TomTom « Terug naar discussie overzicht

Verwachting Q1 resultaten

19 Posts
VanillaSky
0
Gezien het moment weer nadert dat er cijfers bekend gemaakt worden wellicht interessant om de verwachtingen te peilen onder de forumleden. Ik zal een voorzetje doen:

Consumer: 107
Automotive: 46
Licensing: 32
Business solutions: 18
Totaal: 203

Gross result: 111 (54.7% gross margin)

Opex: 110
Operating result: 1

Interest/Income tax: 1.5

Net result: -0.5

Uiteraard mag een verwachting voor geheel 2013 ook. Ik verwacht Q2 ook een net result van om en nabij 0 wat betekend dat de adjusted WPA van circa 20 eurocenten verdiend zal worden in Q3 en Q4.

[verwijderd]
0
Die 20 eurocenten zou aan het eind van het jaar ook een stuk hoger kunnen zijn.
De deals met Apple, BlackBerry, China-Autonavi etc. gaan naarmate de tijd vordert naar alle waarschijnlijkheid steeds meer opleveren.

Zouden voor die tijd de Q1 en Q2 cijfers wellicht worden gedrukt om een exit tegen een prikkie mogelijk te maken?
Zo ja, dan gaan we nooit weten of die 20 cent juist was en hoe en wat die megadeals ooit zullen bijdragen.

Een exit door de grootaandeelhouders lijkt mij ethisch onacceptabel. Zij zouden zich hierover tijdens de AVA kunnen en naar mijn idee ook moeten uitspreken. De gewone aandeelhouders hebben het risico van de transitie genomen en zouden ook van de voordelen moeten kunnen gaan plukken de komende jaren. Alleen al de kaarten zijn in 2008 aangeschaft voor 14 euro per aandeel en daarna fors afgeboekt. Je zou kunnen beargumenteren dat ze meer waard zijn geworden dan die 14 euro.
VanillaSky
1
quote:

exit na cijfers Q1-2013 schreef op 11 april 2013 13:34:

Die 20 eurocenten zou aan het eind van het jaar ook een stuk hoger kunnen zijn.
De deals met Apple, BlackBerry, China-Autonavi etc. gaan naarmate de tijd vordert naar alle waarschijnlijkheid steeds meer opleveren.

Zouden voor die tijd de Q1 en Q2 cijfers wellicht worden gedrukt om een exit tegen een prikkie mogelijk te maken?
Zo ja, dan gaan we nooit weten of die 20 cent juist was en hoe en wat die megadeals ooit zullen bijdragen.
Dat het uiteindelijk wat hoger is kan, veel hoger lijkt mij niet of je moet echt in een bijzonder complot geloven. Overigens zijn zelfs bij einde beursnotering cijfers wel te achterhalen dus die vlieger gaat niet op.

Maargoed ik nodig je uit een berekening neer te zetten voor Q1 en geheel jaar 2013, we zullen de komende kwartalen zien welke kant het op gaat en wie de visionair is hier op het forum ;-)
[verwijderd]
0
quote:

exit na cijfers Q1-2013 schreef op 11 april 2013 13:34:

Die 20 eurocenten zou aan het eind van het jaar ook een stuk hoger kunnen zijn.
De deals met Apple, BlackBerry, China-Autonavi etc. gaan naarmate de tijd vordert naar alle waarschijnlijkheid steeds meer opleveren.

Zouden voor die tijd de Q1 en Q2 cijfers wellicht worden gedrukt om een exit tegen een prikkie mogelijk te maken?
Zo ja, dan gaan we nooit weten of die 20 cent juist was en hoe en wat die megadeals ooit zullen bijdragen.

Een exit door de grootaandeelhouders lijkt mij ethisch onacceptabel. Zij zouden zich hierover tijdens de AVA kunnen en naar mijn idee ook moeten uitspreken. De gewone aandeelhouders hebben het risico van de transitie genomen en zouden ook van de voordelen moeten kunnen gaan plukken de komende jaren. Alleen al de kaarten zijn in 2008 aangeschaft voor 14 euro per aandeel en daarna fors afgeboekt. Je zou kunnen beargumenteren dat ze meer waard zijn geworden dan die 14 euro.
Nokia betaalde in 2008 bijna het dubbele voor de aanschaf van de kaarten van Navteq. Wat hebben die afgeboekt?

Bij een exit krijgen wij als aandeelhouders heus niet het recht om in de boeken en conracten te mogen kijken. De fairness opinion komt dan via een zogenaamd onafhankelijke zakenbank. Wellicht via de onafhankelijk stichting van de beschermingswal die op de AVA een nieuwe vorm krijgt? (op het verzoek van de aandeelhouders)
[verwijderd]
0
Ik maak me, mede gezien de gekke koersbewegingen van de laatste tijd, grote zorgen over de Q1 cijfers. De uitbreiding van de disproportioneel grote shortpositie van AKO is ook zo'n vreemde beweging (zeker als je die afzet tegen de beperkte free float van slechts zo'n 40%). En ook de plotselinge aanpassing van de beschermingswal (zogenaamd door de aandeelhouders ingebracht, maar welke zijn dit dan?)

Het goede nieuws van de vele megadeals die de komende periode en de jaren daarna in de cijfers tot uiting gaan komen is vaag gehouden. We weten vooral niets over de nieuwe verdienmodellen in de nieuwe en ENORME smartphonemarkt van straks miljarden gebruikers. Volgens Apple the biggest market ever.

Wellicht is er door een dirty partij een scenario bedacht van koers drukken met matige outlook (en adviesverlagingen van enkele analisten), dan nieuwe producten introduceren die de koers doen laten oplopen en die de week erna weer keihard onderuit halen met matige Q1 cijfers en de bevestiging van de outlook.
En dan pats boem is er de komende periode de exit tegen een prikkie. Ik hoop het niet, maar maak me pas na de Q3 cijfers wat minder zorgen.
Elviss
0
Ik heb geen enkel probleem met een Exit, ik denk dat jij een van de weinigen bent die dat wel heeft. TomTom is te klein om op eigen kracht verder te gaan. Een fusie met Garmin lijkt mij de beste oplossing voor zowel TomTom als Garmin! 5 euro per aandeel is wat mij betreft voldoende, wordt niet goed van dit scheit aandeel! Had ik ze maar verkocht op 13 euro.....
[verwijderd]
0
Elviss, ik ben het niet met je eens. Ik denk dat als TomTom steeds meer contracten binnenhaalt het juist een grote overlevingskans heeft. Onafhankelijk, onpartijdig en open(wie zijn klanten). Dit creëert een wereldspeler echter het verdienmodel is nog erg vaag. De eindgebruiker wil niks betalen voor kaarten en vindt dat dit gratis moet zijn. Fusie met Garmin voegt voor TomTom niks toe.
Elviss
1
De PND markt neemt alleen maar af en is daarom te klein voor TomTom, Garmin en enkele andere. Het verdienmodel voor de services aan smartphones en automotive is inderdaad vaag, daarnaast is er hier behoorlijke concurentie met Navteq en Google (welke deze kant steeds meer op dreigt te gaan). Het Fitness segment verwacht ik verder niet zoveel van, ik denk dat TomTom hier wat te laat mee komt, Garmin vist al enige tijd in deze vijver.
Ik denk dat voor Garmin de toekomst nog minder rooskleurig is, aangezien ze geen eigen kaaten hebben. Als Garmin dus in de toekomst ook een wereldspeler wil blijven lijkt het mij verstandig als ze een concurrent weg kopen welke hun positie versterkt. 1.5 tot 2 miljard lijkt me voldoende om TomTom binnen te halen. Ze hebben dan eigen kaarten, contracten met Smartphone leveranciers, Auto-inbouw en een concurrent minder. Snap overigens ook niet dat Garmin nog geen poging gewaagd heeft...
[verwijderd]
0

Wie zegt dat Garmin dit niet geprobeerd heeft? Alleen na de biedingsstrijd op TA zijn ze denk ik niet echt goed ontvangen in Amsterdam. En TomTom heeft 2,9 miljard alleen voor TA en dan denk jij dat TomTom akkoord gaat met een bod van 2 miljard voor alles? Schuld bijna weg en maakt elk jaar winst.. Men zal echt met iets beters moeten komen. Maar goed dit misschien meer een discussie voor een ander draadje, alleen is er al zo veel over gezegd en gefantaseerd dat ik het niet meer geloof.
[verwijderd]
0
De markt zegt vandaag €3,37=€740 miljoen complete hap.
Waarom zou je als Miljardenbedrijf "mapping" zelf opstarten? en in 5 jaar $4 miljard verbranden?...omdat de CEO niet aardig is?

Er moet echt NU duidelijkheid komen om onvrijwillige managementswisselingen voor te blijven....en dat heeft niet met huili huili te maken.
Een vijandig bod zonder vooraf enig overleg om de externe aandeelhouders te paaien, het kan heel snel gaan, we kennen allemaal de voorbeelden....
[verwijderd]
1
quote:

paulta schreef op 11 april 2013 18:43:

De markt zegt vandaag €3,37=€740 miljoen complete hap.
Waarom zou je als Miljardenbedrijf "mapping" zelf opstarten? en in 5 jaar $4 miljard verbranden?...omdat de CEO niet aardig is?

Er moet echt NU duidelijkheid komen om onvrijwillige managementswisselingen voor te blijven....en dat heeft niet met huili huili te maken.
Een vijandig bod zonder vooraf enig overleg om de externe aandeelhouders te paaien, het kan heel snel gaan, we kennen allemaal de voorbeelden....
Nooit gehoord van de beschermingsconstructie van TT en al helemaal niet inhoudelijk... Beetje jammer. Ook je rekensommetje klopt weer niet btw.

Ik zal je verder in je eigen wereldje laten en niet meer reageren op dit eindeloze gejammer.
[verwijderd]
0
quote:

Kiet = Niet schreef op 11 april 2013 18:34:

Wie zegt dat Garmin dit niet geprobeerd heeft? Alleen na de biedingsstrijd op TA zijn ze denk ik niet echt goed ontvangen in Amsterdam. En TomTom heeft 2,9 miljard alleen voor TA en dan denk jij dat TomTom akkoord gaat met een bod van 2 miljard voor alles? Schuld bijna weg en maakt elk jaar winst.. Men zal echt met iets beters moeten komen. Maar goed dit misschien meer een discussie voor een ander draadje, alleen is er al zo veel over gezegd en gefantaseerd dat ik het niet meer geloof.
De 3 wereldspelers zijn:
TomTom -betaalde in 2008 €2,9 miljard voor de kaarten = €14 per aandeeel.
Nokia -betaalde in 2008 €5,7 miljard voor de kaarten = het dubbele
Google -zal de afgelopen 10 jaar ook wel een slordige €10 miljard hebben uitgegeven om eigen kaarten te maken.

Of die kaarten meer of minder waard geworden zijn valt te bediscussiëren. In ieder geval is er momenteel een EXTRA markt van miljarden smartphonegebruikers aan het bijkomen. Vraag is of dat in de rekensom van de accountant zat bij de afboeking. Vraag is ook hoe Google de waarde van de kaarten in de boeken heeft en vooral Nokia.
boem!
1
quote:

exit na cijfers Q1-2013 schreef op 11 april 2013 19:09:

[...]

De 3 wereldspelers zijn:
TomTom -betaalde in 2008 €2,9 miljard voor de kaarten = €14 per aandeeel.
Nokia -betaalde in 2008 €5,7 miljard voor de kaarten = het dubbele
Google -zal de afgelopen 10 jaar ook wel een slordige €10 miljard hebben uitgegeven om eigen kaarten te maken.

Of die kaarten meer of minder waard geworden zijn valt te bediscussiëren. In ieder geval is er momenteel een EXTRA markt van miljarden smartphonegebruikers aan het bijkomen. Vraag is of dat in de rekensom van de accountant zat bij de afboeking. Vraag is ook hoe Google de waarde van de kaarten in de boeken heeft en vooral Nokia.
nokia is uiteraard meer dan navteq alleen.
in 2008 waren de intangible assets 10,41b groot onderverdeeld in 6,26 goodwill en 4,16 other intangible assets.
in 2012 was daar 5,32b van over met als onderverdeling 4.88b goodwill en ,64 other intangible assets.

de goodwill-afschrijving in totaal bij nokia is relatief bescheiden gedurende deze 4 jaar. daar staat tegenover dat de other intangible assets bijna in hun geheel zijn afgeschreven gedurende deze 4 jaar.
ik heb geen inzicht hoe nokia het onderdeel navteq bij aquisitie heeft verantwoord, welk gedeelte er naar echte assets is gegaan en welk gedeelte naar goodwill dan wel naar other intangible assets.

ik denk wel dat je in je oordeel moet laten meewegen, dat je bij toekenning van bedragen aan goodwill en other intangible assets daar een onderliggende berekening aan moet toevoegen.
indien de variabelen in die berekening wijzigen(minder pnd's) kom je bij toetsing uit op een lager bedrag.
dat lagere bedrag heeft voordelen voor de belastingberekening.
logisch dat bedrijven daar dankbaar gebruik van maken.

in hoeverre het bij tom2 gaat om een reele afwaardering zal de toekomst moeten uitwijzen.
de smartphone markt speelde niet ten tijde van de aquisitie van tele-atlas en daardoor is er ook geen waarde aan toegekend.

blijft overeind staan dat de markt tom2 nog steeds waardeert onder de 800 miljoen.
mi heeft dat alles te maken met het feit dat tom2 nog niet heeft bewezen daadwerkelijk hogere omzet- en winstcijfers te tonen in hun streven naar transitie van hardware naar content & services.

je ziet dat ook terug bij de consensus van analysten die uiterst voorzichtig opereren en ook bij vialli die om de toon te zetten ook maar dicht bij huis blijft en daardoor analysten-consesnsus en outlook van hg als maximaal haalbare ziet.

feit is dat de europese auto-industrie in het eerste kwartaal nog niet uit zijn mallaise is verlost, daarnaast weten we nog niets over het verdienmodel bij apple en daarom denk ik dat de omzet niet boven de 205 mio zal komen 1q met een maximale winst van 7 mio.

het lijkt er dus op dat ook nokia afschrijvingsverliezen heeft genomen op zijn aquisitie van navteq hoe groot die zijn is niet direct te achterhalen omdat nokia meer intangible assets heeft dan louter navteq.

blijft dus wederom afwachten maar dat zijn we wel gewend! het wachten is op bekendmaking 17 april van nieuwe consumerproducten, het moment dat automotive hersteld en er door inhaalvraag extra omzet gegenereert zal worden of en daar hoop ik op dat er enige disclosure komt tijdens ava mbt de deals met apple, blackberry etc met als uitkomst dat er bij feitelijk gebruik een variabele fee wordt betaald(hoe gering dat bedrag ook zal zijn) want dan is massa?

[verwijderd]
1
@martinmartin

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er Nokia-volgers zijn die de precieze waarderingen kennen.
Dat er een afwaardering is als er minder PND's worden verkocht lijkt logisch (en is ook fiscaal verstandig). Daar staan dan toch ook wel weer stijgende aantallen in Automotive & Business Solutions tegenover. Zeker als je ziet welke megadeals TomTom de afgelopen periode heeft binnengehaald.
Als er echter een paar jaar later een volledig nieuwe massamarkt van smartphones wordt toegevoegd, dan moet je opnieuw gaan rekenen.
Zeker als de huidige rekensom is gebaseerd op het in 12 jaar bereiken van 65 miljoen automobilisten en de nieuwe massamarkt in 2 jaar tijd al 10 maal zoveel gebruikers oplevert; 650 miljoen. Dat laatste aantal groeit de komende jaren explosief verder. Sowieso qua initiële fee en jaarlijkse onderhoudsfee interessant voor de kassa.

De inkomsten uit het daadwerkelijk gebruik van de kaarten en services op de smartphone zijn het EXTRA GROTE geheim van TomTom. Nu nog vrijwel nihil, maar de komende jaren booming. Er zijn nieuwe verdienmodellen op basis van inkomsten uit advertenties, fees en in-app aankopen van extra's (zie bijvoorbeeld de gratis TomTom-Taxi App met een fee van 1€-€1,50 per taxiritje).

Alleen al die ene gratis TomTom-Taxi App kan bij succesvolle uitrol en het veroveren van 10% marktaandeel in de 100 belangrijkste steden een jaarlijkse winstbijdrage leveren van €300 miljoen. Wordt je marktleider in deze niche, dan lopen er straks misschien wel een miljard gebruikers rond met jouw unieke App. Daar zou ik als aandeelhouder graag het succes van mee willen kunnen gaan genieten.

In Q1 verwacht ik mede gezien de voortdurende crisis in Automotive en Consumer ook nog niet al te veel. Misschien dat Business Solutions en Licensing licht kunnen verrassen.
Het zou al zeer knap zijn als Licensing de neergaande PND en Automotive verkopen weet op te vangen via de inkomsten uit de smartphones. Daarvan leek in Q4 2012 al sprake.
Verder verwacht ik in Q1 hogere kosten voor de nieuwe producten en nieuwe klanten. Zaken dus die pas in de toekomst zullen gaan bijdragen. Of activeert TomTom alle ontwikkelkosten?

boem!
0
@exit.
een herberekening van de goodwill door daarin ook smartphones te betrekken heeft bedrijfeconomisch geen enkele zin. het enige resultaat zou zijn dat je belasting mag betalen.
laat ze het maar waarmaken in de resultaten dat het inderdaad een cash-cow is.
die mogelijkheden liggen er zeker volgens mij maar eerst zien en dan geloven.
dat geldt in feite voor alle door tom2 afgesloten deals in de afgelopen twee jaar waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat indien slechts 50% werkelijk bij gaat dragen aan omzet en winst we zeker richting de 10 euro gaan. voor jouw target ad 30 euro en mijn target van 10 tot 50 euro zal er toch echt iets heel moois uit het licensing deel moeten komen.
[verwijderd]
1
@martinmartin

Uit Licensing verwacht ik de komende jaren veel.
De megadeals met Apple, China-Autonavi, BlackBerry, Renault, Fiat, BMW, Mercedes, Toyota, Peugeot/Citroen etc.etc. brengen grote aantallen nieuwe TomTom-gebruikers.
De naar verwachting contractueel overeengekomen variabele fees voor de smartphone kunnen goud gaan opleveren. Nu staat dat gebruik van Apps met kaarten/services nog in de kinderschoenen, maar het kan heel heel heel hard gaan!

Ook de nieuwe generatie producten is veelbelovend.
Alleen al de gratis TomTom-Taxi App kan bij succes en wereldmarktleiderschap die €50 eenvoudig doen kraken. Het is een potentiële mega blockbuster!!

Kansen genoeg. De basis is een bedrijf met mooi trackrecord, goed management (mits men afziet van onethische exit), zwaar ondergewaardeerde en unieke assets (kaarten + services + patenten), schuldenvrij, winstgevend, veelbelovende innovatie/pijplijn, vele megadeals afgesloten die de komende jaren gaan bijdragen en last but not least de succesvolle entree in de interessante/explosief groeiende en meest veelbelovende markt ever (smartphones en mobile services).
boem!
0
ik kan jouw betoog qua kansen niet anders dan onderschrijven en daardoor heb ik nog steeds een belang in tom2(alle andere shares al geruime tijd geleden verkocht) enkel en alleen vanwege het feit, dat tom2 naast asml in staat moet worden geacht om daadwerkelijk door te stoten tot de wereldtop op hun speelveld.

ik verwacht niet veel van de ava en bekendmaking cijfers over 1q maar ben wel heel nieuwsgierig naar hun presentatie op 17 april welke richting men opgaat met nieuwe initiatieven op consumergebied.
indien justin en daf66 het bij het rechte eind hebben kunnen we daar in de toekomst nog veel plezier aan beleven.
VanillaSky
0
Zie dat ik aardig in de buurt zat met mijn prognose, iets te positief. Automotive had ik iets negatiever verwacht, daarentegen valt licensing en consumer omzet me iets tegen. Zal deze cijfers laten bezinken en opnieuw mijn langere termijn prognose tweaken, deze zal ik van de week plaatsen.
[verwijderd]
1
quote:

VanillaSky schreef op 23 april 2013 08:10:

Zie dat ik aardig in de buurt zat met mijn prognose, iets te positief. Automotive had ik iets negatiever verwacht, daarentegen valt licensing en consumer omzet me iets tegen. Zal deze cijfers laten bezinken en opnieuw mijn langere termijn prognose tweaken, deze zal ik van de week plaatsen.
Toch mooi gedaan.

De gemiddelde consensus opnieuw betrouwbaar met lichte afwijkingen een aanrader voor de forumleden.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront