Forum: BAM Groep » BAM oktober 2018 » Pagina: 22 | Belegger.nl

BAM oktober 2018

2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 124 125 126 127 128 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
HenkdeV
0
AMSTERDAM (AFN) - De Europese aandelenbeurzen zijn vrijdag met stevige minnen het weekend in gegaan. Beleggers waren erg nerveus vanwege de stijgende rentes op de obligatiemarkt. Het aanhoudende handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China zorgde daarnaast voor aanzienlijke verliezen bij de grondstoffenbedrijven.

Stijgende rente en handelsconflict veroorzaken een daling van de beurzen.
Kan voor de lezers van het BAM forum geen verrassing zijn.
[verwijderd]
0
Om je opmerking op waarde te kunnen schatten Henk moet je de lezers van het BAM forum even aangeven welke rente waar is gestegen en hoeveel.
OnoMatopee
0

Kieskeurigheid troef: Slechts 3 consortia zien tolbrug ViA15 zitten

infra Premium 4038
Kieskeurigheid troef: Slechts 3 consortia zien tolbrug ViA15 zitten

Bouwers staan niet in de rij voor het mega-project Via15. Niet alleen VolkerWessels haakt af in de voorfase, maar ook Boskalis, Sacyr, Ballast Nedam, Fluor en Strukton tenderen niet mee voor de tolbrug in de A15 bij Nijmegen. De aanbesteding wordt ingekort omdat slechts drie geschikte consortia over zijn. De kieskeurigheid bedreigt de concurrentie.

Opvallende nieuwkomer is overigens Van Gelder die nooit eerder inschreef op een dbfm-project van Rijkswaterstaat. Want het is een hoge uitzondering dat nieuwe partijen zich wagen aan lastige risicovolle projecten.
Lesje geleerd

De bouw heeft zijn lesje geleerd met de A15 MaVa, de Coentunnel, de zeesluis IJmuiden, de ring A7 en de Gaasperdammertunnel. Afgelopen jaren melden zich alleen de bekende grote Nederlandse namen met in het kielzog steeds vaker ook grote buitenlandse spelers, maar ook die denken wel twee keer na en schrijven steeds vaker niet meer in.

Bouwers kunnen eindelijk weer kieskeurig zijn en lopen deels al tegen de capaciteitsgrenzen aan. De vechtmarkt is volledig omgedraaid en de markt kan weer eisen stellen. Gevulde orderportefeuilles, hoge tenderkosten en huiver voor nieuwe zeperds maken de aannemers selectief. Bekende grote namen haken daarom bij voorbaat af en vinden lastige infra-projecten steeds vaker niet in hun portefeuille passen.
Plafondprijs half miljard euro

De lopende tender voor de ViA 15 is daar een sprekend voorbeeld van. Het gaat om een complex dbfm-contract, een snelweg van 12 kilometer met zowel een tolbrug van 2 kilometer als een verdiepte bak van 3200 meter. Er staat 843 miljoen euro op de infra-begroting gereserveerd voor het traject richting de Duitse grens, waarvan 289 miljoen euro moet worden gefinancierd door tol. Bekijk alvast de 3D-impressie van Rijkswaterstaat.

Er staat 843 miljoen euro opzij volgens het MIRT 2019 voor dit tracé

Waarschijnlijk wordt het plafondbedrag voor het contract vastgesteld op half miljard euro. Inschrijvingen die boven dat plafond uitkomen, zijn bij voorbaat ongeldig. Voor dat bedrag moet wel enorm veel worden gebouwd in een omgeving die helemaal niet zit te wachten op het doortrekken van de A15.
Meteen naar dialoogfase

Eigenlijk zou rond deze periode de eerste fase beginnen voor de trechtering naar drie partijen. Maar puntje bij het paaltje zijn er nu meteen nog maar drie consortia over en begint Rijkswaterstaat 8 oktober met de zogenoemde dialoogfase.

Het gaat daarbij om BAM samen met TBI en Heijmans. Een tweede consortium is Dura Vermeer in combinatie met Besix en Hochtief en als derde zijn Van Gelder, Jan de Nul en Macquarie overgebleven. Op 14 januari 2020 verwacht Rijkswaterstaat een winnaar aan te wijzen. De overgebleven afvallers kunnen dan rekenen op een vergoeding van ruim 6 miljoen euro, maar de werkelijke kosten liggen minimaal op het dubbele bedrag.
‘No comment policy’

Van Gelder is de opvallende nieuwkomer in de rij met meer voorspelbare namen. De infrabouwer uit Elburg wil geen enkele reactie geven op de vraag waarom ze juist voor dit project kiezen. “We hebben een ‘no comment policy’ bij dit soort contracten”, is het enige commentaar. Van Gelder heeft met Macquarie een financieel zeer sterke partij aan zich gebonden en voelt zich daardoor sterk genoeg om deze verrassende stap te maken.
Lange lijst afhakers

Naast nieuwkomer Van Gelder is er een opvallend lange lijst van afhakers. VolkerWessels heeft zich recent teruggetrokken met als argument dat de risico’s te groot zijn en de capaciteit te laag. Opvallend want de bouwer is net afgewezen voor project BaHo (SAA5), de verdiepte bak bij Amstelveen, de andere grote lopende tender van Rijkswaterstaat.

Het plafondbedrag voor de ViA15 wordt vastgesteld op rond de 500 miljoen euro.

Daarmee valt weer flink wat tendercapaciteit vrij, zou de logische redenering kunnen zijn, maar het bedrijf blaast het avontuur bij voorbaat af. In het kielzog gaat dan Boskalis mee, die samen met VolkerWessels de opties afwoog en nu ook van het toneel verdwijnt.
Ongeschikt

Daarnaast heeft Ballast Nedam uitgebreid gekeken naar de tolbrug, maar zij hebben het project terzijde geschoven als ongeschikt. De bouwer is gestart met de uitvoering van de A24/Blankenburgtunnel en dingt nog wel mee met project BaHo/SAA5.

“We willen en kunnen niet teveel grote projecten tegelijk doen. Onze orderportefeuille moet evenwichtig zijn en dus we zullen niet inschrijven voor Via15”, bevestigt woordvoerder Wiviene Hoex van het bedrijf. Ook Fluor heeft aangegeven tegen de capaciteitsgrenzen aan te lopen en heeft zich afgemeld.
Via achterdeur

Het Spaanse Sacyr heeft eveneens interesse getoond in dit project, maar is er niet in geslaagd tijdig een sterke combinatie te vormen met een lokale partij. Het bedrijf wijt dat aan het feit dat meerdere grote bekende Nederlandse aannemers niet meedoen in het traject, maar houdt de optie open om in een later stadium alsnog aan te schuiven bij een van de drie consortia. Een truc die bijvoorbeeld Heijmans al meermalen uithaalde, onder meer bij de Beatrixsluis en het medicijnagentschap EMA.
Project ViA15

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: 3 consortia in de race
Contractvorm: DBFM (onderhoud 20 jaar)
Beschikbaar budget: 843 miljoen euro
Gunning: januari 2020
Uitvoering: 2020 – 2024

Strukton is zo’n andere bekende naam die het project negeert: “We willen ons risicoprofiel juist verlagen en laten deze tender passeren. We zetten in op onderscheidende technologie en zijn zeer selectief met de keus voor grote projecten”, bevestigt woordvoerder Irene van Dam van Strukton.
Weinig te klagen

Rijkswaterstaat heeft tot nog toe weinig te klagen over de belangstelling voor hun tenders. Inkoopdirecteur Jessie van der Linden bevestigt dit beeld vorige week nog eens tijdens de Marktdag: “Er valt niets te klagen over gebrek aan animo en we hebben geen enkel signaal dat daar op korte termijn verandering in komt. Sinds 2011 zijn altijd minimaal drie inschrijvers geweest bij de grote tenders. Dat is momenteel nog steeds zo. De contracten voor Zuidasdok en Blankenburgverbinding waren de uitzondering op de regel. Daar waren twee geschikte partijen over en dat werkt ook prima.”

De kieskeurigheid begint te knagen aan de concurrentie. Twee of drie consortia is genoeg voor een goede tenderprocedure, maar dan moeten partijen niet halverwege uitstappen, zoals steeds vaker ook gebeurt.
ViA15 bestaat in hoofdzaak uit:

– nieuwe verbinding en opwaardering knooppunten A15 en A12
– een brug over het Pannerdensch kanaal (2000 meter)
– (half)verdiepte ligging (3200 meter)
– 4 spoorkruisingen + kunstwerken onderliggend wegennet
– snelfietsroute en inpassing
– 20 jaar beheer en onderhoud
youtu.be/dfazsfmziQ4
HenkdeV
0
quote:

Beurs2019 schreef op 5 okt 2018 om 20:11:


Om je opmerking op waarde te kunnen schatten Henk moet je de lezers van het BAM forum even aangeven welke rente waar is gestegen en hoeveel.


Ik moet niks.
[verwijderd]
0
quote:

HenkdeV schreef op 5 okt 2018 om 20:25:


[...]
Ik moet niks.

Klopt niemand verplicht je iets uit te leggen wat je niet weet :-)
[verwijderd]
0
quote:

HenkdeV schreef op 5 okt 2018 om 19:24:



Stijgende rente en handelsconflict veroorzaken een daling van de beurzen.
Kan voor de lezers van het BAM forum geen verrassing zijn.

Maar dan moet je ook niet dit soort stellingen poneren.
HenkdeV
0
Iets uitleggen aan iemand die bij voorbaat zijn eigen mening als de enige juiste ziet, is tamelijk zinloos. Iemand anders heeft het deze week al heel mooi gezegd: Het ontbreekt jou aan een open mind en dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Ik wens jou een mooi weekend, geniet van de Indian summer. In de natuur wel te verstaan. De kans dat die ook nog op de beurs komt dit jaar wordt met de dag kleiner.
HenkdeV
0
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse aandelenbeurzen eindigden vrijdag met stevige verliezen. Net als in Europa reageerden beleggers op Wall Street op de stijgende rentes op de obligatiemarkt.

De Dow-Jonesindex sloot 0,7 procent lager op 26.447,05 punten. De brede S&P 500 zakte 0,6 procent naar 2885,57 punten en technologiegraadmeter Nasdaq leverde 1,2 procent in tot 7788,45 punten.

De sterk stijgende rentes op Amerikaanse staatsobligaties werden vooral veroorzaakt door de goede cijfers over de economie van deze week. Daardoor wakkerde de verwachting aan dat de rente sneller zal stijgen, wat weer een negatief effect heeft op de aandelenhandel.

Ook de angst voor een escalatie van het handelsconflict met China drukte op het sentiment.........................................................................................................

Welterusten.
[verwijderd]
0
quote:

HenkdeV schreef op 5 okt 2018 om 21:52:


Iets uitleggen aan iemand die bij voorbaat zijn eigen mening als de enige juiste ziet, is tamelijk zinloos. Iemand anders heeft het deze week al heel mooi gezegd: Het ontbreekt jou aan een open mind en dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Ik wens jou een mooi weekend, geniet van de Indian summer. In de natuur wel te verstaan. De kans dat die ook nog op de beurs komt dit jaar wordt met de dag kleiner.

Het ging niet over mij maar zoals jij zei over de lezers van het BAM-forum. Maar laten we maar stoppen want er komt toch geen antwoord.
[verwijderd]
0
quote:

HenkdeV schreef op 5 okt 2018 om 21:52:



Ik wens jou een mooi weekend, geniet van de Indian summer. In de natuur wel te verstaan. De kans dat die ook nog op de beurs komt dit jaar wordt met de dag kleiner.

Dank Henk, dat wens ik jou ook en vwb je laatste opmerking lijkt het wel of het je plezier doet !?
Broke Even
2
Weinig short meer over nu v. Herk heeft afgebouwd. Zal wel één-twee-tje geweest zijn.

Ik zit er nu voor gemiddeld 3,40eu in. Koopje.
Ik wacht geduldig af.
[verwijderd]
0
quote:

Utreg1960 schreef op 5 okt 2018 om 18:43:


[...]

Ja maar die is te druk om Herna Verhagen van Postnl verrot te schelden op het Post forum ;-)
terecht ook wel...
Doemebest
0
quote:

Broke Even schreef op 6 okt 2018 om 10:55:


Weinig short meer over nu v. Herk heeft afgebouwd. Zal wel één-twee-tje geweest zijn.

Ik zit er nu voor gemiddeld 3,40eu in. Koopje.
Ik wacht geduldig af.

Vind ik ook, koopje, helaas denkt de markt er nog steeds anders over, weinig animo aan de koopkant. Zal toch echt omslag moeten komen, komende weken, maanden, anders krijgen de critici helaas gelijk, met alle signalen op groen moeten ze t nu echt waarmaken. Geduld kan velen hier niet ontzegd worden maar je kunt niet eeuwig talent blijven als beursgenoteerde onderneming, geloofwaardigheid staat op t spel, dan zijn ze enkel mooi bedrijf goed voor werkgelegenheid.
Broke Even
0
quote:

Doemebest schreef op 6 okt 2018 om 19:41:


[...]Vind ik ook, koopje, helaas denkt de markt er nog steeds anders over, weinig animo aan de koopkant. Zal toch echt omslag moeten komen, komende weken, maanden, anders krijgen de critici helaas gelijk, met alle signalen op groen moeten ze t nu echt waarmaken. Geduld kan velen hier niet ontzegd worden maar je kunt niet eeuwig talent blijven als beursgenoteerde onderneming, geloofwaardigheid staat op t spel, dan zijn ze enkel mooi bedrijf goed voor werkgelegenheid.
Omdat de markt er anders over denkt zitten we op deze koers. De markt heeft altijd gelijk, maar kan ook snel van mening veranderen.

Als ze niet weer een groot project om zeep helpen, dan zijn we einde dit jaar, begin volgend jaar al spekkoper.
Broke Even
0
Het is eigenlijk logisch. De huidige koers is gebaseerd op een wpa dat veel te laag is door een groot project dat is mislukt. Volgend jaar heb je cijfers zonder dat mislukte project, plus het feit dat de zaken in het algemeen beter gaan. Dus de wpa zal veel hoger uitvallen dan dit jaar. Daar wordt natuurlijk op voor gesorteerd, dus dat positieve effect ga je al eerder merken. Tenzij ze het weer verkloten, maar daar ga ik niet vanuit.
Doemebest
0
quote:

Broke Even schreef op 7 okt 2018 om 11:09:


Het is eigenlijk logisch. De huidige koers is gebaseerd op een wpa dat veel te laag is door een groot project dat is mislukt. Volgend jaar heb je cijfers zonder dat mislukte project, plus het feit dat de zaken in het algemeen beter gaan. Dus de wpa zal veel hoger uitvallen dan dit jaar. Daar wordt natuurlijk op voor gesorteerd, dus dat positieve effect ga je al eerder merken. Tenzij ze het weer verkloten, maar daar ga ik niet vanuit.
Helemaal eens, maar die verwachting is er al n paar jaar, dus is de markt kopschuw. Ik ga er ook van uit dat de potentie er uit komt, verwacht goede cijfers, marge groei die doorzet, en hopelijk kunnen ze binnenkort aangeven dat sluis op schema loopt, in control is. Dan verwacht ik dat vertrouwen terug komt, grote partijen die vaak einde jaar posities heroverwegen instappen, idd sentiment kan snel keren, maar moet nu waar gemaakt worden. En daar gaan we vanuit.
SUCCES.
HenkdeV
0
Ik lees bij jou woorden zoals: als en tenzij. Twijfel dus. En daar zit hem de kneep bij BAM. En bij beleggers in BAM.
2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 124 125 126 127 128 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-okt-19 10:11
Koers 2,416
Verschil +0,010 (+0,42%)
Hoog 2,416
Laag 2,370
Volume 439.404
Volume gemiddeld 2.442.584
Volume gisteren 2.604.757