TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom to increase Microsoft Azure’s appeal to U.S. car-makers

80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
11
Even een opsomming van de meest recente berichten.

Het nieuws is dus gebracht op een klein event in Detroit, waar belangrijke lieden uit de auto industrie waren uitgenodigd door Microsoft. De artikelen en ook de locatie van het event (Detroit) verraden dat het sterk automotive gerelateerd is. Het heeft met autonoom rijden te maken. Meer dan in eerste instantie leek. Het event was bewust gepland op tijdstip voor opening van de Amsterdamse beurs staat nog in een van de artikelen.

De interessantste quote die ik ook als titel heb aan dit draadje heb meegegeven is dat Microsoft via TomTom haar aantrekkelijkheid voor Amerikaanse autofabrikanten wil vergroten. Goddijn heeft het ook steeds meer over "U.S. Carmakers" in zijn laatste optredens, zoals het Morgan Stanley conference in Barcelona.

Mij klinkt het alsof tomtom ofwel Ford of GM aan de haak heeft en al dan niet al binnengehaald. En dat als Microsoft cloud leverancier wil zijn voor die autofabrikant met haar Azure cloud, datze dan tomtom diensten moet ondersteunen om bij die fabrikant binnen te komen. Nog interessanter wordt het dan als verderop in het artikel blijkt dat TomTom's localisatie technologie Road DNA onderdeel wordt van die Azure cloud. Dus dat waarschijnlijk een of meer U.S. Carmakers van Road DNA gebruik wensen te maken.
[verwijderd]
1
Azure in the car: Microsoft and TomTom partner on location services for U.S. automakers

From left to right: Ashish Pandya, director of corporate strategy at HERE; Pieter Gillegot-Vergauwen, VP of TomTom product management and maps; Heather Blatchford, director of global alliances at Esri; and Chris Pendleton, Microsoft principal program manager of Azure location-based services, at the Microsoft Technology Center in Detroit. (Microsoft photo)

Microsoft has partnered with TomTom, a Dutch firm specializing in electronic navigation and mapping, to help build up location-based services in its Azure public-cloud service, and to increase Azure’s appeal to U.S. car-makers.

TomTom, based in Amsterdam, makes GPS devices, wearable fitness devices and ruggedized action cameras. Its draw for Microsoft is its location technologies, which Microsoft said are optimized for fast updates, and its High Definition Map and RoadDNA technology for autonomous driving.

Azure will incorporate that technology “to make it even easier and more flexible for developers to build and manage enterprise, mobile, web and Internet of Things applications that are location-aware,” Microsoft said in a blog post.

Microsoft’s ambition is to create the next “world graph,” a data index of physical places, objects and devices and their points of connection. Together with partners, it wants to “enable worldwide location-based services for customers, differentiated by an open platform, with large data sets and integrated functionality for developers and integration with other data graphs.”

The partnership was announced at a Microsoft event in Detroit for business and automotive influencers.

Microsoft also said it will extend its collaboration with longtime partner HERE, a location-technology company co-owned by German automotive firms Audi, BMW and Daimler. HERE captures location content such as road networks, buildings, parks and traffic patterns. It then sells or licenses that mapping content, along with navigation and location services, to other businesses.

HERE already powers location data in Bing, Cortana, Windows and Office. A new agreement lets Microsoft expand its use of HERE data and services into “productivity scenarios” in cars.

Microsoft is already partnering with a third company, Esri, a leader in geographic information system (GIS) technology. Esri’s real-time GIS already runs on Azure and can ingest real-time, location-based data, including weather data, social media feeds, live sensor data and location services data from companies including HERE and TomTom.
“We look forward to . . .  partnering with automakers as they continue to bring connected cars to life,” Microsoft said.
[verwijderd]
1
MAP ALL THE THINGS
Microsoft taps mapping companies TomTom, HERE and Esri to help 'create the next world graph'
BY DAN THORP-LANCASTER Thursday, Dec 15, 2016 at 11:40 am EST
16 Comments

Microsoft has announced that it has partnered with a trio of mapping companies — HERE, TomTom and Esri — in an effort that will see the companies' data used across the board in various Microsoft services. The ultimate goal of the partnerships will be the creation of "the next world graph," Microsoft says.

For its part, TomTom will tie its location services into Microsoft Azure in an effort to make it easier for developers to create location-aware apps, Microsoft says. Esri's geographic information system (GIS) tech, on the other hand, is already "deeply integrated" in Microsoft applications and services with its ArcGIS products.

Lastly, HERE, which already has a long-standing deal with Microsoft to provide data for its various services, is expanding that agreement to expand HERE data into car-related applications.

When put together, Microsoft is hoping to use the data from all three services to help create a "world graph." In short, Microsoft views this as an index of "physical places, objects and devices and their interconnectivity." The information could ultimately provide a platform for some rather interesting applications.

From Microsoft:
Scenarios could include connected cars that combine up-to-date mapping, traffic and weather data with a driver's schedule, to-do lists and preferences for personalized planning and routing. Intelligent cars could re-route away from accidents, recommend nearby restaurants and find commutes with good cell coverage for work calls. To increase safety and efficiency, data from road conditions, car sensors and driver behavior can inform predictive car maintenance.

Cities could use location-based services to analyze, influence and improve traffic. Location data can help businesses manage logistics, optimize fleets and track customer engagement.

That's certainly a lofty goal, but partnering with some of the biggest mapping data providers is certainly a good way to move toward that goal. For much more on Microsoft's goals with these partnerships, be sure to check out the company's full post.

This post may contain affiliate links. See our disclosure policy for more details.
LIKE US!
Like
392K

SHARE ON FACEBOOK
[verwijderd]
1
Microsoft partners with TomTom for smarter maps, smarter mobility
It will implement some of TomTom's know-how into its Azure cloud platform.


By Andrew Krok
December 15, 2016 11:28 AM PST
Photo by Chesnot/Getty Images

You can't build a good self-driving car without good maps. Or, I suppose you could, if you wanted to hit a lot of walls. Microsoft seems to realize this, and it's teaming up with TomTom to ensure the next generation of cars comes with some quality maps.

TomTom and Microsoft announced a new partnership that will see location-based services integrated into Microsoft's Azure cloud platform to make it easier to add location awareness to Internet of Things applications. Azure is an open platform that could theoretically operate on a wide variety of automakers' operating systems.

It's all about that data. Microsoft will be able to look at schedules and driving patterns, offering up suggestions for different routes or potential points of interest. TomTom's strong history in mapping will help the partnership as these platforms move into autonomous vehicles, as well.

"Through our partnership with Microsoft, we can bring all our map layers to the Microsoft Azure ecosystem and foster innovation that makes people's lives better," said Pieter Gillegot-Vergauwen, TomTom's vice president of maps, at a small event in Detroit on Wednesday. "We're working actively to lead the way to a future of smart mobility, smarter cities and autonomous driving."

Microsoft is determined to ensure that Azure has a place in the next generation of automobiles. The company already partnered with the Renault-Nissan Alliance, which will use Azure to implement new connectivity options like remote vehicle diagnostics and over-the-air updates.

The cloud-based portion of BMW's Connected app, which it debuted earlier this year, relies on Azure's machine-learning capabilities, as well. It can make predictions for a driver's intended destination based on the time of day and the driver's previous habits.
[verwijderd]
1

Microsoft Announces Partners for Autonomous, Connected Car Technology
TomTom and Here Provide Mapping, Esri Does Data Sifting
By: Todd Lassa December 14, 2016

cdn.ampproject.org/c/www.automobilema...

SOUTHFIELD, Michigan – Digital technology giant Microsoft has signed deals with mappers TomTom and HERE and geographic information system provider Esri to be a major supplier for autonomous and connected car technology.

Microsoft’s announcement was timed for release before the opening of the Euronext Amsterdam stock exchange Thursday morning.

Unlike Google Auto, now spun off into a new company called Waymo, and Apple’s apparently downsized Titan project, Microsoft has never been tempted to get into automotive production itself. Its new partnership team is designed to get vehicle-to-vehicle, vehicle-to-infrastructure, and autonomous technology into as many new cars and trucks as possible.

“By 2020, 75 percent of cars shipped globally will be connected,” said Sanjay Ravi, Microsoft’s worldwide managing director for manufacturing and auto. Technology that allows cars to “talk” to each other and to communicate with traffic lights, cameras, and other infrastructure is key to development of safe, fully autonomous cars. On Tuesday, the U.S. Transportation department issued proposed rules that all cars and small trucks must be equipped with vehicle-to-vehicle communication technology.

Microsoft described driving conveniences its new partnerships could provide that would go beyond the safety of V2V, V2I, and autonomy, and would turn your vehicle into even more of a rolling smartphone than already possible.

Your connected car would advise you of your appointments/work schedule, offer smart navigation with your calendar tied to your route, and find a coffee shop convenient to a business meeting, explained Chris Pendleton, principal program manager for Microsoft’s Azure cloud service division.

“We have bold ambitions for location services,” Pendleton said. In other words, the technology offers not only the ability to be more productive, and let you work during your daily commute, but also to suggest stops for goods and services on the way.

The technology has applications for Smart Cities, where private cars are expected to be rare in the near future, and logistics/fleet management, Pendleton said.

TomTom, the Dutch-based navigation company that has supplied to Apple Maps since 2012 and contracted with Uber beginning in 2015, according to Wikipedia, is Microsoft Azure’s partner for location-based services, including maps and high-definition data for autonomous driving.

HERE, the mapping company Audi, BMW, and Mercedes-Benz purchased from Nokia for $3 billion last year, plans to be an open-location platform company offering a “reference system for dynamic data.” Microsoft Azure will offer clients either TomTom or HERE depending on the automotive clients’ needs.
Esri, a geographic information systems software company founded in 1969, is in charge of constant analysis of the maps and the myriad information the cerebytes of data produces — everything from delivery logistics to traffic jams to which gas stations to automatically route you toward when the fuel gage dips below a quarter-tank.

Erg chebbi
0
Thnx for sharing!

Dit is een major step voor Tom2 en geeft impliciet ook aan dat MS niet gaat deelnemen in Here, maar zelfstandig (en open)met haar cloud de markt wil bedienen.

MS is dienstverlener voor de autoindustrie itt. Google en Apple. Dit is voorsorteren..en T2 doet mee! Voorsorteren voor een miljardenmarkt!

Ik vraag me alleen af of dat met 5G en achterliggende hardware gaat lukken. Het concept is immers gebaseerd op veel data op hoge snelheid.
Eva1960
0
AB Justin, hoop dat dit draadje veel meer gevuld gaat worden. De kaarten zijn geschud. Dank voor je brede kennisdeling.

quote:

*Justin* schreef op 16 december 2016 00:37:

Even een opsomming van de meest recente berichten.

Het nieuws is dus gebracht op een klein event in Detroit, waar belangrijke lieden uit de auto industrie waren uitgenodigd door Microsoft. De artikelen en ook de locatie van het event (Detroit) verraden dat het sterk automotive gerelateerd is. Het heeft met autonoom rijden te maken. Meer dan in eerste instantie leek. Het event was bewust gepland op tijdstip voor opening van de Amsterdamse beurs staat nog in een van de artikelen.

De interessantste quote die ik ook als titel heb aan dit draadje heb meegegeven is dat Microsoft via TomTom haar aantrekkelijkheid voor Amerikaanse autofabrikanten wil vergroten. Goddijn heeft het ook steeds meer over "U.S. Carmakers" in zijn laatste optredens, zoals het Morgan Stanley conference in Barcelona.

Mij klinkt het alsof tomtom ofwel Ford of GM aan de haak heeft en al dan niet al binnengehaald. En dat als Microsoft cloud leverancier wil zijn voor die autofabrikant met haar Azure cloud, datze dan tomtom diensten moet ondersteunen om bij die fabrikant binnen te komen. Nog interessanter wordt het dan als verderop in het artikel blijkt dat TomTom's localisatie technologie Road DNA onderdeel wordt van die Azure cloud. Dus dat waarschijnlijk een of meer U.S. Carmakers van Road DNA gebruik wensen te maken.
[verwijderd]
0
Bedankt Justin. Was gisteren ook mijn eerste gedacht toen ik het persbericht las. Is voor Automotive en de eerste USA klant is binnen.

Gaan we binnenkort horen. De CES begin januari is het meest logische moment. Als het Tesla is mogelijk zelfs al aankomend weekend.
[verwijderd]
0
Dank Justin dit is een hele mooie opsomming mijn compliment want ja ik kan ook het goede in je zien ook al ben je soms Te positief
dit zijn echter feiten
Tesla dit weekend met groot evenement zou het gaan gebeuren?
TomTom samenwerking??????
Dan zou dat vandaag al in de koers tot uitdrukking moeten komen
Shorts wel fors verlaagd
[verwijderd]
2
Maar gelijk is de grote vraag: wat is het belang van HG/PR/IR om dit NIET als een belangrijk AUTOMOTIVE contract voor te stellen in hun PB?????

Vragen jullie je dat niet af?
tatje
0
Ieder zijn hoogtepunt !

Microsoft is determined to ensure that Azure has a place in the next generation of automobiles. The company already partnered with the Renault-Nissan Alliance, which will use Azure to implement new connectivity options like remote vehicle diagnostics and over-the-air updates.

SOUTHFIELD, Michigan – Digital technology giant Microsoft has signed deals with mappers TomTom and HERE and geographic information system provider Esri to be a major supplier for autonomous and connected car technology.

Microsoft’s announcement was timed for release before the opening of the Euronext Amsterdam stock exchange Thursday morning.

Unlike Google Auto, now spun off into a new company called Waymo, and Apple’s apparently downsized Titan project, . Its new partnership team is designed to get vehicle-to-vehicle, vehiclMicrosoft has never been tempted to get into automotive production itselfe-to-infrastructure, and autonomous technology into as many new cars and trucks as possible.

MICROSOFT
- The company already partnered with the Renault-Nissan Alliance
- announcement was timed for release before the opening of the Euronext Amsterdam stock exchange Thursday morning.
- Its new partnership team is designed to get vehicle-to-vehicle, vehiclMicrosoft has never been tempted to get into automotive production itselfe-to-infrastructure, and autonomous technology into as many new cars and trucks as possible.

Gisteren voorbeurs, denk dat ze een veel hogere koers reactie hadden verwacht.
Microsoft een Alliance met Renault en Nissan. Tom Tom OOK !!
Microsoft zelf geen SDC maar gaat wel heersen en verdelen !

Ga het nieuws zoals Justin het heeft gebracht, steeds beter lezen en begrijpen.

Wordt Microsoft de spil in de web.

Kun je een keuze maken bij Microsoft, Tom Tom of Here.

Het keuze platform bij microsoft.

Is het mogelijk dat zelfs duitse autobouwers voor bepaalde dingen Tom Tom moeten kiezen en wij het niet te weten komen.

Voor mij is dit het begin van de finale.

Maar wat gaan en kunnen en mogen ze naar buiten brengen.

Tom Tom in de finale in het microsoft stadion :-)

De dagelijkse koers, is ondergeschikt.

Krijg ik altijd hetzelfde als Harold dan ben ik meer dan tevreden.

Die Botman die ging wel te keer tegen van Campenhout bij TMG.

Hebben die gasten met tussen de 5 en 10% dan ook zo n directe ingang bij Harold Goddijn.
tatje
0
Dus de 2 smaken die Microsoft aanbiedt, zijn Tom Tom en Here en is Esri een toevoeging !

Digital technology giant Microsoft has signed deals with mappers TomTom and HERE and geographic information system provider Esri to be a major supplier for autonomous and connected car technology.

Aanvullend of vergelijkbaar.

Dus straks in de SDC ga je via Azure kiezen !

Wordt dit HET platform voor de SDC.

Kiezen de autobouwers voor Tom Tom of Here rechtstreeks of kan de SDC via Azure zelf kiezen.

The end game nadert met rasse schreden :-)

Welke rol gaan Apple en Google spelen.
Tom2HD
0
quote:

xynix schreef op 16 december 2016 10:22:

Maar gelijk is de grote vraag: wat is het belang van HG/PR/IR om dit NIET als een belangrijk AUTOMOTIVE contract voor te stellen in hun PB?????

Vragen jullie je dat niet af?
Ik kan ook geen andere conclusie meer trekken dan dat het bestuur belang heeft bij een lage koers. HG weigert Roaddna en HD-maps te benoemen in verband met Microsoft. En dat terwijl MS dat zelf wel doet. Andere automotive deals worden vaak ook niet bekend gemaakt via persberichten.

De deal met Microsoft en ook Nvidia zijn alleen naar buiten gekomen omdat Microsoft en Nvidia dat meldden. Anders wisten we nu nog van niks.

Ik denk ook dat Wies vooral bedoelt met de ondertoon van zijn laatste bericht dat het bestuur inderdaad andere belangen heeft op dit moment en daar bevestiging van heeft gekregen. We gaan het zien.
seren
2
quote:

xynix schreef op 16 december 2016 10:22:

Maar gelijk is de grote vraag: wat is het belang van HG/PR/IR om dit NIET als een belangrijk AUTOMOTIVE contract voor te stellen in hun PB?????

Vragen jullie je dat niet af?
ja dat vraag ik me wel af, maar er zijn vele verklaringen behalve de koers.

HG schaakt op meerdere borden, Apple, Nvidia, MS USA Consortium, en met en tegen de duitsers.

Iedere melding die hij doet van een zet op een van de borden is nadelig voor de andere borden, en soms zelfs verboden door een van de partners.

Die koers die komt later wel, geduld...
[verwijderd]
5
quote:

xynix schreef op 16 december 2016 10:22:

Maar gelijk is de grote vraag: wat is het belang van HG/PR/IR om dit NIET als een belangrijk AUTOMOTIVE contract voor te stellen in hun PB?????

Vragen jullie je dat niet af?
Ik kan wel mijn estimated guess geven.

Nvidia en TomTom liggen momenteel al in bed met elkaar om HD maps en Road DNA te maken voor de hele westerse wereld. HD Maps en Road DNA die ook via een Nvidia cloud te updaten zijn. Dit is een van TomTom's meest belangrijke partnerships. De cloud van Microsoft (Azure) is een concurrent van de Nvidia cloud. Beiden (en ook anderen zoals Amazon cloud) proberen bij autofabrikanten binnen te komen.

DE manier om binnen te komen is via een mapmaker. Exact om die reden heb ik de titel aan dit draadje gegeven. "TomTom to increase Microsoft Azure’s appeal to U.S. car-makers" Microsoft ziet TomTom als een middel om met haar Azure cloud binnen te komen bij autofabrikanten. Dus ook als tool om te concurreren met de Nvidia cloud.

(Uitstapje: Dit is ook de reden waarom er zo vaak overnamegeruchten zijn rondom TomTom, omdat zij een vehikel zijn om bij autofabrikanten binnen te komen. In een van de artikelen in deze draad staat de inschatting van Microsoft dat in 2020 75% van de auto's een internetconnectie heeft. Dus verbonden moet worden met de cloud. Een miljardenmarkt. Ik vermoed ook een van de redenen waarom Roger Lanctot in zijn blog zegt dat TT zich voor 4x de huidige markercap denkt te kunnen verkopen. En het is een van de redenen waarom Samsung miljarden trekt om Harman te kopen. Einde uitstapje.)

TomTom moet zich natuurlijk zo neutraal mogelijk voordoen en wil zeker haar partner Nvidia niet tegen het hoofd stoten. Vooral omdat Nvidia nog belangrijker is voor TomTom. Daar zit immers ook de samenwerking om de kaarten op intelligente wijze te maken met machine learning. Microsoft heeft dat aanbod niet, die werpt zich alleen op als cloud leverancier.

TomTom noemt in haar persbericht wel de samenwerking met Microsoft, maar beperkt zich in dat persbericht tot dingen die met "The internet of things" te maken hebben. En met diensten voor applicatie ontwikkelaars. Goddijn noemt nog specifiek dat TomTom nu via Microsoft veel meer van die ontwikkelaars bereikt. Daar is niets aan gelogen en is ook 1 kant van de medaille en een positief punt van de Microsoft-TomTom samenwerking.

Helaas werd er dus niets door TomTom geroepen over autonoom rijden. De kop van het persbericht had ook kunnen zijn "Microsoft and TomTom join forces for autonomous driving" of iets dergelijks. Dat had de koers van het aandeel wellicht beter gedaan, hoewel ik gister niet ontevreden was. Als je dat doet heb je echter ook mogelijk een boze CEO van Nvidia aan de lijn. En dat wil je ook niet.

Dit is een heel andere uitleg die ik er aan geef dan sommigen die denken dat TT probeert het aandeel omlaag te lullen. Daar geloof ik niks van. Anders hadden ze die investor day ook niet georganiseerd.

Wel is het zo dat TomTom met allerlei reuzen samenwerkt: SAP en Microsoft deze week bekendgemaakt. Apple, Nvidia. Ik denk ook zeker te weten Tesla. In het dansen met die reuzen moet TT soms ook wat voorzichtig zijn om haar neutrale rol te behouden. Het laatste 'Switserland of mapping', zoals HERE zich noemde voordat ze door het consortium werden overgenomen. Je hebt op een eerder moment gevraagd waarom TomTom niet vertelt dat ze geïntegreerd zijn in de cloud van Harman (dat nu door Samsung wordt overgenomen). Dat zou kunnen komen doordat TomTom al innig is met Bosch.
siepels
0
quote:

xynix schreef op 16 december 2016 10:22:

Maar gelijk is de grote vraag: wat is het belang van HG/PR/IR om dit NIET als een belangrijk AUTOMOTIVE contract voor te stellen in hun PB?????

Vragen jullie je dat niet af?
Niet blijven zeuren.
[verwijderd]
0
Denk je nou echt dat ze dit bij Nvidia anders interpreteren dan hoe wij het nu doen?
Ik denk dat Microsoft de distributie van de Kaart- en RoadDNA gegevens naar de auto gaat verzorgen. Het creëren en updaten van Kaart- en RoadDNA gegevens lijkt me behouden aan het contract van TomTom met Nvidia waarbij meer de sensor verwerking en machinelearning (lokaal en in de Nvidia cloud) plaatsvindt.
Mogelijk scenario is dan verder dat tussen de cloud van Nvidia en Microsoft Azure deze data gesynchroniseerd wordt.
Wie het weet mag het zeggen.
[verwijderd]
0
Ik denk dat NVidia geen logische partij is voor really-really-big-data en bijbehorende datacom. Zeker niet voor de grote autoproducenten. Dat je knappe GPU's bouwt betekent niet dat je opeens in alles goed bent. Dat zal NVidia zelf ook verdomd goed beseffen. Iets soortgelijks zullen ze ook wel duidelijk hebben gemaakt aan een Israëlische camera-producent.

Dus, hoewel leuk verzonnen dat NVidia-cloud argument, denk ik dat dat geen hout snijdt. En dus kun je beter blijven doordenken over welke krachten er achter deze merkwaardige vorm van communicatie door TomTom zitten.

Bovendien denk ik dat je verschil moet maken tussen de cloud als platform en de processen en hun databases die in die cloud draaien. "De cloud" is niet iets wat per definitie in één hand zit!
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 16 december 2016 12:53:

Denk je nou echt dat ze dit bij Nvidia anders interpreteren dan hoe wij het nu doen?
Ik denk dat Microsoft de distributie van de Kaart- en RoadDNA gegevens naar de auto gaat verzorgen. Het creëren en updaten van Kaart- en RoadDNA gegevens lijkt me behouden aan het contract van TomTom met Nvidia waarbij meer de sensor verwerking en machinelearning (lokaal en in de Nvidia cloud) plaatsvindt.
Mogelijk scenario is dan verder dat tussen de cloud van Nvidia en Microsoft Azure deze data gesynchroniseerd wordt.
Wie het weet mag het zeggen.
Ik weet niet hoe nvidia het interpreteert maar tt legt er niet de nadruk op. Exact weten doe ik het ook niet maar net als Seren hierboven beknopter zegt dan ik wordt er op meerdere borden geschaakt.

Intussen kwam ik deze tweet tegen:

Elon Musk to use #Microsoft #Azure as Tesla's main #cloud partner..
80 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 11:20
Koers 5,690
Verschil +0,115 (+2,06%)
Hoog 5,695
Laag 5,600
Volume 108.690
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront