TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2023

1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 » | Laatste
GLMF
8
zoals er volgens velen, veel ‘vestzak-broekzak’ transacties zijn kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het ook geldt voor dit forum……. are you talking to yourself, that’s the question?
Wereldbelegger
0
Klant van TomTom

Fisker levert Ocean Sport elektrische SUV aan eerste klant

Fisker (FSR) zei woensdag dat het de eerste Ocean Sport elektrische sport utility vehicle heeft geleverd aan een klant in het Verenigd Koninkrijk.

Volgens de autofabrikant heeft de 275 pk sterke Ocean Sport een actieradius tot 288 mijl.
visje
2
Gaat TomTom in de nabije toekomst mogelijk wél dividend uitkeren?

Jazeker. Dat hebben we ook zo gecommuniceerd naar onze aandeelhouders. Als we een stabiele kasstroom kunnen genereren, kunnen we de volgende stap zetten. Het aandeleninkoopprogramma is een goede tussenstap.

In 2025 denken we circa 10% van de omzet aan vrije kasstroom te genereren. Dan zijn we weer een stap verder.’

Harold weet meer, ze zijn goed bezig bij tomtom!
JH1988
1
Standaard, dagje plus, dagje min. Ach de aandelen worden lekker ingekocht. Eind volgend jaar misschien wel 10% minder aandelen en verbeterende resultaten, werkt dubbelop.
JustRevisited
2
quote:

visje schreef op 28 december 2023 14:19:

Gaat TomTom in de nabije toekomst mogelijk wél dividend uitkeren?

Jazeker. Dat hebben we ook zo gecommuniceerd naar onze aandeelhouders. Als we een stabiele kasstroom kunnen genereren, kunnen we de volgende stap zetten. Het aandeleninkoopprogramma is een goede tussenstap.

In 2025 denken we circa 10% van de omzet aan vrije kasstroom te genereren. Dan zijn we weer een stap verder.’

Harold weet meer, ze zijn goed bezig bij tomtom!
Als je tussen de regels doorleest is het een beetje dubbel. Komend jaar moeten alle klanten over op het nieuwe platform en AI zorgt ook voor continue veranderingen en investeringen in omscholing en nieuwe processen. Tegelijkertijd verwachten ze nieuwe partnerships, staat de 2025 target nog steeds (10% FCF) en is die 10% FCF ook een vereiste voor dividend.

Het zou zomaar kunnen dat 2024 een ‘tussenjaar’ wordt met toch weer meer investeringen en een beperkte groei in Automotive omdat eind 2024 een nieuwe grote automotive klant live gaat. Dus die omzet zie je vanaf 2025 en verder. Dat moeten echt oogstjaren worden en 2025 omzet weten ze nu al, grosso modo, want de klanten inclusief die nog onbekende klant, die zitten al in de orderboeken.

Nou hoeft daarmee 2024 geen verloren jaar te worden, want als het goed is moet je elk kwartaal weer een groei in Enterprise zien met het nieuwe platform. Maar ik ben denk ik wel wat voorzichtig rond de jaarcijfers als TT met de outlook voor 2024 komt. Met het risico dat ik een stijging misloop als die outlook wel goed is óf het orderboek goed is. Misschien ga ik er in met een bescheiden long positie die ik kan uitbreiden mocht het tegenvallen en bijkopen als het meezit.
visje
0
zou me niet verbazen wanneer ze het het share buy back programma gaan voorzetten met een volgende 50-100 mio. (na het lezen van het interview met hg)
Jaap
0
quote:

visje schreef op 28 december 2023 16:40:

zou me niet verbazen wanneer ze het het share buy back programma gaan voorzetten met een volgende 50-100 mio. (na het lezen van het interview met hg)
Zou kunnen, op deze prijs (6.50) pakken de eigenaren toch 11 euro per terug gekocht aandeel tov de emissie in 2005.
Dat is wel een winst die ik ook zou willen hebben.
Jaap
0
Wat ik wil zeggen: Ze verkochten het aandeel voor 17.50 euro in 2005, en nu kopen ze het terug voor 6.50.
Daar hoort geen jubel verhaal bij.
Als je wilt jubelen doe dat dan met winstcijfers.

Dit is mijn nieuwjaar wens voor TomTom, en de leiding van het bedrijf.
win some...
1
quote:

JustRevisited schreef op 28 december 2023 16:12:

[...]

Als je tussen de regels doorleest is het een beetje dubbel. Komend jaar moeten alle klanten over op het nieuwe platform en AI zorgt ook voor continue veranderingen en investeringen in omscholing en nieuwe processen. Tegelijkertijd verwachten ze nieuwe partnerships, staat de 2025 target nog steeds (10% FCF) en is die 10% FCF ook een vereiste voor dividend.

Het zou zomaar kunnen dat 2024 een ‘tussenjaar’ wordt met toch weer meer investeringen en een beperkte groei in Automotive omdat eind 2024 een nieuwe grote automotive klant live gaat. Dus die omzet zie je vanaf 2025 en verder. Dat moeten echt oogstjaren worden en 2025 omzet weten ze nu al, grosso modo, want de klanten inclusief die nog onbekende klant, die zitten al in de orderboeken.

Nou hoeft daarmee 2024 geen verloren jaar te worden, want als het goed is moet je elk kwartaal weer een groei in Enterprise zien met het nieuwe platform. Maar ik ben denk ik wel wat voorzichtig rond de jaarcijfers als TT met de outlook voor 2024 komt. Met het risico dat ik een stijging misloop als die outlook wel goed is óf het orderboek goed is. Misschien ga ik er in met een bescheiden long positie die ik kan uitbreiden mocht het tegenvallen en bijkopen als het meezit.
Duidelijke groei is Enterprise is wel noodzakelijk. Het is nog even afwachten hoe dit gaat lopen. Tot nu toe helaas nog geen bekendmakingen van grote deals voor Enterprise. Hoe lang duurt het voor we weer op het 'oude' (2022)-niveau zitten van een Enterprise-omzet van >45 mio per kwartaal? Ik ben bang dat dit pas in 2025 het geval zal zijn.
Wereldbelegger
0
quote:

JustRevisited schreef op 28 december 2023 16:12:

[...]

Als je tussen de regels doorleest is het een beetje dubbel. Komend jaar moeten alle klanten over op het nieuwe platform en AI zorgt ook voor continue veranderingen en investeringen in omscholing en nieuwe processen. Tegelijkertijd verwachten ze nieuwe partnerships, staat de 2025 target nog steeds (10% FCF) en is die 10% FCF ook een vereiste voor dividend.

Het zou zomaar kunnen dat 2024 een ‘tussenjaar’ wordt met toch weer meer investeringen en een beperkte groei in Automotive omdat eind 2024 een nieuwe grote automotive klant live gaat. Dus die omzet zie je vanaf 2025 en verder. Dat moeten echt oogstjaren worden en 2025 omzet weten ze nu al, grosso modo, want de klanten inclusief die nog onbekende klant, die zitten al in de orderboeken.

Nou hoeft daarmee 2024 geen verloren jaar te worden, want als het goed is moet je elk kwartaal weer een groei in Enterprise zien met het nieuwe platform. Maar ik ben denk ik wel wat voorzichtig rond de jaarcijfers als TT met de outlook voor 2024 komt. Met het risico dat ik een stijging misloop als die outlook wel goed is óf het orderboek goed is. Misschien ga ik er in met een bescheiden long positie die ik kan uitbreiden mocht het tegenvallen en bijkopen als het meezit.
Begrijp ik uit bovenstaande het goed dat je op dit moment niet in TT zit?

Dat is overigens géén commentaar op je. Wel nieuwsgierigheid.
Iedere belegger moet doen wat hij/zij het beste voor zich zelf vindt.

Een bescheiden longpositie in aandelen en/of opties en/of turbo's of een combinatie daarvan is m.i. een redelijk veilige manier van beleggen in dit aandeel.
Je geld verliezen aan de strapatsen lange termijn visie van de CEO die slecht 'geïnteresseerd kijkt' naar de koersontwikkeling van zijn eigen toko lijkt me geen fijne ervaring.
JustRevisited
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 28 december 2023 18:55:

[...]

Begrijp ik uit bovenstaande het goed dat je op dit moment niet in TT zit?

Dat is overigens géén commentaar op je. Wel nieuwsgierigheid.
Iedere belegger moet doen wat hij/zij het beste voor zich zelf vindt.

Een bescheiden longpositie in aandelen en/of opties en/of turbo's of een combinatie daarvan is m.i. een redelijk veilige manier van beleggen in dit aandeel.
Je geld verliezen aan de strapatsen lange termijn visie van de CEO die slecht 'geïnteresseerd kijkt' naar de koersontwikkeling van zijn eigen toko lijkt me geen fijne ervaring.
In TT en een aantal andere aandelen zit ik bescheiden long. Dat heeft overigens meer met prive zaken te maken (gezondheid mensen in omgeving) dan met de vraag of ik wel/niet vertrouwen heb in die aandelen. Als ik minder tijd heb om zaken te volgen vind ik het onplezierig om veel beleggingen te hebben. Ook op vakanties ben ik liever bescheiden belegd en sowieso geen dingen waar tijdwaarde een rol in speelt, zodat ik er niet naar om hoef te kijken, geen telefoon in de zwembroek. Misschien dat ik voorafgaand aan de CES nog wat doe.
Benjamin G.
8
De transcripts lezend van Q2 en Q3 2023 dan zijn ze bij TomTom erg enthousiast over het nieuwe mapping platform. Met name Enterprise moet daar van gaan profiteren. Taco tijdens earnings call Q2 2023 als reactie op vraag van Wim Gille (ABN AMRO).

Yes. So if you split automotive and enterprise and look in the years ahead of us, and that's very much relating to timing of signatures in enterprise and when that revenue actually comes in. Then we expect next year, automotive, the growth to be, well, single-digit percentage, probably low single-digit percentage also due to – so one-offs this year, so that makes comparable difference. So low single-digit increase this year and the year after probably going back to double-digit increase in automotive – we expect a double-digit increase already next year, but the main increase in enterprise will – is expected in 2025, both in absolute as a percentage.


Met name automotive stagneert opmerkelijk in de groei. Accent van sterke groei verschuift naar Enterprise. Dat kan doodtij betekenen in 2024. Dat betekent wederom dat groei wispelturig wordt, met andere woorden wordt de worst weer verhangen?

Wellicht wat dieper ingaan op het enthousiasme over het nieuwe mapmaking platform van TomTom.

Wat we nu weten:
1. iedereen in de sector is er van overtuigd is dat HD maps onmisbaar zijn voor ADAS systemen;
2. het is duur om die HD maps te maken;
3. er zijn drie verschillende inzichten over hoe die maps te maken.

Tesla mikt op een steeds beter visioning systeem:
bdtechtalks.com/2021/06/28/tesla-comp...

Mobileye mikt op sensor fusion en system on a chip technologie.
journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461...

TomTom mikt op slimmere algoritmes en verwerking van data in de cloud om ze vervolgens naar de auto te sturen.

Winnende strategie?
Gelet op omzet en technische kennis van sillicon dan zou ik zeggen dat Mobileye een streepje voor heeft op de andere twee. Sluit naar mijn indruk ook beter aan bij de cultuur van de automotive industrie. Hier een link naar de visie van en inzet van NXP in automotive.
www.nxp.com/video/automotive-radar-te...

Het aantal chips en systems on a chips een auto neemt exponentieel toe. Gewichtstoename van de auto alleen al door chips ergens rond de 75 kg, als ik goed heb onthouden. Daardoor neemt vraagstuk van energy efficiency en snelheid van dataverwerking alleen maar toe. Dit laatste betekent reductie van data en wat decentraal beter geregeld kan worden, decentraal en centraal wat moet en kan.

Kort door de bocht lijkt de winnende strategie te voldoen aan de volgende eigenschappen:
- standaardisatie
- samenwerkend - open ecosysteem
- agnostische platformen
Dit is een aardige blog ter aanvulling op bovenstaande:
inrix.com/blog/map-agnostic/

De drang om te roepen dat jouw visie beter is dan die van andere heeft in mijn ogen te maken met de wens om als tier 1 speler of als OEM'er in de waardeketen te worden gezien. Naar aanleiding van de post van GLMF 24 december 2023 18:41, de link naar transcript van Q3 2023 call:
www.insidermonkey.com/blog/mobileye-g...
Hierin expliciete vragen ten aanzien van positie in waardeketen. Ter illustratie

Use cases relevant
De use cases voor TomTom zijn wezenlijk anders dan die voor Mobileye of Tesla. TomTom richt zich op de content rondom locaties. Dit opent nieuwe markten zoals thuisbezorgen. Ze geven aan deze maps beter te kunnen bedienen onder andere door standaardisatie. Overigens brengt dit de R&D kosten in de applicatie layer (nog) niet naar beneden. Iets waar ik sterk op had gehoopt: lagere OPEX kosten. Taco in Q2 2023 geeft wel aan dat de te maken R&D kosten worden bezien in lijn met het doel 10% FCF in 2025.

Daarnaast zijn usecases rondom veiligheid interessant. Welke beslissingen in de auto kunnen beter worden ondersteund vanuit de cloud? Er lijkt een algemene consensus te zijn dat vehicle to vehicle communication en vehicle to infrastructure communication de veiligheid van bestuurders en passagiers vergroot. Dit wordt in Europa en Noord-Amerika ondersteund door wetgeving. Dit betekent in mijn ogen dat de take rates van TomTom service omhoog kunnen blijven gaan. Taco daarover van 40% naar 80% in 2030. Goddijn verwacht dat takerates voor EV nu 100% ergens ronde de 85% uit gaan komen. De marketshare groei in automotive wordt niet zozeer veroorzaakt door nieuwe wins meer door groeiende takerates.

Groei in 2025?
Ik hou vast aan zwarte cijfers in 2025. Met dat verschil dat automotive (veel) minder sterk groeit dan ik had verwacht. Daar staat een verwachte sterke groei van enterprise tegenover. Ter illustratie in Q2 2021 transcript valt terug te lezen dat Goddijn geen reden heeft aan te nemen dat omzet voor locatie technologie in 2023 niet de 550 miljoen haalt. Dat wordt een mis van rond de 75 miljoen.

Met skepse blijf ik optimistisch. Zoals Visje al schreef Harold weet meer dan wij.
visje
0
met ref aan de interviews heeft tomtom een aantal nieuwe contracten in de pocket.
das mooi voor het bedrijf, hebben ze jaren aan gewerkt. knap werk
ketchup
7
bedrijven die ongeveer een zelfde traject hebben verlopen als TomTom qua historie staan na jaren nu mijlen verder qua waardering

MBLY beurswaarde : 35 miljard $. ( Intel betaalde er ooit 15 miljard voor )
Garmin beurswaarde : 25 miljard $ ( stond aan een gelijke waardering als TT toen ze beide interesse toonden in TeleAtlas)
TomTom beurswaarde 850 mio Euro ( heeft enkel maar waarde verdampt )

en dat is de enige realiteit , de rest is fantasie gedreven door een fan-club zonder te investeren
TomTom is gewoon nietszeggend en om TT dan te vergelijken met dit soort bedrijven is compleet zinloos
daarom zal HG een enorme inspanning moeten leveren de beurswaarde op te krikken, anders blijft het altijd mierengeneuk voor de investerende aandeelhouder en die kans vanaf dit waardeloze niveau is mogelijk, maar dan moet het nu wel gebeuren, indien TT ook in 2024 weer niets kan laten zien voor winsten of groei dan zakt het aandeel verder onderuit.
Ik ga ervan uit dat TT groei gaat laten zien en winst gaat schrijven in 2024 en dat HG de beurswaarde zal verbeteren , dus blijven inkopen en schrappen van aandelen met de aanwezige cash is een must.
Wereldbelegger
0
De laatste positie van Citadel Advisors was op 20 mei 2023: van 0,59% naar 0,49%


TomTom
Totale netto shortpositie op Dec. 29, 2023: 4.68%

Shortsellpositie Citadel Advisors van 0,49% naar 0,50%

Eerste Meldingsdatum (boven de 50%)
Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
27-12-2023 Citadel Advisors 0,50%
22-12-2023 Marchall Wace 0,50%
24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,53%
19-12-2022 Otus Capital Management 0,90%
26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 2,25%
Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,68%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
4,68% van 132.366.672 * is: 6.194.760 aandelen


Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float * in procenten:
6.194.760 van 68.725.979 is: 9,01%

* Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-11-2023
Koos99
0
Wow, wat hier van te denken. Grootaandeelhouders kunnen verkopen via een speciaallijntje

TomTom (TOM2), the location technology specialist, today announced the opening of a Second Trading Line (STL) to execute its earlier announced €50 million share buyback program.
The aim of the share buyback program is to reduce TomTom’s share capital. As such, in line with the shares purchased via the open market, all shares purchased via the STL will be cancelled, subject to shareholder approval.
Trading on the STL is intended to become available from 8 January 2024 onward. The STL is open for shareholders who were, before the start of the share buyback program on 30 October 2023, holding at least 5% of the outstanding share capital.
Shareholders may only offer through the STL those shares they held before the start of the buyback program. On any trading day, up to a maximum of 75,000 shares will be purchased via the STL. Shareholders may offer their shares before market opening, for order execution after market closing on that particular day. In case the total offered share volume on the STL exceeds the limit, subscribing shareholders’ orders will be executed on a pro-rata basis. Shares purchased via the STL are acquired against the volume weighted average price (VWAP)1 of that particular trading day plus a premium of 50 basis points. ABN AMRO acts as broker for the STL.
The duration and framework of the share buyback program remain unchanged from the program’s announcement, made on 30 October 2023. Trades executed via this STL will be reported on and published via TomTom’s website:
Vive tu vida positivamente
0
Laatste beursdag van het jaar, focus op het nieuwe verwachtingsvolle 2024. Afgelopen week weer eens positief nieuws op de IEX voorpagina gelezen over TomTom met een enthousiaste CEO. Gaan we in 2024 nu eindelijk de revenuen van het zaaien terugzien in significant hogere koersen?!

Ben benieuwd of we het teleurstellende jaar 2023 mogen afsluiten boven de nog immer absurd lage €6,50.
ketchup
2
Koos, HG zal waarschijnlijk ingeseind zijn geweest dat één van de aanmerkelijk belanghebbende afscheid wil nemen van zijn investering en dit geeft een mogelijkheid buiten inmenging van de reguliere aandeelhouder om "te kunnen uitstappen"

op zich is dit geen slecht nieuws, meerdere grote bedrijven die een inkoopprogramma doen - zoals bvb Nestlé - worden aandeelhouders de mogelijkheid geboden direct aan het inkoopprogramma te kunnen verkopen zonder dat via de open-markt te doen , enkel bij Nestlé geven ze ALLE aandeelhouders ( groot en klein) deze mogelijkheid.

bij TT is en blijft het gevoel dat TT vooral een Company is die alles doet om the happy few te voorzien
Wereldbelegger
0
quote:

Koos99 schreef op 29 december 2023 08:52:

Wow, wat hier van te denken. Grootaandeelhouders kunnen verkopen via een speciaallijntje

deel van post weggelaten, zie hierboven.

Shareholders may offer their shares before market opening, for order execution after market closing on that particular day. In case the total offered share volume on the STL exceeds the limit, subscribing shareholders’ orders will be executed on a pro-rata basis. Shares purchased via the STL are acquired against the volume weighted average price (VWAP)1 of that particular trading day plus a premium of 50 basis points. ABN AMRO acts as broker for the STL.
The duration and framework of the share buyback program remain unchanged from the program’s announcement, made on 30 October 2023. Trades executed via this STL will be reported on and published via TomTom’s website:
plus a premium of 50 basis points?
1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront