TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
[verwijderd]
0
[verwijderd]
2
www.wareable.com/tomtom/tomtom-we-wer...

Nog een interview met Corinne.

TomTom: We were flattered by Apple Watch Series 2
Company has future plans for its Bandit action cam - but not smartwatches

In the last three years TomTom has made a big push beyond sat navs and into the world of fitness with sports watches, an action camera, and now an activity tracker to boot.

Which is why it's no surprise TomTom co-founder Corinne Vigreux was keeping a close eye on Apple's press conference this week, telling Wareable she was "flattered" by Apple's decision to focus so heavily on fitness in the Apple Watch Series 2.

"It's interesting to see Apple thinks the same thing as us," said Vigreux, who saw similarities with TomTom's first watch, the Runner. "In the keynote Apple made a big thing about how you can run without your phone, I think a lot of it is similar to our first product.

"So there was a bit of flattery there. We're thinking in the same way as far as this market is concerned. They are also a lot more expensive, so that reassures me as well."

Vigreux highlighted the Apple Watch Nike+ as a particularly interesting collaboration. "Nike has been struggling with hardware, that's been one of the issues they've had. Sports technology will help the world of sport and I think that collaboration is not completely unexpected. Tim Cook sits on the Nike board, so that kind of makes sense."

And while Vigreux promised that smartphone notifications are still heading to its sports watches (despite being promised long ago), she also said that TomTom has no interest in making a proper smartwatch.

"There's a lot of people there, I don't think we can add value. I want to do something that's unique and where we can add value. Our core customer is a fitness person.

"We find that if you compromise too much you end up with something that doesn't do anything right. Battery life is very important for this type of product, and I think that is the type of choices we make."

I spy a Bandit

We also asked whether we'll see another iteration of the Bandit, TomTom's GPS action camera, which launched last year.

"Yes, when we see the moment is right, we have a lot of ideas in the pipeline," said Vigreux, but acknowledged that it's a difficult category to tackle right now.

"I think this market is at a difficult time. If you follow the GoPro results you can see it's not a walk in the park." And why is that? "I think one of the problems is that people would buy them, but not use the footage or do much with the data," said Vigreux.

"I think one of the issues is that editing and uploading and sharing was not intuitive enough to go mass market, and I think that's the reason we've seen a decrease. I still believe it's one of the most complex and best products we've ever done."
Nait Soesen
0
quote:

harrysnel schreef op 9 september 2016 16:03:

[...]

Justin, ik heb voor het eerst sinds jaren niet geluisterd naar het Apple event. De reden: als er TomTom gerelateerd nieuws komt maakt het toch geen ene drol meer uit voor de koers. Endgame, geduld, Goddijn laten broeden.....en uiteindelijk mogen wij dan wel/niet meedoen op moment suprême. Relevante info raakt toch niet bekend in de markt en tot die tijd wordt de koers gezet waar men maar wil.

Je schreef gisteren over 90% non-believers <------------> 10% believers. Daarin heb je gelijk. Maar voor de koers omhoog kan gaan heb je uiteindelijk "believers" nodig. Wat zijn nu de "misverstanden" mbt TomTom die je noemt, hoe kunnen die opgelost worden en zal dat gebeuren? Ik pak even 4 punten:

1 Het "misverstand" dat TT al royaal gewaardeerd is gezien k/w.
- Oplossing: laat zien dat de onderliggende factoren die k/w bepalen in de toekomst positief gaan draaien en maak bv duidelijk op welke manier het orderboek Automotive in de cijfers gaat lopen.
- Kans: dit gaat niet gebeuren want management/IR weigert om outlook/doelstelling te geven die verder ligt dan het lopende jaar.

2 MobilEye maakt zelf Maps vergelijkbaar met TT.
- Oplossing: leg het verschil tussen techniek van MobilEye en die van TomTom duidelijk uit. Kan op de CES, AVA, webcast...
- Kans: nihil. Goddijn laat zich niet uit over concurrentie.

3 Uber gaat haar eigen weg en Apple ook.
- Oplossing: informeer de markt over het complementair zijn van de inspanningen van bv Uber en TomTom.
- Kans: te laat legde de Vries dit uit. ING analist was al prominent in media geweest met zijn mening dat de inspanningen van Uber slecht nieuws zijn voor TomTom.

4 Iedereen wil bij Here aanschuiven.
- Oplossing: noem concreet namen van partners waar mee samengewerkt wordt.
- Kans: gaat niet gebeuren. TomTom bracht geen persbericht uit dat het was toegevoegd aan het nieuwe Harman platform en houdt daarmee het idee in stand dat Here de enige partij is die betrokken is bij dit platform.

Dus: 90% non-believers en 10% believers is een situatie die Management + IR zelf in de hand werken. Het zijn niet "domme beleggers die niet verder willen kijken" maar een falen van TomTom zelf.

Als ik in het verleden iets in lijn van het bovenstaande opperde gaf jij meermaals aan dat TomTom ook communiceert via analisten. Dus dat TomTom zich bv richt op >E100mln klanten die totaal pakket afnemen hadden we kunnen weten door naar den Drijver te luisteren. Maar deze analisten:
- schatten de Volvo deal te laag in (Den Drijver).
- zien de inspanningen op mapping gebied van Uber als bedreiging (ING).
- vinden Brexit reden om koersdoel te verlagen (Barclays).
- denken dat je satellietbeelden kunt overtrekken en dan heb je makkelijk kaarten (Jos Versteeg).

Ook in de communicatie naar analisten faalt TomTom blijkt uit bovenstaande. Dat Versteeg een podium krijgt, een baas heeft die het okee vindt dat hij op deze manier in de media komt en dat niet iedereen hem vierkant uitlacht en het opvat als een grap......dat is schuld van TomTom zelf.

Hoe komt het goede nieuws vanuit TomTom dan tot ons? Niet via IR. Niet via de analisten. Alleen op dit forum weten we het.....daar zit de 10% die er geloof in heeft. Maar een deel van de 10% zal het inmiddels net als ik spuugzat zijn dat TomTom niet zelf het bedrijf op een juiste manier neerzet. Ik heb ook dikwijls de strategische stappen van TomTom op dit forum "verdedigd", uitgelegd waarom ik denk dat geduld hebben belangrijk is, duidelijk proberen te maken waarom de Apple deal goed is voor TT (probes voor kaarten, 2 way deal)..

Nu is het tijd dat TomTom dit zelf gaat doen. Ze zijn dat zelfs verplicht.

Prima verwoord @Harrysnel, vette AB van mij.
[verwijderd]
1
Arogantie ten top met die HG, totale minachting naar de particuliere aandeelhouders.
Hij vertikt het om na 10 jaar eens aandeelhouderswaarde te creëren.
We moeten gezamelijk aan de poort van het hoofdkantoor gaan rammelen en volop de media erbij betrekken.

HG JE EIGEN SPEL MET FRENDS SPEEL JE MAAR IN JE PRIVE ONDERNEMING MAAR NIET MET EEN BEURS GENOTEERDE ONDERNEMING.

De enige manier om die arrogante in de QUOTE 500 staande CEO eens onder druk te zetten
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 9 september 2016 22:49:

McKinsey

De waarde van connected car data in 2030 is

$ 1.500.000.000.000

(1,5 trillion)

www.forbes.com/sites/sap/2016/09/07/f...
LOL die heb je van mij via Twitter. Toch bedankt voor het posten hier.
[verwijderd]
1
quote:

potpourri schreef op 9 september 2016 20:14:

@ Justin, als je in je 10 jarige historie aan de beurs , na een zeer korte hevige spike de aandeelhouder door het stof hebt laten gaan, die hebben ook TT @ 3 euro zien noteren, die weten dat het een haar heeft gescheeld of de founders hadden het van de beurs gehaald, als deze aandeelhouders nu zien dat branche/sector genoten waarderingen krijgen waar de TT aandeelhouder enkel van mag dromen en als deze droom ooit bewaarheid moet worden via profits dan moet TT nog eens tig x meer gaan verdienen dan die lullige 25 centjes die ze nu laten zien met veel one-off's , dan neem je als Bestuur een ongelofelijk risico om niet iets van die onderliggende waarde te verzilveren door een IPO of te partneren of te verkopen.

nu kan je zeggen Ja en kijk naar een Tesla, kijk naar een MBLY die maken ook geen winst, maar dan zeg ik kijk naar die hun waarde aan de beurs.

TT , dit geweldige TT met hun super road DNA met hun winning van tenders, met hun award winning Telematics staat aan 2 miljard en ze moeten vechten om dit vast te houden, dan ben je toch verkeerd bezig voor de reguliere aandeelhouder, hoe kan je die nu overtuigen in je tent te investeren, je hebt ze al 10 jaar niet kunnen overtuigen en nu zie je wat de markt willing is te betalen voor gelijkwaardige bedrijven die jij ook bezit en je krijgt het niet voor elkaar om jouw waarde omhoog te brengen, omdat jij zo heilig overtuigd bent van je gelijk ?

HG heeft nog helemaal nul gelijk gekregen, Apple krijgt het woord TomTom net eens uit de bek. ze hebben het over that small company making maps. , da's geen compliment hoor, mocht je dat denken.

Apple heeft het enkel over Apple maps, Uber heeft het over Uber maps, Toyota over Toyota maps, Ford over Ford maps.
HG is geen garantie dat TT maps een succes gaat worden financieel, die is er niet, de garantie die we wel hebben is wat Here en Fleetmatics heeft opgebracht en om nu 100% op HG zijn view te varen is waanzin als de markt bereid is voor minder waardevolle branchegenoten ( Here en Fleetmatics) meer te betalen dan waar TT in haar geheel nog niet voor de 1/2 aan de beurs noteert, dit is toch voor de reguliere aandeelhouder om zot van te worden en dat heeft niets te maken met geen geloof hebben in wat TT waard moet zijn het is een kwestie van geen vertrouwen hebben in hoe het bestuur met aandeelhouderswaarde creatie omgaat.

dat Justin is slecht managen van aandeelhouderswaarde, dat is een risico nemen dat je niet kunt verantwoorden, 4 jaar geleden gingen ze nog bijna failliet.

dit alles heeft trouwens niets vandoen met de uitvoering van het reilen en zeilen binnen het bedrijf qua uitvoering, dit heeft alles te doen met risk management.

jij hebt ook in London gewerkt, het eerste wat ze je daar leren in welke branche je ook werkt is dat je behalve als CEO van een beursgenoteerd bedrijf dat je een goede uitvoerende manager moet zijn voor je bedrijf en personeel en dat je ook een risk Manager moet zijn, want als beursgenoteerd bedrijf en of je het nu wil of niet heb je als prioriteit aandeelhouderswaarde scheppen at an acceptable risk to share holders.

dus ik zeg , ik voel me als aandeelhouder te kort gedaan als HG niet iets van die onderliggende waarde naar de beurskoers vertaald en dat kan maar op 2 manieren, of je komt met zo'n goed, onderbouwd plan dat de verdiensten/winsten snel een hogere waardering rechtvaardigen of je levert het bewijs door iets hard te maken.

maar een pep-talk we werken naar het eindspel en je merkt het wel als het zo ver is, daar kunnen we niks mee.

ik weet jij hebt een blind geloof en vertrouwen in wat TT doet, jij denkt dat TT ahead of the game is en blijft, maar heb je wel eens gezien wat er kan gebeuren bij al die bedrijven die allemaal dachten wij zijn top in kwaliteit, in voorsprong en in marktleider, de BBRY's de Nokia's , de Kodak's enz.. allemaal bedrijven die het zeker wisten.
de nieuwkomers in China die doen voor de Apple phones 2 dingen , ze closen de gap on quality en ze vernietigen de prijs en Apple is een hype article, een cult en toch draaien ze minder.

nogmaals Justin, weet ik denk dat TT gaat kapitaliseren en daarom zit ik er vol in, maar ik maak me geen illusie "we horen het pas als het een deal is"

gd wknd.

Hallo Wies, AB en ik sluit me volledig aan bij je verhaal.

Ik zit al tijden redelijk vol in @TT en gisteren en vandaag stukken bijgenomen, momenteel een weging van 31,6% in m'n portefeuille!
De enige reden dat ik in @TT zit en voorlopig ook blijf zitten is de onderwaardering van hun hot topic assets waar de juiste partij bereid is grof geld voor neer te tellen.

Zoals iedereen weet zijn bij een verkoop (geheel, deel of participatie) minimaal 2 partijen nodig;
- de koper en die zijn er voldoende gezien de recente ontwikkelingen
- de verkoper en in die hoek van familie en vrinden gebeurd ogenschijnlijk niets!
Ze moeten natuurlijk zichzelf niet openlijk in de etalage zetten, maar je moet het ijzer smeden wanneer het op z'n heetst is en naar mijn idee is de temperatuur de laatste maanden alleen maar aan het afkoelen.

@TT is een beursgenoteerd bedrijf waarin wij aandeelhouders op verzoek van de familie en vrienden van @TT risicodragend kapitaal hebben ingestopt met slechts 1 reden, op redelijke termijn een zo optimaal mogelijke vergoeding incasseren.
Dus heeft het bestuur en met name de CEO de plicht in de realisatie van de juiste ondernemingswaarde door de hoogst mogelijke opbrengst en waardering tegen de juiste kosten voor de onderneming te realiseren.
En hebben ze daar geen zin in moeten ze @TT van de beurs halen en de benodigde centen bij de bank lenen en reken maar dan deze gasten gezien de k/w van @TT een behoorlijke risico premie zullen eisen.

Gezien het verloop in de US gaat @TT maandag onder de 8 openen..

Prettig weekend.......Peter
[verwijderd]
0
"..Gezien het verloop in de US gaat @TT maandag onder de 8 openen.."

Jaja..de plotselinge rentevrees zal de koers van het met schulden beladen TomTom nu midscheeps treffen.
[verwijderd]
3
quote:

pieterbell schreef op 9 september 2016 22:57:

[...]Hallo Wies, AB en ik sluit me volledig aan bij je verhaal.

Ik zit al tijden redelijk vol in @TT en gisteren en vandaag stukken bijgenomen, momenteel een weging van 31,6% in m'n portefeuille!
De enige reden dat ik in @TT zit en voorlopig ook blijf zitten is de onderwaardering van hun hot topic assets waar de juiste partij bereid is grof geld voor neer te tellen.

Gezien het verloop in de US gaat @TT maandag onder de 8 openen..

Prettig weekend.......Peter

Mooi moment om bij te kopen. Doe er je voordeel mee. Heb genoeg inside informatie gelezen.
[verwijderd]
1
quote:

Vici schreef op 9 september 2016 23:08:

[...]

Mooi moment om bij te kopen. Doe er je voordeel mee. Heb genoeg inside informatie gelezen.
Zozo, mee op snoepreisjes, insiderinformation. Mag je ook al op Har's en Corrie's verjaardagsfeesie komen?
[verwijderd]
14
Hi Wies,

Ik zie dat je 9 aanbevelingen hebt gekregen voor je post. Dus ik moet in elk geval erkennen dat er behoorlijk wat mensen zijn die het met je eens zijn. Maar het was niet echt een antwoord op mijn vraag. Jij stelt dat TomTom een "groot risico" neemt als ze niet een onderdeel verkoopt. Gevraagd naar de concrete risico's die er zijn, komt er van jou een stuk dat vooral gaat over het aandeel. Terwijl mijn vraag was welke risico's het bedrijf TomTom nu exact heeft. Waar wordt TomTom bedreigd. Als je het plat slaat eigenlijk behoorlijk weinig.

CONSUMER

- PND markt wordt verdeeld door TomTom en Garmin (toetreders vinden t niet interessant)
- Marktaandelen zijn stabiel, tomtom wint soms een procentje.
- Prijzen stabiel. Garmin en TomTom vechten elkaar niet de tent (meer) uit. Hebben ze beiden geen belang bij.
- In sport segment is TomTom een contender (uitdager). Er is vooral een terrein te winnen, niet te verliezen.
- De grote speler is Fitbit met een 60% marktaandeel. TT heeft nu ook een tracker, met een voor de markt nieuwe functionaliteit.
- TomTom profiteert van haar merkbekendheid om zich hier ook te mengen.
- Jawbone, wat ik een goed merk vind heeft het moeilijk.
- De action cam markt is moeilijk, zie GoPro. Is van de lange adem. TT heeft hier geen hoge doelen in gesteld voorlopig, het is een toe in the water. Imho is andere marktbenadering nodig, wat minder sport, meer leasure.

Risico-score op schaal van 0 tot 10: 3.

TELEMATICS
- Marktleider Europa, innovatieleider, top marges, veel abonnees, ondergepenetreerde markt die nog jaren vooruit kan, goed legacy free platform, samenwerking met app ontwikkelaars.

Risico-score op schaal van 0 tot 10: 2.

Automotive, excl autonoom rijden
- Steeds meer auto's worden connected met een simkaart aan boord. De totale markt neemt daardoor toe. Want de simkaart is een randvoorwaarde voor de auto om tomtom real-time maps en traffic real-time te krijgen. Wat je veelal ziet is dat als een autofabrikant de auto connected maakt, hij ook op zoek gaat naar content leveranciers en app ontwikkelaars om gebruik te maken van die connectie, om de consument meer diensten te bieden.
- Productportfolio van TT automotive groeit en daarmee de gemiddelde verkoopprijs per auto. Zie Volvo.
- Groei marktaandeel ten koste van HERE. Met name de niet-Duitse autofabrikanten.
- Kwaliteitsimpuls in de VS waar TT van denkt te kunnen profiteren.
- Orderboek groeiende.

Risico-score op schaal van 0 tot 10: 3.

Automotive, autonoom rijden

- Voorsprong vanuit haar oorsprong als kaartenmaker.
- Vroeg begonnen met het thema zelfrijdende auto.
- Kaartenmaken is complexer dan veel nieuwkomers denken
- TT deed er 5 jaar over om te ontdekken wat de ideale manier en mix van crowdsourcing was. Geeft aan dat je dat niet zomaar op een namiddag doet.
- Risico dat TT bepaalde layers door derde partijen moet laten doen (zie cursieve tekst)***
- Dat betekent echter wel dat TT in elk geval een fundament is
- TT stelt dat je een mix van crowdsourcing en traditionele methoden nodig hebt. Andere partij(en) zeggen van niet. Ik neig TT te geloven, omdat ik Goddijn inschat als iemand die voorzichtig is in beloften, en slagen om de arm houdt om te voorkomen valse verwachtingen te wekken. Uit zijn mond was het dus al een best ferme uitspraak
-) TT gaat meer bieden aan deze auto's dan alleen de map en road dna. Op software gebied. Dingen die ooit ontwikkeld waren voor intern gebruik (voor de mapping vans) kunnen nu ook extern gebruikt worden (voor personenauto's die ook in staat moeten zijn hun omgeving te scannen.
- Prospects voor HD maps zijn bestaande relaties
- Omzet die uit autonoom rijden zou moeten komen is "on top of" regulier automotive.
- TT is een bedrijf dat geleid wordt door flexibele geesten. Uit historie weten we dat TT bereid is om een businessmodel aan te passen indien nodig. Ik geloof in een industrie waarin partijen zich nog naar elkaar moeten voegen.

Risico-score op schaal van 0 tot 10: 6.

*** There is a general consensus that it be very difficult for any single map provider to provide all of the content necessary in the future. While companies like here and TomTom would provide some base layers (probably geometry), they would be required to slot in other content layers from various providers as directed by the OEM (layers such as stop signs, traffic, and vehicle dynamics).

KOSTEN
Er wordt flink gehamerd de laatste tijd op kosten. Daarbij is er wel iets belangrijks om te zien. TomTom is een bedrijf dat heel veel zelf in eigen huis doet. Simpel voorbeeld. Eerst had het sporthorloge een hartslag sensor van een externe partij (MIO) nu eentje die in eigen huis is ontwikkeld. Vroeger had TomTom meer inkoop kosten van kaarten van lokale spelers. Nu doet TT ook op dat gebied meer zelf. Bijvoorbeeld: kaartenmaker Australie overgenomen en onderhoud gebeurt zelf. Meer mensen op de payroll (opex) maar geen inkoopkosten meer voor die maps.

Enerzijds zie je een toename van interne kosten. Maar anderzijds ook een afname van externe kosten. (vestzak/broekzak) Wat zich bijvoorbeeld bewijst doordat afgelopen kwartaal de brutomarge met 4% steeg jaar op jaar.

Kijk je naar de toekomst dan weet je dat TT sowieso omzetgroei zal hebben in automotive aan maps en traffic en aan abonnees binnen Telematics. Allemaal extra omzet met nihil externe kosten. Als de meeromzet vrijwel rechtstreeks naar de brutowinst gaat (80% marge of hoger) dan mag je ook wel wat interne kosten maken, vergeleken bij producten met bijvoorbeeld een 50% marge. Ik zie de brutomarge van TomTom als geheel nog wel naar de 60+ procent gaan. Ook zijn de currency (euro-dollar) risico's inmiddels wel weg.

Enige onzekerheid qua kosten is voor mij wat HD mapping in de toekomst gaat kosten als alle snelwegen zijn gedaan en de volgende fase aanbreekt. De overige OPEX van marketing tot reguliere mapping en R&D en sales in automotive dat geloof ik allemaal wel. Dat is hanteerbaar en stuurbaar.

Risico-score op schaal van 0 tot 10: 4/5.

NB
Ja, inderdaad wel eens in Londen gewerkt. Nooit gestationeerd maar pendelend met hotel overnachtingen. Wat jij stelt is wel typisch Anglosaksich. Veel CEO's zijn omhooggevallen managers die nooit voor eigen rekening en risico een bedrijf opgezet hebben. Maar loonslaven met stevige ellebogen die zich omhoog gewerkt hebben. Natuurlijk doen die veel voor aandeelhouders, dat is veelal direct in hun eigen belang. De aandeelhouders kunnen het hen moeilijk maken en meestal is de beloning van de CEO ook nog gekoppeld aan beurswaarde.

Of ze hun bedrijf ook beter besturen is maar de vraag. Doordat de bestuurders van TT meer langetermijn denken en niet in korte termijn incentives, denk ik ook dat het risico op voorbeelden die je noemt als Kodak en Nokia lager is. Ik denk dat TT haar markten kent en zich niet (meer) laat verrassen. Ik kan het zeker mis hebben, het is slechts een gevoel.
[verwijderd]
0
En nog een OPEX nabrander. Veel OPEX groei kwam ook door die overname van een Telematics marktleider in Polen.Dat heeft flink way personeel toegevoegd, maar ook 70.000 abonnees aan omzet. Als TT geen acquisities meer doet zie ik het personeelsbestand niet zo snel meer groeien. Als ze het wel doet, dan staat er ook extra omzet tegenover.
[verwijderd]
5
Hallo Justin,
Het is allemaal goed en wel maar jij bent toch ook een aandeelhouder in @TT die erop gebrand is om een zo hoog mogelijk rendement op z'n investering te maken of niet dan?

Wanneer ik Here, Fleetmatics en TomTom vergelijk met 3 huizen in dezelfde wijk waarvan het @TT huis op de mooiste plek staat, verreweg het grootste is met voldoende ruimte voor toekomstige uitbreidingen, het meest duurzame en ook voorzien van de state of the art snufjes en daar zijn velen onder ons, jij, en ik mede eigenaar van!

Op basis van historische verkopen staat de WOZ taxatie voor het Here en Fleetmatics huis elk op 3 miljard en het TomTom waar ik mede eigenaar van ben huis op slechts 1,5 miljard!

En dan kan de bewoner van het @TT huis mij een worst voorhouden door telkens te zeggen dat 'op termijn' de echte waarde van ook 'mijn' huis zichtbaar wordt gemaakt maar echt vrolijk wordt ik daar niet van!

De 'echte' waarde van een onderneming hoort ten alle tijde zichtbaar te zijn en dan bedoel ik niet de waarde wat een gek ervoor over heeft!
Maar als we met z'n allen, jij inclusief beredeneren dat @TT op z'n minst 15 euro p/a waard is zou de koers ongeveer op dit nivo moeten staan!
En dat is de plicht van het bestuur en met name de CEO om zijn (en onze) onderneming op de juiste waarde in de markt weg te zetten..

Altans naar mijn bescheiden mening, succes.........Peter
[verwijderd]
15

@ pieterbell - mijn gedacht

@ Justin, probeer TT eens wat meer te beoordelen als aandeelhouder en wat minder als bedrijfsanalist/expert

weet dat als je als privéondernemer de beslissing neemt om met je bedrijf naar de beurs te gaan, dan gaat het altijd om dezelfde redenen

- je wenst een gedeelte van je privé vermogen veilig stellen
- je wenst een snelle en gezonde ontwikkeling voor je bedrijf en als dat gepaard gaat met overnames dan wens je toegang tot de kapitaalmarkten, dit gaat gemakkelijker met een beursgenoteerd bedrijf , want er zijn verschillende opties mogelijk om kapitaal op te halen.

bij een privé onderneming ligt dat een stuk ingewikkelder, je moet dan of meer bijpassen, dus meer geld erin en meer risico , of je moet schuldopbouw doen bij financiële instellingen, heb je de Bank die over je schouder meekijkt, je bedrijf als onderpand wenst en ook ben je privé vaak nog aansprakelijk, of je haalt nieuwe partners binnen, maar die willen dan wel inzage en zeggenschap

dus de founders opteerden destijds voor een beursgang en dachten we nemen het beste van 2 werelddelen, we hebben een beursgenoteerd bedrijf en we blijven de Bestuurders en we hebben met 50% controle over de aandelen
grote toetreders maken we wel onderdeel van de inner-circle, de overgebleven 35% die handelen wel af via IR, of we doen een charme-offensief via twitter, maken ze belangrijk, voelt iedereen zich weer lekker en die paar zeikerds die ons blijven bestoken doen we af met voorop gestelde antwoorden, kies er maar een uit

- bedankt voor Uw interesse in TT, wij zitten thans in de gesloten periode en kunnen uw vragen niet beantwoorden

- bedankt voor uw interesse in TT, wij geven geen commentaar op rapporten van analisten

- bedankt voor uw interesse in TT, marktomstandigheden wijzigen en dan wijzigen ook onze prioriteiten, dividend staat thans niet op de agenda, ook al hebben we meer dan 100 mio op de cash balance

enz...

nu de risico-factor, ik heb het meermaals geschreven ik heb geen kritiek op het reilen en zeilen binnen TT's bedrijfsuitvoering, ook niet voor hun business-plan, zij kunnen dat veel beter beoordelen dan wij, ik heb kritiek over aandeelhouderswaarde en ik vind dat TT een onnodig groot risico neemt als er niet wat van die onderliggende waarde hard maken in de beurskoers, ik loop het risico hierdoor iets te missen, wat ik niet in verhouding zie tot wat zij denken te kunnen verdienen, want dat lukt ze al 10 jaar niet.

nu terug naar jouw comment en berdrijfsrisico
conclusie

- bedrijfsrisico voor onderdelen versus sector: laag
- deferred boek: oplopend
- marktaandeel: winning
- beurswaarde: laag ( jij zelf gaf een jaar geleden nog aan dat je op de achterkant van een sigarendoosje tot 20 euro waardebepaling per aandeel kwam )
- assets: enorm ondergewaardeerd

nou , als je dit allemaal bekijkt als aandeelhouder, dan lopen we toch een enorm risico dat de één of andere clown dadelijk voorbij komt en ons uit het aandeel tilt, dit is toch een uitnodiging om te jatten.

en Ja, Justin & Stom :) ik geef rijkelijk toe, ik zit in TT vanwege de waarde van de assets en dan heb ik het over automotive, licensing en Telematics, ben het ook eens dat ze de PND markt melken tot de laatste druppel , we hebben die cash nog hard nodig, de rest van de gadgets is voor mij onnodige bagage.

dus ik wil de waarde van de company terug zien in de koers en niet een koers die gebaseerd is op 25 ct wpa met een deferred boek , waar ze maar raak in rommelen.

" we should see some revenue in 2018 or maybe 2019, could also be somewhat later, but we have taken all the appropriate costs "

verder dat gaat natuurlijk op voor alles, de beurzen kunnen wel eens een veer laten, we staan wereldwijd op ongekende hoogtes, de crisis waar Madame ook nog al eens de schuld legt voor het zwakke aandeel TT, wel die heeft iedereen allang achter zich gelaten en hoe, behalve de zwakke broeders.

ben wel benieuwd hoe jij het bestuur had beoordeeld als TT op 5 euro door de founders van de beurs was gehaald, had je dan toch ook eens gedacht, toch wel zuur voor die aandeelhouders, maar ja dat is het risico van het vak ?
[verwijderd]
0
Pieter, ik woon in een huis in Amsterdam dat in zeer korte tijd 'virtueel' veel duurder is geworden. Ik heb het 5 jr geleden nieuwbouw gekocht en weet niet of ik het nu voor deze prijs zou willen kopen. Kunnen waarschijnlijk nog net, maar dan zou ik maximaal beleend zijn. Moet ik daarom nu mijn huis verkopen om winst op te strijken? Nu zul jij zeggen: dit is anders want het gaat om aandeelhouderswaarde. Ok, stel dat mijn woning niet bedoeld was voor woongenot maar puur als investering. Zou ik dan nu wel mijn huis moeten verkopen? Dat ligt er aan of je denkt dat de markt op zijn hoogtepunt zit od nog lang niet. Wat Amsterdam betreft: door toestroom van bedrijven en expats, zal de druk op de woningmarkt eerder toeneemt dan afnemen. Wat TT's markten betreft. Door de komst van zelfrijdende auto, connected cars, toenemende congestie, locatiegebaseerde diensten, behoefte aan slimme telematica en grotere health bewustzijn van consumenten zal de vraag naar het type producten/diensten van TT toenemen.
[verwijderd]
0
Hele vette AB voor Potpourri.


Die onderwaardering moet er voor het grootste gedeelte uit. En wel zo snel mogelijk. De pijnlijke onderwaardering heeft ALLES te maken met slechte/gebrekkige communicatie van TomTom management en de wijze van boekhouden.
[verwijderd]
2
quote:

potpourri schreef op 10 september 2016 08:16:

1) @Justin, probeer TT eens wat meer te beoordelen als aandeelhouder en wat minder als bedrijfsanalist/expert

2) ben wel benieuwd hoe jij het bestuur had beoordeeld als TT op 5 euro door de founders van de beurs was gehaald, had je dan toch ook eens gedacht, toch wel zuur voor die aandeelhouders, maar ja dat is het risico van het vak ?

1. Ik beoordeel het uiteraard eerst als bedrijf en kijk dan wat dat voor mij als belegger betekent. Er is geen andere weg mijns inziens. Als je (zoals jij aangeeft) er in zit omdat je hoopt of er op rekent dat ze onderdelen verkopen dan ben je wel afhankelijk van wat ze gaan doen. Ik sluit ook niet uit dat ze telematics verkopen als ze een mooie prijs krijgen. Maar is dat vandaag, morgen, over een week of over een jaar? En waarom zou een ervaren en gelouterde handelaar als jij zo snel in paniek raken als je weet dat je er om een speculatieve reden in zit?

2. Dan zou ik me genaaid voelen. Ik denk dat TT verrast was van de weerstand tegen het idee. Toen het speelde gaf niemand een stuiver om TT, louter kritiek. Nu is een heel andere tijd. TT heeft al zoveel over zichzelf verteld (over hun essentiele technologie) en er zijn al wat benchmarks geweest (zoals de verkoop van HERE). Dat ze er vandaag de dag niet mee wegkomen. En ik denk ook dat ze daar nu helemaal niet mee bezig zijn...
Eva1960
0
AB Potpouri,

Ik denk zelf dat ze niet nu al deels kapitaliseren door verkoop van een activiteit. Ik kan me alleen maar voorstellen dat Fleetmatics TTTelematics overneemt en dan ook in een combi deal om cards/software/traffic bij TT af te nemen, als de marktwaakhonden daar toestemming voor zouden geven. Naar mijn mening gaat de combi van automotive & telematics juist de kernkracht zijn als de telematics diensten door directe inbouw bij fabrikanten doorzet.

Ik zie veel liever dat ze echt leren communiceren over hun strategie ook in relatie tot concurrenten, zodat hun kracht steeds helder zichtbaar is. Maar dat willen ze gewoon niet, zit er gewoon niet in, is een hoop waarin ik na 4/5 mails met hen niet meer in geloof.

We zullen geduld moeten hebben, want het kan juist beter zijn dat ze nergens op reageren omdat ze in de luwte een grotere voorsprong kunnen nemen. Denk maar eens aan Nvidia en roaddna en de samenwerking met Bosch. Dat kan een echte killer worden. En als de duitse automotive geleidelijk steeds meer diensten afneemt (BMW ook TT traffic in Europa) gaan we mooie tijden tegemoet.

Ik hoop dat september na deze waardeloze week (8,50 => 8,00) alsnog mooie verassingen oplevert. En zo niet dan hebben we gewoon veeeeel geduld nodig, enkele jaren wel te verstaan :).

grt EVA1960

quote:

potpourri schreef op 10 september 2016 08:16:

@ pieterbell - mijn gedacht

@ Justin, probeer TT eens wat meer te beoordelen als aandeelhouder en wat minder als bedrijfsanalist/expert

weet dat als je als privéondernemer de beslissing neemt om met je bedrijf naar de beurs te gaan, dan gaat het altijd om dezelfde redenen

- je wenst een gedeelte van je privé vermogen veilig stellen
- je wenst een snelle en gezonde ontwikkeling voor je bedrijf en als dat gepaard gaat met overnames dan wens je toegang tot de kapitaalmarkten, dit gaat gemakkelijker met een beursgenoteerd bedrijf , want er zijn verschillende opties mogelijk om kapitaal op te halen.

bij een privé onderneming ligt dat een stuk ingewikkelder, je moet dan of meer bijpassen, dus meer geld erin en meer risico , of je moet schuldopbouw doen bij financiële instellingen, heb je de Bank die over je schouder meekijkt, je bedrijf als onderpand wenst en ook ben je privé vaak nog aansprakelijk, of je haalt nieuwe partners binnen, maar die willen dan wel inzage en zeggenschap

dus de founders opteerden destijds voor een beursgang en dachten we nemen het beste van 2 werelddelen, we hebben een beursgenoteerd bedrijf en we blijven de Bestuurders en we hebben met 50% controle over de aandelen
grote toetreders maken we wel onderdeel van de inner-circle, de overgebleven 35% die handelen wel af via IR, of we doen een charme-offensief via twitter, maken ze belangrijk, voelt iedereen zich weer lekker en die paar zeikerds die ons blijven bestoken doen we af met voorop gestelde antwoorden, kies er maar een uit

- bedankt voor Uw interesse in TT, wij zitten thans in de gesloten periode en kunnen uw vragen niet beantwoorden

- bedankt voor uw interesse in TT, wij geven geen commentaar op rapporten van analisten

- bedankt voor uw interesse in TT, marktomstandigheden wijzigen en dan wijzigen ook onze prioriteiten, dividend staat thans niet op de agenda, ook al hebben we meer dan 100 mio op de cash balance

enz...

nu de risico-factor, ik heb het meermaals geschreven ik heb geen kritiek op het reilen en zeilen binnen TT's bedrijfsuitvoering, ook niet voor hun business-plan, zij kunnen dat veel beter beoordelen dan wij, ik heb kritiek over aandeelhouderswaarde en ik vind dat TT een onnodig groot risico neemt als er niet wat van die onderliggende waarde hard maken in de beurskoers, ik loop het risico hierdoor iets te missen, wat ik niet in verhouding zie tot wat zij denken te kunnen verdienen, want dat lukt ze al 10 jaar niet.

nu terug naar jouw comment en berdrijfsrisico
conclusie

- bedrijfsrisico voor onderdelen versus sector: laag
- deferred boek: oplopend
- marktaandeel: winning
- beurswaarde: laag ( jij zelf gaf een jaar geleden nog aan dat je op de achterkant van een sigarendoosje tot 20 euro waardebepaling per aandeel kwam )
- assets: enorm ondergewaardeerd

nou , als je dit allemaal bekijkt als aandeelhouder, dan lopen we toch een enorm risico dat de één of andere clown dadelijk voorbij komt en ons uit het aandeel tilt, dit is toch een uitnodiging om te jatten.

en Ja, Justin & Stom :) ik geef rijkelijk toe, ik zit in TT vanwege de waarde van de assets en dan heb ik het over automotive, licensing en Telematics, ben het ook eens dat ze de PND markt melken tot de laatste druppel , we hebben die cash nog hard nodig, de rest van de gadgets is voor mij onnodige bagage.

dus ik wil de waarde van de company terug zien in de koers en niet een koers die gebaseerd is op 25 ct wpa met een deferred boek , waar ze maar raak in rommelen.

" we should see some revenue in 2018 or maybe 2019, could also be somewhat later, but we have taken all the appropriate costs "

verder dat gaat natuurlijk op voor alles, de beurzen kunnen wel eens een veer laten, we staan wereldwijd op ongekende hoogtes, de crisis waar Madame ook nog al eens de schuld legt voor het zwakke aandeel TT, wel die heeft iedereen allang achter zich gelaten en hoe, behalve de zwakke broeders.

ben wel benieuwd hoe jij het bestuur had beoordeeld als TT op 5 euro door de founders van de beurs was gehaald, had je dan toch ook eens gedacht, toch wel zuur voor die aandeelhouders, maar ja dat is het risico van het vak ?

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mei 2024 17:35
Koers 5,580
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,640
Laag 5,560
Volume 194.814
Volume gemiddeld 296.450
Volume gisteren 375.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront