Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

SEVA_
0
quote:

KCNIB schreef op 17 december 2023 15:53:

[...]

- 2 miljard voor Grub+Skip (na afschaffen fee caps).
- Baupost, CR en Jitse (23/24%) zullen nooit akkoord gaan met 26.
NA is niet zoveel waard imo. Max 25% van de huidige market cap. Zeg een kleine miljard. Al zou ik 500 mln ook accepteren. Het enige wat waarde heeft is het Grub NY platform nu de wages omhoog zijn gegaan.
Hendrik Roo
4
quote:

Steef89 schreef op 17 december 2023 13:29:

[...]

Eeuwig hopium is misplaatst. Alle balletjes moeten juist vallen. De grootste bal ligt buiten ieders invloedsfeer.
Alle logica ontbreekt, ik speel op long, maar de einddatum lijkt steeds verder weg te liggen.

Alle bijgestelde targets zijn leuk, maar de belangrijkste (groei) is al teruggezet. Lees maar wat er begin 23 werd gezegd en wat er stond bij de q3 rapportage.

Nog een maand en we weten wie er gelijk heeft. Jitse of de markt.
Persoonlijk denk ik in twee scenario's:.
1) Alles gaat perfect. Beter dan verwachte (groei)cijfers, rugwind door wetgeving, afschaffen Feecaps etc dat zich snel vertaalt in veel hogere beurskoersen.
2) Alles valt tegen en verloopt stroef.

Dit forum is vrijwel uitsluitend gericht op de vraag of scenario 1 wel of niet uitkomt.
Maar hoewel scenario 1 mijn voorkeur heeft, denk ik dat scenario 2 ook veel geld oplevert. Beurskoers zal in scenario 2 langdurig (te) laag blijven waardoor JET veel aandelen terugkoopt. Uiteindelijk zal er een stuk JET overblijven dat winstgevend is en met weinig aandeelhouders verdeeld hoeft te worden. De Fundamentals zullen met andere woorden weer in balans komen. Hoe en wanneer weet niemand en kan pas achteraf worden bepaald. Veel mensen hebben het geduld niet om dat af te wachten. Ervaring met onroerend goed heeft laten zien dat geduld een goede raadgever is. Deze strategie heeft als voorwaarde dat je vertrouwen hebt in de sector en het management. Daarnaast voldoende middelen om lang te wachten en tussentijds uit te breiden. Voor mij heel makkelijk maar nu ik het opschrijf kan ik mij voorstellen dat dit voor velen teveel gevraagd is.
valeo 325
0
quote:

KCNIB schreef op 17 december 2023 15:53:

[...]

- 2 miljard voor Grub+Skip (na afschaffen fee caps).
- Baupost, CR en Jitse (23/24%) zullen nooit akkoord gaan met 26.
Zul je nog van opkijken of ze nu 26 niet zouden accepteren
Ben bang dat hun ook knopen kunnen tellen
Jitze kan nog zeggen het is meer waard dan de introductie prijs
En we zijn nu in goede handen
En die andere partijen zullen ook al een beetje kunnen voorsorteren verwacht ik dan
Maar hier hoeven wij ons niet druk over te maken want gaat gewoon niet gebeuren
kassa!
3
quote:

Steef89 schreef op 17 december 2023 16:18:

[...]

Gaat niet gebeuren. 2 verschillende data sets bevestigen dit beeld (tot nu toe) Of de komende 2 weken moet er geknalt worden. Maar lijkt niet haalbaar vanwege Kerst en oud/nieuw.
Coronagolfje ?!
anders
0
quote:

kassa! schreef op 17 december 2023 17:05:

[...]

Coronagolfje ?!
Nog ff doorzetten dan !!
kassa!
1
Weekblik: ’Positief over IT en zorg in verkiezingsjaar VS’
MARK GARRELTS

Aangepast: Vandaag, 13:40Gisteren, 10:31in FINANCIEEL

Na het monetaire vuurwerk begint in de laatste volledige handelsweek van december langzamerhand het economische nieuws op te drogen. Beleggers krijgen nog cijfers over de winkelverkopen en de huizenmarkt in de VS. Voor de eurozone zijn inflatiecijfers van belang.

© ANP/HH
In de voorbije week voerden centrale bankiers de boventoon. Vooral de Federal Reserve (Fed) zorgde voor vuurwerk bij het ongewijzigde rentebesluit. Beleggers reageerden verheugd dat de Fed van plan is om volgend jaar het monetaire beleid te verruimen na de golf van renteverhogingen sinds maart vorig jaar.

„Het was opvallend te zien dat de Fed nu een andere toon aansloeg in vergelijking met eerdere vergaderingen”, stelt Ralph Wessels, strateeg bij ABN Amro. „Te vroeg een rentedraai maken door de Fed, heeft het risico dat het weer zuurstof geeft aan de inflatie. Het verleden leert ook dat een eerste inflatiegolf vaak gevolgd wordt door een nieuwe golf.”

Ook de Europese Centrale Bank (ECB) kwam naar buiten met het rentebesluit. De ECB hield zoals verwacht net als de Fed het kruit droog. De sobere boodschap van ECB-voorzitter Christine Lagarde temperde het optimisme bij beleggers. Lagarde gaf aan dat er nog veel werk te doen is om de inflatie de kop in te drukken en dat een renteverlaging niet aan de orde is gekomen tijdens de vergadering.

Macronieuws op voorgrond
In de komende week staat macronieuws op de voorgrond. In de VS komen onder meer de orders voor duurzame goederen naar buiten, die een beeld geven over de kooplust van Amerikaanse consumenten. Cijfers over de huizenmarkt staan eveneens in de belangstelling. „Ook op de woningmarkt kan de voorgenomen monetaire draai door de Fed impact krijgen. De prijzen kunnen daardoor mede vanwege de krapte op gaan lopen”, stelt Wessels.

In Duitsland geven ondernemers weer hoe ze naar de eigen economie kijken. De Bundesbank liet eind vorige week al weten de voorspelde groei in het nieuwe jaar flink neerwaarts te hebben bijgesteld naar 0,4%. Voor dit jaar is de prognose minder negatief met een verwachte krimp van 0,1%. Vooral de zwakke buitenlandse vraag speelt de grootste economie van Europa parten. De centrale bank gaat verder uit van een groei van 1,2% in 2025 en 1,3% in 2026.

Voor beleggers is het daarnaast nog goed om te weten dat de Britse beurs komende vrijdag de deuren eerder dicht doet. In de aanloop naar de kerstdagen mogen bankiers in het Verenigd Koninkrijk vervroegd van hun vrije tijd genieten.

Na de verdere opmars in december met een AEX die bijna de grens van 800 punten aantikte, komt het einde van het prachtige beursjaar in zicht. Volgens Wessels was het zonnige beeld niet over de gehele breedte zichtbaar. „Zo hebben sectoren, zoals energie en gezondheidszorg, het niet best gedaan. Aan de andere kant is de pijn voor obligatiebeleggers dit jaar flink gedempt.”

ABN Amro is nog steeds neutraal op aandelen met het verkiezingsjaar voor een nieuwe Amerikaanse president op komst. Wessels: „Voor het komende jaar hebben we binnen sectoren een positieve blik op IT, maar ook op gezondheidszorg.”

Dit is de hele agenda.

Maandag 18 december

10:00 Duitsland: Ifo-index ondernemersvertrouwen

16:00 VS: Vertrouwen huizenbouwers

Dinsdag

11:00 Eurozone: Inflatie (november)

14:30 VS: Woningbouw en bouwvergunningen (november)

13:00 VS: Kwartaalcijfers FedEx

Woensdag

006:30 NL: Consumentenvertrouwen

16:00 VS: Consumentenvertrouwen, Bestaande woningverkopen

16:30 VS: Olievoorraden

Donderdag

06:30 NL: Werkloosheid

14:30 VS: Steunaanvragen, Economische groei, Philadelphia Fed index

Vrijdag

06.30 NL: Economische groei (derde kwartaal), beschikbaar inkomen huishoudens (derde kwartaal)

09.00 VK: Beurs in Londen halve dag open (tot 13.30 uur)

14.30 VS: Orders duurzame goederen (november)

16.00 VS: Consumentenvertrouwen (december), verkoop nieuwe huizen (november)
Ysfogel
2
quote:

SEVA_ schreef op 17 december 2023 16:21:

[...]

NA is niet zoveel waard imo. Max 25% van de huidige market cap. Zeg een kleine miljard. Al zou ik 500 mln ook accepteren. Het enige wat waarde heeft is het Grub NY platform nu de wages omhoog zijn gegaan.
NA moet veel meer waard zijn dan een miljard. Grubhub is ongeveer wat omvang betreft tussen de 13/15% van Doordash met 40 miljard dollars beurswaarde (het waardeloze gedeelte buiten VS van DD laten we even beschouwing) kom je al op 5 /6 miljard dollars. Zelfs als je maar de helft aan Grubhub-omzet toekent kom je nog aan bijna 3 miljard voor Grubhub alleen. Komt Canada nog bij met ongeveer de helft van Grubhub omzet. Dan zit je ruim boven de 3 miljard aan waarde in Noord-Amerika.

Moet wel een partij bereid zijn te betalen. Dat wel.
FEBU
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 21:01:

[...]

NA moet veel meer waard zijn dan een miljard. Grubhub is ongeveer wat omvang betreft tussen de 13/15% van Doordash met 40 miljard dollars beurswaarde (het waardeloze gedeelte buiten VS van DD laten we even beschouwing) kom je al op 5 /6 miljard dollars. Zelfs als je maar de helft aan Grubhub-omzet toekent kom je nog aan bijna 3 miljard voor Grubhub alleen. Komt Canada nog bij met ongeveer de helft van Grubhub omzet. Dan zit je ruim boven de 3 miljard aan waarde in Noord-Amerika.

Moet wel een partij bereid zijn te betalen. Dat wel.
Ná afschaffing fee caps zal het wel 1,4-1,6 miljard waard zijn. We hebben het dan over een bedrijf die zichzelf financiert. Overname door Dash is uitgesloten maar snap niet waarom Uber het niet wil kopen. Dash is de grote winnaar in US en ze blijven groeien. Ook probleem voor Uber zou ik zeggen.
Kan mij niet voorstellen dat dit komt door ruzie Jitse-Dara.
SEVA_
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 21:01:

[...]

NA moet veel meer waard zijn dan een miljard. Grubhub is ongeveer wat omvang betreft tussen de 13/15% van Doordash met 40 miljard dollars beurswaarde (het waardeloze gedeelte buiten VS van DD laten we even beschouwing) kom je al op 5 /6 miljard dollars. Zelfs als je maar de helft aan Grubhub-omzet toekent kom je nog aan bijna 3 miljard voor Grubhub alleen. Komt Canada nog bij met ongeveer de helft van Grubhub omzet. Dan zit je ruim boven de 3 miljard aan waarde in Noord-Amerika.

Moet wel een partij bereid zijn te betalen. Dat wel.
Graag. Heel graag zelfs, maar ik zie deze waarde niet.
Ysfogel
1
quote:

KCNIB schreef op 17 december 2023 21:13:

[...]

Ná afschaffing fee caps zal het wel 1,4-1,6 miljard waard zijn. We hebben het dan over een bedrijf die zichzelf financiert. Overname door Dash is uitgesloten maar snap niet waarom Uber het niet wil kopen. Dash is de grote winnaar in US en ze blijven groeien. Ook probleem voor Uber zou ik zeggen.
Kan mij niet voorstellen dat dit komt door ruzie Jitse-Dara.
Ik mis in de waarderingen/schattingen die ik tegenkom weinig onderbouwing. Zomaar een getal noemen is het vaak. Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar het ten minst ergens op gebaseert: de (astronomische) waardering van Doordash.
Ysfogel
0
quote:

SEVA_ schreef op 17 december 2023 21:17:

[...]

Graag. Heel graag zelfs, maar ik zie deze waarde niet.
Grubhub verliest marktaandeel waarschijnlijk omdat er niet meer in geinvesteerd wordt, maar dat door een overnamepartij weer omgedraaid worden. Ik zie niet waarom DD klanten/omzet 4 keer meer waarde heeft dan van Grubhub. Klanten betalen dezelfde(bedrag in) dollars voor hun bestellingen. Bovendien stel je de waarde van Skip the dishes(winstgevend) dan ook nog op nul
SEVA_
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 21:36:

[...]

Grubhub verliest marktaandeel waarschijnlijk omdat er niet meer in geinvesteerd wordt, maar dat door een overnamepartij weer omgedraaid worden. Ik zie niet waarom DD klanten/omzet 4 keer meer waarde heeft dan van Grubhub. Klanten betalen dezelfde(bedrag in) dollars voor hun bestellingen. Bovendien stel je de waarde van Skip the dishes(winstgevend) dan ook nog op nul
DD en Uber drukken Grub op 'eigen' kracht uit de markt. De markt prijst DD (terecht) als winnaar. Groei vs krimp. Grub verliest 2% aan marktaandeel in 4 maanden. Snel verkopen nu het platform nog wat waard is.

Skip vind ik moeilijk te beoordelen en is vooral logistiek. Het lijkt mij wel logisch dat ze als 1 geheel worden verkocht. 1 miljard bij de huidige koers zou het equivalent zijn van de aankoopprijs op de koers destijds. Prima als je het mij vraagt. Voor mij is focus op de EU en UK&I de enige juiste strategie voor JET.
Ysfogel
0
quote:

SEVA_ schreef op 17 december 2023 22:05:

[...]

DD en Uber drukken Grub op 'eigen' kracht uit de markt. De markt prijst DD (terecht) als winnaar. Groei vs krimp. Grub verliest 2% aan marktaandeel in 4 maanden. Snel verkopen nu het platform nog wat waard is.

Skip vind ik moeilijk te beoordelen en is vooral logistiek. Het lijkt mij wel logisch dat ze als 1 geheel worden verkocht. 1 miljard bij de huidige koers zou het equivalent zijn van de aankoopprijs op de koers destijds. Prima als je het mij vraagt. Voor mij is focus op de EU en UK&I de enige juiste strategie voor JET.
Laten we hopen op een zo hoog mogelijk bedrag, want Jitse zal zeker geen genoegen nemen met 1 miljard.

In Noord-Amerika is praktisch alles logistiek. Het maakt niet zoveel uit, want ze werken toch met free lancers. Klant betaalt in principe de hele bezorging door alle bezorg/service fee kosten en tips. NYC wordt wel een probleem door het door betalen van de wachttijden tussen de bestellingen.

De focus zou inderdaad op EU en UKI/I worden/moeten zijn. Wel met afbouw in Zuid-Europa.
kassa!
1
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 21:28:

[...]

Ik mis in de waarderingen/schattingen die ik tegenkom weinig onderbouwing. Zomaar een getal noemen is het vaak. Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar het ten minst ergens op gebaseert: de (astronomische) waardering van Doordash.
Waardering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de groei vooruitzichten.

Een bedrijf dat 25% per jaar groeit kan makkelijk een k/w van 50 hebben. Een bedrijf dat nauwelijks groeit moet het doen met k/w 10 of zoiets.

Bedrijf A maakt winst van 10 en weet 8 jaar lang met 25% te groeien komt de winst uit op 60
Bedrijf B maakt winst van 10 en weet 8 jaar lang met 5% te groeien komt de winst uit op 15

Ook DD maakt nog geen winst maar de groei van de free cash flow is best wel aardig. Zal dit jaar boven de miljard komen is meer dan het dubbele van dat in 2021.
FEBU
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 21:28:

[...]

Ik mis in de waarderingen/schattingen die ik tegenkom weinig onderbouwing. Zomaar een getal noemen is het vaak. Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar het ten minst ergens op gebaseert: de (astronomische) waardering van Doordash.
Gerucht destijds was 1 miljard maar hadden 10% marktaandeel maar ook hogere kosten. Zodra fee caps verdwijnen is Grub gelijk CF positief. Fee caps hebben JET 100mio gekost. Daarnaast gaan Uber/Dash fees verhogen dus eerlijk gezegd verwacht ik wel groei in onders in q4. Ook is verlenging Amazon deal positief.

3 miljard voor Grub is alleen mogelijk als ze 100% groei laten zien en dit zie ik niet gebeuren mits ze zoals in UK honderden miljoenen gaan investeren.

Simpele rekensom zou zijn 6,7 miljard destijds betaald toen aandeel op 75 euro stond. Nu staat aandeel op 15 euro dus verhouding 1/5 euro n je komt nu uit op 1,3-1,4 miljard

www.beursgorilla.nl/Nieuws/748430/Opr...
kassa!
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 22:20:

[...]

Laten we hopen op een zo hoog mogelijk bedrag, want Jitse zal zeker geen genoegen nemen met 1 miljard.

In Noord-Amerika is praktisch alles logistiek. Het maakt niet zoveel uit, want ze werken toch met free lancers. Klant betaalt in principe de hele bezorging door alle bezorg/service fee kosten en tips. NYC wordt wel een probleem door het door betalen van de wachttijden tussen de bestellingen.

De focus zou inderdaad op EU en UKI/I worden/moeten zijn. Wel met afbouw in Zuid-Europa.
Alles de deur uit behalve NL+Dl+VK en komende jaren daar een goed renderende business opbouwen. Daarna weer voorzichtig over de grenzen kijken. Je kan niet overal tegelijk groeien kost veel te veel geld en energie. Komt bij dat ieder land een andere cultuur heeft en misschien een andere aanpak nodig heeft. Toen ik zelf voor mijn werk voor het eerst in aanraking kwam met amerikaanse collega's was wel ff wennen voor hen trouwens ook.
Ysfogel
0
quote:

kassa! schreef op 17 december 2023 22:20:

[...]

Waardering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de groei vooruitzichten.

Een bedrijf dat 25% per jaar groeit kan makkelijk een k/w van 50 hebben. Een bedrijf dat nauwelijks groeit moet het doen met k/w 10 of zoiets.

Bedrijf A maakt winst van 10 en weet 8 jaar lang met 25% te groeien komt de winst uit op 60
Bedrijf B maakt winst van 10 en weet 8 jaar lang met 5% te groeien komt de winst uit op 15

Ook DD maakt nog geen winst maar de groei van de free cash flow is best wel aardig. Zal dit jaar boven de miljard komen is meer dan het dubbele van dat in 2021.
Grubhub is geen startup met onzekere winstverwachtingen/business model, maar een bedrijf dat in het verleden winstgevend was. Dit kan zo weer omdraaien met de juiste overnamepartij die er in investeert.

Uber is de ideale partij die bovendien veel synergievoordeel kan realiseren.
valeo 325
0
Komt echt geen bod op welk onderdeel dan ook
Ze zullen het op eigen kracht moeten proberen
En geef ze daar wel een kans in dat dat gaat lukken
Maar zal moeilijk worden
Maar morgen kan alles anders zijn
Zowel positief als negatief
kassa!
0
quote:

Ysfogel schreef op 17 december 2023 22:41:

[...]

Grubhub is geen startup met onzekere winstverwachtingen/business model, maar een bedrijf dat in het verleden winstgevend was. Dit kan zo weer omdraaien met de juiste overnamepartij die er in investeert.

Uber is de ideale partij die bovendien veel synergievoordeel kan realiseren.
De spijker op zijn kop - winstgevend in het verleden daarna alles verkloot. Nu twee grote concurrenten die de rest klein willen houden. en daar ook de middelen voor hebben. Voor GRUB rest niets anders dan wat niche markten.
Ysfogel
0
quote:

kassa! schreef op 17 december 2023 22:48:

[...]

De spijker op zijn kop - winstgevend in het verleden daarna alles verkloot. Nu twee grote concurrenten die de rest klein willen houden. en daar ook de middelen voor hebben. Voor GRUB rest niets anders dan wat niche markten.
Uber zou het zeker willen hebben, maar wat hebben ze er voor over. We zullen zien.
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 2868 2869 2870 2871 2872 2873 2874 2875 2876 2877 2878 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 17:39
Koers 13,190
Verschil +0,010 (+0,08%)
Hoog 13,415
Laag 13,130
Volume 1.609.753
Volume gemiddeld 2.400.011
Volume gisteren 1.177.093

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront