TomTom juni 2018

1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Sunshine Band
0
Velen vroegen zich de afgelopen weken af of het contract met Apple verlengt zou worden/zijn.

Nu er duidelijkheid in de markt is dat Apple nog jaren minimaal vrijwel hetzelfde product afneemt van TomTom, mogen we aannemen dat dit een positief effect op de koers gaat hebben vanaf maandag.

Belangrijke vragen omtrent de positie van MW:
- was Apple de reden van MW om te shorten
- wat heeft MW vrijdag gedaan
- wat doen ze indien maandag de koers aantrekt (verondersteld dat dat gaat gebeuren)

Hoewel MW de koers onder druk zou kunnen zetten verwacht ik een rebound maandag, zijn er meer mensen die er zo over denken?

dachthetniet
0
Nope. Ik denk tegenovergesteld. Er was altijd een soort van hoop op overname. Nu valt in mijn ogen apple als optie af. En er komt een concurrent bij.
De Schimmelkoning
0
Apple Apple en nog eens Apple. Hoe is het speelveld mbt Apollo? Een update met een strategische visie zou welkom zijn. Nogmaals denk ik dat TT een leidende rol kan gaan spelen echter is de communicatie een drama. De schimmelkoning ligt telkens op een oor en met het andere oor hoort hij slecht, dat is het chronische probleem met dit aandeel.
Maandag verwacht is een lichte correcte omhoog , indien niet wederom een mooi bijkoopmoment
K
Accuboor
0
17 juli Q2 cijfers. Q1 was erg goed met 30% hogere EBITDA van EUR44mln. (EBITDA17 was 141mln)

Als we dit doorzetten kan de outlook omhoog.
boem!
2
quote:

*Natte krant* schreef op 30 juni 2018 23:20:


Kuch kuch mm €240?


Ik snap, dat jij als fervent koersverslaggever geen aanleiding vindt om je eens grondig te verdiepen in de reeele waarde.

Die reeele waarde wordt bepaald door de toekomstige operationele cash-flows.
Uitgangspunt daarbij is de operationele cash-flow van dit moment en op die basis met een bescheiden maar oplopende cashflow lijkt een koers van 3-6 euro gerechtvaardigd.
De markt kent er een hogere waarde aan toe omdat het bedrijf actief is in een oververhitte sector waar bijna alle grootmachten een plaatsje willen veroveren.
Deze race tegen de klok heeft geleid tot aankoopbedragen die geen enkele binding hebben bij de resultaten die in het verleden met de aanwezige assets zijn behaald maar juist gericht zijn op die toekomstige cash-flow mogelijkheden.

Tom2 heeft telkenmale laten weten geen interesse te hebben in een overname omdat men zichzelf kansen toedicht deze toekomstige cash-flows in eigen beheer te ontsluiten.
Indien je mijn post waaraan jij refereert eens serieus terugleest zie je dat ik 3 euro als ondergrens en 120 euro als bovengrens aangeef voor de komende 5 jaar.

Die koers heeft niets te maken met de huidige koers maar wordt mij ingegeven door twee varianten tw:
1. Tom2 slaagt er niet in om op eigen kracht deze markten te monetisen waardoor er in 2023 een zeer magere netto cash-flow van 30 cent in de boeken verschijnt.
Met een kw verhouding van 10 zal men het aandeel waarderen op 3 euro.
2. Tom2 slaagt erin de markten open te breken en verwerft zich een substantieel aandeel dat leidt tot een netto cash-flow van 2 euro in 2023 waardoor met een kw-verhouding van 60* de 120 euro als koers in de boeken kan worden bijgeschreven.

De meest reeele veronderstelling is dat het er ergens tussenin zal liggen maar indien Tom2 falikant de plank misslaat en de founders and friends daar niet op tijd de konsekwenties van in willen zien kan het aandeel ook op 0 euro eindigen.

Daar staat tegenover, dat indien de markten groter blijken te zijn dan reeds voorzien en Tom2 daarin excellent opereert is "the sky the limit" en in dat licht moet jij mijn 240 euro zien, maar mag je ook 1000 euro lezen indien dat nog beter appelleert aan jouw beperkte voorstellingsvermogen waardoor jij dicht bij huis(huidige koers) wil blijven en ons herhaaldelijk lastig valt met een dubbeltje/kwartje erbij of eraf.

*Natte krant*
1
Martinm je doet het met een kwinkslag.
Vind ik leuk hoor.
Je post lezende vraag ik me af of je op hetzelfde spoor zit als Goddijn cs.
Heb je dit wel eens met die mensen getoetst?
Uit hun doen en laten ocer de laatste 3-5 jaar kan ik dat niet opmaken.

*Natte krant*
0
Imaandag een kwartje erbij dan maar. Ik zeg doen.
2023. Nog 5 jaar.
Ik heb even zo snel de koersroadmap er niet bij maar dat betekent dat je ruwweg elk jaar de koers moet zien verdubbelen
8
16
32
64
128
256. (2023)

When Lambo?

boem!
0
Als kleine belegger heb ik uiteraard geen toegang tot de inner-circle toch maak ik uit hun doen en laten over de laatste 3-5 jaar op dat zij niet geinteresseerd zijn in een overname tegen 15-20 euro.
Alles wat aan kosten nu verantwoord kan worden wordt direct genomen terwijl revenuen via deferred naar de toekomst worden verschoven.
Waar dat alles toe kan leiden in het excell bestand van HG is de grote onbeantwoorde vraag.
Gerard_ecb
2
Hoi Martin, ik verwacht ook dat we nog flink wat te zien krijgen. Ben ook benieuwd hoe we het Apple bericht moeten duiden. Is er wederom een contract getekend en wat houdt dit contract precies in? Vorige keer was het contract met Apple juist iets uitgebreid en nu? Tevens ben ik van mening dat we niet te veel waarde aan het Apple contract moeten hechten. De probe aantallen worden steeds minder interessant omdat TT steds meer in in dash navigatie zit en deze probes staan altijd aan en zijn realtime en preciezer. Een belangrijke gebeurtenis was dat Google voor sommige klanten haar maps beduidend duurder heeft gemaakt en dat biedt dan weer kansen voor TT licensing met bijv het Azure netwerk. Het is niet alleen het duurder worden maar ook de betrouwbaarheid van Google als business partner komt hiermee op de tocht.
Telematica komt bij steeds meer leasebedrijven en assuradeurs op de agenda, ja kleinere omzet per klant maar wel veel volume.
Maps voor ADAS en SDC staat om de hoek.

Dus kansen te over om de omzet en winsten flink op te voeren.

Verder denk ik dus helemaal niet dat het management de koers aan het downplayen is. Bedank dat de toptalenten mede aan boord zijn gehaald met personeelsopties die pas renderen als de koers stijgt. En deze mensen gaan echt wel kabaal maken als ze zien dat er met "hun" belangen, lees koers, gesold wordt. Dat zou dan leiden tot heel veel ongenoegen bij het personeel en mede omdat iedereen zegt dat TT wel erg goed is voor hun personeel, zou downplayen dus haaks staan op hun opvatting. Hetzelfde geldt voor delisting.

Dus op eigen kracht verder tot 2022/23. Zodra de winsten duidleijk zijn en de kaarten geschud komt TT in de verkoop en dan zal dat voor een substantieel hoger bedrag zijn dan de koers +30/50% overname premie van nu. Immers pas dan hebben ze hun gelijk gehaald en dat is denk ik nog belangrijker dan het geld.

Fijne zondag allen
Erg chebbi
0
Als T2 de database voor Baidu mag leveren, idem in Azure, dan ligt het toch een beetje voor de hand dat Apple de database van T2 gebruikt voor haar nieuwe maps? En zij zelf een deel van de data levert en daar vervolgens een Apple-etiket op plakt?

Die optie (het leveren van het (realtime) datahandelinghouse) heb ik niet verworpen. Maar als dat zo is, dan MOET T2 melden. Apple of niet!
Epilote
0
quote:

martinmartin schreef op 1 juli 2018 06:23:


Als kleine belegger heb ik uiteraard geen toegang tot de inner-circle toch maak ik uit hun doen en laten over de laatste 3-5 jaar op dat zij niet geinteresseerd zijn in een overname tegen 15-20 euro.
Alles wat aan kosten nu verantwoord kan worden wordt direct genomen terwijl revenuen via deferred naar de toekomst worden verschoven.
Waar dat alles toe kan leiden in het excell bestand van HG is de grote onbeantwoorde vraag.



Misschien heb je gelijk dat er ver meer in zit dan de 15 - 20 euro maar je moet dan wel de tijd van leven hebben. Dus goed voor de jonkies onder ons. Ik ben al te vreden met 15 euro en meer dan tevreden met 20 euro in een tijdsbestek vanaf nu en 1 a 2 jaar.
Hoop....
1
Ik ben nu tevreden met 9 euro....alleen zie ik het somber in... Niet door al het rumoer...maar door de communicatie ( geen) van TT. Is nou niet echt een enthousiaste, passievolle ceo alsof ze er zelf niet meer in geloven.
mjmj
0
quote:

Gerard_ecb schreef op 1 juli 2018 07:02:


....

Verder denk ik dus helemaal niet dat het management de koers aan het downplayen is. Bedenk dat de toptalenten mede aan boord zijn gehaald met personeelsopties die pas renderen als de koers stijgt. En deze mensen gaan echt wel kabaal maken als ze zien dat er met "hun" belangen, lees koers, gesold wordt. Dat zou dan leiden tot heel veel ongenoegen bij het personeel en mede omdat iedereen zegt dat TT wel erg goed is voor hun personeel, zou downplayen dus haaks staan op hun opvatting. Hetzelfde geldt voor delisting.

...



Als je naar de koersontwikkeling kijkt van de laatste 2 jaar zullen deze toptalenten met personeelsopties niet echt blij zijn denk ik zo. Dit geldt ook voor de subtoptalenten, het hogere management, het middenmanagement, het operationele management en tenslotte alle medewerkers. Ik kan me niet voorstellen dat je op feesten en partijen een hosanna verhaal over de koers van het aandeel TT kunt vertellen.
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 30 juni 2018 17:18:


[...]

Ik begrijp niet waarom jij nu spreekt over een kromme vergelijking.
Het beperkte speelveld waarop Tom2 wil acteren is als supplier voor HD-maps tbv SDC.
Ik bespeur bij Apple een andere doelstelling tw superieure kaarten tbv location base tov haar vijand voor het leven Google.
Denk jij nu echt dat Apple naarstig op zoek is naar extra omzet ter grootte van 1 a 2 miljard en daar serieus geld op in wil zetten.
Ook jij weet dat die mogelijke 2 miljard als target-omzet volledig onzichtbaar zal zijn in haar revenue overzicht.

Jij geeft aan dat er financieel niet veel zal veranderen de komende jaren.
Mijn indruk staat daar haaks op, juist de komende jaren zal aantonen of Tom2 in staat blijkt om die 1 a 2 miljard die jij toedicht aan Apple zelf in eigen beheer te realiseren met de daarbij behorende winstexplosie tot gevolg.
De toekomst van Tom2 is ongewis en veel zal afhangen van het al of niet gerealiseerde succes voor de SDC.

De afgegeven orderboeken geven mij als longer voldoende vertrouwen dat eea niet falikant mis zal lopen; gegeven jouw verklaarde long positie in Tom2 kan ik daarom weinig begrijpen van jouw immer negatieve benadering.






Martin, de 1-2 miljard die ik noemde zijn als voorbeeld ik heb daar totaal geen berekening op los gelaten. Het gaat mij erom dat als Apple er inderdaad ZELF serieus geld op in gaat zetten ze daar ook omzet mee denken te gaan maken en er dus opbrengsten tegenover staan. En wie weet hebben ze TT wel willen kopen maar als dat niet kan en je wil als strategie dat zelf doen dan kan dit het gevolg zijn.

Mbt het orderboek eens, dat geeft vertrouwen en maakt het mogelijk de omzetten wat beter in te schatten de komende jaren. Dat er zowel upside/downside zit is duidelijk het is net welke parameters je hanteert. Daarom heeft het ook niet zoveel zin om getallen te vergelijken als je een andere mening toegedicht bent. Gezien het verleden waar velen (mijzelf incluis) zich veel te rijk gerekend hebben baseer ik me liever op de actuele gegevens voorhanden en de prognoses voor zover TT die verstrekt - en liever zelfs iets conservatiever aangezien de prognoses zowel van analisten als wij hier immer te positief zijn.

Wat ik aanhoud is +- het volgende voor de komende jaren, en als ik te negatief ben dan is dat alleen maar beter. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik tot nog toe immer te positief ben geweest over het geheel.

Consumer
Laat ik aflopen, het heeft geen zin dat exact uit te gaan rekenen. Ik proef uit alles dat ook TT dit nu 'laat' gaan en inderdaad kosten in lijn brengt maar er nu nog minder op inzet. Ik vertaal dat naar een versnelling in daling vd omzet, zo lang het maar geen geld gaat kosten prima:

2018 - 270mio
2019 - 190mio
2020 - 150mio
2021 - 100mio
2022 - 75mio
2023 - 50mio

Automotive
Gebaseerd op de outlook van TT. Significant = 12-20%. Ik dicht daar de eerste jaren wat meer groei aan toe als significant ivm de totale CAGR van 12,50% en het er niet op lijkt dat telematics en licensing ons positief kunnen verrassen. De groei vanaf 2020 laat ik wat afvlakken ivm mindere zichtbaarheid, ik begrijp dat wanneer je juist daar een versnelling laat plaatsvinden de verschillen tussen onze visies groter wordt. Indien het automotive orderboek blijft groeien kan dat bijgesteld worden, echter ik baseer me bij deze houding dus ook op de uitspraak van HG dat het orderboek van 2018 minder word. Indien het dit jaar bijv. 300mio word, dan is de kans dat het na 2020 ineens heel hard omhoog gaat al kleiner, immers die 300mio gaat dan in de omzet lopen. Indien het dit jaar bijv. 500-600mio is, ja dan moet het fors omhoog.

2018 - 233mio
2019 - 282mio
2020 - 324mio
2021 - 373mio
2022 - 429mio
2023 - 493mio

Licensing
Tot nog toe tegenvallende groei. TT zelf geeft ook aan single digit. Ik zie hier op het moment geen kansen om deze BU veel grotere groeipercentages mee te geven. (nieuws van Apple moet eventueel nog verwerkt worden wanneer dit duidelijk is). Ik hou gewoon 5% aan.

2018 - 145mio
2019 - 152mio
2020 - 160mio
2021 - 168mio
2022 - 176mio
2023 - 185mio

Telematics
Idem als licensing. Daarbij heeft TT ook hier haar outlook voor de BU neerwaarts aangepast naar single digit. Eerder jaren dicht ik iets grotere groei toe, daarna wat afvlakken naar 5%.

2018 - 173mio
2019 - 185mio
2020 - 195mio
2021 - 204mio
2022 - 215mio
2023 - 225mio

Indien je de totalen optelt kom je op:

2018 - 821mio
2019 - 810mio
2020 - 829mio
2021 - 845mio
2022 - 895mio
2023 - 954mio

Wat mij betreft nog steeds een prima beleggingscase om mijn vaste positie aan te houden. Waarbij wel de kanttekening gemaakt dient te worden dat het inderdaad al jaren tegenvalt en gewoon enorm traag is gegaan en derhalve het wel tijd word om inderdaad te zien of ze wat waar gaan maken.
Het gaat om de richting dus als we heel snel rekenen 954mio, 80% marge, 600mio opex geeft dat een operating result van 160mio. Aantal aandelen, taxrate etc kan hoef je allemaal niet exact uit te rekenen maar dan kom je denk ik op een adjusted wpa van 80-90cent. Koers zal bij dit soort cijfers (en dus ook een oplopende cashberg) altijd een stuk hoger liggen als hier.

Upside is er heus wel, maar ik ga me daarmee niet rijk rekenen. Een downside scenario is er ook - bij mijn gematigde scenario kom ik in 2023 slechts rond de 900mio omzet.

Voor mijzelf zijn we wel op een punt aanbeland dat ze of bovenstaande scenario lijken te gaan halen (of meer) wat zal blijken in 2018-2019 met de outlook en orderboeken, indien er teveel onzekerheid en bijv. nog enkele tegenslagen komen ga ik mijn horizon niet verleggen naar de HD maps 3.0 die mogelijk in 2026 op de markt komen om ons weer rijk te rekenen. De worst is vaak genoeg verhangen.

TomTom 25
2
quote:

Gerard_ecb schreef op 1 juli 2018 07:02:


Hoi Martin, ik verwacht ook dat we nog flink wat te zien krijgen. Ben ook benieuwd hoe we het Apple bericht moeten duiden. Is er wederom een contract getekend en wat houdt dit contract precies in? Vorige keer was het contract met Apple juist iets uitgebreid en nu? Tevens ben ik van mening dat we niet te veel waarde aan het Apple contract moeten hechten. De probe aantallen worden steeds minder interessant omdat TT steds meer in in dash navigatie zit en deze probes staan altijd aan en zijn realtime en preciezer. Een belangrijke gebeurtenis was dat Google voor sommige klanten haar maps beduidend duurder heeft gemaakt en dat biedt dan weer kansen voor TT licensing met bijv het Azure netwerk. Het is niet alleen het duurder worden maar ook de betrouwbaarheid van Google als business partner komt hiermee op de tocht.
Telematica komt bij steeds meer leasebedrijven en assuradeurs op de agenda, ja kleinere omzet per klant maar wel veel volume.
Maps voor ADAS en SDC staat om de hoek.

Dus kansen te over om de omzet en winsten flink op te voeren.

Verder denk ik dus helemaal niet dat het management de koers aan het downplayen is. Bedank dat de toptalenten mede aan boord zijn gehaald met personeelsopties die pas renderen als de koers stijgt. En deze mensen gaan echt wel kabaal maken als ze zien dat er met "hun" belangen, lees koers, gesold wordt. Dat zou dan leiden tot heel veel ongenoegen bij het personeel en mede omdat iedereen zegt dat TT wel erg goed is voor hun personeel, zou downplayen dus haaks staan op hun opvatting. Hetzelfde geldt voor delisting.

Dus op eigen kracht verder tot 2022/23. Zodra de winsten duidleijk zijn en de kaarten geschud komt TT in de verkoop en dan zal dat voor een substantieel hoger bedrag zijn dan de koers +30/50% overname premie van nu. Immers pas dan hebben ze hun gelijk gehaald en dat is denk ik nog belangrijker dan het geld.

Fijne zondag allen


Ik vraag mij dan af, waarom ze niet trotser zijn op hun bedrijf en dit ook naar buiten dragen. Jij zegt niet bewust down playen. Ik zeg oké, dan is het onmacht/toeval. Ze hebben gezien de koers en alles er omheen, iig de schijn tegen. Laten we beginnen met consumer.....dat hele proces tot nog toe is toch pure onmacht??? De onduidelijkheid vd de cijfers/nieuwe methode is toch zeker vreemd te noemen??? Het orderboek dat dit jaar nu ineens wel eens een stuk minder kan zijn, zonder verdere vermelding is toch vreemd??? Aandeleinkoop terwijl toevallig Flevo tegelijkertijd uitstapt is toch vreemd??? Ga zo maar verder.....
ketchup
4

@ Martin, nog 5 jaar, ze hebben net 5 jaar gehad en als jij een range van of 3 of 120 euro noemt, dat is pas puur casino

verder realiseer je je bij een sector die een multiple van 20 al goed gewaardeerd ziet wat voor wpa en omzet je moet kunnen laten zien om met 235 mio uitstaande aandelen een koers van 120 euro per aandeel te rechtvaardigen ?

we mogen al in onze handen knijpen indien TT bij 2020 1 euro wpa kan laten zien en dan nog is het de vraag wat er dan overblijft onder de lijn na alle gratificaties en remuneratie voor eventuele verdeling waar de reguliere aandeelhouder ook iets van gaat terugzien voor zijn of haar gedane investering.

Neen, pie in the sky wat je hier verkondigt
HG kan het helemaal niet waarmaken, wat wel duidelijk is dat de enorme investeringen wel een toegevoegde waarde hebben gegeven voor de toko, maar aangezien dit niet terug te vinden is in de koers van het aandeel schieten we er geen donder mee op

en dat is de realiteit en daarom is een splitsen of verkoop dan ook de enige manier voor echte koersaanwas

de kosten voor R&D blijven ongoing in de sector en Apple is al bezig met een compleet andere manier van kaartbenadering, dat hebben ze zelf ook gezegd, dat ze mapping gaan re-inventen, of ze succesvol zullen zijn valt te bezien, maar betting against Apple zou ik toch maar uit mijn hoofd laten.

succes - verder
ik denk dat TT gewoon van de beurs gaat en dat gaat niet voor al die bedragen die hier circuleren

we zien wel
Epilote
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 1 juli 2018 09:48:



@ Martin, nog 5 jaar, ze hebben net 5 jaar gehad en als jij een range van of 3 of 120 euro noemt, dat is pas puur casino

verder realiseer je je bij een sector die een multiple van 20 al goed gewaardeerd ziet wat voor wpa en omzet je moet kunnen laten zien om met 235 mio uitstaande aandelen een koers van 120 euro per aandeel te rechtvaardigen ?

we mogen al in onze handen knijpen indien TT bij 2020 1 euro wpa kan laten zien en dan nog is het de vraag wat er dan overblijft onder de lijn na alle gratificaties en remuneratie voor eventuele verdeling waar de reguliere aandeelhouder ook iets van gaat terugzien voor zijn of haar gedane investering.

Neen, pie in the sky wat je hier verkondigt
HG kan het helemaal niet waarmaken, wat wel duidelijk is dat de enorme investeringen wel een toegevoegde waarde hebben gegeven voor de toko, maar aangezien dit niet terug te vinden is in de koers van het aandeel schieten we er geen donder mee op

en dat is de realiteit en daarom is een splitsen of verkoop dan ook de enige manier voor echte koersaanwas

de kosten voor R&D blijven ongoing in de sector en Apple is al bezig met een compleet andere manier van kaartbenadering, dat hebben ze zelf ook gezegd, dat ze mapping gaan re-inventen, of ze succesvol zullen zijn valt te bezien, maar betting against Apple zou ik toch maar uit mijn hoofd laten.

succes - verder
ik denk dat TT gewoon van de beurs gaat en dat gaat niet voor al die bedragen die hier circuleren

we zien wel



En voor welk bedrag dan wel gaat tt volgens jou van de beurs?
1.432 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 64 65 66 67 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 1 jun 2020 17:35
Koers 7,640
Verschil +0,015 (+0,20%)
Hoog 7,770
Laag 7,590
Volume 220.396
Volume gemiddeld 719.822
Volume gisteren 365.206