Forum: TomTom » Tomtom in april, doet wat het wilt. | Belegger.nl

Tomtom in april, doet wat het wilt.

1.219 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 56 57 58 59 60 61 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
JvH
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 25 apr 2019 om 09:29:


AFM, doe er aub nu eens wat aan, iedere dag hetzelfde patroon, eerste uur op computerritme zakken!!
Het aandeel TomTom wordt overduidelijk gemanipuleerd, dit kun je toch niet ongestraft toelaten?
Vorige week eindelijk een herstel gehad o betere cijfers en positieve toekomstige verwachtingenom vervolgens vanaf dinsdag zonder aanleiding in een streep omlaag gezet te worden.

AFM, VEB, het STINKT!!! ACTIE!!!!!



Tesla nieuws oorzaak?
martinmartin
1
TT koerspatroon nog steeds hetzelfde, volledig in de greep van de financiele boeven.

FF gaan voor het grote geld en zijn daarom niet geinteresseerd in tussenkoersen waardoor de financiele jongens hun kans schoon zien om via afgeleide producten hun handelswinsten te kunnen blijven maken.

Na de reverse split wordt dat moeilijker.
Voor het gemak volg ik even de 7,50 koers.
100 mio aandelen ingenomen waardoor er 135 miljoen resteren.
Na belastingvrije teruggave van 3,20 euro en reverse split van 42,5% resteert er een bedrijf dat slechts bestaat uit A&E en Consumer en een positieve kas van minimaal 300 mio.
Dat zou de overblijvende BU's waarderen op 700 mio.
Of de start-up A&E welke in 2019 een omzet zal behalen van 350 a 370 mio nu wel of niet aan de vooravond staat van een enorme groeispurt ten gevolge van het noodzakelijk zijn van HD-maps voor de SDC of dat de groei gematigder zal zijn doordat HD-maps geen noodzakelijk onderdeel zijn van de SDC feit blijft dat TT met haar HD-maps nadrukkelijker aanwezig is op dat terrein en daarmee contracten afsnoept van haar concurrenten waardoor er substantiele groei wordt gerealiseerd binnen deze BU de komende jaren.

De FCF van 2019 welke ik voorzichtigheidshalve op 100 mio stel geeft aan, dat de 7,50 euro koers een lachertje is en niet vol te houden valt door het financiele geboefte.
Met een FCF waarde van 75 cent per aandeel is dit onhoudbaar nog afgezien van de aanwezige kas.

Het wordt eens tijd om een level-playing field te creeeren waarbij het nut van short-trading onder de loep wordt genomen.
tatje
0
groeibriljant
0
quote:

martinmartin schreef op 25 apr 2019 om 10:34:


TT koerspatroon nog steeds hetzelfde, volledig in de greep van de financiele boeven.

FF gaan voor het grote geld en zijn daarom niet geinteresseerd in tussenkoersen waardoor de financiele jongens hun kans schoon zien om via afgeleide producten hun handelswinsten te kunnen blijven maken.

Na de reverse split wordt dat moeilijker.
Voor het gemak volg ik even de 7,50 koers.
100 mio aandelen ingenomen waardoor er 135 miljoen resteren.
Na belastingvrije teruggave van 3,20 euro en reverse split van 42,5% resteert er een bedrijf dat slechts bestaat uit A&E en Consumer en een positieve kas van minimaal 300 mio.
Dat zou de overblijvende BU's waarderen op 700 mio.
Of de start-up A&E welke in 2019 een omzet zal behalen van 350 a 370 mio nu wel of niet aan de vooravond staat van een enorme groeispurt ten gevolge van het noodzakelijk zijn van HD-maps voor de SDC of dat de groei gematigder zal zijn doordat HD-maps geen noodzakelijk onderdeel zijn van de SDC feit blijft dat TT met haar HD-maps nadrukkelijker aanwezig is op dat terrein en daarmee contracten afsnoept van haar concurrenten waardoor er substantiele groei wordt gerealiseerd binnen deze BU de komende jaren.

De FCF van 2019 welke ik voorzichtigheidshalve op 100 mio stel geeft aan, dat de 7,50 euro koers een lachertje is en niet vol te houden valt door het financiele geboefte.
Met een FCF waarde van 75 cent per aandeel is dit onhoudbaar nog afgezien van de aanwezige kas.

Het wordt eens tijd om een level-playing field te creeeren waarbij het nut van short-trading onder de loep wordt genomen.




Dank. Jouw rekenexercities lees ik altijd met veel belangstelling.
Welke koers past bij die FCF van 75 cent per aandeel?


Naar mijn bescheiden mening is er sprake van een HD-start-up binnen een bestaand SD-vehikel. SD is de bestaande A&E business en die kun je ook los van de nieuwe markt van HD-maps zien.
Wat zou die FCF per aandeel zijn zonder de verborgen kosten van dat nieuwe HD-platform?
Welke koers past daar bij?

Wat is naar jouw schatting in dat nieuwe HD-platform aan kosten geboekt de afgelopen 5-10 jaar?

Vinovino
2
quote:

tatje schreef op 25 apr 2019 om 08:56:


Er wordt wat af gefilosofeerd over de kansen van Tom Tom.

Op de BAVA zei Harold ook, dat ze het bedrijf waar TTT uit voort is gekomen in 2005 hebben gekocht.

910 miljoen voor TTT is een vette return on investment.

Dat gaat bij de rest ook gebeuren.




Die vette return die heeft ons dus niks opgeleverd, je raakt alleen 40% van je aandelen kwijt die zij voor jou innemen.
Opbrengst voor ons: 0,0 (je kunt ze nu zelf ook verkopen, is zelfde effect)
Opbrengst founders: 330 miljoen netto belastingvrij

Zal dit ook met de rest van het bedrijf gaan?
Ze hebben het met dit bewezen, ik zie het weer gebeuren!

Een mooie return on investment zei Goddijn bij de ava, van 25 miljoen naar 910 miljoen.
Ik nam gelijk daarna het woord en zei daarop: en de rest van tomtom investment was ruim 6 miljard en is nu waard 600 miljoen.
Hoe noemt u dat dan?

Uiteraard kreeg ik weer geen antwoord en werd mijn microfoon uitgezet.

Zolang zij geen antwoord geven op kritische vragen en alleen de voor hun positieve dingen benoemen, zou je dit toch gewoon zwendel noemen?
martinmartin
2
quote:

groeibriljant schreef op 25 apr 2019 om 11:30:


[...]


Welke koers past bij die FCF van 75 cent per aandeel?


Naar mijn bescheiden mening is er sprake van een HD-start-up binnen een bestaand SD-vehikel. SD is de bestaande A&E business en die kun je ook los van de nieuwe markt van HD-maps zien.
Wat zou die FCF per aandeel zijn zonder de verborgen kosten van dat nieuwe HD-platform?
Welke koers past daar bij?

Wat is naar jouw schatting in dat nieuwe HD-platform aan kosten geboekt de afgelopen 5-10 jaar?




De FCF is imo harder en veelzeggender dan EBIT(DA).

Belangrijk voor een kw is de te verwachten ontwikkeling van de omzet, marge en Opex waarbij ook de schuldpositie niet onbesproken mag blijven.

Gezien de aanwezige positieve kas (de derde BU welke echter geen enkele bijdrage levert aan EBIT cq FCF) lijkt mij gezien de oplopende marge ingevolge SAAS bij reeds bewezen stijgende omzet een kw van 15* een absoluut minimum en dat zeker in het licht van de dubbele kosten die nu tijdelijk worden genomen in Opex(R&D opex voor Capex en amortisation van Capex).

Dus nu met SD-maps zou ik een minimaal koersdoel bepalen op 15* 75 cent is 11,25 euro.
Tel daarbij op de aanwezige kas en de vooruitzichten met HD-maps en je komt weer bij jouw koersdoelen uit.

Eerst zien en dan geloven maar het sprookje leeft nog steeds op basis van fundamentele overwegingen.
Dutch Fury
1
joh, just face it... de dirty exit is in gang gezet. Onder het mom van Dividend wordt er +/- 100 miljoen aandelen ingekocht.

De rest gaat voor 6 a 7 eu opgekocht worden. Waarom dirty!? omdat 2 jaar nadat er 7 eu/aandeel is betaald de tent voor minimaal 20eu/aandeel verkocht wordt aan microsoft/apple/bosch/ whatever
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Vinovino schreef op 25 apr 2019 om 11:31:


[...]

Die vette return die heeft ons dus niks opgeleverd, je raakt alleen 40% van je aandelen kwijt die zij voor jou innemen.
Opbrengst voor ons: 0,0 (je kunt ze nu zelf ook verkopen, is zelfde effect)
Opbrengst founders: 330 miljoen netto belastingvrij

Zal dit ook met de rest van het bedrijf gaan?
Ze hebben het met dit bewezen, ik zie het weer gebeuren!

Een mooie return on investment zei Goddijn bij de ava, van 25 miljoen naar 910 miljoen.
Ik nam gelijk daarna het woord en zei daarop: en de rest van tomtom investment was ruim 6 miljard en is nu waard 600 miljoen.
Hoe noemt u dat dan?

Uiteraard kreeg ik weer geen antwoord en werd mijn microfoon uitgezet.

Zolang zij geen antwoord geven op kritische vragen en alleen de voor hun positieve dingen benoemen, zou je dit toch gewoon zwendel noemen?



Misschien een goed idee dit aan de VEB te melden?
Gr,
Rick
Vive tu vida positivamente
0
Dat HG als eigenaar en ex bankier geld wil verdienen is normaal.
Als je daarvoor een advocaat met een bepaalde reputatie aantrekt, die bewezen succes heeft gehad om ook jouw doelstelling te bereiken dan kan ik dat nog begrijpen.
Maar als je al jaren de trouwe particuliere aandeelhouders aan het lijntje houdt, hun geld lekker gebruikt om er niets ( aandeelhouderswaarde creeren) voor terug te geven, en je communicatie flut is dan accepteer ik dat niet!

Daarom zou ik willen weten hoe we samen een vuist kunnen maken zodat we de bekende instanties (AFM en VEB) kunnen activeren cq inzetten om voor onze belangen op te komen.
Het down graden en neerwaarts manipuleren van de koers moet STOPPEN.

De huidige koers had allang boven de €12,50 moeten noteren.
rjohnson
1
www.onemorething.nl/2019/04/google-ma...

Hoe Google Maps een dubbele geldmachine is geworden

Een van Google’s populairste apps is nog altijd Google Maps. Hoewel er steeds meer alternatieven zijn, staat de kaarten-app van Google nog steeds op eenzame hoogte. Nu is de zoekgigant van plan om van de kaarten-app een dubbele geldmachine te maken.

Je kunt je op gaan maken voor meer advertenties in Google Maps. De zoekgigant heeft drie interessegebieden geïdentificeerd waarin het meer advertenties wil gaan tonen. Maps wordt echter een dubbele geldmachine, want ontwikkelaars moeten al langer fors aan Google betalen voor het gebruik van kaarten in apps en op websites.

Meer advertenties in Google Maps op komst
Tijdens een conferentie bij zakenbank Goldman Sachs zei Philipp Schindler, die verantwoordelijk is voor de zakelijke leiding van Google Maps, dat er op diverse plaatsen advertenties toegevoegd zullen worden. Google laat navigeren met rust, dat is een te essentieel onderdeel. Andere functies van de kaarten-app hebben echter wel ruimte voor commerciële boodschappen.

De eerste is bij het zoeken naar bezienswaardigheden en activiteiten in de buurt. Lokale bedrijven kunnen adverteren om hun evenement, bezienswaardigheid of activiteiten uit te lichten. Daarnaast komen er advertenties bij het zoeken naar bedrijven in de buurt. Denk aan een kapperszaak of koffieketen. Starbucks adverteert in de VS al volop om mensen naar zijn zaken te lokken.

Ten slotte wil Google inzetten op ‘gepersonaliseerde aanbevelingen’. De Maps-app krijgt bij steeds meer gebruikers een tabblad ‘voor jou’ dat leuke plaatsen in de buurt aan kan raden aan de hand van je interesses. Ook daar komen commerciële aanbevelingen tussen.

Google Maps ads
Klik/tap voor groter.
Ook ontwikkelaars moeten flink betalen
Niet alleen adverteerders betalen voor het bereiken van consumenten via Google Maps. Google wil ook van ontwikkelaars die de kaarten van het bedrijf in hun apps of op websites gebruiken een bijdrage. Zie je de laatste tijd ook zoveel kapotte Maps-embeds op websites? Dat is niet voor niets. Google heeft de prijzen en richtlijnen namelijk flink aangescherpt.

Tot voor kort konden apps en websites per dag gratis 25.000 keer de Google Maps API oproepen om een kaart te tonen. Wie meer wilde, moest 50 cent per 100 extra vertoningen betalen. Een schappelijk bedrag. Dat veranderde eind 2018, want toen werd het aantal gratis embeds drastisch verlaagd naar 28.000 per maand. Een beetje website of app die kaarten gebruikt, zit daar zo aan. De prijs voor 1000 extra API calls werd ook verhoogd van 50 cent naar 7 dollar. Websites en apps die 10.000 keer een kaart tonen, vielen eerst binnen de gratis limiet maar zijn nu bijna 5000 dollar per maand kwijt.

Mag Google dit doen? Absoluut. Het bedrijf heeft jaren geïnvesteerd in het maken van een goede kaartendienst en gaat daar nu aan twee kanten vruchten van plukken. Zitten gebruikers en ontwikkelaars hier echt op te wachten? Waarschijnlijk niet.

No-nonsense
0
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 25 apr 2019 om 12:57:



Daarom zou ik willen weten hoe we samen een vuist kunnen maken zodat we de bekende instanties (AFM en VEB) kunnen activeren cq inzetten om voor onze belangen op te komen.
Het down graden en neerwaarts manipuleren van de koers moet STOPPEN.

De huidige koers had allang boven de €12,50 moeten noteren.

Dat kun jij (en mogelijk ook nog vele anderen hier) nou wel vinden, maar ik denk toch dat je met je argumentatie (HG communiceert als een natte scheet en dat is slecht voor de koers) deze instanties onvoldoende overtuigt om actie te ondernemen. Ik denk toch dat je iets meer aan moet dragen.
vCalker
0
quote:

Vinovino schreef op 25 apr 2019 om 11:31:


[...]

Die vette return die heeft ons dus niks opgeleverd, je raakt alleen 40% van je aandelen kwijt die zij voor jou innemen.
Opbrengst voor ons: 0,0 (je kunt ze nu zelf ook verkopen, is zelfde effect)
Opbrengst founders: 330 miljoen netto belastingvrij




Telematics was 20% van de omzet en is verkocht voor 50% van de totale beurswaarde en daardoor zijn er straks ongeveer 40% minder aandelen. Ik ben tevreden met de verkoop van Telematics en begrijp niet waarom A&E nu zo'n lage waardering krijgt. Het kan een delisting betekenen, maar het kunnen ook huidige (niet fff) grootaandeelhouders zijn. Voor elke huidige aandeelhouders zou het eigenlijk een zegen moeten zijn wanneer het aandeel nu naar 5 euro gaat en er vervolgens een split komt. Na de split geldt er dan een vliegwiel voor WPA en cash per aandeel.

Het zou een zegen moeten zijn, maar een daling voelt nooit goed. Ik ben een lange termijn belegger in TomTom, maar kan mij moeilijk onttrekken aan de korte termijn koersontwikkelingen. Vind een koers van 8 dan ook prima bij de split, daar waar een 7 dus beter zou moeten zijn. Al voelde de 8,5 van vorige week ook erg fijn. Gevoelens heb je alleen niks aan.
groeibriljant
0
quote:

martinmartin schreef op 25 apr 2019 om 12:05:


[...]

De FCF is imo harder en veelzeggender dan EBIT(DA).

Belangrijk voor een kw is de te verwachten ontwikkeling van de omzet, marge en Opex waarbij ook de schuldpositie niet onbesproken mag blijven.

Gezien de aanwezige positieve kas (de derde BU welke echter geen enkele bijdrage levert aan EBIT cq FCF) lijkt mij gezien de oplopende marge ingevolge SAAS bij reeds bewezen stijgende omzet een kw van 15* een absoluut minimum en dat zeker in het licht van de dubbele kosten die nu tijdelijk worden genomen in Opex(R&D opex voor Capex en amortisation van Capex).

Dus nu met SD-maps zou ik een minimaal koersdoel bepalen op 15* 75 cent is 11,25 euro.
Tel daarbij op de aanwezige kas en de vooruitzichten met HD-maps en je komt weer bij jouw koersdoelen uit.

Eerst zien en dan geloven maar het sprookje leeft nog steeds op basis van fundamentele overwegingen.


Eens met FCF maar nog steeds mis je dan de jaarlijkse kosten voor de ontwikkeling van het real-time HD-platform.
Hoe hoog schat jij die kosten op jaarbasis?
Eigenlijke vraag: Hoe ziet die wpa er zonder die verborgen extra kosten uit?
martinmartin
0
Indien je naar FCF kijkt maakt het niet zoveel uit of je Opex dan wel Capex gebruikt.

TT investeert zwaar in R&D en boekt fors af op haar assets terwijl Opex de voorkeur geniet boven Capex.
Met een amortisation van 110 mio op jaarbasis slinkt de post Intangible assets met hetzelfde bedrag.
Miv 4q 2018 heeft TT haar houding tov Capex vs Opex gewijzigd.
In 2016 en 2017 bedroeg de Capex excl TTT 107 mio.
In 2018 stokte dat bedrag bij 77 mio en bij de outlook wordt een bedrag voor dit jaar genoemd van 55 mio.

In feite hebben we nu te maken met dubbele kosten:
1. de kosten van amortisation uit het oude verhaal(tijdelijk want indien de inflow stokt stokt ook op enig moment de kans om af te schrijven)
2. de kosten die nu als R&D worden geboekt ten faveure van investering.

Ruwweg is deze stelselwijziging te schatten op 50 mio op jaarbasis.

Het bedrag dat TT dit jaar uitgeeft aan R&D en amortisation ligt in de buurt van de 400 mio( een krankzinnige 60% van de omzet outlook).

Een groot gedeelte is bestemd voor HD-maps en heeft geen connectie met de huidige opbrengsten.

Het is wachten op het moment dat de HD-opbrengsten mee gaan doen want dan is er geen houden meer aan.
Momenteel boekt men nl al een positieve FCF welke door dubbele kosten niet vertaald wordt in EBIT.

Hoe de wpa eruitziet zonder deze kosten is mi de verkeerde vraag daar ik denk dat deze kosten/investeringen noodzakelijk zijn om eem rol t espelen op het terrein van HD-maps.

Het gaat meer om de vraag of TT op termijn 1, 2, 5 of 10 miljard omzet scoort in deze tak van sport.

Met een marge van +80% en uitstaande aandelen ad 140-150 mio mag iedereen daar zijn wpa opplakken.


Kopjethee
0
Heel grappig dat dagelijkse koersverloop.

Gaat wel even duren voordat we de €17,50 zien denk ik...*J*+&*
1.219 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 56 57 58 59 60 61 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25-apr-19 15:43
Koers 7,726
Verschil -0,002 (-0,03%)
Hoog 7,810
Laag 7,634
Volume 388.170
Volume gemiddeld 1.389.285
Volume gisteren 1.056.954