TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

harrysnel schreef op 8 september 2016 15:13:

[...]

Ik zie mezelf wel als iemand die bereid is om koersverloop van TomTom in perspectief te plaatsen. Ben het ook met je eens dat er een switch is geweest naar "veilig" (kijk bv naar de ath koers van Unilever, de stand van de Dow, koers van Shell gerelateerd aan olieprijs, instorten biotech sector..).

Ook zie je TomTom dikwijls synchroon aan andere fondsen of index bewegen. Koers wordt dikwijls bepaald (zeker als er weinig volume is) door factoren buiten TomTom die een bepaald soort aandeel (niet dividend uitkerend, hoge k/w verhouding, gevoelig voor valuta schommeling) hoger/lager zetten. Tot zover: allemaal prima kan TomTom niets aan doen.

Waar mijn probleem wel zit? Een voorbeeld van deze week.

Ik stuur TomTom een mailtje met daarin een "makkelijke vraag". IR reageert vrijwel meteen via een mailtje, onderneemt actie (of had dat wellicht al gedaan) en bedankt voor de opmerking. Nu stuur ik recent ook een mailtje over het interview met Goddijn in het Parool. Zelfde toonzetting en wederom een makkelijk te beantwoorden vraag: "Klopt het dat neergang van de PND markt onjuist is weergegeven in het artikel? Heeft TomTom dit artikel van tevoren mogen inzien?

Geen antwoord per mail, geen ontvangstbevestiging.........helemaal niets.

Ik heb gemerkt dat IR van TomTom bij iedere vraag die gaat over "de manier van het neerzetten van TomTom in media" door management/IR weigert antwoord te geven. "Waarom geen persbericht over toevoeging Harman platform?" "Heeft IR rapport van den Drijver ingezien voordat hij dat rapport uitbracht?" "Heeft IR het "misverstand in de markt" zoals de Vries dat noemde over de intenties van Uber teruggekoppeld naar de ING analist/persbureau's"....

Dit bleken allemaal kansloze vragen. Door mij volkomen te negeren geeft IR voeding aan het idee dat bij mij leeft dat TomTom een heleboel zaken bewust onder de pet probeert te houden. Mijn idee: IR kan niet transparant zijn en reageren op volkomen normale vragen omdat er een spelletje gespeeld wordt waar IR/management bij betrokken is.

Dat is iets waar TomTom wel wat aan kan doen en in eigen hand heeft. Een eerlijke communicatie over het reilen en zeilen van het bedrijf.....dat is waar ik om vraag. Transparantie en meerjaren doelstelling. Als IR/management daartoe overgaat zet dit de koers stuk hoger. En dan ben ik wel bereid om achterover te leunen om het management tijd te geven hun plan te verwezenlijken. Eerst wil ik wel duidelijkheid wat dit plan voor de aandeelhouder betekent, de "bijzondere aandeelhouders" zijn immers wel op de hoogte van "the endgame".
Precies Harrysnel. Een AB!

Er worden vieze spelletjes gespeeld.
Crash Bandicoot
0
quote:

pieter1960 schreef op 8 september 2016 15:21:

[...]

Ja, als je in 2005 voor 17,50 naar de beurs bent gegaan, en je staat qua koers op de helft, kun je niet zeggen wat hebben we het goed gedaan. Als het uberhaupt wat word, moet je nog minimaal tot 2020 wachten.
Vergeet de emissies niet.
harrysnel
1
quote:

mjmj schreef op 8 september 2016 15:13:

Vreemde grafiek vandaag. Iemand observaties van het boekje?
Weinig volume. Werd voor opening al laat gelegd van ruim 100k op 8,40. Die verscheen gisteren al in het boekje in de loop van de dag toen koers wat herstelde. Gedurende de handel vanochtend ook blok van >30k laat op 8,35 gelegd. Verder veel geschuif met weinig transacties. Dikwijls bied boven laatstgedaan en laat onder laatstgedaan door gebrek aan handel. Beweegt nu mee met index. Zag ook ijsbergje in de laat die paar keer met iets van 826 stuks (uit mijn hoofd) werd aangevuld. Computer werk volgens mij.
[verwijderd]
1
quote:

Crash Bandicoot schreef op 8 september 2016 15:22:

[...]

Vergeet de emissies niet.
Dat is waar, maar de sector is zo hot, dan word je met zo n lage koers niet serieus genomen. Zelfs het kleine AND staat een stuk hoger.
harrysnel
6
Vandaag staat dit op het programma:

8 September 2016 London - Barclays Disruptive Mobility conference
Additional Information
Barclays analyst: Andrew Gardiner

TomTom representative: Bisera Grubesic (IR)


corporate.tomtom.com/calendar.cfm?cal=1

Van de week was IR al twee dagen op stap met Den Drijver. Den Drijver heeft met zijn koersdoelverlaging eerder dit jaar van E12 naar E9 (obv verlaging EBIT 2016-2018 met 70%) de koers van het aandeel onder druk gezet. Zeker omdat Den Drijver "huisanalist" is nemen beleggers een dergelijke stap serieus. Andrew van Barclays heeft TT uitsluitend op onderwogen gehad. Al vanaf E2. Hij kwam rond de Brexit nog met een verhaal over de negatieve effecten daarvan op TomTom en verlaagde koersdoel naar E6,25.

Dat IR uitgerekend met deze twee "toppers" op stap gaat zie ik als een middelvinger die naar de aandeelhouders wordt opgestoken.

Het maakt IR in het geval van Den Drijver immers niet uit dat hij middels een haastig in elkaar geflanste spreadsheet de koers naar beneden heeft geramd vlak voor de stille periode. Een spreadsheet waar hij contracten met autobouwers buiten laat, de inkomsten van de Volvo deal onderschat, take rates zo laag inschat dat Goddijn spontaan begint te klappen....een broddelwerkje.

En in het geval van Andrew van Barclays maakt het IR niet uit dat deze man tijdens webcast wel relevante vragen stelt maar dat je daar vervolgens niets van terug ziet in zijn adviezen waar hij de focus volledig legt op Consumer. Dat Andrew te pas en te onpas zijn koersdoel in de media herhaalt, soms 3x in een week is geen probleem.

IR op stap met Martijn en Andrew. Eigenlijk klopt dat wel. IR doet er net als deze twee analisten alles aan om de werkelijke waarde van TomTom te verbergen. Management + IR hebben lak aan de aandeelhouder en spelen een spelletje. Den Drijver en Andrew spelen mee....
[verwijderd]
1
quote:

pieter1960 schreef op 8 september 2016 15:40:

[...]

Dat is waar, maar de sector is zo hot, dan word je met zo n lage koers niet serieus genomen. Zelfs het kleine AND staat een stuk hoger.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de markt de producten en diensten van TomTom gewoon niet ziet zitten. Dat men totaal niet tevreden is over de kwaliteit.

Zou dat soms het geval zijn?? Blijven Goddijn en zijn IR daarom zo pijnlijk stilletjes??

Ja, dat krijg je er nu van. Als het management en IR weigeren te communiceren en beleggers zien de koers steeds verder weg glijden dan gaan mensen zelf conclusies trekken.
[verwijderd]
2
quote:

Riet van Milt schreef op 8 september 2016 14:57:

[...]
Er wordt hier al jaren met twee maten gemeten en zeker vanaf december. Zodra iemand hier meldt dat de markt een k/w van 38 blijkbaar mooi genoeg vindt bij de huidige ontwikkeling van de transitie (die véél langer duurt dan sommige positivo's al jaren voorspellen) ben je een basher, een trol, een uitgerangeerde bejaarde en op zijn minst een alias van Riet van Milt.
TT meldt niets wat een hogere koers op dit moment rechtvaardigt. Ze sluiten wel eens een contractje of lanceren hebbedingetjes, maar het is niet meer dan logisch dat er activiteiten plaatsvinden, anders zou het bedrijf namelijk failliet zijn.
Net als de markt naar de bedrijfsresultaten kijken wordt hier als vloeken in de kerk beschouwd en leidt tot onheuse zoniet beledigende reacties van bepaalde sujetten.
Gewoon boven staan.......
Ik schat het aantal non-believers in TomTom op 90% en het aantal believers op 10%.

De koers-winst verhouding is te laag... de aandeelhoudersstructuur staat koersgroei in de weg... de marges zijn te laag... de autofabrikanten hebben teveel onderhandelingsmacht.... de concurrenten zijn te talrijk, de consument te wispelturig... het personeelsbestand te snelgroeiend en de R&D uitgaven ook.... concurrent HERE ligt met grote investeerders in bed, TomTom met niemand en laat toch geen investeerders toe.... laat staan een verkoop van Telematics... Mobileye kan met een paar miljoen R&D namaken waar TomTom miljarden in heeft zitten, de autofabrikanten worden self-sufficient, HD maps zijn niet relevant voor zelfrijdende auto’s.... consumer producten zijn voor niemand relevant, deals met autofabrikanten liggen te ver in de toekomst en de kosten juist te dichtbij.... UBER gaat haar eigen weg en Apple ook.... de oprichters van TomTom zijn bezig met hun eigen delisting agenda, investor relations met zand in de ogen strooien, de hedgefunds met het slopen van de koers, analisten met verwarring zaaien, Corinne met een emancipatiebeweging of iets anders ‘exciting’, Harold met stotteren... en het IEX forum zit in zak en as.

Perfect zou ik zo zeggen! Hoe groot is de kans dat je met dit soort denkbeelden teveel betaalt voor een aandeel? Dat er lucht in zit? Ten opzichte van bovenstaande is de realiteit een stuk zonniger.
[verwijderd]
0
Mooi verhaal Justin, maar beleggers kunnen er natuurlijk weinig mee.

We zijn afhankelijk van informatie en communicatie. En we horen eigenlijk helemaal niks. Wanneer gaat Goddijn eindelijk eens fatsoenlijk communiceren?

In 2020? 2050?

Koers van Mobileye staat trouwens mooi te glanzen dit jaar.
Communiceren ze daar wel?
[verwijderd]
0
quote:

Paulus29 schreef op 8 september 2016 16:01:

Mooi verhaal Justin, maar beleggers kunnen er natuurlijk weinig mee.

We zijn afhankelijk van informatie en communicatie. En we horen eigenlijk helemaal niks. Wanneer gaat Goddijn eindelijk eens fatsoenlijk communiceren?

In 2020? 2050?
Ik denk nooit, en dat het voor weinig vd beurs afgaat, ik hoop op 12.
De CEO van Mobileye weet wel hoe hij het moet brengen, hoop bla bla, maar ze hebben wel een lekkere koers, met een beetje pech staan we morgen weer onder de 8.
[verwijderd]
0
quote:

pieter1960 schreef op 8 september 2016 16:05:

[...]

Ik denk nooit, en dat het voor weinig vd beurs afgaat, ik hoop op 12.
De CEO van Mobileye weet wel hoe hij het moet brengen, hoop bla bla, maar ze hebben wel een lekkere koers.
Ik vrees dat "WieisdeMol" een exit van 12 euro nog te veel zal vinden.

Is 10 euro geen mooi rond bedrag??
[verwijderd]
0
quote:

Paulus29 schreef op 8 september 2016 16:09:

[...]

Ik vrees dat "WieisdeMol" een exit van 12 euro nog te veel zal vinden.

Is 10 euro geen mooi rond bedrag??
Ook goed, ben ik ook tevreden mee.
[verwijderd]
0
quote:

Paulus29 schreef op 8 september 2016 16:01:

Mooi verhaal Justin, maar beleggers kunnen er natuurlijk weinig mee.

We zijn afhankelijk van informatie en communicatie. En we horen eigenlijk helemaal niks. Wanneer gaat Goddijn eindelijk eens fatsoenlijk communiceren?

In 2020? 2050?

Koers van Mobileye staat trouwens mooi te glanzen dit jaar.
Communiceren ze daar wel?
Ik hoop dat ze onzekere zeurpietjes negeren. Het is toch nooit goed. Je kan vandaag een mooi verhaal houden en over een week is men het alweer vergeten of onzeker over iets anders. Dit gaat over beleggers zelf. Of ze in staat zijn een bedrijf te 'lezen' en op hun eigen oordeelvermogen durven te vertrouwen. Zonder continue behoefte aan bevestiging.

Laat Goddijn ajb niet allerlei mooie verhalen houden om beleggers te pleasen. Laat de feiten maar spreken. Over een paar weken orderboek automotive (ruim) boven 350 miljoen, dan blaast het iedereen uit het water. En zijn er weinig aanvullende woorden nodig.
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 8 september 2016 16:15:

[...]

Ik hoop dat ze onzekere zeurpietjes negeren. Het is toch nooit goed. Je kan vandaag een mooi verhaal houden en over een week is men het alweer vergeten of onzeker over iets anders. Dit gaat over beleggers zelf. Of ze in staat zijn een bedrijf te 'lezen' en op hun eigen oordeelvermogen durven te vertrouwen.

Laat Goddijn ajb niet allerlei mooie verhalen houden om beleggers te pleasen. Laat de feiten maar spreken. Orderboek automotive (ruim) boven 350 miljoen blaast iedereen uit het water. Dan zijn er weinig aanvullende woorden nodig.
Maar waar is dat mooie verhaal van Goddijn dan Justin????

We horen helemaal niks van die man en al helemaal niet van zijn IR. Dus er valt helemaal niks te vergeten..

Het gaat niet om pleasen maar om het fatsoenlijk en vooral ook adequaat INFORMEREN van je aandeelhouders. Nu moeten we het doen met vreemde (foutieve) calculaties van Martijn den Drijver, gezwam over de bedreigingen van Uber en fake SELL en koersdoeladviezen..

Doodse stilte vanuit TomTom.
[verwijderd]
2
Wat een negativiteit hier.. Heel AMX en AEX zit zwaar in de min, en iedereen zit gelijk te klagen over TOMTOM. Ik zit ook vol in TOMTOM maar ik beleg voor meerdere jaren.

Ik heb er geen moeite mee als we morgen -10% staan, het zou jammer zijn maar ik zou er niet wakker van liggen. Ik Investeer alleen met geld dat ik 5+ jaar kan missen, en alleen in bedrijven waar ik vol in geloof. In dit geval geloof ik in Tomtom, en denk ik dat we over een paar jaar zullen lachen om de huidige koers.

Meryntje
2
quote:

Paulus29 schreef op 8 september 2016 16:21:

[...]

Maar waar is dat mooie verhaal van Goddijn dan Justin????

We horen helemaal niks van die man en al helemaal niet van zijn IR. Dus er valt helemaal niks te vergeten..

Het gaat niet om pleasen maar om het fatsoenlijk en vooral ook adequaat INFORMEREN van je aandeelhouders. Nu moeten we het doen met vreemde (foutieve) calculaties van Martijn den Drijver, gezwam over de bedreigingen van Uber en fake SELL en koersdoeladviezen..

Doodse stilte vanuit TomTom.
Neem er een voorbeeld aan.

Groet uit Grunn.
tatje
2
quote:

Hanman schreef op 8 september 2016 16:33:

Wat een negativiteit hier.. Heel AMX en AEX zit zwaar in de min, en iedereen zit gelijk te klagen over TOMTOM. Ik zit ook vol in TOMTOM maar ik beleg voor meerdere jaren.

Ik heb er geen moeite mee als we morgen -10% staan, het zou jammer zijn maar ik zou er niet wakker van liggen. Ik Investeer alleen met geld dat ik 5+ jaar kan missen, en alleen in bedrijven waar ik vol in geloof. In dit geval geloof ik in Tomtom, en denk ik dat we over een paar jaar zullen lachen om de huidige koers.

Hallo Hanman.

Ben het met het bovenstaande helemaal eens.

Ik ben er ook van overtuigd, dat Tom Tom er voor gaat zorgen, dat ik zelfs bij regenweer de zon zie schijnen.

Ben het met * Justin * eens, wacht maar gewoon op Parijs en de nieuwe orders die Tom Tom laat zien.

Laat Goddijn ajb niet allerlei mooie verhalen houden om beleggers te pleasen. Laat de feiten maar spreken. Over een paar weken orderboek automotive (ruim) boven 350 miljoen, dan blaast het iedereen uit het water. En zijn er weinig aanvullende woorden nodig. ( ALDUS * JUSTIN * )

Het eindspel komt steeds dichterbij en dus gaat Tom Tom echt niet veel meer zeggen of veranderen aan de communicatie.

Ik begrijp harrysnel wel, maar ik denk dat de afspraak binnen Tom Tom is, bepaalde vragen mag je beantwoorden, maar bepaalde vragen niet.

In tegenstelling tot harrysnel, word ik er wel blij van, dat Tom Tom bepaalde vragen niet beantwoordt, maar zelfs negeert.

Mijn mening: Het uur U nadert :-)

siepels
0
quote:

Paulus29 schreef op 8 september 2016 16:16:

[...]

Harrysnel, het is een grove schande!!

Goddijn moet opstappen. Geen andere conclusie mogelijk.
Het klinkt raar: Je spreekt dezelfde taal als Monkymaker.
tatje
0
4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront