TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 25 maart 2016 16:24:

[...]
Toch een 'antwoord'. Jammer. Maarja,is ook veel gemakkelijker om dit soort reacties te plaatsen dan je om de inhoud te bekommeren. Dus ja, ongewenste interesse in mijn persoon.
Mediocre
[verwijderd]
5
quote:

*Justin* schreef op 25 maart 2016 20:34:

[...]

Wat Gerard zegt kan ik wel beamen.

Eerst waren 3D maps überhaupt niet nodig en nu is het ineens een game changer.

En bij TT wordt iedere steen opgetild om te kijken of er misschien iets is om over te twijfelen. En bij Mobileye wordt alle grootspraak direct voor zoete koek aangenomen.

Wat dat Japanse gebeuren betreft, ik vermoed TomTom betrokkenheid via Panasonic, maar kan het niet hard maken.
Ik snap steeds beter waarom er religieuze twisten ontstaan.

Als ik het heb over game changer dan gaat het bij mij over: We hebben er weer een partij bij die het (strijd)toneel betreedt en opnieuw de lakens kan gaan opschudden. Ik kan het niet anders zien dan op deze manier. Zeg ik daarmee dat ik dan ook om ben en niet meer in alles geloof wat ik hier ooit beweerd heb? Dat ik ineens een andere religie aanhang? Nee, dat zeg ik niet. Zeg ik dat het op de Mobileye manier moet? Nee. Heb ik respect voor Mobileye? Ja. Zeg ik dat het op de HERE of Tom2 manier moet? Nee. Heb ik respect voor HERE en Tom2? Ja.
Zeg ik dat 3D maps nodig zijn? Nee. Is dat de allesomvattende waarheid waar niet aan te tornen valt? Nee. Het is slechts mijn nietige bescheiden mening.

Wat de zelfrijdende auto nodig heeft is localisatie: weten waar het voertuig zich op de weg bevindt. Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Ik zie de auto als een robot die wij inmiddels in ons midden geaccepteerd hebben. Er komen nog veel meer robots aan. Die vinden straks ook allemaal hun weg. Te land ter zee en in de lucht (drones zijn al bijna gemeengoed). Gaan we daar allemaal ook 3D kaarten voor nodig hebben? Lossen we het op met kunstmatige intelligentie en V2X achtige oplossingen? Wie zal het zeggen.

Wat heb je er nou aan om mij te zien als onheilsprofeet? Het gaat toch om de waarde van wat ik zeg? Als je het onzin vindt mag je het toch gewoon naast je neerleggen of met tegenargumenten weerleggen?
In mijn beginpost over de Japanse congsie geef ik alleen maar feiten weer, citeer stukjes uit het artikel en noem het een gamechanger. Dat mag dan niet.
Maar Justin mag wel zeggen dat ineens Panasonic (Waar is Bosch gebleven?) het met Tom2 doet. Maar dat kan hij dan weer niet hard maken.
Let wel: Tom2 heeft alle testtrajecten waar ze HAD-testkaarten voor geleverd hebben genoemd op de site. Japan staat er niet bij.
Ik vind het niet erg dat hij dit veronderstelt, maar waar blijven nu de mensen die alleen maar op feiten willen afgaan en niet op veronderstellingen?
Ik denk dat we allemaal gissen en de feiten weten we op zijn vroegst pas over een jaar of pak hem beet 3, of 5. En nu een paar daagjes weg!
[verwijderd]
1
quote:

Hik schreef op 25 maart 2016 21:50:

[...]

Wat heb je er nou aan om mij te zien als onheilsprofeet? Het gaat toch om de waarde van wat ik zeg? Als je het onzin vindt mag je het toch gewoon naast je neerleggen of met tegenargumenten weerleggen?

In mijn beginpost over de Japanse congsie geef ik alleen maar feiten weer, citeer stukjes uit het artikel en noem het een gamechanger. Dat mag dan niet.

Maar Justin mag wel zeggen dat ineens Panasonic (Waar is Bosch gebleven?) het met Tom2 doet. Maar dat kan hij dan weer niet hard maken.

