VOORUITBLIK Verwachtingen centraal bij resultaten Unilever
H e r h a l i n g: aanpassing in 6e alinea

AMSTERDAM (ANP) - Voedingsmiddelenconcern Unilever zal naar
verwachting solide resulaten over de laatste drie maanden van
2008 rapporteren. Maar ook Unilever ontkomt niet aan de
economische neergang. Analisten zijn dan ook benieuwd naar de
vooruitzichten van het concern. Unilever presenteert donderdag
voorbeurs de resultaten over het vierde kwartaal.

Het is donderdag de eerste keer dat de nieuwe topman, de
Nederlander Paul Polman, die sinds begin dit jaar de scepter
zwaait bij Unilever, de resultaten toelicht. Analisten
verwachten dat Polman nog tijd zal nemen om zijn eigen strategie
voor het bedrijf bekend te maken.

Het bedrijf, bekend van merken als Dove, Knorr en Unox,
voelt met name in West-Europa en de Verenigde Staten dat
consumenten veelal duurdere Unilever-producten inruilen voor
goedkopere (huismerk)artikelen. Ook in zogeheten groeimarkten
als Azië en Afrika zal naar verwachting de groei iets afgezwakt
zijn als gevolg van de wereldwijde economische neergang.

Unilever berekent hogere kosten voor grondstoffen door. In
2009 zal het lastiger zijn voor Unilever prijsverhogingen voor
zijn producten door te voeren, menen analisten. Zij verwachten
dan ook dat Unilever komend jaar zich meer zal focussen hoe
competatief te zijn in moeilijke markten. De marktvorsers
verwachten dat Unilever onder meer zijn advertentiebudget zal
verhogen.

Analisten verwachten dan ook dat Unilever de
groeiverwachtingen op langere termijn zal temperen. Voor 2010
hanteert het concern een doelstelling van 15 procent voor de
brutowinstmarge. Analisten verwachten dat deze doelstelling niet
wordt gehandhaafd.

Ook gaan marktvorsers er niet vanuit dat Unilever de
doelstelling voor de onderliggende omzetgroeimarge van 3 tot 5
procent voor komend jaar zal verhogen. Bij de presentatie van de
derde kwartaalcijfers zei Unilever nog voor 2008 ruim boven de
afgegeven verwachting uit te komen. In doorsnee verwachten door
persbureau Reuters gepolste analisten dat de onderliggende
omzetgroei in de laatste drie maanden van 2008 uit is gekomen op
6 procent. Voor heel 2008 verwachten de marktvorsers een
onderliggende omzetgroei van 7 procent.

In het derde kwartaal kwam de onderliggende omzetgroei uit
op 8,3 procent. Over de eerste negen maanden van 2008 wist
Unilever een groeipercentage van 7,4 procent te realiseren.
Concurrenten en branchegenoten Nestlé en Danone realiseerden in
diezelfde periode een onderliggende omzetgroei van
respectievelijk 8,9 en 9,2 procent.

Woensdag om 11.00uur noteerde het aandeel 0,4 procent lager
op 17,36 euro.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))