Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
boothram
0
Klopt dat verminderen van een onderwaardering het gevolg is van kapitaalvermindering: kapitaalverhoging doet dat bijna altijd. Maar vaak in probleemsituties... Om faillisementen te vermijden.
Een kapitaalverhoging zet het aandeel wel in de kijker, en het extra kapitaal laat toe om grondige diversificatie te verwezenlijken. BV. minder olietransport, of ook om de balans grondig te verbeteren.
Hier is diversificatie het doel, zowel voor CMB als voor Euronav en het komt misschien beiden goed uit. Nu, in dat interview wordt niet echt over dividenden gesproken, Een kapitaalvermindering sluit een kapitaalverhoging niet uit! Het zijn niet noodzakelijk dezelfde personen die dividenden incasseren en anderen die iin bedrijf willen stappen, aan ex-dividend tarief. Het kan gaan om een belangrijk ^partnership', om een belangrijke meerwaarde van dit partnership...en dan een herwaardering van het aandeel..opwaarts??
justpickone
0
Midden in bullmarkt gaan diworsification, met kapitaal verhoging no thx. na trends interview weet ik wel wat ik zal doen met de aandeeltjes.
boothram
1
Euronav heeft me toch wel geholpen bij het vermijden van de bel20 zwakte. (net als exmar).
Ik ben hoofdzakelijk een dividendbelegger, ik stap alleen uit een aandeel als ik zie dat het te duur wordt of geen mooie dividenden kan betalen. Ik ben benieuwd wat euronav zal doen. Op een suezmax is 30% rendemend iets van 40000 dollar op spot (9000+3x7000). Voor een recente vlcc ligt die 30% op 74000$/dag (350000+3x13000.) Dit terwijl ze nagenoeg eenzelfde prijs opbrengen op spot...Suezmax haalt dat wel, vlcc niet, behalve dan de oudere (13+), waar maar half zoveel kapitaal in zit,.
Wat nu wel een grotere rol speelt; PEAK oil. zou nu voor 2030 komen,. Stel dat het 2028 wordt, dan is het zo dat nadien elk jaar minder boten nodig zijn. Wie nu nog bestelt kent dus nog 2026 en 2027... en komt daarna achter de peak terecht, in mogelijks dalende koersen. Dit kan natuurlijk nog wat geanticipeerd worden, door meer schaarste in de aanloopperiode. Dus druk opwaarts in de spot-prijzen.Na 2028 moeten er zeer veel boten verdwijnen, maar de markt krimpt ook, Euronav heeft om fiscale redenen belang erbij te blijven investeren, maar dan niet in olietransport. Voor de vloot van euronav lijkt me nog voldoende rendement
justpickone
0
Ze hebben letterlijk niets gezegd over dividend beleid ik vrees dat die gewoon heel laag zal zijn en ze zullen alles investeren in boten en technologie, dat zegt men ook in het interview op (min 14) en dan zegt men ook nog deze strategie zal "ooit" iets opbrengen voor ons bedrijf (min 17).
vinstermik deluxe
0
Vanaf wanneer verwacht u meer duidelijkheid over de dividend strategie ?
Zou het kunnen dat er tijdens de aandeelhouders vergadering van november meer duidelijkheid komt ?
vinstermik deluxe
0
Vanaf wanneer verwacht u meer duidelijkheid over de dividend strategie ?
Zou het kunnen dat er tijdens de aandeelhouders vergadering van november meer duidelijkheid komt ?
aossa
0
Namibië geldt als een Afrikaans land met een gematigd inkomen. De investeringen in groene waterstof, waarin ook CMB, de groep van de Belgische familie Saverys, een inbreng heeft, wordt woensdag door president Hage Gottfried Geingob ondertekend in Brussel. Het is een van de inspirerende voorbeelden waarmee de Europese Commissie wil uitpakken.
Bijlage:
boothram
0
suezmax breakeven raming is 17000, elke 6000$ extra is 10% winst...

de huidige 60 000 noteringen zouden kunnen aanhouden...
Waarom suezmax duurder kan dan VLCC? niet logisch, 200% transportcapaciteit en maar 150% kosten... Alleen vlcc doet veel minder havens aan, en vaak verkiest men kleinere vrachten. Maar nu boekt ook vlcc halfgevulde transporten, maar wint daarop wel iets minder dan een suezmax.
Zolang euronav niets zegt over dividenden, denk ik dat alles bij het oude blijft: de courante winst verdelen, en de winst op vlootverkopen reserveren. Eventueel bij gelegenheid netto meerwaarde uitbetalen...?
Voor de transactie met Frederiksen moeten ze dus wel geld voorzien: voor terugkoop van schulden op die boten, en voor de aankoop door CMB. Ik denk dat ze in q4 weer 1$ zouden kunnen betalen, en in q3 wel voor 40 cent winst, maar in het kader van regeling met fredriksen niet uitbetalen
Volgend jaar dus 26 suezmax in dienst... , en de opbrengst vanverse cash en 'de rest' die de kasstroom nog verdubbelt.
Benieuwd of men de vloot nu al boekt als 'voor verkoop', dus aan die prijs. Ook zien in afwachting, wie en welke winst wordt gemaakt op de verkochte vloot (saverrijs spreekt van intresten, zou het dan zo zijn dat de prijs al vaststaat en de winsten nu al voor frederiksen zijn, met een rente voor CMB? Dat zou men kunnen afleiden uit een uitleg van Saverijs).
Op dat deel van de vloot wordt zowat 20 miljoen afgeschreven per kwartaal, maar er zou wel eens éénmalig een meerwaarde van 500 miljoen kunnen worden geboekt, en nog extra winst door weggevallen afschrijvingen en uit overeenkomst voortvloeiende te ontvangen intresten.
Ik voorzie dat bij de overdracht van de aandelen die winst zal uitbetaald worden zonder roerende voorheffing (3$) en ook wat cmb-tech vloot aankopen. en verder de lopende winst. van 2023 en 2024... en CMB heeft de intressantste prooi, en kan op zoek naar partners voor extra miljardeninvesteringen...maar niet in klassiek olietransport.
boothram
1
blijft positeve berichten voor rentabilitiet.
Wellicht doet venezuele nu weer beroep op de commerciele vloot, goed voor VLCC

Er werdt een 2002 vlcc verkocht net boven 30 milj$. De resterende VLCC van euronav zijn dus gemiddeld 13 jaar jonger, en kapitaal is gerecupereerd met pakweg 10 000 $ per dag op spot.... Natuurlijk komen er nog de kosten bij: Voor een degelijk rendement is zowat 40 000 $ /per dag op spot nodig, om de commerciële waarde te verantwoorden.
Nieuwbouw vergt het dubbele voor eenzelfde rendement, maar is merkelijk goedkoper in exploitatie.
Kapitaalverhoging: ter beoordeling, een mogelijk scenario:
Wat cmb verkoopt aan Euronav, ttz het aantal schepen, hangt wellicht af van partners, die bereid zich garant te stellen voor kapitaalverhogingen. De regering onderhandelt binnenkamers om de investeringen voor 40% fiskaal aftrekbaar te maken: lijkt wel geknipt op de maat van Euronav, die op die manier mogelijks zijn kapitaal kan... verdubbelen? Je moet alleen voldoende investeerders bereid vinden die kapitaalverhoging te garanderen, en dan boven het huidige bod: bv 1 aandeel per 2 aan 20$. Dat waardeert dan .300 000 000 aandelen aan 20$, maar de helft blijft cash. In dat geval zou CMB dus alleen die 23% van Frederiksen kopen, en de beurskoers zou boven het bod standhouden, dus niet worden aangeboden. Wel zou CMB dan ook nog moeten inschrijven op een kapitaalverhoging van 1 miljard. (aandelen kopen die anders misschien zouden aangeboden worden)
Met verse cash kan Euronav dan wellicht cmb-tech inlijven, en een wereldpositie innemen in groene energie. Let wel, de aangekochte vloot, en wat ze al hebben zou al direct opbrengen: De nieuwe investeringen, echt 'nieuw' of 'ontwikkeling' zouden op het totaal maar beperkt zijn. Een direct rendement zou het gevolg zijn, en institutionele aandeelhouders kunnen overtuigen om mee in te stappen. Wellicht zou die hoge beurskoers kunnen gegarandeerd worden door partner(s), die bereid is naast CMB aan die prijs een redelijke participatie te nemen. De winstcapaciteit van het geheel zal met dat vers kapitaal wel boven het miljard uitkomen, en dus een aantrekkelijke e n duurzame koers /winst verhouding van 6
voda
0
J.P. Morgan verlaagt beleggingsadvies voor Euronav NV
Gepubliceerd door Trivano.com op 31 oktober 2023 om 07:26

De analisten van J.P. Morgan hebben dinsdag hun beleggingsadvies voor Euronav NV verlaagd. J.P. Morgan verlaagde het advies van overweight naar neutraal.

Het koersdoel werd verlaagd van 20,00 naar 17,45 EUR. Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Euronav NV met 4% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 16,81 EUR.
boothram
0
Suezmax spot-rate nu 77,900 ... volgens Poten daily (gratis verkrijgbaar of X) nieuwsbulletin
voor de allerbeste suezmax zowat 50% per jaar??
Voor de termijncontracten zijn de VLCC dan wel weer duurder.
vorige post; waar ik dat miljard winst vandaan haal in mijn beoordeling van potentieel kapitaalverhoging? er is de bestaande olievloot die per schip net 10 miljoen kan opbrengen, waarvan 8 op spot en 2 bij resale. De FSO tel ik dan voor 5, en zo kom ik aan 50x 10 voor de bestaande vloot. Maar met de bijkomende cash uit verkoop, kapitaalverhoging en verse cash, en een klein hefboomeffet van 130% investeren, dus 23% geleend kom je aan potentieel 5 miljard -130%-verse investeringen : 1,8 uit verkoop, 2 uit kapitaalverhoging, 0.7 verse cash (afschrijvingen en bootverkopen, verse winst uitbetaald en schuld op verkochte boten afgetrokken) + 30% , zijnde 23% geleend op nieuwe investeringen...)
dat verse kapitaal moet dan wel...10% net opbrengen
En ja, men kan meer verwachten van elk van deze posten, en het is duurzaam... In beginfase is zeker meer te verwachten uit de bestaande suezmax-vloot...ik reken hier nog niet de helft van actuele spot opbrengst, maar het gestationeerde cash geld zal dan ook geen 10% opbrengen. En wel onmiddellijk al dividend... 30 $cent per kwartaal bv.
Men zou ook wel kunnen miljardje meer ophalen... en ergens iets overnemen van 10 miljard met overgenomen cashpositie...probleem is partner vinden... probleem??? Er moet wel 1 miljard gevonden worden bij partners en AVH heeft dat misschien wel niet liggen.. Heel misschien.
Ernstige fouten in berekening mag je melden...
maci
0
NOS Nieuws

Vandaag, 12:57
Opnieuw minder schepen door Panamakanaal door droogte

Het Panamakanaal dat voor de mondiale scheepvaart erg belangrijk is, laat opnieuw minder boten door. Er valt dit regenseizoen weinig neerslag en ook oktober is veel te droog; het is de droogste oktober in 73 jaar. De waterstand in het kanaal door de bergen van Panama is daardoor erg laag.

Normaal gesproken gaan er gemiddeld 36 schepen per dag door het kanaal tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. Vanwege de droogte laat de Panama Canal Authority tot en met de jaarwisseling nog maximaal 25 schepen per dag door en in januari en februari zijn dat er nog maar 18.

In augustus werd de doorgang ook al beperkt, toen naar 32 per dag. Dat leverde grote files op aan beide kanten van het kanaal.
boothram
1
Euronav zal dus de eerste- nectar - van de 3 geleased VLCC terugnemen, vermoedelijk met een winst van 30 miljoen per schip (q4). De andere zullen volgen...normaalgesproken: het zijn VLCC van 14-15 jaar, met een commerciële waarde van zowat 60 milj $
Je moet dus rekenen dat ze voor in totaal 2 vlcc en 4 suezmax in aanbouw en 3 extra vlcc zowat 450 miljoen nog moeten betalen...Ze zijn zowat respectievelijk 260, 360 en 180 miljoen waard...350 miljoen is dus al als vloot te boeken. 'bijna' 2$ per aandeel...
De helft van q4 is al geboekt aan relatief lage maar winstgevende prijs, maar nu zijn spotprijzen spectaculair gestegen...Ook de TC-in suezmax zijn momenteel zeer winstgevend.
De VLCC in 'verkoop' aan Frederiksen staan nog niet geboekt als bestemd voor verkoop aan de 'te realiseren waarde' : in feite is dat negeren van een boekwinst op ruim 500 miljoen geschat.
Intussen brengen die wellicht nog op voor euronav?
De kosten uit lease en uit lenen op recentere vlcc verdwijnen dus, en naast de vloot heeft euronav nog ook heel wat activa. De totale vlootwaarde, eens ook nieuwbouw betaald, is dus zowat 6 miljard
waard: 2,35 verkocht, 0.8 te leveren , 0.6 ULCC/FSO , 1 andere VLCC, en 1,25 suezmax... 30$/aandeel).
maci
0
EURONAV KONDIGT RESULTATEN DERDE
KWARTAAL 2023 AAN
HOOGTEPUNTEN
• Tarieven in Q3 2023 sterker in vergelijking met historisch Q3-gemiddelde sinds
1990
• Bestelling van twee VLCC nieuwbouwschepen
• Tweejarig tijdbevrachtingscontract ondertekend met blue-chip partner
• Aankondiging overeenkomst tussen twee referentieaandeelhouders met betrekking
tot de toekomstige strategische richting
• Geen Q3 2023 dividend uit te keren als onderdeel van de CMB/Frontline transactie
• Q4 2023 spottarieven tot op heden: 49% vast op 34.000 USD per dag voor de VLCC
vloot en 52% vast op 34.000 USD voor de Suezmax vloot, maar de tarieven zijn
sterk gestegen sinds vorige week.
ANTWERPEN, België, 2 november 2023 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
(“Euronav” of de “Vennootschap”) rapporteerde vandaag haar niet-geauditeerde financiële
resultaten voor het derde kwartaal eindigend op 30 september 2023.
Lieve Logghe, CFO en CEO ad interim van Euronav: “Het derde kwartaal vertoonde een
relatief typisch handelspatroon, aangezien de tankermarkten zich hebben aangepast aan
de extra OPEC productie- en exportverminderingen, samen met indicaties van een lichte
daling in de vraag naar ruwe olie. Het Euronav platform werd uitgebreid met een
belangrijke tijdbevrachting en twee bijkomende VLCC nieuwbouwcontracten. Na maanden
van onzekerheid, werd een transactie tussen onze twee referentieaandeelhouders
overeengekomen. Wij geloven dat dit een hefboom zal zijn voor de waarde die Euronav en
haar mensen gedurende jaren gecreëerd hebben door hard te werken. Het weerspiegelt
een evenwichtig resultaat voor de aandeelhouders, die nu de keuze hebben tussen het
realiseren van die waarde in contanten of het volgen van Euronav in een nieuwe
strategische richting onder een nieuwe controlerende aandeelhouder.”

Het hele PB lees je hier: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
RAOUL
1
hoe kunnen 2 (grote)aandeelhouders beslissen om geen dividend uit te keren in naam van alle andere aandeelhouders?
Wdm1959
0
Je stem laten horen en zeker stemmen indien niet akkoord met de gang van zaken.De bijzondere algemene vergadering is op 21 november en je kan nu stemmen online of per brief.
Eekhoorn50
0
quote:

RAOUL schreef op 2 november 2023 11:13:

hoe kunnen 2 (grote)aandeelhouders beslissen om geen dividend uit te keren in naam van alle andere aandeelhouders?
Erger nog het wordt gewoon ingehouden op de prijs van € 18,43 die CMB zou moeten betalen aan de overige aandeelhouders. We worden massaal gepiepeld!!!
Baarsjes
0
quote:

Eekhoorn50 schreef op 2 november 2023 14:44:

[...]
Erger nog het wordt gewoon ingehouden op de prijs van € 18,43 die CMB zou moeten betalen aan de overige aandeelhouders. We worden massaal gepiepeld!!!
Was het niet € 17,43 ???
Baarsjes
0
quote:

Wdm1959 schreef op 2 november 2023 12:21:

Je stem laten horen en zeker stemmen indien niet akkoord met de gang van zaken.De bijzondere algemene vergadering is op 21 november en je kan nu stemmen online of per brief.
Waar staat het online stem formulier???
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 15,870
Verschil +0,350 (+2,26%)
Hoog 15,890
Laag 15,530
Volume 58.088
Volume gemiddeld 221.562
Volume gisteren 43.784

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront