innovatie budgetten naartoe gingen. Die gingen niet naar Telematics want die groeide gestaag maar ook wat langzaam en het idee was dat in Automotive meer kansen zijn die leiden tot een hogere groei. Het mocht in de Covid periode allemaal niet zo zijn, maar ik snap de logica wel. Dan past Telematics beter bij een bedrijf dat meer in die divisie wil investeren.

Bovendien zijn de software producten die TT lanceert in Enterprise ook wat concurrerend met Telematics, dan zou TT nu met zichzelf gaan concurreren met API's. Dus misschien zaten divisies elkaar ook wat in de weg.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront