TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
hvasd2
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 21 november 2023 17:41:

[...]

Maar toch met een onverklaarbaar hoog volume

Volume 494,799
Average Vol. (3m) 231,713
Je zou denken dat inkoper tt de short partijen lucht geeft om hun posities te corrigeren.
Spoorstudent
0
quote:

hvasd2 schreef op 21 november 2023 19:34:

[...]

Je zou denken dat inkoper tt de short partijen lucht geeft om hun posities te corrigeren.
Idd Relatief goedkope kans om te coveren.
Vorige week al in gang gezet.
Morgen weer even onder de 6. Omdat het kan.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 november 2023 16:17:

[...]
Waarom geef je in het persbericht aan dat je zo'n 7% wilt inkopen, terwijl je weet dat dat alleen gaat lukken als het aandeel op EUR 5,40 staat?

Lijkt me dan toch meer een last minute actie om het de vrije val te stoppen.
www.tomtom.com/newsroom/press-release...
Nee, volgens mij hadden ze al inkoopplannen, en was de 'vrije val' het moment waarop ze dachten: "Nu moeten we ermee beginnen". Dat schreef ik al eerder.

Die 7% halen ze menselijkerwijs gesproken nooit voor 50 miljoen, dat ben ik met je eens. Nu heet het ineens een maximum percentage, maar in het initiële persbericht klonk het allemaal wat stelliger. Ik bedoel die 7% werd met nadruk genoemd, alsof dat eigenlijk toch wel de bedoeling was...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

JustRevisited schreef op 20 november 2023 17:51:

[...]
...
... De OSM founder kreeg een rol binnen TomTom en Marc Prioleau is nu CEO van Overture, maar komt van Meta en is in veel filmpjes van tomtom over de vloer te zien. Is echt een veteraan op mapping gebied.
...
Is Overture een bedrijf dan?
Beperktedijkbewaking
3
quote:

pwijsneus schreef op 20 november 2023 21:22:

...
Voor de verkoop van Telematics werd deze quote opgetekend door Reuters;

Telematics, which had 43 million euros in sales in the third quarter, up 6 percent from a year ago, is "a bit of a mystery" for analysts, added Goddijn, one of the company founders.
...
With Telematics expected to post core earnings of 60-70 million euros this year, valuations of the business range hugely, from 700 million euros to 1.4 billion euros. Sell-side analysts disagree about what multiple of earnings the business, which seems likely to extend its steady but not spectacular growth, will fetch.


Getting a good deal for Telematics would help to underpin the TomTom share price after recent volatility.

www.reuters.com/article/us-tomtom-ceo...
Telematics bracht 910 mio op. Ik schreef toen in 2019 al dat dit me lichtelijk tegenviel, maar dat TT ermee akkoord ging omdat koper Bridgestone nog een aantal jaren gegarandeerde omzet aan TT beloofde. Te weten maps + traffic voor de Webfleet service van Telematics/Bridgestone. Ik schatte die omzet toen op 22 mio pj, inmiddels zal het meer zijn. En met hoge marge, mogelijk 95%.
Voor de onderbouwing, zie mijn posts van 23 jan 2019 om 02.12 e.v. (iex pg. 189) in:
www.iex.nl/Forum/Topic/1357812/TomTom...

Die omzet valt sindsdien bij TT onder Enterprise. Maar er zat ook een klein beetje omzet bij Consumer (volgapparatuur). Ik ben er vrijwel zeker van dat dit nog steeds het geval is, voor iets als 11-15 mio per jaar.

Het is leuk om weer even na te lezen wat ik toen schreef over de opbrengst van Telematics:

"Nu even optimistisch. Die 22 mio omzet x 95% marge = 21 mio is 'extra' dus stroomt grotendeels naar de ebit door, na tax resteert dan zeg 14 mio netto winst. Met een k/w van 16 is dat ruim 220 mio waard.
Met inmiddels een borrel op (eentje maar hoor) zeg ik dus dat TTT niet voor 910 mio verkocht is maar voor 1130 mio. Dat wilden we toch?"

En in dat verhaal liet ik de waarde van de 11-15 omzet bij Consumer nog buiten beschouwing.
Reuters en de door hen geraadpleegde sell-side analysts zaten toen maar wat te gissen. Ze lezen dit forum niet.
Beperktedijkbewaking
15
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 20 november 2023 08:24:

Met posters win some en beursbeurs had ik het de vorige week over het deferren bij Automotive, en welke bedragen uit hun operationele omzet nu eigenlijk gedeferred worden (dat is niet 100% daarvan).

Hier een eerste schatting, wie een hekel heeft aan formules en te gedetailleerde cijfers moet het overslaan. Ik gebruik TT's recente Q3 cijfers, alles in miljoenen.

DK (korte devrev) volgens Q3 balans: 161
AF: 12 voor Enterprise, en 11 van de 21 totale defrev voor Consumer (redelijke gok, ik volg het al jaren).
Dus Automotive DK = 138
DL (lange defrev) in balans: 279, AF: 10 voor Consumer, dus Automotive DL = 269.

En nou komt-ie.
DL/DK bij Automotive is 269/138 = 1,95.

Dat móet iets zeggen over de gemiddelde looptijd T van de defrev bij de tegenwoordige contracten met OEM's.
...
GEMIDDELDE LOOPTIJD VOOR DE DEFERRALS BIJ AUTOMOTIVE IS: T = 5,35 jaar!
Zeer realistisch!! Het verbaast mezelf, hoe goed het uitkomt.

En nog is het feest niet op.
...

OK, D ijlt na. Laat D nu 500 zijn, dan Rdef = 196 per jaar.
Over 3 kwartalen dus 147 mio.
Dit bij een recent gepubliceerde automotive operational revenue van 260 mio over drie kwartalen.
Kan je nagaan hoeveel er direct als IFRS geboekt wordt (zoals win some en ik al zeiden).
...
Geen reactie tot nu toe. Ik kan me dat ook wel voorstellen: veel cijfers en zelfs een formule. Heel veel ineens.
Toch gaat het over zaken die hier in de maanddraden regelmatig aan de orde komen, vooral na de publicatie van kwartaalcijfers. Over het verschil tussen operationele omzet en IFRS-omzet, de bijdrage van 'vrijval' aan IFRS, de rol van 'unbilled', etc.
Wie wijst op de toename van omzetten en daaraan hoop ontleent, zal zich hier toch een beetje in moeten verdiepen, ook omdat het voorspellende waarde heeft.

Ik stel daarom het volgende voor. Ik zal over deze dingen verder posten in de aloude rekendraad op het TT-forum. Met veel cijfers, en af en toe een formuletje met waar nodig bijpassend bewijs. Te behappen voor elke havist, MEAO-ers zoals mijn zoon, of iedereen die slimmer is dan de medicus die bij het begin van bijeenkomst riep: "Een lezing over 'x'? Dan ben ik weg!" (Historisch, het verhaal is van mijn ex.)

Enfin, geleidelijk, in meerdere afleveringen. Niet in 1 keer, maar met tussenpozen van dagen of misschien wel weken. Want ik heb in het leven ook andere dingen te doen.
In de gewone maanddraad zal ik daar dan af en toe op attenderen en daarnaar verwijzen.

Laat s.v.p. even weten wat je ervan vindt, door een post of een AB-tje.
Als er te weinig belangstelling voor is houd ik het gereken voor mezelf en zal ik jullie er niet verder mee lastig vallen.
ketchup
2
marathon 11
0
quote:

Spoorstudent schreef op 21 november 2023 22:46:

[...]
Idd Relatief goedkope kans om te coveren.
Vorige week al in gang gezet.
Morgen weer even onder de 6. Omdat het kan.
Zou het zo werken?
Wie wil
Er onder de €6 verkopen om de shorters te helpen?
Denk dat er heel veel heen en weer geschoven wordt met als doel de koers omlaag te krijgen.
Vooral als er op een dag fors is gehandeld met€0,20-30 hogere koers worden die stukken naar mijn overtuiging daarna gebruikt om de koers weer omlaag te zetten. Succes allemaal en misschien vandaag onder de €6 maar wie wil leveren?
Wereldbelegger
0
Vandaag; grote dag voor alle Nederlanders.
Het grootste event van Nederland hoorde ik vanmorgen zeggen.

22 Nov 2023

Kempen 20th London Conference

Kempen analyst: Nikos Kolokotronis

TomTom representatives: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations) and Freek Borst (Investor Relations)
win some...
0
Waardeer de berekening zeer, BDB. En doe er ook mijn voordeel mee. Vind het wel een goed idee om in het rekendraadje te posten, omdat het dan later beter terug te vinden is.
tatje
0
quote:

marathon 11 schreef op 22 november 2023 09:04:

[...]
Zou het zo werken?
Wie wil
Er onder de €6 verkopen om de shorters te helpen?
Denk dat er heel veel heen en weer geschoven wordt met als doel de koers omlaag te krijgen.
Vooral als er op een dag fors is gehandeld met€0,20-30 hogere koers worden die stukken naar mijn overtuiging daarna gebruikt om de koers weer omlaag te zetten. Succes allemaal en misschien vandaag onder de €6 maar wie wil leveren?
Schuiven, dat denk ik ook.

Lager schuiven tot het punt, dat de shorters en TT aan het eind vd dag minder aandelen hebben.

De shorters en TT willen er echter meer aan het eind van de dag.

Wij weten het nog wel.

De koers ging van 12 naar 5 bij USG en toen was men uitgeschoven :-)

Denk zelfs dat de shorters en TT onder 1 hoedje spelen.

Tenslotte komt iedereen met 5% elke maand op het TT kantoor.
tatje
0
Tja , volgens mij kan het .

Ik heb 5% plus aandelen in TT.

laat JP short gaan voor mijn rekening en niet voor rekening JP

Zeg niet dat het niet kan :-)

Kom iedere maand met mijn 5% op kantoor bij TT

Appeltje eitje.
ketchup
4
geloof niet dat short-spelers en TT samenwerken om de Koers te drukken
TomTom is gewoon al 10 jaar een bijzonder zwak aandeel, wat ze ook doen of verzinnen de beurswaarde blijft verdampen

Nu is er eindelijk actie ondernomen waarbij men daadwerkelijk aandeelhouderswaarde gaat steunen, maar dit is een langzaam proces en moet je zien met een 2 jaar horizon, geen 6 maand
technisch is dit herstel van onder in de 5 naar onder in de 6 euro na de mega dreun bij cijferpresentatie niks meer dan een opluchting rally nadat het aandeel totaal over-verkocht was, maar dit geeft voor nu nog geen verandering van trend.
TT zit nog steeds in een stevige bear-trend, dit gaat pas draaien nadat het inkoop programma voor schrappen het aantal uitstaande aandelen reduceert, daarom denk ik ook dat deze goede actie geen one-off is , dit is een nieuwe wind die waait en dat kan het aandeel zodra TT winsten gaat laten zien voor beurswaarde doen verdubbelen, verwacht dan ook bij 2025 een beurswaarde van 1,5 miljard euro tegen vandaag 750-800k
tatje
0
quote:

ketchup schreef op 22 november 2023 10:52:

geloof niet dat short-spelers en TT samenwerken om de Koers te drukken
TomTom is gewoon al 10 jaar een bijzonder zwak aandeel, wat ze ook doen of verzinnen de beurswaarde blijft verdampen

Nu is er eindelijk actie ondernomen waarbij men daadwerkelijk aandeelhouderswaarde gaat steunen, maar dit is een langzaam proces en moet je zien met een 2 jaar horizon, geen 6 maand
technisch is dit herstel van onder in de 5 naar onder in de 6 euro na de mega dreun bij cijferpresentatie niks meer dan een opluchting rally nadat het aandeel totaal over-verkocht was, maar dit geeft voor nu nog geen verandering van trend.
TT zit nog steeds in een stevige bear-trend, dit gaat pas draaien nadat het inkoop programma voor schrappen het aantal uitstaande aandelen reduceert, daarom denk ik ook dat deze goede actie geen one-off is , dit is een nieuwe wind die waait en dat kan het aandeel zodra TT winsten gaat laten zien voor beurswaarde doen verdubbelen, verwacht dan ook bij 2025 een beurswaarde van 1,5 miljard euro tegen vandaag 750-800k
Waardeer je zeer.

Maar ik zou het ook zo doen als TT na 2016, want ik denk dat Harold 50 wil, minimaal.

Dan moet je het zo doen als ze het nu doen.

Platform 2017 werd gecounterd door de verschijning van Google.

Het nieuwe platform is het goede antwoord op Google.

De voorzitter
Er is natuurlijk ook een verschil tussen winnen en niet overleven. De heer Jorna zei: "the winner takes it
all", maar wij denken dat er altijd ruimte zal zijn voor een goede nummer twee. Wie dan de nummer twee
is, Google of wij, dat zien we nog wel. Wij geloven niet in een model dat bij voorbaat alles naar de winnaar
gaat en dat we kansloos zijn, omdat die winnaar groter is en hele diepe zakken heeft. Dat is de boodschap
die we uitdragen.

Ik denk echt niet dat Harold 15 accepteert, met de goede vooruitzichten.

- E kan verdubbelen in de mid term ( uitspraak CMD 2022 ) dus uiterlijk 2027 330
- take rate momenteel 40% met omzet van 350 voor A, 2030 80% ( uitspraak Taco Q3 2023 ) dus A 700 in 2030 zonder het winnen van marktaandeel
- LT 2025 600 en FCF 10% ( uitspraak CMD 2022 )

Zie je het al voor je.

overname 15 en de fam Goddijn beurt 375 miljoen.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

win some... schreef op 22 november 2023 09:12:

Waardeer de berekening zeer, BDB. En doe er ook mijn voordeel mee. Vind het wel een goed idee om in het rekendraadje te posten, omdat het dan later beter terug te vinden is.
Daar ben ik het sowieso mee eens.

Ik verheug me al op de simpele formule R = 2D/T. En de subformules voor de korte DK en de langlopende DL.
Om daar het bewijs eens voor op te schrijven, op een leesbare manier. Dat is niet simpel, toch zou het alledaagse boekhoudkunde moeten zijn. Ik weet het prima in mijn hoofd, ga het proberen op te schrijven in de rekendraad.

Je wilt niet weten hoeveel inzicht dat verschaft. Ik gaf hier al een berekening van de gemiddelde looptijd van de gedeferde Automotive contracten. En kwam uit op T = iets meer dan 5 jaar.
En dat is informatie die echt nergens anders te vinden is.

Dat kan nog nauwkeuriger en over meerdere jaren, maar niet alles tegelijk. Ik ben een ouwe lul, heb slokdarmkanker overleefd, en hóe, middenin de coronatijd. De diagnose kreeg ik op 24 dec 2020, leuke kerst dus, a priori overlevingskans 25%. Enfin, het hele traject meegemaakt, chemo en zware bestralingen. En tenslotte een operatie waarbij ook een deel van mijn maag verwijderd is. Ben nu geheel schoon verklaard, maar eten zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn.

Onder dergelijke spanningen is een mens vaak heel helder, ik was bewust van alles om me heen, zelfs op de derde dag IC, en zag ineens hoe de defrev bij TT in elkaar stak. Dat inzicht gebruik ik nog steeds.
Take it or leave it.
tatje
0
Toch nog even op dit draadje.

De verdeling begint bij SOP.

Uitspraak Taco op de CMD 2022

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
In time, you mean when that revenue would come in? Now, you typically think that that will, from a reported
point of view – first year 20%, second year 20%, and then the percentage gets smaller. So, it takes take a
long time, but I would say that after five years, you're reaching something like 80%.

Dus bij SOP ( rolt van de band ) krijgen ze 100% en 80% gaat naar deferrred kort en lang.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

tatje schreef op 22 november 2023 11:37:

Toch nog even op dit draadje.
De verdeling begint bij SOP.

Uitspraak Taco op de CMD 2022

Taco Titulaer – TomTom – Chief Financial Officer
In time, you mean when that revenue would come in? Now, you typically think that that will, from a reported
point of view – first year 20%, second year 20%, and then the percentage gets smaller. So, it takes take a
long time, but I would say that after five years, you're reaching something like 80%.

Dus bij SOP krijgen ze 100% en 80% gaat naar deferrred kort en lang.
Taco begrijpt zijn eigen formules niet.
Jaap
1
Deze nwbe gaat weer even over Romeinse wegen:

Die kan je vooral in Google Earth zien. Kaarsrechte wegen, soms fietspaden en ook soms alleen maar als scheiding tussen percelen.
Een leuk voorbeeld hiervan is de oude weg die van Xanten in Duitsland loopt naar Nijmegen.
In Xanten begint deze weg als Alleenradweg, loopt door naar Marienbaum, verdwijnt daarna maar wel zichtbaar in de afscheiding tussen percelen, gaat dan met een sprong verder in de Romerstrasse, en daarna in de Alte Bahn.
De overige weg naar Nijmegen is mij nog niet duidelijk. Er is verderop wel een Nimwegerstrasse.

Lijkt mij leuk om die oude wegen, vaak al voor de Romeinse tijd, als extra, te kiezen, layer te gebruiken in Overture maps.

Die weggetjes, wegen zijn nog geen Unesco werelderfgoed, maar hebben wel de waarde.
1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront