Eigen kaart is goud waard voor TomTom
Ruim twee jaar geleden schreef ik een column over TomTom TomTom NV7,95+0,49%+0,04 met als titel: 'Een nieuwe route!' Het aandeel stond op €?6 en was niet geliefd, maar mijn inschatting was dat de waarde van het aandeel in drie tot vijf jaar zou kunnen verdubbelen. Alleen de analist van ABN Amro hanteerde destijds de aanbeveling 'kopen'.
Eind 2015 was het aandeel al tweemaal zoveel waard geworden, maar om de verkeerde reden. De drie grootste Duitse autoproducenten kochten destijds gezamenlijk kaartenleverancier Here, een onderdeel van Nokia, en dat maakte ook de waarde van TomTom in een klap duidelijk. Rond het Nederlandse bedrijf ontstond een kortstondige hype.
Omzetwaarschuwing
Vorige week daalde het aandeel door een omzetwaarschuwing snoeihard (-7,7%). De grote boosdoener is de versnelde omzetdaling van de overbekende navigatiekastjes (divisie PND) in Europa. Interessant is dat ondanks deze tegenvaller de uitgesproken verwachting van TomTom rond de brutomarge veel beter is dan verwacht. Gezien het feit dat de PND-divisie ongeveer twee derde van de totale omzet is van het bedrijf en veel lagere brutomarges heeft, is het overduidelijk dat in de andere drie divisies de marges veel sneller stijgen dan verwacht.
Hoe TomTom vanaf hier te waarderen? Op basis van toekomstige winstgroei kan het aandeel nog steeds verdubbelen binnen die eerder genoemde termijn van drie tot vijf jaar, waarvan er al twee voorbij zijn en het na deze waarschuwing eerder het vijfde dan het vierde jaar zal zijn.
Flinke investeringen
Het voortdurend bijhouden en uitbreiden van kaarten en verbeteren van routesoftware voor een enkel voertuig of een gehele vloot, vereist continu flinke investeringen. In de consumentenmarkt, met name voor sporthorloges, investeert TomTom enorme bedragen in marketing. Dat houdt het cashflowrendement laag en vertekent de waarde.
De crux van het aandeel TomTom zit volledig in de unieke content. Er zijn slechts drie bedrijven die dergelijke kaarten en software kunnen maken: Google Maps, Here en ons aller TomTom. Deze content is van vitaal belang voor alles wat met de toekomst van mobiliteit te maken heeft, en dat is zo veel meer dan u denkt. Even googelen op 'zwermintelligentie' verklaart veel.
Telematics
Voor de strategische acquisitie van Here werd €?2,8 mrd betaald en voor het met Telematics, de kaartendienst van TomTom, vergelijkbare Fleetmatics betaalt Verizon $ 2,4 mrd (24 maal 2017 ebit). Op die waardering is Telematics alleen al gelijk aan de totale ondernemingswaarde van TomTom en is de miljardenwaarde van de kaarten de bonus.
TomTom overnemen lijkt gezien de aandeelhoudersstructuur bijna onmogelijk. Een volgende aankondiging van een deal voor ingebouwde navigatie bij een autofabrikant zal het aandeel ook niet in de vierde versnelling zetten. Hoe dan ook, het is mij overduidelijk dat TomTom via de eigen kaarten de weg naar haar echte waarde zal vinden.
bron fd