Let wel: Tom2 heeft alle testtrajecten waar ze HAD-testkaarten voor geleverd hebben genoemd op de site. Japan staat er niet bij. Ik vind het niet erg dat hij dit veronderstelt, maar waar blijven nu de mensen die alleen maar op feiten willen afgaan en niet op veronderstellingen?

Ik denk dat we allemaal gissen en de feiten weten we op zijn vroegst pas over een jaar of pak hem beet 3, of 5. En nu een paar daagjes weg!

Ik zou het niet te groot maken, alsof je als onheilsprofeet wordt gezien. Er werd jou slechts gevraagd wat het wat jou betreft nu is: is de 3D/HD map een essentieel component van de zelfrijdende auto of niet? Het leek even op selectief shoppen.

Ik denk niet in kampen als pro TomTom/long of contra/short. Wel in mensen die inhoudelijk posten en niet. Laten we het dus inhoudelijk houden en maak jezelf en anderen niet onderdeel van een kamp, maar gewoon als onderdeel van mensen die op inhoud discussiëren.

Als je op dit forum post, dan mag je ook reacties verwachten, die krijg ik ook. En als een negatief iemand reacties krijgt, dan kun je ook discussiëren of incasseren, in plaats van de reageerders neerzetten als religieuzen. Dan positioneer je jezelf qua taal bij de Zonnevlechten en is het ook niet gek als je posts alszodanig worden gelezen.

Wat Panasonic betreft: zij zijn maps inkoper zijn voor (o.a.) Toyota. Dus zij hebben eenzelfde rol als bijvoorbeeld Harman en Denso. Ook weet ik dat zij een uitgebreide test (wereldwijd) hebben gedaan naar maps actualiteit en alle geconstateerde verbeterpunten ook naar HERE en TomTom hebben teruggestuurd. Waarbij de TomTom map als beter/actueler uit de bus kwam. Of Panasonic nu ook de voorkeur heeft voor TT boven HERE, dat weet ik alleen niet. Soms kan de OEM (autofabrikant) het advies van de Tier1 overrulen.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 25 maart 2016 15:29:

[...]

Er wordt gezegd dat Tom2 de laatste onafhankelijke kaarten maker is. Mogelijk gaat dat ooit belangrijk worden, maar ik vraag me af voor wie. Vooralsnog lijken ze (zie ook de move van het Duitse consortium) het veel belangrijker te vinden om zélf aan het stuur van de ontwikkelingen te kunnen zitten.

De keuze van de drie Duitse autofabrikanten was niet zozeer ingegeven door het willen bezitten van HERE, maar vooral door het willen voorkomen dat een tech bedrijf als UBER het zou bezitten.

Het staat er toch vrij zwart op wit, vanuit BMW

What if Uber or Apple bought it and cut off their access? It was a purchase not for profit, but for security. “We simply wanted to protect that company,” said Klaus Fröhlich, a member of BMW Group’s management board.

recode.net/2015/12/08/german-carmaker...

Ik denk dat UBER en Apple nog steeds wel in de markt zijn en ook oren zouden kunnen hebben in een participatie in TomTom, op de manier zoals TT International stelde in hun brief.

Nu zie ik die brief slechts als wat papier en niet direct een aanleiding voor TomTom om dat soort stappen te nemen voor een kleine minderheidsaandeelhouder. De waarde van die brief is vooral dat nu TomTom aan zet is om te beargumenteren en aan te tonen dat het bedrijf als 1 geheel meer waard is dan de losse delen die TTI calculeert op 18 euro.

Ook moet je oppassen voor het onderschatten van minderheidsaandeelhouders. TTI heeft maar een paar procent van de aandelen. De Mol en Janivo hebben samen tussen de 10-20% van de aandelen en van de Mol is ook bekend dat hij dit soort stappen wil zien. Je wilt als bestuur niet dat zich een groep van meerdere kleinere aandeelhouders gaat vormen.
apollo
0
quote:

*Justin* schreef op 26 maart 2016 00:26:

[...]

De keuze van de drie Duitse autofabrikanten was niet zozeer ingegeven door het willen bezitten van HERE, maar vooral door het willen voorkomen dat een tech bedrijf als UBER het zou bezitten.

