TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober2023

1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Meryntje
1
quote:

JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 09:40:

[...]

Dat klopt. Zo’n ‘volume zoeker’ hoeft niet aan als tomtom met persberichten en CEO interviews wat vaker media zoekt. Het is dan aan de belegger zelf om die info in zo’n bericht te wegen en op waarde te schatten, maar je vestigt in elk geval aandacht op het aandeel. Goddijn heeft tomtom in rustig vaarwater gebracht (je vraagt je zelfs af waar al die cash voor nodig is) maar hij is ook een PR-drama. Of dat ‘expres’ is of gewoon een tekortkoming dat laat ik aan de experts over.
En dat “laat het gebeuren” geeft een spruitjeslucht.

GuS
Wereldbelegger
2
Ieder die vorig jaar naar het dood geld keek in zijn portefeuille maar zijn hoop gesteund werd door de enthousiaste verhalen rond einde transitiejaren, Indigo en Overture kijkt opnieuw naar wéér een jaar dood geld.

Beleggers die nog geld willen steken in TT kopen wat bij om hun GAK te verlagen.
Beleggers die zich een gokje kunnen permiteren zien een kans(je).
beursbeurs
1
De analisten kijken niet alleen naar de outlook maar vooral naar de marktpositie. HERE heeft in 2022 zijn orderboek met 2 miljard uitgebreid terwijl TomTom maar voor 600 mio. Dit geeft de onderlinge verhoudingen veel beter weer. En dan weten we nog niets van Google....
JustRevisited
2
quote:

beursbeurs schreef op 19 oktober 2023 09:56:

De analisten kijken niet alleen naar de outlook maar vooral naar de marktpositie. HERE heeft in 2022 zijn orderboek met 2 miljard uitgebreid terwijl TomTom maar voor 600 mio. Dit geeft de onderlinge verhoudingen veel beter weer. En dan weten we ook nog niets van Google....
Vorig jaar was er een ‘book to sale’ verhouding van 300 aan uitgaande verkopen en 800 aan inkomende boekingen. Bijna een factor 3 (!). Het saldo van die 2 was 500. (Concreet: van 1,9 naar 2,4 miljard aan totale orderboek)

Die bookings van HERE daarvan is een deel Automotive en een deel Enterprise. Dus je moet bij HERE het aandeel Enterprise van die 2 miljard afhalen en dan spiegelen met de 800 miljoen van TT.

TT meldde afgelopen jaren marktaandeel groei en verwacht dat de komende jaren ook, maar dan met nadruk op Enterprise en de nieuwe maps. De prospects die dit testen zijn zowel tomtom, here, google en osm klanten op dit moment.
beursbeurs
1
quote:

JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 10:10:

[...]

Vorig jaar was er een ‘book to sale’ verhouding van 300 aan uitgaande verkopen en 800 aan inkomende boekingen. Bijna een factor 3 (!). Het saldo van die 2 was 500. (Concreet: van 1,9 naar 2,4 miljard aan totale orderboek)

Die bookings van HERE daarvan is een deel Automotive en een deel Enterprise. Dus je moet bij HERE het aandeel Enterprise van die 2 miljard afhalen en dan spiegelen met de 800 miljoen van TT.

TT meldde afgelopen jaren marktaandeel groei en verwacht dat de komende jaren ook, maar dan met nadruk op Enterprise en de nieuwe maps. De prospects die dit testen zijn zowel tomtom, here, google en osm klanten op dit moment.
Vorig jaar was bij HERE een book to sale verhouding van 700 mio aan uitgaande verkopen en 2700 mio aan inkomende boekingen.
Per saldo is dit 2000 mio. Het Enterprise deel van die 2000 mio is ca. 200 mio bij HERE
tatje
1
De grootste short squeeze ooit
In de geschiedenisboeken zijn talloze voorbeelden van short squeezes te vinden. Ik licht er één uit: Volkswagen. Deze Duitse autofabrikant was in 2008 het middelpunt van één van de grootste short squeezes ooit. Porsche nam eind 2005 een eerste belang in Volkswagen en had in 2008 met een aandeel van 35% al de feitelijke zeggenschap over het bedrijf. Tussen Porsche en Volkswagen brandde vervolgens een strijd los, die vooral ging om de medezeggenschapsrechten van Porsche.

Short squeeze: aandeel Volswagen - grootste short squeeze ooit

Vanwege de overnameplannen en door speculatie was de koers toen al flink opgelopen. Veel hedgefondsen hadden echter short posities in Volkswagen genomen, aangezien de auto-industrie er destijds slecht bijlag en de markt tamelijk negatief gestemd was over de toekomst van de Duitse autobouwer. Aanvankelijk kregen de shorters gelijk toen halverwege oktober 2008 de koers meer dan halveerde. Vlak daarna ging het ‘mis’.

Op 28 oktober 2008 meldde Porsche dat het een belang van 74% in Volkswagen had genomen. Porsche had deze positie over een langere periode opgebouwd op de derivatenmarkt. Shorters wilden zo snel mogelijk van hun positie af en besloten direct te verkopen. Er volgden twee dagen van ongekende koersstijgingen. Het aandeel schoot vanaf de bodem rond € 200 tot vlak boven de € 1000. De koers vervijfvoudigde(!) dus in twee dagen tijd.

Op de beurs kan veel !

Lopen nu nog rechtzaken.

Miz moeten shorters niet zeiken, onderdeel van het spel.

Een andere manier van onder de hoed houden.

Exor neemt belang in Koninklijke Philips
Koninklijke Philips, speler op het gebied van gezondheidstechnologie, en Exor NV, een in Nederland aan de Zuidas in Amsterdam gevestigde gediversifieerde houdstermaatschappij waarin de familie Agnelli een controlerend belang heeft,, kondigen aan dat zij een relatieovereenkomst zijn aangegaan als als gevolg waarvan Exor een belang van 15% in Philips heeft gekocht. Deze investering door Exor ondersteunt volledig het leiderschap, de strategie en het waardecreatiepotentieel van Philips en stelt Exor in staat één lid voor te dragen voor de Raad van Commissarissen van Philips. De overname komt nadat de aandelen van Philips in waarde zijn gedaald, onder andere door claims rond mankementen aan appratuur voor mensen met slaapapneu.

Niemand wist het en pats boem 15%, niets 3 5 10 of 15% melden

TT heeft op de CMD en Q4 2022 Q 1 2 3 2024 zoveel gezegd,.

Iedereen moet zijn eigen koop en verkoop beslissingen nemen.
Spoorstudent
1
Er is helemaal geen sprake van een short squeeze.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat die op korte of middellange termijn gaat plaatsvinden.
Eerder een verdere daling. €5. En wellicht nog lager.
Meryntje
2
quote:

Spoorstudent schreef op 19 oktober 2023 11:13:

Er is helemaal geen sprake van een short squeeze.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat die op korte of middellange termijn gaat plaatsvinden.
Eerder een verdere daling. €5. En wellicht nog lager.
Overigens, werk jij bij Prorail?

GuS
JustRevisited
1
quote:

beursbeurs schreef op 19 oktober 2023 10:18:

[...]

Vorig jaar was bij HERE een book to sale verhouding van 700 mio aan uitgaande verkopen en 2700 mio aan inkomende boekingen.
Per saldo is dit 2000 mio. Het Enterprise deel van die 2000 mio is ca. 200 mio bij HERE
Bij HERE is ongeveer 75% van haar omzet Automotive en 25% Enterprise. Dat noemen zij 'non automotive'. Ik denk dus ook dat zeker een kwart van de order intake van HERE non-automotive is. Zeker, omdat HERE aangaf dat ze vonden teveel van Automotive afhankelijk te zijn en groei te zoeken in het non-automotive segment.

Daarnaast is het ook goed om te kijken hoe het orderboek zich verhoudt tot de omzet. Weet dat de gemiddelde contractduur 5 jaar is. HERE zit op een orderboek van 5,28x haar jaaromzet 2022. Dus in de buurt van de 5. TomTom op een Automotive orderboek van 11,3 x de jaaromzet 2022 van Automotive. Nu zit er een 39% stijging in die omzet in 2023, terwijl er ook nieuwe instroom is, dus de verhouding is na 2023 geen 11,3 meer maar nog wel hoog.

HERE (cijfers betreft non-automotive + Automotive divisie)
Order boek op 1 januari 2023: 4,9 miljard
Omzet in 2022: 928 miljoen (-2%)
Verhouding omzet/book: 5,28 (het orderboek vertegenwoordigt 5,28x de jaaromzet 2022)

TomTom (cijfers betreft alleen de Automotive divisie)
Order boek op 1 januari 2023: 2,3 miljard
Omzet in 2022: 260 miljoen (+17%)
Verhouding omzet/book: 11,3 (het orderboek vertegenwoordigt 11,3x de jaaromzet 2022)
Spoorstudent
0
quote:

Meryntje schreef op 19 oktober 2023 11:14:

[...]

Overigens, werk jij bij Prorail?

GuS
Klopt. Ik plan de onderhoudswerken:)
JustRevisited
1
quote:

JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 11:21:

[...]

TomTom (cijfers betreft alleen de Automotive divisie)
Order boek op 1 januari 2023: 2,3 miljard
Omzet in 2022: 260 miljoen (+17%)
Verhouding omzet/book: 11,3 (het orderboek vertegenwoordigt 11,3x de jaaromzet 2022)
Book to value.

- 2,3 miljard aan Automotive orders in de boeken - daar zit winstgevende groei in (90% marge omzet)
- TT heeft nu een totale marktwaarde van 700 miljoen, waarvan 325 miljoen cash op de bank

Schiet mij maar lek.
Wereldbelegger
1
quote:

tatje schreef op 19 oktober 2023 10:54:

TT heeft op de CMD en Q4 2022 Q 1 2 3 2024 zoveel gezegd,.

Iedereen moet zijn eigen koop en verkoop beslissingen nemen.
Dat wordt dan ook uit den treure herhaald als zijnde een aanbeveling om vooral tot aankoop aandelen over te gaan van dit zwartgeblakerde pareltje in de derde divisie van Beursplein 5.
Met als bedoeling om ook in ganzenpas achter de zelfgekweekte wortel aan te lopen.
Waarbij de eindhalte elk kwartaal verplaatst wordt. Inmiddels wordt de goudpot in 2025 geopend.
Meryntje
0
quote:

Spoorstudent schreef op 19 oktober 2023 11:28:

[...]
Klopt. Ik plan de onderhoudswerken:)
Trdl, inmiddels pensionado ik ;)

GuS
beursbeurs
2
quote:

JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 11:21:

[...]

Bij HERE is ongeveer 75% van haar omzet Automotive en 25% Enterprise. Dat noemen zij 'non automotive'. Ik denk dus ook dat zeker een kwart van de order intake van HERE non-automotive is. Zeker, omdat HERE aangaf dat ze vonden teveel van Automotive afhankelijk te zijn en groei te zoeken in het non-automotive segment.

Daarnaast is het ook goed om te kijken hoe het orderboek zich verhoudt tot de omzet. Weet dat de gemiddelde contractduur 5 jaar is. HERE zit op een orderboek van 5,28x haar jaaromzet 2022. Dus in de buurt van de 5. TomTom op een Automotive orderboek van 11,3 x de jaaromzet 2022 van Automotive. Nu zit er een 39% stijging in die omzet in 2023, terwijl er ook nieuwe instroom is, dus de verhouding is na 2023 geen 11,3 meer maar nog wel hoog.

HERE (cijfers betreft non-automotive + Automotive divisie)
Order boek op 1 januari 2023: 4,9 miljard
Omzet in 2022: 928 miljoen (-2%)
Verhouding omzet/book: 5,28 (het orderboek vertegenwoordigt 5,28x de jaaromzet 2022)

TomTom (cijfers betreft alleen de Automotive divisie)
Order boek op 1 januari 2023: 2,3 miljard
Omzet in 2022: 260 miljoen (+17%)
Verhouding omzet/book: 11,3 (het orderboek vertegenwoordigt 11,3x de jaaromzet 2022)
Is het niet veel makkelijker om te zeggen dat in 2022 er 3500 mio orders te verdelen waren en dat HERE 2700 mio aan opdrachten binnen sleepte en TomTom 800 mio? Dan krijg je beter beeld van hun marktaandeel
Meryntje
0
quote:

JustRevisited schreef op 19 oktober 2023 11:49:

[...]

Book to value.

- 2,3 miljard aan Automotive orders in de boeken - daar zit winstgevende groei in (90% marge omzet)
- TT heeft nu een totale marktwaarde van 700 miljoen, waarvan 325 miljoen cash op de bank

Schiet mij maar lek.
Heel jammer dat wij JP niet kunnen afstraffen.

GuS
pwijsneus
4
Dat er hier wordt gefantaseerd over een short squeeze, is wel een beetje lachwekkend. Ook zie ik hier vaak als het aandeel niet zo best presteert, bijvoorbeeld nu, na een 458 week low, dat er vergelijkingen worden gemaakt met HERE. Is dat om de aandacht van de wanprestatie van het aandeel TomTom af te leiden?

Ben benieuwd wanneer hier iemand hardop begint te filosoferen over een overname. Dat zou pas spannend worden!

Dan hebben we de bingokaart wel weer gehad.

Tatje, vertel nog eens een leuk verhaal over de RSU'tjes. Heb mijn bingokaart nog niet vol.
Spoorstudent
0
Vanaf deze koers nog 10% eraf en dan, het is laatst al gezegd, dan kan de freefloat met de cash gekocht worden.
Maar wat dan….
JustRevisited
0
quote:

beursbeurs schreef op 19 oktober 2023 11:59:

[...]

Is het niet veel makkelijker om te zeggen dat in 2022 er 3500 mio orders te verdelen waren en dat HERE 2700 mio aan opdrachten binnen sleepte en TomTom 800 mio? Dan krijg je beter beeld van hun marktaandeel
HERE heeft marktaandeel verloren aan TomTom, onder andere de overstap van Hyundai.
TomTom geeft ook aan dat ze géén klanten aan HERE is verloren.

Hoe HERE aan die grote boekingen komt, dat heeft waarschijnlijk een andere oorzaak. HERE heeft een schuld en maakte verliezen. Intel sprong eerst bij en daarna hebben de banken aan de eigenaren van HERE om committents gevraagd, als voorwaarde om verdere kredieten te verstrekken.

Dit duidt er op dat de contracten met Audi, BMW en Daimler tegen hun einde liepen en de banken alleen een krediet wilde verstrekken bij een verlenging met een lange contractduur. Anders hebben die banken geen zekerheid over toekomstige inkomsten.

Bij HERE bestaat het grootste deel van hun omzet uit enkele grote automotive klanten die ook hun aandeelhouder zijn. Als die allemaal op eenzelfde moment hun contract verlengen voor een lange periode, dan verklaart dat hoe hun orderboek in 1 klap toeneemt van 2,7 naar 4,7 miljard. Dat is echter geen marktaandeel groei. Bij TT zou je hetzelfde zien als meerdere klanten tegelijkertijd verlengen, maar dat gebeurt bij TT elk jaar weer met andere klanten.
1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront