De 24x7 bashers op het forum zijn zeer actief. Onder verschillende aliassen wordt alles wat maar een beetje positief is de laatste tijd vrijwel direct en professioneel de kop ingedrukt. Het lijkt bijna wel een goed betaalde afdeling van disproportioneel megashorter AKO of andere belanghebbenden.
Laat ik voor de afwisseling op de vrijdag maar weer eens wat tegenwicht geven met een positieve kijk op de toekomst van TomTom.
Het is natuurlijk grote kul om TomTom met Google te vergelijken en 24x7 te blijven herhalen dat TomTom zou zijn ingehaald door Google. Net zoals het ook grote kul is om de smartphone met de PND te vergelijken. Of de televisie met de tablet.
Het zijn totaal verschillende bedrijfsmodellen en totaal verschillende apparaten. Soms is er wat overlap.
De PND markt is een andere dan de smartphonemarkt. PND wordt momenteel voor een beperkt deel gekannibaliseert door de smartphone (grotere, maar tegelijkertijd tijdelijke, uitdagingen lijken mij de consument die de hand op de knip houdt, de lange levensduur van de PND kastjes (ze zijn te goed) en de innovatie die uit de pijplijn komt).
Die kannibalisatie zie ik niet echt als een heel groot probleem omdat de smartphone altijd beperkt zal blijven qua formaat c.q. schermgrootte (moet in de broekzak passen). PND blijft simpelweg robuuster, heeft een groter scherm en een optimaal bedieningsgemak. Mijn PND ga ik pas vervangen door een nieuwe als er ook echt eentje komt met nieuwe functionaliteit (bijv. alarmsysteem met melding naar smartphone, on-board camera, connected services). Wel komt er steeds meer inbouw, maar TomTom vangt dat slim op door modulaire content & services te leveren aan de grote autofabrikanten (hogere marges dan de schermen).
Een smartphone voor autonavigatie stelt overigens ook niet al te veel voor. Laat je iphone maar eens voor de grap een keertje goed door de auto stuiteren; kost je toch snel €700,--. Of anders je tablet. Helemaal lachen.
Naast de mindere robuustheid is de schermgrootte van de smartphone te beperkt. Verder natuurlijk de bijbehorende bedieningsvriendelijkheid. Geef mij maar een PND voor in de auto.
TomTom moet echter wel harder aan de bak met innovaties (legio mogelijkheden en die zullen er vast gaan komen in 2013 en 2014; dan is er ook nog zo iets als Galileo dat een volgende golf aan innovatie gaat brengen).
TomTom is overigens in Consumer niet afhankelijk van slechts 1 product. Het biedt een steeds groter wordend scala aan nieuwe oplossingen zoals bijvoorbeeld:
-de TomTom Rider voor motoren (en brommers in Azie ;-));
-de Nike Sports Watch die volledig door TomTom is bedacht en ontwikkeld en op een uiterst slimme wijze wordt vermarkt;
-de Premium TomTom navigatie Apps voor Android en Apple-IOS (hopelijk volgt Windows snel);
-er verschijnen steeds meer eigen Apps waarvan de gratis TomTom-Taxi App een prachtig voorbeeld is van een totale en unieke oplossing met zowel de componenten in de Taxi als de componenten op de Smartphone; een oplossing die alleen TomTom als onafhankelijke en veelzijdige wereldspeler kan leveren; per taxiritje vangt TomTom een fee van €1-€1,50; rol dat maar snel wereldwijd uit en wordt marktleider (bij 10% marktaandeel in de 100 grootste steden komt er snel €300 miljoen aan extra winstbijdrage per jaar binnen); staat er een koers op het bord waar we nu alleen maar van kunnen dromen (ga me niet lastig vallen met hoezo de 100 grootste steden; wat mij betreft eerst de 100 krenten uit de pap; als het maar snel wordt uitgerold!)
-en er zit nog veel meer in de pijplijn; 17 april a.s. komt er weer het een en ander uit (hogstwaarschijnlijk Fitness/Sports).
Dat allemaal nog even los van de succesvolle transitie van hardware naar content & services met hogere marges. TomTom kent uiterst succesvolle producten, content en services (inclusief patenten) binnen de divisies Business Solutions (groeit), Licensing (groeit) en Automotive (groei komt eraan).
De de afgelopen periode binnengehaalde nieuwe deals zijn indrukwekkend. Dat moet allemaal nog voor het overgrote deel in de toekomst in de cijfers tot uiting gaan komen.
In 2012/2013 zijn er hiervoor vooral eerst nog de hoge ontwikkelingskosten (de kost gaat voor de baat). Desondanks blijft TomTom gezonde winst maken en zijn de schulden afgebouwd naar vrijwel nul. Voldoende ruimte dus om verder te gaan met innovatie en groei.
De smartphonedeals (Licensing) zullen al in de loop van 2013 voor een deel gaan bijdragen via de deals met Apple, BlackBerry, China-Autonavi, Intel-Telemap etc.. In 2014, 2015 en verder groeit dat hard door. In eerste aanzet zijn het de vermoedelijk nog beperkte initiële fees voor de basislicentie, maar hoogstwaarschijnlijk zijn er ook fees afgesproken over het daadwerkelijk gebruik van de kaarten en services. Naarmate de consument went aan de Apps en de ingebouwde kaarten/services vaker gaat gebruiken, kan het hard gaan met die extra inkomsten. TomTom laat niets los over de verschillende verdienmodellen die het heeft afgesloten (mag vermoedelijk niet).
In Automotive komt de groei pas echt goed op gang in 2014 via Renault en vooral in 2015 via de megadeal met Peugeot/Citroen (ook de deals met Fiat, Mazda, BMW, Qoros, Mercedes en Toyota zijn een geweldige prestatie; je moet er eerst maar een binnen zien te komen en vervolgens de contracten binnenhalen; complimenten zijn hier op zijn plaats!)
Bij het gevecht op de smartphone kan TomTom overigens wel van de 2 concurrenten Google en Nokia-Navteq leren. Zo is een gratis App met een modern verdienmodel dat is gebaseerd op advertenties, transactiefees en in-app aankopen van extra's zeker interessant. Dat kan gewoon naast de Premium Apps op de markt worden gebracht. Massa=Kassa.
TomTom heeft als groot voordeel dat het de enige onafhankelijke wereldspeler is. Ik zou veel liever een TomTom App en content gebruiken dan die van Google of die van Nokia-Navteq..
De smartphonemarkt is EXTRA omzet en ENORM groot.. TomTom is hierin nu al uitstekend gepositioneerd met eind dit jaar naar verwachting al 650 miljoen smartphonegebruikers met TomTom-inside. Dat groeit de komende jaren explosief verder. Extra Massa= Extra Kassa!
Binnen 2 jaar dus al 10 X zoveel TomTom-smartphonegebruikers als de huidige 65 miljoen TomTom-autogebruikers. Een meer dan geweldige prestatie. Welke analist gaat die extra cijfers in zijn sheet opnemen? Of wacht men totdat TomTom het eerst gaat uitleggen of laten zien in de cijfers. Wie het laatst wacht, wacht het best lijkt mij van toepassing, dus ik blijf mijn TomTom aandeeltjes voorlopig koesteren!