Het staat er toch vrij zwart op wit, vanuit BMW

What if Uber or Apple bought it and cut off their access? It was a purchase not for profit, but for security. “We simply wanted to protect that company,” said Klaus Fröhlich, a member of BMW Group’s management board.

recode.net/2015/12/08/german-carmaker...

Ik denk dat UBER en Apple nog steeds wel in de markt zijn en ook oren zouden kunnen hebben in een participatie in TomTom, op de manier zoals TT International stelde in hun brief.

Nu zie ik die brief slechts als wat papier en niet direct een aanleiding voor TomTom om dat soort stappen te nemen voor een kleine minderheidsaandeelhouder. De waarde van die brief is vooral dat nu TomTom aan zet is om te beargumenteren en aan te tonen dat het bedrijf als 1 geheel meer waard is dan de losse delen die TTI calculeert op 18 euro.

Ook moet je oppassen voor het onderschatten van minderheidsaandeelhouders. TTI heeft maar een paar procent van de aandelen. De Mol en Janivo hebben samen tussen de 10-20% van de aandelen en van de Mol is ook bekend dat hij dit soort stappen wil zien. Je wilt als bestuur niet dat zich een groep van meerdere kleinere aandeelhouders gaat vormen.

En waar een begin is, is ook een eind
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 25 maart 2016 09:34:

[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
Hik, een van de NOK's achter deze verwijdering was vermoedelijk van mij.
Ik waardeer je inzet en technische kennis, maar je toon gaat soms te ver.
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 25 maart 2016 21:50:

[...]

Als ik het heb over game changer dan gaat het bij mij over: We hebben er weer een partij bij die het (strijd)toneel betreedt en opnieuw de lakens kan gaan opschudden. Ik kan het niet anders zien dan op deze manier. Zeg ik daarmee dat ik dan ook om ben en niet meer in alles geloof wat ik hier ooit beweerd heb? Dat ik ineens een andere religie aanhang? Nee, dat zeg ik niet. Zeg ik dat het op de Mobileye manier moet? Nee. Heb ik respect voor Mobileye? Ja. Zeg ik dat het op de HERE of Tom2 manier moet? Nee. Heb ik respect voor HERE en Tom2? Ja.
Zeg ik dat 3D maps nodig zijn? Nee. Is dat de allesomvattende waarheid waar niet aan te tornen valt? Nee. Het is slechts mijn nietige bescheiden mening.

Wat de zelfrijdende auto nodig heeft is localisatie: weten waar het voertuig zich op de weg bevindt. Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Ik zie de auto als een robot die wij inmiddels in ons midden geaccepteerd hebben. Er komen nog veel meer robots aan. Die vinden straks ook allemaal hun weg. Te land ter zee en in de lucht (drones zijn al bijna gemeengoed). Gaan we daar allemaal ook 3D kaarten voor nodig hebben? Lossen we het op met kunstmatige intelligentie en V2X achtige oplossingen? Wie zal het zeggen.

Wat heb je er nou aan om mij te zien als onheilsprofeet? Het gaat toch om de waarde van wat ik zeg? Als je het onzin vindt mag je het toch gewoon naast je neerleggen of met tegenargumenten weerleggen?
In mijn beginpost over de Japanse congsie geef ik alleen maar feiten weer, citeer stukjes uit het artikel en noem het een gamechanger. Dat mag dan niet.
Maar Justin mag wel zeggen dat ineens Panasonic (Waar is Bosch gebleven?) het met Tom2 doet. Maar dat kan hij dan weer niet hard maken.
Let wel: Tom2 heeft alle testtrajecten waar ze HAD-testkaarten voor geleverd hebben genoemd op de site. Japan staat er niet bij.
Ik vind het niet erg dat hij dit veronderstelt, maar waar blijven nu de mensen die alleen maar op feiten willen afgaan en niet op veronderstellingen?
Ik denk dat we allemaal gissen en de feiten weten we op zijn vroegst pas over een jaar of pak hem beet 3, of 5. En nu een paar daagjes weg!
Heldere post voor degene die wil zien.
Echter, als iemand als beargumenteerd feit ziet dat de wereld plat is en er komt iemand die -beargumenteerd - met de mogelijkheid rekening houdt dat de wereld wel eens rond of vierkant kan zijn, zal de eerste slechts open staan voor de argumenten die stellen dat we op een platte schijf rondwandelen.
[verwijderd]
0
Ik heb het bericht van Hik gemist. Misschien werd verkeerd geïnterpreteerd waar het game changen betrekking op had. Ik denk niet op 3D maps.

TomTom maakt ze wereldwijd. Eerst snelwegen, daarna binnenwegen. Omdat de sdc ook op die manier het licht zal zien, er zullen nog heel wat jaren overheen gaan voordat je zelfrijdende auto's in de bebouwde kom zult zien.

Autofabrikanten hebben echter wel test maps nodig. Google heeft een straal van x kilometer rond haar hoofdkantoor in 3D maps om testst te doen. TomTom heeft de Duitse autobahn, Detroit en silicon valley gemaakt voor iedereen die wil testen. Maar soms zullen autofabrikanten ook hun eigen test gebieden maken (hoewel ze dat ook aan TT kunnen vragen). Wat ik lees is dat de timeline 2017 slechts gaat over het gezamenlijk bepalen van specs.
[verwijderd]
0
quote:

zonnevlecht schreef op 26 maart 2016 11:32:

[...]

Heldere post voor degene die wil zien.
Echter, als iemand als beargumenteerd feit ziet dat de wereld plat is en er komt iemand die -beargumenteerd - met de mogelijkheid rekening houdt dat de wereld wel eens rond of vierkant kan zijn, zal de eerste slechts open staan voor de argumenten die stellen dat we op een platte schijf rondwandelen.
Dus Hik is Galileo Galilei en de rest van IEX is de kerk. Creatief!
[verwijderd]
0
"Google patent bid reveals self-driving car decision-making, and a future of self-driving boats, golf carts and lawnmowers"

En voor de echte liefhebber zit er in het artikel ook nog een link naar de originele 'Patent Application' bij.

www.siliconbeat.com/2016/03/24/google...
[verwijderd]
1
En nog een zeer interessant artikel:

"comma.ai's neural network car and the hot new technology in robocars"

Let ook op de eerste twee commentaren onderaan.

ideas.4brad.com/comma-ais-neural-netw...
[verwijderd]
0
United Nations Economic Commission for Europe(UNECE) has made amendments to the 1968 Vienna Convention on Road Traffic, which will allow autonomous driving. The automated driving will be explicitly allowed in traffic, provided that these technologies are in conformity with the United Nations vehicle regulations. It is anticipated that automated driving will be the next revolution in the field of mobility. As human errors are many a time reason for road accidents, autonomous driving is expected reduce accidents.
Casper4711
0
@Hik, Een aantal van deze bedrijven zijn opgenomen in het NN Japan Fund en staat momenteel op € 13,32 en advies sinds 2 weken op kopen.
Zag dat er 5 grote die in jou lijst voorkomen,(Japanse automerken) bij zitten en tech.

telematicswire.net/japanese-governmen...

www.telegraaf.nl/dft/koersen/beleggin...
[verwijderd]
0
Interessant stuk en ook de comments
www.linkedin.com/pulse/car-companies-...

Zit een aantal scherpe uitspraken in over beperkte disruptieve vermogen van autofabrikanten. Vooral het stukje "if you scratch the surface...". Toch zijn de reacties ook goed, en misschien onderschat Roger de impact van het delen op het bezitten.
[verwijderd]
0

.....Missy Cummings is in een interview met AutoNews minder enthousiast. Volgens de robotica-wetenschapper aan de Duke University, waar ze het Humans en Autonomy Lab overziet, is de technologie nog verre van klaar.......

www.rtlz.nl/tech/zelfrijdende-autos-a...

En er zijn wel meer wetenschappers (o.a. uit de hoek van artificial intelligence) die zeggen dat het langer gaat duren.
Dat neemt echter niet weg dat TomTom al in de komende jaren met de HD-Maps en RoadDNA gaat profiteren van de snelle ontwikkelingen. Via de groei van ADAS en voorzichtig ook al HAD dat vooral geschikt is voor de snelwegen.
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront