Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Huil maar niet
0
quote:

phu schreef op 8 augustus 2023 22:46:

Geloof er niet in maar goed. Wat ook belangrijk is erachter te komen of er consessies gedaan worden om nieuwe orders binnen re halen. Los van boeteclausules voor te laat uitleveren. Ik kan me voorstellen dat kopende partijen eerder naar de gevestigde namen gaan dan naar een ebusco die alles behalve zekerheid uitstraalt. Zeker met de winstwaarschuwing paar weken terug en het niet halen van uitspraken. Dus mijn vraag zou dan zijn hoe worden de nieuwe orders binnengehaald? Het zal mij nogmaals erg benieuwen morgen
Hoop dat er vooral duidelijkheid gaat komen.


Als je nou zo negatief bent over Ebusco wat doe je dan met Ebusco aandelen
geef daar eens een antwoord op.
Dit soort reacties maak je andere beleggers onzeker .
Maar mij niet .
Elk bedrijf heb een aanloop nodig om te starten.
Marcel H.
0
quote:

Huil maar niet schreef op 9 augustus 2023 07:21:

[...]

Als je nou zo negatief bent over Ebusco wat doe je dan met Ebusco aandelen
geef daar eens een antwoord op.
Dit soort reacties maak je andere beleggers onzeker .
Maar mij niet .
Elk bedrijf heb een aanloop nodig om te starten.
NSU = Na Starten Uitgeput. Toch?
jan6307
1
Deurne, 9 augustus 2023
Tragere opschaling drukt op H1-resultaten 2023

Nieuwe assemblagepartners moeten zorgen voor verbetering in operationeel resultaat


Operationele highlights H1 2023
Eerste Ebusco 3.0 bussen uit serieproductie geleverd, met goede voertuigprestaties
Sterk commercieel momentum, met orders van onder meer Qbuzz, SWEG en Keolis
Eerste negen bussen besteld via het Franse openbare aanbestedingsbureau UGAP
Aanbestedingen in volle gang, met traditioneel de meeste orders in de tweede helft van het jaar
Testen met nieuwe assemblagepartners afgerond, eerste Ebusco 3.0 bussen succesvol geproduceerd via partners
Financiële resultaten H1 2023
Omzet over de eerste helft van 2023 kwam uit op €41,7 miljoen
EBITDA[1]-verlies van €43,5 miljoen
Resultaat over de periode van negatief €35,8 miljoen
Goede stijging orderportefeuille met 320 bussen (netto) naar een niveau van 1.794[2] (waarvan 677 Ebusco 3.0's)
Ebusco realiseerde in 2Q23 een marktaandeel van 4,7% in Europese elektrische busmarkt[3]
Liquiditeit en financiering
Om de liquiditeitsbehoeften op korte termijn te financieren, heeft Ebusco een tweejarige financieringsfaciliteit van €41,5 miljoen afgesloten, naast de reeds bestaande kredietfaciliteit met bankgarantie van €50 miljoen
Met het oog op de versnelling van de productie met partners ziet Ebusco verdere mogelijkheden om het werkkapitaal en de kostenbasis te stroomlijnen
Outlook FY 2023
Zoals vermeld in de update van 27 juli 2023 verwacht Ebusco een aanzienlijke verbetering van het bedrijfsresultaat voor de tweede helft van 2023 in vergelijking met de eerste helft van het jaar en een aanzienlijke stijging van de omzet over het volledige jaar 2023 in vergelijking met 2022. In 2024 verwacht het bedrijf EBITDA-positief te zijn.
Deurne, 9 augustus 2023 - Ebusco (Euronext: EBUS) geeft vandaag inzicht in haar cijfers over de eerste helft van 2023. Met een aangepaste productiestrategie mikt het bedrijf op een verbeterd resultaat voor de tweede helft van 2023.

In de eerste helft van 2023 heeft Ebusco minder bussen uitgeleverd dan verwacht. Hoewel het bedrijf onlangs de eerste Ebusco 3.0 bussen uit serieproductie afleverde, welke reeds sterke voertuigprestaties laten zien, was Ebusco niet in staat om de beoogde productie-output te halen. De productie bleef hinder ondervinden van onder andere verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als gevolg van deze omstandigheden heeft het bedrijf te maken met vertragingen door additionele werkzaamheden. Deze effecten, en voorzieningen voor boetes voor te late levering, hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid.

Om de impact van bovengenoemde uitdagingen te beperken, tracht Ebusco actief de productiecapaciteit te verhogen door voor bus assemblage samen te werken met partners in Europa en Azië. Wat Azië betreft, zien we net als bij de Ebusco 2.2, dat de toeleveringsketen zich veel sneller heeft hersteld in vergelijking met Europa, terwijl de assemblagepartners bovendien beschikken over voldoende ervaren arbeidskrachten. In samenwerking met een bestaande leverancier kan Ebusco daarnaast de productie van casco's verhogen. De bedrijfseigen onderdelen die nodig zijn voor de casco productie worden hiervoor geleverd vanuit Deurne en Rouen.

De bovengenoemde maatregelen stellen Ebusco, in combinatie met de financieringsfaciliteit tot €41,5 miljoen, in staat om het groeipad voort te zetten en tegelijkertijd te werken aan een verbetering van de operationele prestaties en de efficiëntie van het werkkapitaal.

Peter Bijvelds, CEO en oprichter van Ebusco, legt uit: "We kunnen zonder twijfel stellen dat de eerste helft van 2023 teleurstellend was. Voornamelijk door de impact van verstoringen in de toeleveringsketen en tekorten aan gekwalificeerd personeel bleven onze prestaties helaas achter bij de verwachtingen. Hoewel we met trots de eerste Ebusco 3.0 bussen uit serieproductie hebben afgeleverd en ons orderboek hebben versterkt met herhaalorders, blijft het landschap waarin Ebusco opereert uitdagend.

We hebben een aantal belangrijke stappen gezet om de uitdagingen waarmee we in de eerste helft van 2023 werden geconfronteerd te beperken, waarvan de beslissing om voor de Ebusco 3.0 samen te werken met assemblagepartners de meest relevante is. Deze stap zal op de korte termijn niet alleen onze leverbetrouwbaarheid en brutomarge verbeteren, maar stelt ons ook in staat om verdere groei van de orderportefeuille op lange termijn te faciliteren.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat we door het uitbreiden van de productiecapaciteit en het aanpassen van de toeleveringsketen de juiste maatregelen nemen om de prestaties in de tweede helft van 2023 te verbeteren.”

[1] EBITDA wordt gedefinieerd als winst voor netto financieringskosten, belastingen, afschrijvingen en amortisatie. Het kan worden berekend door de afschrijvingskosten uit te sluiten van het bedrijfsresultaat in de tussentijdse verkorte financiële overzichten.
[2] Deze orders kunnen worden onderverdeeld in drie categorieën: vaste (669), call-off contracten (229), aanvullende opties binnen gewonnen contract (896).
[3] Chatrou CME Solutions Alternatieve aandrijflijnen voor stadsbussen Q2-2022 / Q2-2023.
Ruval
0
Opvallende zaken:

- nieuwe 2-jarige kredietfaciliteit
- boetes voor te late leveringen
- kosten nieuwe FTE hires maar liefst 16% hoger dan 2022
- 1ste bussen via UGAP besteld
- geen details over assemblage partners of update Rouen

Straks maar eens de webcast luisteren….
Jokeltje
0
Opvallend : geen woord over Rouen terwijl dat toch zeer belangrijk leek voor Ebusco. Opnieuw gebrek aan transparantie ? Waarschijnlijk dus ook problemen of vertraging daar. Ik verwacht daar toch nog wel vragen over tijdens de persconferentie.
voda
0
Tragere opschaling drukt op halfjaarresultaten Ebusco

In zee met nieuwe assemblagepartners.

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft moeite om de productiecapaciteit op te schalen en dit drukte op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Dit bleek woensdag uit cijfers van de elektrische bussenbouwer uit Deurne.

In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro.

Een grote verrassing is dit niet. In juli waarschuwde Ebusco al voor tegenvallend resultaten. Ebusco rekende toen op een omzet van ongeveer 41 miljoen euro en een EBITDA-verlies van 44 miljoen euro.

Onder de streep restte een nettoverlies van 35,8 miljoen euro. Dit was een jaar eerder een verlies van 14,1 miljoen euro.

In de eerste helft van 2023 leverde Ebusco naar eigen zeggen minder bussen uit dan verwacht. De productie bleef hinder ondervinden van onder andere verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf te maken met vertragingen door additionele werkzaamheden. Deze effecten, en voorzieningen voor boetes voor te late levering, hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid.

De orderportefeuille steeg met 320 bussen tot een niveau van 1.794, waarvan 677 Ebusco 3.0-bussen. In het tweede kwartaal werd een marktaandeel van 4,7 procent op de Europese elektrische busmarkt bereikt.

Om de impact van de genoemde uitdagingen te beperken, tracht Ebusco actief de productiecapaciteit te verhogen door voor busassemblage samen te werken met partners in Europa en Azië.

"Wat Azië betreft, zien we net als bij de Ebusco 2.2, dat de toeleveringsketen zich veel sneller heeft hersteld in vergelijking met Europa, terwijl de assemblagepartners bovendien beschikken over voldoende ervaren arbeidskrachten", aldus het bedrijf.

De maatregelen moeten Ebusco, in combinatie met een financieringsfaciliteit van 41,5 miljoen euro, in staat stellen om het groeipad voort te zetten en tegelijkertijd te werken aan een verbetering van de operationele prestaties en de efficiëntie van het werkkapitaal.

De faciliteit van 41,5 miljoen euro is naast de reeds bestaande kredietfaciliteit met bankgarantie van 50 miljoen euro.

"We kunnen zonder twijfel stellen dat de eerste helft van 2023 teleurstellend was", aldus CEO Peter Bijvelds.

Outlook

Ebusco verwacht over het gehele jaar 2023 een aanzienlijke omzetstijging ten opzichte van 2022, naast een eveneens aanzienlijke verbetering van het bedrijfsresultaat. In 2024 verwacht de fabrikant EBITDA positief te zijn.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
tmaster
0
Krijg het idee dat het vanaf nu toch wel steeds beter moet gaan. orders blijven gelukkig binnenkomn. Finanicering is geregeld en je zou zeggen dat we bodem wel gezien hebben.. Ik denk dat het aandeel komend half jaar wel eens een mooie stijging kan laten zien naar 15 euro.
slei
0
Geeft nog steeds niet de indruk dat het lek nu definitief boven is (en verholpen), helaas.
Maar we laten ons verrassen.
Jokeltje
0
Aanhoudende problemen met de toeleveringsketen uit Azie, maar toch moet het Nederlandse Ebusco beroep doen op een Aziatische assemblagepartner. Dat roept vragen op. Geen enkel woord over die assemblagepartners en over stand van zaken in Rouen. Ook dat roept vooral vragen op. Een ontgoochelende en niets verhelderende update wat mij betreft. Ik verwacht niet dat de belegger hier euforisch van wordt en verder de kat uit de boom zal kijken. Misschien volgt er nog wat toelichting tijdens het persmoment (?)
silverbullet
0
quote:

voda schreef op 9 augustus 2023 07:59:

Tragere opschaling drukt op halfjaarresultaten Ebusco

In zee met nieuwe assemblagepartners.

(ABM FN-Dow Jones) Ebusco heeft moeite om de productiecapaciteit op te schalen en dit drukte op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Dit bleek woensdag uit cijfers van de elektrische bussenbouwer uit Deurne.

In het afgelopen halfjaar kwam de omzet uit op 41,7 miljoen euro tegen 37,1 miljoen euro een jaar eerder. Het EBITDA-verlies nam flink toe van 15,2 miljoen naar 43,5 miljoen euro.

Een grote verrassing is dit niet. In juli waarschuwde Ebusco al voor tegenvallend resultaten. Ebusco rekende toen op een omzet van ongeveer 41 miljoen euro en een EBITDA-verlies van 44 miljoen euro.

Onder de streep restte een nettoverlies van 35,8 miljoen euro. Dit was een jaar eerder een verlies van 14,1 miljoen euro.

In de eerste helft van 2023 leverde Ebusco naar eigen zeggen minder bussen uit dan verwacht. De productie bleef hinder ondervinden van onder andere verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf te maken met vertragingen door additionele werkzaamheden. Deze effecten, en voorzieningen voor boetes voor te late levering, hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid.

De orderportefeuille steeg met 320 bussen tot een niveau van 1.794, waarvan 677 Ebusco 3.0-bussen. In het tweede kwartaal werd een marktaandeel van 4,7 procent op de Europese elektrische busmarkt bereikt.

Om de impact van de genoemde uitdagingen te beperken, tracht Ebusco actief de productiecapaciteit te verhogen door voor busassemblage samen te werken met partners in Europa en Azië.

"Wat Azië betreft, zien we net als bij de Ebusco 2.2, dat de toeleveringsketen zich veel sneller heeft hersteld in vergelijking met Europa, terwijl de assemblagepartners bovendien beschikken over voldoende ervaren arbeidskrachten", aldus het bedrijf.

De maatregelen moeten Ebusco, in combinatie met een financieringsfaciliteit van 41,5 miljoen euro, in staat stellen om het groeipad voort te zetten en tegelijkertijd te werken aan een verbetering van de operationele prestaties en de efficiëntie van het werkkapitaal.

De faciliteit van 41,5 miljoen euro is naast de reeds bestaande kredietfaciliteit met bankgarantie van 50 miljoen euro.

"We kunnen zonder twijfel stellen dat de eerste helft van 2023 teleurstellend was", aldus CEO Peter Bijvelds.

Outlook

Ebusco verwacht over het gehele jaar 2023 een aanzienlijke omzetstijging ten opzichte van 2022, naast een eveneens aanzienlijke verbetering van het bedrijfsresultaat. In 2024 verwacht de fabrikant EBITDA positief te zijn.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
....."Om de impact van de genoemde uitdagingen te beperken, tracht Ebusco actief de productiecapaciteit te verhogen"

...de woord keuzes "uitdagingen" en " tracht" zijn genoteerd!
Is weer pappen en nathouden mededeling en er meer zwaar weer op komst is.
Marcel H.
0
Marcel H.
0
quote:

silverbullet schreef op 9 augustus 2023 08:18:

[...]

....."Om de impact van de genoemde uitdagingen te beperken, tracht Ebusco actief de productiecapaciteit te verhogen"

...de woord keuzes "uitdaging" en " tracht" zijn genoteerd!
En de beleggers kunnen hun dividendverwachtingen opbergen.
Instapmoment
0
Ziet er niet best uit. Weinig positieve zaken te ontdekken. Wellicht dat er (voorlopig) geen aandelenuitgifte nodig is.
The truth
1
Merkwaardig dat het reële halfjaarlijkse marktaandeel tijdens de H1 resultaten niet wordt opgegeven. Men verwijst enkel naar het Q2 resultaat! Zo kan je altijd de cijfers (b)opfleuren. Het echte marktaandeel Ebusco is lager dan 2%.
Marcel H.
0
quote:

Marcel H. schreef op 9 augustus 2023 07:27:

[...]

NSU = Na Starten Uitgeput. Toch?
NSU: Norton Spareparts Used.
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 2,942
Verschil +0,066 (+2,29%)
Hoog 2,982
Laag 2,860
Volume 83.098
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 414.332

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront